DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 24. kedd

Különleges trófea: Nyakba akaszthatják díjukat a sanghaji dobogósok

Különleges trófeával készültek a négy év kihagyás után visszatérő Kínai Nagydíj illetékesei: a Formula-1 hőskorának babérkoszorúját idézi a kerek trófea, de helyi vonatkozása is van, a tökéletesség keresését szimbolizálja.

A díj szűk talapzatán megáll, viszont a babérkoszorúkhoz hasonlóan nyakba is akasztható – várhatóan így fogják átadni a sanghaji futamgyőztesnek. Extraként a trófea világítani is tud: erről egy szenzor gondoskodik, amely érzékeli, ha a pilóták a magasba emelik vagy a nyakukba akasztják.

A Kínai Nagydíjat szponzoráló Lenovo megbízásából a Pininfarina tervezte – nem ez az első rendhagyó trófeájuk, a 2023-as Japán Nagydíj csókra aktiválódó és nemzeti színekben világító serlegét is ők tervezték.

Február 12-én jön az új Aston Martin!

Az immár Aston Martin Aramco F1 Team néven induló silverstone-i alakulat arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy vadonatúj versenyautóját, az AMR24-et február 12-én fogják leleplezni.

Ezzel immár négy csapat bemutatójának időpontja került nyilvánosságra: a Williams és a Stake (azaz Sauber, azaz ex-Alfa Romeo) február 5-én tárja a nyilvánosság elé idei versenygépét – vagy legalábbis annak bemutatóváltozatát –, a Ferrari pedig egy nappal az Aston Martin után, február 13-án érkezik.

Emellett néhány meg nem erősített időpontról is tudomásunk van: az Alpine várhatóan február 7-én, a McLaren és a Mercedes pedig Valentin-napon, azaz február 14-én érkezhet.

aston-logo

Hamiltonék kizárása miatt változtatna Verstappen

Továbbra sincs hivatalos bejelentés azt illetően, hogyan alakíthatják át a sprintes hétvégéket idén – az egyik elképzelés szerint hozzányúlhatnak a sokat vitatott parc fermé-szabályhoz, melynek értelmében jelenleg a hétvége egyetlen szabadedzése után véglegesíteni kell az autó beállításait. A sprintek nagy kritikusa, Max Verstappen is úgy érzi, ehhez hozzá kell nyúlni – viszont megengedett magának egy pozitív megjegyzést is a sprinteket illetően.

verstappen-sit

„Ha csak egy kicsit is rossz irányba mentél az FP1-ben, akkor a sprintes hétvége hátralévő részében azzal a beállítással maradsz. Ez igazi szívás” – nyilatkozta a világbajnok az AmuS-nak. „Volt néhány igazán jó sprintes hétvége idén, de így sem voltam teljesen elégedett. Vegyük például a hasmagasságot Austinban. A Mercedes és a Ferrari nem szándékosan állította túl alacsonyra az autóit” – utalt Verstappen arra a beállítási problémára, mely Lewis Hamilton és Charles Leclerc kizárásához vezetett.

„De ha egyszer rossz irányba mentél, nincs visszaút, legfeljebb a guminyomással lehet valamit kicsikarni a helyzetből” – mondta a holland, aki nem örülne, ha a sprintszétlövést egykörösre módosítanák, és persze azt sem mulasztotta el, hogy még egy kicsit odaszúrjon az általa igen kevéssé kedvelt formátumnak: „Már én sem tudom pontosan követni, hogy éppen mik a szabályok. El vagyok veszve, tiszta cirkusz az egész.”

verstappen-suzuka

800 lóerő feletti sportautót villantott Leclerc

Még a monacói utcák luxusautó-felhozatalában is nagy feltűnést keltett Charles Leclerc legújabb szerzeménye, a mindössze 599 példányban elkészült Ferrari 812 Competizione Aperta egyik példánya. A több mint félmillió fontos árcédulát viselő autóban egy 6,5 literes (egyes feltételezések szerint az utolsó 12 hengeres) V12 erőforrás dolgozik, mely 819 lóerős teljesítményre képes.

pf-leclerc-812-1

pf-leclerc-812-2

Leclerc csapattársa, Carlos Sainz egyébként szintén vásárolt egy 812-est magának, ő az összesen 999 példányban legyártott zárt verzió mellett döntött.

Alonso új játéka: DTM-autót vásárolt

Néhány hete Fernando Alonso Instagram-oldalán futhattunk egy galériába: a spanyol pályanapot töltött a Motorland Aragón aszfaltcsíkon, és egy Aston Martin Vantage modellel körözött, amely az Alonso védjegyévé vált, a sisakjáról is ismert kék-piros-sárga színekbe öltözött.

