DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

„Szinte emberfeletti, amire képes” – Horner az egekig magasztalta Verstappent

Max Verstappen idei negyedik győzelmét aratta öt futam alatt az F1-es Kínai Nagydíjon: a hollandot a két SC-fázis sem ingatta meg, csupán az első kerékcsere idején engedte ki ideiglenesen a kezéből a vezetést. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner nem is győzte dicsérni a negyedik vb-címe felé menetelő pilótáját:

„Fantasztikus formában volt egész hétvégén. Kiemelkedő volt a csapat: sprintgyőzelem, pole-pozíció, az első rajtsor kisajátítása a versenyre, aztán első és harmadik hely a futamon. Úgy érzem, kicsit balszerencsések voltunk a biztonsági autóval, de ez van. Max egy másik bolygón van, fantasztikus a formája. Változik ugyan pályáról pályára, de teljesen egybeforrt a géppel. Elképesztően érzi az autót, a körülményeket. Megvan az önbizalma, érti a gumikat, hogy mi kell ahhoz, hogy nyomja és mi ahhoz, hogy óvja őket. Hihetetlen versenyzői agya van. Szinte emberfeletti, amire képes. Megtiszteltetés vele dolgozni, történelmet ír.”

A harmadik helyen befutó Sergio Perez kapcsán Horner elmondta: rosszul jött ki a biztonsági autós fázis, a második kerékcseréje után Lando Norris és Charles Leclerc mögé került, és mire áthámozta magát a Ferrarin, már nem volt a legjobb állapotban a gumija, így nem tudta levadászni a McLarent – viszont így is erősnek értékelte a mexikói hétvégéjét a Red Bull-vezér.

f1-verstappen-kina-redbull-win

Wolff Abu Dhabi esetleges megnyeréséről: „Semmi sem hozza vissza a tavalyi vb-címet”

Már csak hat verseny van hátra a 2022-es Formula-1-es évadból, de továbbra is futamgyőzelem nélkül áll a Mercedes. A szezon elejéhez képest azonban egyértelmű a címvédő istálló előrelépése, nem véletlen, hogy a gyorsabb autóval rendelkező, de a hibák miatt rengeteg pontot elszóró Ferrarit is célkeresztjébe vette már Toto Wolff. A csapatfőnök ugyanakkor a konstruktőri második helynél is fontosabbnak találja, hogy még idén újra nyerni tudjanak: Szingapúrra például a hepehupák ellenére is jobb esélyeket lát, mint a legutóbbi monzai fordulón.

De akár az is előfordulhat, hogy az idényzáró Abu Dhabi Nagydíjon győz a Mercedes – ennek kapcsán pedig nekiszegezték Wolffnak a kérdést, hogy elégtételt jelentene-e számukra, ha azon a helyszínen diadalmaskodnának, ahol tavaly drámai-vitatott körülmények között elbukták a vb-címet Lewis Hamiltonnal: „Hogy igazságszolgáltatás lenne-e? Szerintem semmi sem fogja visszahozni azt a bajnokságot” – zárta rövidre a témát Wolff.

wolff-dppi-2022-f1

fotó: DPPI

F1-esek is méltatták, Marquez a tenisz Rossijának nevezte a visszavonuló Federert

A sportvilág kétségkívül legnagyobb híre volt csütörtökön, hogy bejelentette visszavonulását a 20-szoros Grand Slam-győztes és sokak által minden idők legnagyobb teniszezőjének tartott Roger Federer. Természetesen az F1-es mezőny néhány tagja sem ment el szó nélkül a svájci legenda búcsúja mellett: spanyolként a nagy rivális Rafael Nadalnak szurkoló Fernando Alonso egy „köszönömöt” posztolt a közösségi oldalára, míg George Russell és csapata, a Mercedes is közös fotót tett közzé Federerrel. „Roger, gratulálok a figyelemre méltó pályafutásodhoz! Megtiszteltetés volt nézni téged a pályán. Élvezd a visszavonulást, és várom, hogy a jövőben is találkozzunk néhány F1-es futamon” – írta a brit pilóta.

 

A MotoGP Aragóniai Nagydíjának sajtótájékoztatóján is előkerült a téma, az éppen visszatérő Marc Marquez pedig a tavaly visszavonult Valentino Rossival állította párhuzamba Federer érdemeit. „Mit mondhatnék? Olyan ez, mint amikor tavaly itt visszavonult Valentino Rossi: ők valami mást tettek a sporttal – nem is csak a teniszt vagy a MotoGP-t illetően. Nyilván mindig Rafa Nadalnak szurkoltam, de Roger Federer klasszisa más. És tény, hogy ezek a sportolók nem is csak a teniszrajongókhoz vagy a sportrajongókhoz jutnak el, hanem mindenkihez” – fogalmazott a nyolcszoros világbajnok motoros.

