DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Most értek véget Wolff és a Mercedes mézeshetei?

Ha igen, akkor ezek elég hosszúnak bizonyuló mézeshetek voltak… Az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill mindenesetre ennek a véleményének adott hangot a Kínai Nagydíjon, azzal együtt, hogy szerinte Lewis Hamilton attól a pillanattól kezdve, hogy először beleült az újgenerációs autóba, tudhatta, hogy komoly baj van a csillagosoknál.

wolff-2024

Hill szerint Wolff a múlt évtized első számú sikersorozatáért nagyon sokat köszönhet az alapokat lerakó Ross Brawnnak, most viszont rá vár a feladat, hogy visszavezesse a siker útjára az alakulatot: „Totónak hosszú mézeshetek jutottak, egy fantasztikusan sikeres időszak a csapatnál, amibe ő belekerült. Ross Brawn sokat tett az alapozásért. Most viszont nehéz neki, az igazi munka akkor kezdődik, amikor elrontasz valamit, amikor valami nem megy jól.”

„Ezt elég nehéz feldolgozni. Ez az ő dolga, ő a főnök, neki kell kiderítenie, mi siklott félre, és ki nem mondja meg neki, hogy mi nem megy jól a csapaton belül” – mondta Hill, akivel az F1-es pilótaként nem sok vizet zavaró, szakértőként viszont kimondottan népszerű Karun Chandhok is egyetértett azt illetően, hogy Wolffnak meg kell találnia, miért nem tudja a csapat kellőképpen kihasználni a rendelkezésére álló erőforrásokat.

russell-melbourne

Thierry Neuville autóját vezetheti Michelisz Norbert Zolderben

Fantasztikus lehetőséget kapott a Hyundai magyar versenyzője, miután az ETCR zolderi fordulója alatt autót cserélhet a márka WRC-ben szereplő pilótájával. Erről maga az érintett számolt be közösségi oldalán kedden. Ezek alapján Michelisz Norbert az elektromos széria július 8-10 között tartandó hétvégéjén kaphatja meg a Rally1-es autót. „A Hyundai i20 N Rally1-et fogom vezetni, ami nagyon érdekes élmény lesz. Thierry Neuville és én egymás bőrébe bújunk egy izgalmas autócserével a FIA ETCR versenyhétvégén (július 8-10.) a Circuit Zolderen. Thierry a teljesen elektromos Veloster N ETCR volánja mögé ül, míg én a lenyűgöző i20 N Rally1-et fogom megismerni. Remélhetőleg Thierry tud nekem néhány tippet adni, hogy a lehető legtöbbet hozzam ki az autóból, mindketten jól szórakozhatunk, és elszórakoztassuk a közönséget is” – állt az angol nyelvű közleményében.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Norbert Michelisz (@nmichelisz) által megosztott bejegyzés

George Russell továbbra is a stabilitás mintaképe

Bár a Mercedes továbbra sem egy futamgyőzelemre esélyes autó a 2022-es szezonban, a fiatal brit versenyző elképesztő teljesítményt nyújt a német márka színeiben. George Russell idén eddig három alkalommal állhatott dobogóra, és továbbra sem zárt az ötödiknél rosszabb helyen, valamint az összes futamon célba ért, így joggal foglalja el a tabella negyedik pozícióját a Kanadai Nagydíjat követően.

A Pirelli a kínálat közepéről választott a Hungaroringre

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója szokásosan előre kiadja, hogy az egyes futamokon milyen abroncsok állnak majd a csapatok rendelkezésére, a mai napon pedig hivatalosan is közzétették, az Osztrák, a Francia, és Magyar Nagydíjra szánt gumikínálatot. A Pirelli Ausztriába a három leglágyabb keveréket szállítja majd, míg az ezt követő két helyszínen, így tehát Magyarországon is a 2-es, a 3-as, és a 4-es számú gumikat használhatják majd az alakulatok.