Az autó háttérsztoriját a Motorsport.com tárta fel: az Aston Martin 2019-es rövidke DTM-projektjének egyik példányáról van szó: az R-Motorsport öt Vantage-t épített a Class One szabályrendszer alapján, melyek közül négy versenyzett a nem túl eredményes szezonban, az ötödik pedig tesztautó volt. Ez utóbbi került Alonso tulajdonába a motorokat építő HWA-tól.

Az autót még szeptemberben, a jaramai pályán adták át egy közönségtalálkozón Alonsónak, egy fontos módosítással: a spanyol kérésére utasülést szereltek be, hogy megoldható legyen az élményautóztatás. Alonso decemberben az aragóni pályán próbálta ki a 650 lóerős Aston Martint, Daniel Juncadella segítségével, aki a négy versenyző egyike volt 2019-ben. Alonso számos utast megautóztatott, aztán a volánt kölcsönadta a MotoGP-világbajnoknak, Marc Marqueznek.

Nem ez az egyetlen különleges jármű, amelyre Fernando Alonso szert tett: szintén a közösségi médiában láthattuk, egy LifeLive gyártmányú ralikrosszos cross car is birtokába került, ugyancsak a jól beazonosítható színekre festve.

Videó: Juan Manuel Fangio a monzai pályán

A kép mellett a hangra is érdemes figyelni az ötszörös világbajnok évtizedekkel ezelőtti kanyarvételeinél:

 

Ezért kell elküldeni Perezt?

A kétszeres világbajnok Mika Hakkinen is beállt azon véleményformálók sorába, akik kifejtették nézeteiket a nehéz helyzetben lévő Sergio Perezről. A finn klasszis úgy látja, nem a teljesítmény a legnagyobb probléma a mexikóival, sokkal inkább a hozzáállása… „Általában az egyik versenyző lassabb a másiknál, ebben az esetben Perez lassabb, mint Max, ez elég egyértelmű volt az utóbbi időben.”

hakkinen

„Ha a lassabb csapattárs elfogadja a helyzetet, képes jól kommunikálni a médiával és az istállóval, képes fejleszteni az autót, motivált és három-négy tizeden belül tud maradni a gyorsabbhoz képest, akkor szerintem ez nem rossz dolog” – fejtette ki Hakkinen, majd így folytatta: „De ha a csapattárs elkezd panaszkodni, ha azzal vádolja a csapatot, hogy nem ad neki jó autót, nem motivált, és az eredmények fel-le ugrálnak... Az nem jó a csapatnak, és ilyenkor változtatni kell.”

A finn éppen ezért nem hiszi, hogy a mexikóinak van maradása a csapatnál: „Tudom, hogy a Red Bull számára fontos a mexikói pilóta, hiszen Mexikó egy nagy piac, és ez hatással van a dolgokra. De végső soron azért vagy ott, hogy versenyezz, hogy jó eredményeket hozz, és hogy gyorsabban fejleszd az autót. Nem támaszkodhatsz csak egyetlen versenyzőre. Két pilótára van szükséged az autó fejlesztéséhez. Perez jövője a Red Bullnál? Szerintem nagyon valószínűtlen.”

perez-2023-abu

Sainz csak akkor harap, amikor kell

Harmadik szezonját töltötte együtt Carlos Sainz és Charles Leclerc a Ferrari színeiben, s miután 2021-ben a spanyol kerekedett felül a háziversenyben, 2022-ben viszont kellemetlen vereséget szenvedett, idén csak nüanszokon múlott kettejük párharca, melyet az utolsó két fordulóban Sainzot sújtó balszerencsét kihasználva Leclerc tudott megnyerni – igaz, a szezon egyetlen Ferrari-sikerét, s ezzel az utolsó háromból kettőt a spanyol aratta.

sainz-pole-singapore

A DAZN-nek nyilatkozva Sainz maga is azt emelte ki, mennyire szoros kettejük versengése: „Minden fordulóban fél tizeden belül vagyunk egymáshoz képest, Charles és én mindig együtt vagyunk. Amilyen képességei vannak egy körön, épp olyan jó abban is, hogy pozíciókat szerezzen a rajtnál. Nagyon jó párost alkotunk” – mondta a spanyol, aki szerint kettejük viszonyát illetően sincsen semmi probléma:

„Azt hiszem, nagyon jól kijövünk egymással, és szerintem ez a legjobb dolog a csapat számára: két olyan versenyzőnk van, akik egymást hajtják. Úgy gondolom, hogy egészséges a kettőnk közötti verseny, de mindig a csapatot helyezzük előtérbe. Próbálok harapni, amikor harapnom kell, és próbálom kontrollálni magam, amikor arra van szükség” – fejtette ki Sainz, aki elmondása szerint még a szezonnyitó előtt szeretné aláírni új szerződését.

sainz-zandvoort

A sakkozó Schumacher jó csapatfőnök lett volna

Az egykori F1-es pilóta, Timo Glock Michael Schumacher síbalesetének tizedik évfordulója kapcsán felidézett egy sztorit a német legendáról: a többszörös dobogós versenyzőt Schumacher tanította meg sakkozni! „Egészen sokat kerékpároztunk együtt, s amikor ő visszajött a Mercedeshez, én pedig a Virginnél és a Marussiánál vezettem, gyakran sakkoztunk is.”

glock

„Soha életemben nem sakkoztam előtte, de ő megtanított, hogy kell játszani, és a repülőutakon folyamatosan játszottunk. Nagyon élveztem, amikor le tudtam győzni, mert utált veszíteni” – idézte fel Glock nevetve. „Egy időben nagyon jól ment a sakk, s a Szingapúri Nagydíj környékén szinte minden meccset én nyertem. Jó móka volt” – tett hozzá a német versenyző, aki szerint Schumacher ma is a száguldó cirkuszban dolgozna, ha nem történik meg a baleset 2013 utolsó napjaiban…

„Szerintem most is a sportágban lenne, hiszen ennek szentelte az életét” – mondta Glock, aki szerint Schumacherből kiváló csapatfőnök lett volna. „Talán nem azonnal a visszavonulása után, hanem valamivel később, de biztosan alkalmas lett volna erre a pozícióra, hiszen mindig pontosan tudta, hogy mire van szükség.”

michael-schumacher

Tizennégy F1-es versenyző szerződése jár le 2024-ben

Kizárólag a McLaren és a Mercedes pilótapárosa, valamint Max Verstappen és Lance Stroll lehet nyugodt azt illetően, hogy 2025-ben is ugyanannál a csapatnál fog-e versenyezni majd, ahol idén is. Ez azt jelenti, hogy 14 pilótának jár le 2024 végén a szerződése, szóval meglehetősen izgalmas silly season elé nézhetünk majd idén. A Ferrarinál mindkét pilóta kontraktusa aez év végéig szól, miközben többször is hallottunk olyan pletykákat, hogy Sainzt szívesen vinné a 2026-os beszállásra készülő Audi. Az Alpine párosának valószínűleg csak alá kell majd írnia a hosszabbítást, míg a Williamsnél Albon helye biztosnak tűnik, már ha ő is maradni akar, Sargeantnak viszont le kell tennie valamit idén az asztalra.

A Red Bull-os, AlphaTauri-s keringőre most nem is pazarolnánk az energiáinkat, itt tényleg csak Max Verstappen helye biztos, míg a Stake-nél Bottas és Zhou sorsa is kérdéses lehet, a már említett Audi-projekt miatt. A finn kezében legalább ott van az az ütőkártya, hogy lehet nála értékes információ, amit még mercedeses korszakában szerzett, de Zhou egyelőre semmi extrát nem nyújt. Kérdés még, hogy a Haas megtartja-e a Magnussen–Hülkenberg párost, míg Fernando Alonso maradása az Aston Martinnál biztosnak tűnik, csak aztán a spanyol meg ne lepjen mindenkit még egyszer! Egyszóval izgalmas év vár ránk!


Fotó: F1

Hamilton egy brazil Insta-modellel szilveszterezett

Az X-en kering több fotó és videó, melyen az látszik, hogy Lewis Hamilton Brazíliában, Trancosóban töltötte a szilveszter estét egy buliban, ahol egy brazil Instagram-modellel, Juliana Naluval mutatkozott együtt. Az élesebb szemű felhasználok azt is felfedezni vélték több helyen is, hogy a páros kézen fogva mutatkozott, s talán a hétszeres világbajnokra újra rátalálhatott a szerelem. A hölgyről itt találtok képeket.

 

A Ferrarival és Sainzcal is szakít az Estrella – Alonso miatt?

Carlos Sainz érkezésével személyes szponzorának, az Estrella Galiciának a logói is felkerültek a Ferrari 2021-ben, a Scuderia azonban még év vége előtt közölt, hogy 2023. december 31-ével véget ér együttműködésük. A Formula Passion úgy tudja, az állhat a háttérben, hogy a spanyol söróriás inkább FFernando Alonso csapatát, az Aston Martint szponzorálná, azonban némi bökkenőt jelenthet ebben a történetben, hogy a silverstone-i csapatnak már van egy sörös támogatója, méghozzá az olasz Peroni.