Drugovich: Ha a bajnok nem jut az F1-be, maradhasson az F2-ben

Felipe Drugovich már a monzai hétvégén, egy fordulóval a szezon vége előtt bebiztosította a Formula-2-es bajnoki címét. Ennek ellenére nem volt esélye igazából F1-es ülésre 2023-ban, így az is bizonyos szempontból pozitív fejlemény, hogy az Aston Martin tartalékversenyzőnek leigazolta őt. Emellett viszont versenyezne is majd a brazil, az viszont még kérdés, hogy hol: az F2-be ugyanis bajnokként nem térhet vissza a szabályok szerint. Drugovich azonban változtatna ezen, felhozva a MotoGP ranglétrájának a példáját, ahol a kisebb géposztályokban tovább szerepelhetnek a győztesek, ha nem jutnak üléshez a felsőbb kategóriákban:

„Véleményem szerint bajnokként vagy nem maradhatsz és akkor fel kell lépned az F1-be, vagy maradhass az F2-ben. Azt hiszem, valahogy így működik a Moto3-ban és a Moto2-ben is. Szerintem elsősorban azon kell változtatni, hogy aki megnyeri a bajnokságot, annak lehetőséget kellene kapnia az F1-ben” – fogalmazott a Motorsport.com által idézett Drugovich, aki hozzátette: bár nem az IndyCar a fő célja, hanem az F1, opció lehet számára a versenyzésre.

Nem értett egyet azonban az újdonsült bajnokkal az F2 elnök-vezérigazgatója, Bruno Michel: „Szerintem ez egy piramis, egy olyan rendszernek kell lennie, ahol egy ponton vagy fellépsz, vagy kikerülsz. Nem örülnék, ha az F2 vagy az F3 profi bajnoksággá válna, mert épp az jelentene problémát, hogy lennének pilóták, akik örökké ugyanabban a sorozatban maradnak, és azok óriási előnybe kerülnének a tapasztalatuk révén az érkező fiatalokkal szemben. Olyanokkal harcolnának, akik nem biztos, hogy jobbak náluk, csak rutinosabbak, és ez sem a saját karrierjüknek, sem a fiataloknak nem lenne jó” – vélekedett.

drugovich-f2-monza-dppi

fotó: DPPI

Kinevezte története első vezérigazgatóját az FIA

Mohammed Ben Sulayem elnök a tavaly decemberi megválasztásakor megígérte, hogy megreformálja a Nemzetközi Automobil Szövetség vezetőségét. Ennek egy lépéseként az FIA bejelentette, hogy kinevezte története első vezérigazgatóját Natalie Robyn személyében. A közlemény szerint Robyn a közeljövőben csatlakozik a Szövetséghez, és komoly, 15 éves tapasztalattal rendelkezik mind az autóipari, mind a pénzügyi szektort illetően: felsővezetőségi pozíciót töltött be a Volvónál, a Nissannál és a DaimlerChryslernél is.

Az FIA-nál az amerikai születésű Robyn felel majd a Szövetség sikeres adminisztrációs működéséért és pénzügyi teljesítményéért, valamint ő fogja irányítani a vezetőség stratégiáját a Szövetség reformját illetően, emellett pedig új kereskedelmi növekedési terveket várnak tőle, amellyel növelhetik az FIA bevételi forrásait. „Natalie Robyn kinevezése az első vezérigazgatónkká egy meghatározó pillanat a szövetségünk történetében” – kommentálta a bejelentést Ben Sulayem elnök.

natalie-robyn-fia-1

Program: ez vár ránk pénteken

A hétvége főfogása a MotoGP lesz, de emellett folytatódik a WRX és a NASCAR szezonja is. Itt a pénteki program:

Péntek

9:00-9:40 Moto3, első szabadedzés (Aréna4)

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

10:55-11:35 Moto2, első szabadedzés (Aréna4)

13:15-13:55 Moto3, második szabadedzés (Aréna4)

14:10-14:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:10-15:50 Moto2, második szabadedzés (Aréna4)

22:25-00:30 NASCAR, utolsó edzés és időmérő

Nagy előrelépést ígér Szingapúrra és Japánra a még mindig fejlesztő Alpine

Monzában egyik autójával sem szerzett pontot az Alpine, így csökkent a csapat előnye a McLarennel szemben a konstruktőri negyedik helyen, pedig az elmúlt időszakban folyamatosan nyílt az olló a felek között. AZ enstone-iak hónapok óta folyamatosan hozzák a fejlesztéseket, talán ők a legaktívabbak ezen a területen és ígérik: Szingapúrban ismét odacsapnak.