663 futam után pont nélkül – ég(et)ett a Honda a Sachsenringen

Történelmi mélypontot élt meg a Honda a vasárnapi Német GP-n: négy versenyzője közül egyikük sem fért be a pontszerzők közé. Egyedül Stefan Bradl látta meg a kockás zászlót, ám ő is csupán az utolsó, 16. pozícióban. Ezzel döbbenetesen hosszú széria szakadt meg a japán márkánál: legutóbb a bojkottált 1982-es Francia Nagydíjon nem szereztek egyetlen pontot sem a királykategóriában, azaz 663 nagydíj után maradtak ismét világbajnoki egység nélkül a legnagyobb géposztályban!

A címben említett szójátéknak is oka van, ugyanis a Honda borzalmas szereplésében szerepet játszott az is, hogy a versenyzőik még a többieknél is jobban küszködtek a sachsenringi hőségtől. Erre a HCR tesztmotorosa, a Marc Marquezt helyettesítő Stefan Bradl világított rá a legkeményebb hangnemben, aki szerint elfogadhatatlan, hogy a Honda nem fejleszt olyan aerodinamikai motorburkolatot, amely megfelelő hűtést biztosítana a motorosoknak:

„Miután az első kanyarokban követtem a többieket, nem tudtam rendesen fékezni, mert a fékkar túl forróvá vált. Néhány kör elteltével le kellett kicsit maradnom, hogy kapjon némi friss levegőt a motor és a testem. Fizikailag abszolút a határon voltunk ezzel, a jobb lábam meg is égett, annyira forró volt. Ez elfogadhatatlan, javítanunk kell ezen” – idézi Bradlt a The Race szaklap. A csapattárs Pol Espargaro konkrétan részben emiatt is volt kénytelen kiállni a futamon, mert a pénteken elszenvedett bukása miatti bordafájdalmakkal együtt már nem tudta elviselni a hőséget, levegőt is alig kapott elmondása szerint.

bradl-repsol-sachsenring-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megható posztban emlékezett elhunyt édesapjára Charles Leclerc

Charles Leclerc többször is beszélt róla már, mennyire fontos szerepet töltött be az életében az édesapja, aki 2017-ben, egy évvel a monacói pilóta Formula-1-es bemutatkozása előtt hunyt el. A Ferrari versenyzője apja halálának évfordulóján megható üzenettel és néhány közös fotóval emlékezett meg róla az Instagramon:

„Az apám mindent megtett értem, hogy oda juthassak, ahol most vagyok. Rendkívül hálás vagyok, hogy volt nekem. Mindig mindent megtett azért, hogy mindenkinek mosolyt csaljon az arcára és boldoggá tegye a családunkat. Öt éve mentél el, és minden nap hiányzol. Te voltál a legjobb édesapa, akit csak kívánhattam, szeretlek” – írta Leclerc.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Charles Leclerc (@charles_leclerc) által megosztott bejegyzés

Van, ahol a Williams volt a leggyorsabb Montrealban

A pályán ugyan a sereghajtók közé tartoztak a Kanadai Nagydíjon is, ugyanakkor a bokszban mindenkit lepipáltak a williamsesek vasárnap: Alexander Albon kerekét 2,38 másodperc alatt cserélték le, ezzel az AlphaTaurit és az Aston Martint utasították maguk mögé. A grove-i alakulat idén először bizonyult a legjobbnak a bokszkiállások terén: eddig a Red Bull és a McLaren három-három, a Ferrari és az Alpine pedig egy-egy elsőséggel rendelkezett. Videón a három leggyorsabb kerékcsere vasárnapról:

Videón Alonso büntetést érő cikázása a Kanadai Nagydíjon

Mint arról beszámoltunk, a második rajthelye után több balszerencsének is köszönhetően csupán a hetedik pozícióban beérő Fernando Alonsót utólag még öt másodperces büntetéssel is sújtották Montrealban, miután az utolsó előtti körben cikázva védekezett Valtteri Bottas ellen. Az alábbi videóban mindkét versenyző fedélzeti kamerájából visszanézhető a szóban forgó kihágás a hátsó egyenesben:

Angela Cullen a folyóban landolt Hamilton dobogója után

Angela Cullen minden őrültségben bennevan, ezt már több alkalommal láthattuk. Hamilton és fizikoterapeutája hat éve elválaszthatatlanok, ám kapcsolatuk mostanra sokkal inkább baráti, mint munkahelyi. Angela mindenben a hétszeres világbajnok mellett áll, a jelenlegi hátfájdalmain is ő próbál segíteni, de ha a brit padlón van, ő akkor is ad hátulról egy lökést.