 

Tost: Két pilótának nincs helye az F1-ben

A Sky Sports kommentátora, David Croft állítja azt, hogy az AlphaTauri leköszönő csapatfőnöke, Franz Tost mondta ezt neki egy személyes beszélgetés közben.

"Az egyik versenyen volt egy öt-tíz perce, és elkezdtünk beszélgetni a versenyzőkről - csak négyszemközt. Azt mondta nekem, hogy minden egyes versenyző maximálisan megérdemli, hogy a mezőny tagja lehessen. Mindenki, kivéve két pilótát. Azt mondta, nem fogja megnevezni őket, de olyan dolgokat mondott, amikkel nem tudok nem egyetérteni."

Szerintetek kikre gondolhatott Franz Tost?


Fotó: Red Bull Content Pool

Stake: Felejthetetlen élményeket hozunk az F1-be

Újév napján bejelentette hivatalos nevét a Sauber Formula-1-es csapata, amelynek a Stake nemcsak a főszponzorává vált, de a kizárólagos névadó szponzorává is, így a csapat neve a következő két szezonban Stake F1 Team lesz. Az ipar- és fogadóóriás vezetői így üdvözölték a bejelentést:

"Izgatottak vagyunk, amiért egy vadonatúj identitást hozunk a Formula-1-be" - kezdte a Stake társalapítója, Edward Craven. "Miután bennünket is a sebesség szenvedélye, az innováció és a határok feszegetése hajt, készen állunk rá, hogy sosem látott magasságokba emeljük a csapatot. Óriási út lesz előttünk, amely tele lesz izgalmakkal és olyan észveszejtő tevékenységekkel, amelyek újraértelmezik az izgatottság fogalmát a pályán és azon kívül is. Készüljetek fel, mert a Stake F1 Team egy izgalmas jövő felé hajt!"

A cég vezető marketingigazgatója, Akhil Sarin ezekkel a szavakkal üdvözölte az első nagyobb 2024-es bejelentést: "Az előző szezon megalapozta azt a marketing- és médiaértéket, amelyet a Stake hozott az F1-es csapathoz és a partnerség első éve komoly növekedést hozott az ismeretségben minden részvényes számára. Mi a Stake-nél készen állunk rá, hogy a rajongói bázist és a csapatot magasabb szintre emeljük, emellett pedig felejthetetlen élményekkel szeretnénk gazdagítani mindenkit, ami az elhivatottságunk és odaadásunk jele lesz."

Az F1-es mezőny egyik tagja az év utolsó napján született

A második szezonjára készülő Logan Sargeantról van szó: az amerikai versenyző december 31-én látta meg a napvilágot, 2000-ben – kis kontextusba helyezve a dátumot: Fernando Alonso ekkor már Minardi-szerződéssel rendelkezett és F1-es debütálására készült.

Innen is kellemes dupla ünneplést kívánunk a ma 23 éves versenyzőnek!

Hornert parancsnokká, Ron Dennist lovaggá avatta a király

A hatodik konstruktőri világbajnoki címét megnyerő Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is szerepelt III. Károly újévi kitüntetési listáján. Horner megkapta a Brit Birodalom parancsnoka (CBE) rangot, az indoklás alapján a motorsportért tett szolgálataiért. A csapatfőnök a Red Bull első vb-szériája idején, 2013-ban már kapott királyi kitüntetést, az alacsonyabb tiszti (OBE) fokozatot.

Egy másik F1-es vonatkozású személy is szerepel a kitüntetettek között, a 76 éves Ron Dennis személyében. Őt nem az autósport miatt, hanem az ipar és jótékonyság területén elért érdemeiért tüntették ki, a korábbi McLaren-vezér mostanság egy sportolást támogató alapítvány elnöke és alapítója, valamint egy csecsemőhalandóság ellen küzdő alapítvány védnöke. A parancsnoki fokozatot korábban ő is kiérdemelte a motorsportban végzett munkáért.

Fotó: Red Bull Content Pool

A 2023-as F1-es szezon legmegbízhatóbb és legkevésbé megbízható autói

Az Auto Motor und Sport gyűjtötte össze, hogy az egyes csapatok hányszor estek ki összesen 2023-ban, és ebből mennyi volt a konkrét technikai hiba miatti búcsú. Érdekes, hogy a Red Bull autói egyetlen egyszer sem álltak meg, és az AlphaTauri is ott van a vonatkozó lista második helyén egyetlen technikai hibás kieséssel. A legtöbbször az Alpine-ok álltak meg.