„Nyilvánvaló, hogy a monzai eredmény 100%-ban kilóg a sorból. Viszont jön egy új padlólemezünk Szingapúrban, ami masszív előrelépést jelent majd a leszorítóerő terén. Újra ott leszünk, ahol lennünk kell és nagyon várjuk már Szingapúrt, majd főleg Suzukát is ezzel az autóval. Ez jó móka lesz” – ígéri Alan Permane, az Alpine sportigazgatója. (autosport)

ocon_5

fotó: dppi

Világhírű lemezlovassal találkozott Verstappen

Martijn Gerard Garritsen, vagyis Garrix holland lemezlovas, zenei producer, 2016-ban a DJ Magazine Top 100-as listáján az első helyezett DJ. Magyarországon is fellépett már, többek között a Club Playben, Balaton Soundon, illetve a Szigeten és a VOLT Fesztiválon is. Most pedig Max Verstappennel találkozott, aki posztolt erről a közösségi oldalán:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

 

Először vezetett F1-es autót az IndyCar tavalyi bajnoka

Túlesett Formula-1-es tesztdebütálásán Alex Palou, aki négy nappal az IndyCar Laguna Seca-i szezonzárójának megnyerése után a McLaren 2021-es MCL35M modelljét vezette a barcelonai pályán. Palou különös szerződéses helyzetben volt, mivel 2023-ra eddigi csapata, a Ganassi, valamint a McLaren is igényt tartott rá szerződés alapján. A két csapat bírósági ügy nélkül végül a teszt előtti nap jutott megegyezésre: a spanyol a Ganassinál folytatja, de közben a McLarennel tesztelhet.

A barcelonai gyakorláson feltűnik a McLaren IndyCar-pilótája, Pato O’Ward is, aki már korábban debütált teszten, tavaly Abu Dhabiban vezette ugyanezt az autót.

Az USA Nagydíj szabadedzésén szokatlan név tűnik fel a Ferrariban

Már korábban is ismert volt, hogy az újoncok két szabadedzésen való beültetésére vonatkozó szabálynak eleget téve a Ferrari Robert Svarcmannak ad majd lehetőséget: a Formula-2 2021-es második helyezettje idén nem versenyez egyetlen szériában sem, teljes munkaidőben a Ferrari tesztpilótája, Fioranóban és Mugellóban is vezette a csapat autóját.

A Ferrari csütörtökön bejelentette az első bevetés helyszínét: Svarcman az austini első szabadedzésen debütál Formula-1-es versenyhétvégén. A második lehetőségről még nem született döntés, értelemszerűen Mexikó, Brazília és Abu Dhabi jöhet szóba. A 2019-es F3-as bajnok korábban orosz zászló alatt versenyzett, de a szabadedzéseken izraeli licensszel vesz részt.

Egy másik debütálásra is sor kerül ugyanezen a szabadedzésen Texasban: a Williamset az F2 jelenlegi harmadik helyezettje, Logan Sargeant vezeti hazai pályán. A csapat akadémistája Nicholas Latifi autóját veszi át – ezzel a Williams eleget tesz az előírásnak, mivel a barcelonai első edzésen Nyck de Vries kapott lehetőséget tőlük. Az Autosport szerint lehetséges, hogy az USA Nagydíjon Colton Herta is edzésen vesz részt – az IndyCar-versenyző az AlphaTaurihoz, McLarenhez és Alpine-hoz is kapcsolódik különböző minőségben.

Fotó: Ferrari

Rast után egy másik régi harcos is elhagyja az Audit

Néhány hete érkezett a hír, hogy a háromszoros DTM-bajnok, René Rast 12 év után kilép az Audi kötelékéből, és a BMW gyári versenyzőjeként folytatja pályafutását. Most egykori nagy riválisa is követte példáját: a gyártó közleménye alapján közös megegyezéssel felbontották Nico Müller szerződését, aki így a szezon végén elhagyja a márkát.