Most azonban Angelának volt szüksége egy lökésre – bele egyenesen a folyóba. Talán már bánja, de megígérte Hamiltonnak a Kanadai Nagydíj előtt, hogy amennyiben a brit dobogós helyezést ér el Montrealban, ő beleugrik a folyóba. Szerencséjére, vagy szerencsétlenségére: így lett. A brit felért a dobogó harmadik fokára, Angela pedig a folyóban landolt – a mindig segítőkész és támogató barát, Hamilton pedig megadta a szükséges lökést.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

Fogadásból átúszta a Szent Lőrinc-folyót az Alfa Romeo mérnöke, Zhout is be akarták vágni a vízbe

„Arról fogadtunk, hogy ha meglesz a hetedik hely, akkor Xevinek át kell úsznia a folyót. Én harmadik helyért úsztam volna át” – mondja Frederik Vasseur csapatfőnök a csapat Twitteren közzétett videójának elején. Fernando Alonso büntetése révén Valtteri Bottas végül a hetedik pozícióba lépett elő, Xevi Pujolar, a pályaszéli mérnökigazgató pedig állta a szavát: nem sokat tétovázott, ruhában beugrott a folyóba, és nagy karcsapásokkal elkezdte leküzdeni a túlparttól elválasztó, nem csekély távot. A nyolcadik hellyel legjobb F1-es eredményét elérő Guanyu Zhout is próbálták belökni a vízbe, de a kínai ellenállt.

Ez hiányzott Binotto szerint Sainz győzelméhez

Mattia Binotto rámutatott, hogy miért lett második Kanadában Carlos Sainz: hiába volt meg a versenytempója ahhoz, hogy tartsa Max Verstappent, a gyenge időmérője miatt ő volt az üldöző.

"Szerintem egy ilyen szoros csata megnyeréséhez egész hétvégén tökéletesen kell teljesíteni. Ha valami, akkor talán a kvalifikáció nem volt tökéletes Carlostól és emiatt került hátrányba. Nyilván nem ugyanaz, hogy valaki üldöző vagy üldözött. Viszont folyamatosan fejlődik, nyugodtab és biztos vagyok benne, hogyez folytatódni is fog. A csapat számára fontos, hogy számíthatunk rá" - mondta Binotto a futam után.

-00122023_196

fotó: dppi

McLarenben teljesíti első F1-es tesztjét a Red Bull indiai juniorja

Furcsa együttállás valósul meg Silverstone-ban kedden és szerdán: a Red Bull utánpótlásversenyzője, a Formula-2-ben szereplő Jehan Daruvala, a széria jelenlegi bajnoki harmadik helyezettje Formula-1-es teszten debütál – csakhogy nem egy Red Bullban vagy AlphaTauriban, hanem a 2021-es McLaren MCL35M-ben, a csapat TPC (teszt korábbi autóval) programjának részeként.

„Hihetetlenül hálás vagyok, hogy ehhez a lehetőséghez jutottam. A Formula-1-es tesztelés nagyon korlátozott, nem jön könnyen ilyen lehetőség, különösen nem egy korábban bajnoki címet nyert csapattal, mint a McLaren. Ez lesz első Formula-1-es tapasztalatom, nagyon különlegesnek ígérkezik” – idézi Daruvalát a Sportskeeda.com. Az indiai oldal kitér arra, hogy a Red Bull programjába 2020 óta tartozó versenyző célja tartalékpilóta státusz lehet a wokingi alakulat kötelékében.