    Technikai hibák Összes kiesés
1. Red Bull 0 2
2. AlphaTauri 1 4
3. McLaren 2 4
4. Aston Martin 2 6
5. Alfa Romeo / Sauber 2 6
6. Mercedes 4 6
7. Haas 4 7
8. Ferrari 4 8
9. Williams 4 11
10. Alpine 5 10

f1-alpine-2023

Videón az eddigi összes Dakar-győztes autó a Range Rovertől a Toyotáig

1979-ben egy Range Rover V8 lett a Dakar Rali első autós győztese, az utóbbi két alkalommal a Toyota nyert, összességében pedig a Mitsubishi és a Pajero a legendás futam történetének legsikeresebb autója. Egy rövid videón az összes futam győztes autója.

Mik voltak 2023 legnagyobb sztorijai?

Pitwall című műsorunk évzáró epizódjában a 2023-as év legnagyobb horderejű történeteire tekintettünk vissza: főleg olyanokra, amelyek huzamosabb ideig, akár az egész idény során témát szolgáltattak.

Nézzétek meg a műsort és iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra, vagy hallgassátok meg podcast formátumban ezen a felületen!

„Akár a középmezőny elejébe is kerülhetünk jövőre” – Steiner

Az utolsó helyen végzett a 2023-as F1-es konstruktőri világbajnoki értékelésben a Haas, mindenekelőtt annak köszönhetően, hogy az alkalmankénti időmérős megvillanásokat csak ritkán tudták pontszerzésre váltani az autó borzalmas gumikezeléséből adódóan. Günther Steiner csapatfőnök ugyanakkor a Sky Sports F1 adásában arról elmélkedett, hogy 2024-ben ettől függetlenül nagyot ugorhatnak előre, annyira szoros és kiélezett ugyanis a versengés a topistállók mögött:

„Azzal, hogy érvényben van most a költséglimit, bármi lehetséges. Nézzük meg az AlphaTaurit a szezon végén, vagy a McLarent ahhoz képest, hogy nem kezdtek túl erősen, aztán később a második leggyorsabbak voltak, nem is egyszer. Minden lehetséges. A nagycsapatok lesznek mindig a nagycsapatok, a következő három-öt évben végig ők lesznek elöl, de a középmezőny… Nem hiszem, hogy van még olyan, hogy topcsapatok, középmezőny és sereghajtók. Véleményem szerint vannak az élcsapatok és vannak a többiek, mert mindenki jó helyzetben van anyagi, üzleti szempontból és technikailag egyaránt. Utolsóként végeztünk idén, de akár a középmezőny elejébe is kerülhetünk jövőre.”

f1-hulkenberg-haas

Kifutófiúnak hitték F1-es debütálása előtt Schumachert

Tíz évvel ezelőtt történt Michael Schumacher súlyos síbalesete, ennek kapcsán a német Bild több a hétszeres világbajnokot ismerő F1-es szereplőt megszólaltatott. Közéjük tartozik az Aston Martin jelenlegi sportigazgatója, Andy Stevenson, aki már akkor is a silverstone-i alakulatnál dolgozott, amikor az 1991-es Belga Nagydíjon az akkor még Jordan névre hallgató istálló színeiben bemutatkozott Schumacher a taxis incidense miatt börtönbe kerülő Bertrand Gachot helyén. Stevenson felidézte az első találkozást:

„Eddie odajött hozzánk és mondta, hogy Bertrand nem tud vezetni. Eddie mondta, hogy van ez a fiatal versenyző, Michael, aki Japánban versenyzett. Egyik este később bent kellett maradnunk az üléspróbája miatt. Úgyhogy sokáig bent voltunk, aztán hirtelen felbukkant egy kifutófiú. Aztán rájöttünk, hogy ő nem egy kifutófiú, hanem az új Formula-1-es versenyzőnk!”

Stevenson számára az is hamar kiderült, hogy nem akárkivel van dolguk Schumacher személyében: „Két-három kör után máris gyorsabb volt, mint bármi, amit korábban elértünk, egymás után javítgatta a köridőket. Világosan emlékszem, hogy a teszt után azt mondtam egy barátomnak, hogy egy jövőbeni világbajnokkal teszteltünk. Teljesen egyértelmű volt, hagyta, hogy az autó keresztültáncoljon a sikánokon” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a német profizmusa minden korábbi pilótájukét meghaladta, s egyből tudta, mit akar, amint autóba ült.

f1-schumacher-jordan-1991-2