A 30 esztendős svájci kilenc évet töltött Audi-versenyzőként, elsősorban a DTM-ben, ahol 2019-ben és 2020-ban bajnoki másodikként végzett Rast mögött. Bár a GT3-as szabályrendszer óta nem hozza a korábbi kiegyensúlyozott teljesítményt, az idei szezon első felében megszerezte pályafutása 11. futamgyőzelmét. Müller emellett 2022-ben a Formula-E-ben, WEC-ben és a GT World Challenge Europe sorozatban is indult, utóbbi szériában Valentino Rossi társaként.

Az Audi motorsportfőnöke, Rolf Michl elismerte, Rast és Müller távozása az LMDh-projekt megszüntetésével van kapcsolatban. A svájci a Formula-E-ben és a hosszú távú versenyzésben képzeli el a jövőjét, utóbbi kategóriában viszont a Formula-1-re összpontosító Audi már nem tud lehetőséget biztosítani számára. 

Röviddel az Audi bejelentése után a Peugeot megerősítette, Nico Müller a márka LMH-csapatához csatlakozik. Az Endurance-Info értesülése szerint már a bahreini szezonzárón átveheti James Rossiter helyét (aki maga tartalékosként ült be az eredetileg Kevin Magnussennek szánt ülésbe). Müller a Formula-E-ben az Abttal írt alá a 2022/23-as szezonra.

Bemutatta 2024-es GT3-koncepcióját a Ford

Szerdán este Detroitban rendezte meg bemutatóját a Ford, amelyen lehullt a (virtuális) lepel a 2024-re készülő Mustang sportautókról, többek között a GT3-as és Supercar változatról is. A tervek szerint az autó a 2024-es Daytonai 24 óráson debütálhat éles körülmények közt. Íme, egy bemutatóvideó az 5 literes, V8-as gépszörnyről!

Tapasztalt pilótát szeretne a Haas, csak nehéz olyat találni

Úgy tűnik, hogy Mick Schumacher maradása finoman szólva is bizonytalan a Haasnál, a német pilóta könnyen lehet, hogy a Ferrari kötelékéből is kicsúszik, így a Haasnak is új megoldás után kell néznie. Monzában Günther Steiner csapatfőnök beszélt erről és szavai alapján még messze vannak attól, hogy döntést hozzanak – szóba került már Nico Hülkenberg és Antonio Giovinazzi is.

„Minden potenciális versenyzővel beszéltem, mert ez a munkám. Még semmi sem biztos, de mi csak a legminimálisabb kockázatot szeretnénk vállalni a csapatunk fejlesztése szempontjából. Lehet nagyot kockáztatni, de az csak akkor jó, ha bejön. Nem nagyon van viszont ilyen tapasztalt pilóta a piacon, talán csak Daniel Ricciardo, aki viszont jelenleg nincs túl jó formában. Nem tudjuk, hogy mit fog csinálni, talán kihagy egy évet. De ahogy mondtam, mindenkivel beszélek” – mondta Steiner.

haas_2

fotó: dppi

MiniDrivers: Elbambultak a sportbírók

Megérkezett a MiniDrivers szokásos összefoglalója a legutóbbi futamról, az Olasz Nagydíjról.

Briatore Binotto szavairól: Ez hihetetlen

Monzában sem húzott jó stratégiát a Ferrari, Mattia Binotto és Charles Leclerc azonban megvédte a döntést: szerintük akkor az volt a jó választás és csak a lassú autó miatt kaptak ki Max Verstappentől. Az utóbbi időszakban rendeszeressé váltak az elbaltázott taktikai lépések, sok esetben teljesen egyértelmű melléfogást mutatott be a Scuderia, de Binotto minden esetben megvédte csapatát.

Most Flavio Briatore, a Renault korábbi vezére reagált erre az F1-Insidernek: „Hihetetlen, hogy a Ferrari mindig képes vagyok elrontani a saját futamát.” Majd amikor a portál szembesítette azzal, hogy Binotto mit mondott, Briatore megismételte a véleményét: „Ez hihetetlen!”

bria_2

fotó: dppi

Vettel, Hakkinen és Solbergék már bejelentkeztek a 2023-as Bajnokok Tornájára

A Race of Champions jövő évi kiadását az ideivel megegyező helyszínen tartják, a Svédországban található Pite Havsbad ad otthont a január 28-29-i viadalnak a havas-jeges pályán.