Vettel válaszolt az őt kritizáló kanadai politikusnak

Kanada nyugati felében található Alberta tartomány, ahol hatalmas területeken lelhető fel olajhomok  – mint a nevéből is kiderül, olajat vonnak ki belőle, így fontos fegyvertény az ország gazdaságában. Bányászata azonban jelentős környezeti pusztítással és szennyezéssel jár. Sebastian Vettel a hivatalos sajtótájékoztatón is kifejtette, miért állt a szóban forgó ügy mellé:

„Úgy vélem, hogy ami Albertában folyik, bűncselekmény, mert fákat döntenek le és lényegében megsemmisítik a környezet, hogy olajt vonjanak ki” – mondta a Formula.hu jelenlétében Vettel. Ezt követően Alberta állam energiaügyi minisztere, Sonya Savage kemény szavakkal illette Vettelt: „Sok álszentséget hallottam már az évek folyamán, de ez mindennek a teteje. Ezt az autóversenyzőt a szaúdi Aramco támogatja, és ő panaszkodik az olajhomokra” – mondta. Erre reagált most ismét Vettel:

"Kicsit csalódást keltő, hogy a politikusok személyeskednek ebben a témában, mert ez nem rólam szól, a nagyobb összkép számít. Az a fontos, hogy átmenjen az üzenet: szakítanunk kell a fosszilis üzemanyagokkal és az egész életstílusunkat el kell kezdeni a megújuló energiaforrásokra alapozni."

vet

fotó: dppi

Verstappen Laudát és Clarkot, a Red Bull a Lotust hagyta le

Max Verstappen nyerte vasárnap az F1-es Kanadai Nagydíjat, ami pályafutása 26. nagydíjgyőzelme volt. A regnáló világbajnok ezzel immár egyedül foglalja el az örökranglista kilencedik helyét, megelőzve a 25-25 elsőséget számláló Niki Laudát és Jim Clarkot. A következő győzelmével Verstappen Jackie Stewartot érné utol, de nincs messze Nigel Mansell (31 elsőség) és Fernando Alonso (32) sem.

A Red Bull is komoly mérföldkőhöz ért: ez volt ugyanis a 82. diadaluk a Formula-1-ben, ezzel pedig épp a Lotust hagyták le, amelynek színeiben az említett Clark is elérte a sikereit. Az energitalosok ezzel a csapatok ranglistáján már az ötödik helyen állnak: a következő célpont a 114 győzelemnél járó Williams lehet (az éllovas a Ferrari 240 győzelemmel, megelőzve a 183-szor nyerő McLarent és a 124 első helynél járó Mercedest). Ez volt egyébként a Red Bull zsinórban hatodik győzelme: ilyen szériát korábban csak Vettel 2013 végi kilences menetelése során értek el.

verstappen-redbull-gyozelem-kanada

Ha lemaradtál a Kanadai Nagydíjról, itt pótolhatod a lényeget!

De akkor is kattints IDE vagy a képre, ha láttad a montreali versenyt, de szeretnéd hét percbe sűrítve felidézni a legfontosabb eseményeket – bár annyit megjegyeznénk, hogy azért Verstappen és Sainz győzelemért folyó csatája talán többet érdemelt volna, még ha előzés, sőt igazi kísérlet nem is történt közöttük:

kanada-f1-video

Eddigi legerősebb hétvégéjét teljesítette Michelisz az ETCR-ben

Egy héttel a hungaroringi Super Racing Festival után ezúttal a WTCR nélkül vendégeskedett a spanyolországi Jaramában az Elektromos Túraautó-világkupa mezőnye. Michelisz Norbert a Pool Fast elnevezésű hatos csoportba került, s az eddigi két fordulóhoz képest erősebben teljesített: a kvalifikációt a negyedik legjobb idővel zárta, így ugyan a kisebb pontszámot érő negyeddöntőbe került, azt viszont megnyerte a Hyundai magyarja. Norbi ezzel felkerült az erősebb elődöntőbe, ahol pedig másodikként ért célba. Ennek köszönhetően a csoportja Szuperdöntőjét ebből a pozícióból kezdhették meg, ott azonban harmadik lett a két Cupra, Adrien Tambay és Marc Gené mögött.