Szerdán az első hat résztvevő névsorát osztották meg a szervezők: jelen lesz a négyszeres Formula-1-es világbajnok Sebastian Vettel, aki egyéniben egyszer, csapatban hétszer nyerte meg a tornát, idén januárban pedig másodikként végzett, Sebastien Loebtől kikapva a döntőben. Egy másik F1-es bajnok, Mika Hakkinen szintén visszatér. Jelen lesz Petter és Oliver Solberg, akik 2022-ben megnyerték a Nemzetek Kupáját – a fiú először, az apa másodszor. A ralikrosszvilágbajnok Johan Kristoffersson (maga is egyszeres győztes csapatban) szintén csatlakozik, és legalább egy hölgy is a mezőnyben lesz Jamie Chadwick személyében.

O'Ward és Palou is F1-es McLarent tesztel a héten

A McLaren jelentette be, hogy két IndyCar-pilóta is F1-es autóba ül náluk: Pato O'Ward és Alex Palou egy korábbi McLarent vezethet Barcelonában. O'Ward egyébként a McLaren versenyzője és egészen a mai napig úgy tűnt, hogy Palou is az, ám ő éppen most jelentette be, hogy mégis marad a Chip Ganassinál, csak F1-es tesztekre szerződött a wokingiakkal. A gyakorláson viszont a korábbi tervekkel ellentétben nem lesz ott Colton Herta, aki információink szerint végül nem fogja megkapni a szuperlicensz-pontokat.

 

Minden vissza: Mégsem megy a McLarenhez Alex Palou

A McLaren másik furcsa szerződtetéses ügye a 2023-as szezonra Alex Palouhoz kapcsolódott: úgy igazolták le a 2021-es IndyCar-bajnokot, hogy a spanyollal jelenlegi csapata, a Ganassi is bejelentette a folytatást. Palou ragaszkodott hozzá, hogy a McLaren versenyzője lesz, még az is felmerült, hogy rágalmazásért beperelheti a Ganassit. A két csapat igyekezett bírósági ügy nélkül megegyezni, és úgy néz ki, az amerikai formáció kerekedett felül: Palou ma közösségi médiás posztot tett közzé arról, hogy eddigi istállója versenyzője marad.

„Izgatottsággal jelentem be, hogy én és a Chip Ganassi Racing megegyeztünk, így ismét a 10-es számú autót vezetem a következő szezonban. Hálás vagyok a Chip Ganassi Racingnek azért, hogy lehetővé tette számomra az F1-es tesztelés lehetőségét a McLarennel IndyCar-teendőimen túlmenően” – írta a posztban Palou: azaz a Ganassi versenyzője marad, de a McLarennel tesztelhet a jövőben, így közelebb kerülve Formula-1-es álmaihoz.

Szinte percekkel Palou posztja után a McLaren hivatalos csatornáin közölte, hogy Felix Rosenqvist, Pato O’Ward és Alexander Rossi versenyzőhármasával vesz részt a 2023-as IndyCar-szezonban. Ugyancsak megerősítették, hogy Palou a 2021-es MCL35M-mel teljesít tesztsorozatot, amelynek első alkalmára már ma sor kerül.

Hamilton dupla előzése, Schumacher vs. Latifi – a legjobb monzai onboard videók

Megérkezett az Olasz Nagydíj hétvégéjéről is a fedélzeti kamerás válogatás, benne a címben említett két jelenet mellett sok-sok rajt utáni helyezkedéssel és összecsapással – a videó IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg:

monza-onboard-video.1

Charles Leclerc nem először vett fel sárga ruhát

Az Olasz Nagydíjon különleges dizájnnal szerepelt a Ferrari, ugyanis az autó részben, a csapatruházat pedig szinte teljes egészében sárgába borult. Ehhez még a versenyzők sisakjai is sárga festést kaptak, a monacói pilóta pedig nemrégiben egy gyerekkori fotót osztott meg, melyen hasonló színezetű ruhában szerepel. Az érdekesség, hogy a képen az egykori Jordan istálló ruházatának mását viseli magán. „Ugyanaz, de más” – fűzte hozzá Leclerc a Twitteren.

A Red Bull némi extra csomaggal tért haza Olaszországból

Jó hangulat uralkodik a Red Bullnál, ami érthető, hiszen kiváló formában vannak, és egyre közelebb vannak ahhoz, hogy már a szezon utolsó futama előtt megszerezzék az egyéni és a konstruktőri vb-címeket. Ehhez Max Verstappen Monzában aratott futamgyőzelme ismét hozzájárult, a trófeákról készült fotókat pedig egy humoros megjegyzéssel mutatták meg a közösségi oldalaikon, mellékelve a képekhez az Imolában szerzett díjakat is. „Extra poggyász az Olaszországból való visszatéréskor” – írták a poszthoz.