Michelisz a hétvége során összesen 61 pontot gyűjtött, ami csoportjában a harmadik, összesítésben pedig a hatodik helyre volt elég, ami az eddigi legjobb eredménye az ETCR-ben. A hétvége királya egyébként a címvédő Mattias Ekström lett, aki hibátlan teljesítményt nyújtott a Pool Furious nevű csoportban: a kvalifikáción a leggyorsabb volt, majd a negyed-, az elő- és a szuperdöntőt is megnyerte. A Cupra svédje a maximális 100 ponttal így visszavette a bajnoki tabellán is a vezetést a Hungaroringen győztes márkatárs Tambay-től. Michelisz a világkupa összetettjében a nyolcadik pozícióba jött fel.

michelisz-etcr-jarama

Alonsót megbüntették cikázásért, még két helyet bukott

Nem elég, hogy a futam roppant pechesen alakult megint Fernando Alonso számára, még a verseny után is húzza az ág az Alpine versenyzőjét. A spanyolt nem sokkal a leintés után beidézték a felügyelők, mivel cikázott az egyenesben Valtteri Bottas előtt. Nos, a stewardok úgy ítélték meg, hogy Alonso valóban egynél többször váltott irányt a finn elleni védekezés közben az utolsó előtti körben a hátsó egyenesben, ami miatt az Alfa Romeo versenyzőjének egyszer bele is kellett emelnie a gázba, ez pedig annak ellenére is egyértelműen szabálytalannak minősül, hogy Bottas egyszer sem ért mellé.

Emiatt Alonsót öt másodperces büntetéssel sújtották, amivel a kétszeres F1-es világbajnok ezzel a hetedik helyett a kilencedik pozícióba került hátra, Bottas és Guanyu Zhou pedig egyaránt előrelépett egy-egy pozíciót. A 40 éves pilóta egy büntetőpontot is kapott, így már hatnál jár a 12 hónapot felölelő időszakban.

Volt egyébként még egy incidens, amit vizsgáltak a kanadai viadal után a felügyelők: Sebastian Vettel kapcsán merült fel, hogy nem tartotta a maximum tízautónyi távolságot a safety car-fázis során. A stewardok viszont a németet végül nem szankcionálták: indoklásuk szerint bár az Aston Martin versenyzője egy rövid időre valóban jobban lemaradt az előtte haladótól, mint tíz autó, de az SC-fázis vége felé felzárkózott és az újraindításig már tartotta is az előírt különbséget. A felügyelők megjegyzik: más versenyzőknél is megfigyelhető volt ugyanez.

alonso-montreal-futam-dppi

Még Kimi Raikkönen érkezése előtt szabályt módosít a NASCAR

A NASCAR Cup Series mezőnyében a PROJECT91 nevű program keretében tűnik majd fel időnként a Trackhouse Racing 91-es rajtszámú autója, melyet a csapat tervei szerint többségében nemzetközi szinten is elismert pilóták vezethetnek, az első, aki pedig megkapja ezt a lehetőséget Kimi Raikkönen lesz augusztus 21-én, a széria Watkins Glen-i állomásán. Bár mindez igazi szenzáció, a rivális csapatok tetszését abszolút nem nyerte el az ötlet, mivel az újoncoknak tesztlehetőséget kell biztosítani, így attól tartanak, hogy a több gyakorlás által a riválisuk előnybe kerülhet.

A problémát valószínűleg a NASCAR is észrevette, ezért elég hamar szabálymódosítást eszközöltek annak érdekében, hogy egy alakulat se jusson jogosulatlan előnyhöz. Ennek értelmében a szóban forgó teszteken csak olyan ember vezethet, aki legmagasabban jegyzett sorozatok valamelyikében ért el kiváló eredményeket, de nem vezethet azon a vonalvezetésen, melyen bemutatkozik majd a Cup Seriesben, kizárólag hasonló típusún.

Az autóra vonatkozólag is lesznek megkötések, így tehát ugyanolyan márkával kell tesztelni a pilótának, mint amivel rajthoz áll majd, de nem vezetheti a csapata autóját, vagyis Raikkönen esetében a Trackhouse Racing gépe helyett, egy másik alakulat által biztosított Chevrolet-val kell köröznie a jégembernek, a beállítások esetében pedig csak olyanba lehet belenyúlni, melyek a vezethetőséggel kapcsolatosak, és azt is versenyző visszajelzései szerint. Szintén fontos, hogy a tesztet az ominózus futamot megelőző 90 napon belül kell lebonyolítani, és mindössze három szett gumit használhatnak fel.  

Idén eddig nyolc pilóta szerzett pole-pozíciót az IndyCarban

Az IndyCar 2022-es szezonja kivételesen izgalmas eddig, ez pedig a futamok mellett a kvalifikációkra is igaz, amit a széria egyik legutóbbi Instagram-posztja is bizonyít. A mostani idényben eddig nyolc különböző versenyző, Scott McLaughlin, Felix Rosenqvist, Colton Herta, Rinus VeeKay, Will Power, Scott Dixon, Josef Newgarden, és Alexander Rossi rajtolhatott az élről, ez pedig a legtöbb 1961 óta. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NTT INDYCAR SERIES (@indycar) által megosztott bejegyzés

Ricardo Feller tökéletes napot zárt a DTM-ben

A hétvégén Imolában vendégeskedett a DTM mezőnye, ahol az első futamot szombaton René Rast nyerte, vasárnap pedig egy másik Audi pilóta, Ricardo Feller várhatta az élről a második versenyt. Az Abt újonca ezzel karrierje első pole-pozícióját szerezte a szériában, annak ellenére, hogy a tegnapi naphoz képest az Audi R8 LMS Evo II GT3 25 kilóval nehezebb lett a Balance of Performance módosítás miatt. Mellőle Felipe Fraga indulhatott, míg a második sorba olyan rutinos pilóták kerültek, mint Marco Wittmann, és Maro Engel.

Az első körökben Feller és Fraga nagy csatát vívtak, de a legizgalmasabb események a futam második felében következtek. Eddigre Feller már ellépett riválisától, így elindulhatott a meglepetésre élre kerülő Dev Gore után, mögöttük pedig Lucas Auerre irányult a figyelem, aki annak ellenére kiváló tempóra volt képes, hogy egy ízben a falnak ütközött a bokszutcában Mirko Bortolotti hibájának köszönhetően. A koccanás ellenére elég gyorsan elment Luca Stolz, Wittmann, és Engel mellett is, majd kicsivel később már Fragát üldözte a dobogóért. Utóbbi helyzetben végül az első sorból induló brazil húzta a rövidebbet, miután egy defektet kapott, ezzel pedig tönkrement a versenye.

A győzelemért a végén Feller és Gore küzdelmére lehetett számítani, de előbbi elég gyorsan átvette a vezetést, amit a leintésig már nem is engedett ki a kezéből, így első időmérős sikere után az első futamgyőzelmét is megszerezte. A harmadik pozíció sokáig úgy tűnt, hogy Aueré lesz, ám Wittmann az utolsó körben előzött egyet, így a Walkenhorst Motorsport versenyzője állhatott még fel a pódiumra.

Jégpálya-karbantartó gépekkel feszült egymásnak Perez és Tsunoda – videó

F1-es pilóták a világ leglassabb járműveivel: így harangozta be alábbi friss videóját a Red Bull, amelyben két versenyzőjük a jégkorongpályán karbantartására szolgáló gépekkel – amelyek a leírás szerint maximum 15 km/h-s sebességre képesek – teljesítettek egy akadálypályát. Ismerve az energiaitalosokat, mókából természetesen nem volt hiány: