DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

Különleges trófea: Nyakba akaszthatják díjukat a sanghaji dobogósok

Különleges trófeával készültek a négy év kihagyás után visszatérő Kínai Nagydíj illetékesei: a Formula-1 hőskorának babérkoszorúját idézi a kerek trófea, de helyi vonatkozása is van, a tökéletesség keresését szimbolizálja.

A díj szűk talapzatán megáll, viszont a babérkoszorúkhoz hasonlóan nyakba is akasztható – várhatóan így fogják átadni a sanghaji futamgyőztesnek. Extraként a trófea világítani is tud: erről egy szenzor gondoskodik, amely érzékeli, ha a pilóták a magasba emelik vagy a nyakukba akasztják.

A Kínai Nagydíjat szponzoráló Lenovo megbízásából a Pininfarina tervezte – nem ez az első rendhagyó trófeájuk, a 2023-as Japán Nagydíj csókra aktiválódó és nemzeti színekben világító serlegét is ők tervezték.

NASCAR: Chase Elliott zseniális manőverrel nyert Talladegán

Miközben a rájátszás továbbra is izgalmasan alakul, az elmúlt néhány nap nem éppen bajnoki küzdelemről szólt. A mezőnyből már két rutinos pilóta is agyrázkódásra utaló tünetek miatt mehetett kényszerpihenőre, a pilóták többsége pedig úgy véli, erről a Next Gen autó biztonsági problémái, főként a túl merev karosszéria tehetett. Ezek után került sor a YellaWood 500 nevű versenyre a Talladega Superspeedwayen, ahol egy nagyobb balesetektől mentes és végletekig szoros futamot láthattak a rajongók. A zöld zászlót Christopher Bell várhatta az élről, ám ahogy a többi Toyotásnak, úgy neki sem volt igazi esélye a győzelemre, a kivételt ez alól csak Denny Hamlin jelentette a Ford és a Chevrolet márkáit használókkal szemben.

Az első szakaszt Ryan Blaney nyerte, a másodikat pedig Chase Elliott, akik a verseny nagyobb részében az élmezőnyben tartózkodtak annak ellenére, hogy csak a 19. és a 16. helyről rajtolhattak. A futamgyőzelem sorsa is közöttük dőlt el, miután a harmadik etapban főként Blaney tartózkodott az első helyen, az utolsó újraindítást követően viszont a 2020-as bajnok egy látványos mozdulattal váltott ki a külső sávba. A Hendrick Motorsports pilótája ezzel kiváló döntést hozott, majd a hátralévő időben nagyszerűen védekezett miután átvette a vezetést, végül 46 ezredes előnnyel nyerte meg a futamot és bebiztosította helyét a legjobb nyolc között. A folytatás a Charlotte Motor Speedway rovalján következik október 9-én, ahol kiderül, kik jutnak be a playoff következő körébe.

A futam, ahol Hamilton és Verstappen is hibázott – itt a Szingapúri GP összefoglalója

Egyórás csúszással indult csak el, de cserébe igencsak akciódúsra sikerült a szingapúri verseny – a hivatalos videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-szingapur-of-video

Sajtó: A héten bejelenti Nyck de Vriest az AlphaTauri

Mint arról a Canal+ értesülése alapján már néhány napja beszámoltunk, úgy hírlik, hogy a monzai parádés beugrása után hirtelen sok csapat által kinézett Nyck de Vries megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTauri pilótája lehet. A RacingNews365.com szaklap most már arról ír, hogy az energiaitalosok a héten, a Japán Nagydíj – azaz a Honda hazai futama – felvezetéseként jelenthetik be a holland leigazolását. Ez egybecseng a Formula Podcast értesüléseivel is: mi is úgy hallottuk, hogy kedden kerülhet sor arra, hogy az így elengedett Pierre Gasly szerződtetését hivatalossá tegye az Alpine, s rögtön ezt követően érkezhet a megerősítés De Vriesről.

devries-monza-dppi

fotó: DPPI

Binotto dupla büntetésre számít Perez esetében

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto közvetlenül a Szingapúri Nagydíj leintését követően elárulta, hogy ők dupla büntetéssel számolnak Sergio Perez safety car mögött elkövetett szabályszegése(i) nyomán. A beszámolók szerint a mexikói több, mint tíz autóhossznyira szakadt le a biztonsági autótól gumijanak melegen tartása érdekében, a maranellóiak csapatfőnöke szerint pedig ezt kétszer is megtette a Red Bull versenyzője.

„Nem csupán egyszer követte el ezt a hibát, hanem kétszer is. Ez hatalmas rontás volt a részéről” – idézi Binottót a RacingNews365. „A múltban Giovinazzi büntetést kapott ezért, szóval sajnálatos, hogy Perez nem kapta meg már a verseny közben a büntetést. Nem értem, miért nem született azonnal döntés, valószínűleg nem akarták elkapkodni” – zárta az olasz szakember.

Latifi öt rajthelyes büntetést kapott a Japán Nagydíjra

Nicholas Latifi a Szingapúri Nagydíj 7. körében akaszkodott össze Guanyu Zhouval, amikor a kanadai egy féktávon indokolatlanul húzta rá Williamsét a külső íven őt támadó kínaira. Az ütközés következtében mindkettejük versenye véget ért, ennek ellenére a felügyelők vizsgálni kezdték az incidenst a futam alatt.

A felvételek megtekintését követően a bírák szerint túlnyomórészt Latifi volt a hibás, ezért a kanadait egy öt rajthelyes büntetéssel sújtották a soron következő Japán Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is feljegyeztek Latifi licenszére. 

„Zhou az 5-ös kanyarhoz érkezve megkísérelte Latifi előzését, és elegendő hellyel rendelkezve a külső ívet választotta. Latifi balra húzott, ezáltal nem hagyta meg az egy autónyi helyet Zhou számára, erőteljes ütközést kiváltva ezzel a két autó között” – olvasható a felügyelők indoklásában.

Hogy hol ér össze a Star Wars és az F1? Wokingban!

A Star Wars-franchise legújabb gyermeke az Andor című sorozat, amely egyébként a kritikák alapján rendkívül ígéretesen kezdett. Na de hogy jön ez az F1-hez? Úgy, hogy a sorozat legutóbbi részében volt egy repülőtéri jelenet, amelyben az éles szemű F1- és Star Wars-rajongók kiszúrták, hogy a repülőtér igazából nem más, mint a McLaren főhadiszállásának azon része Wokingban, ahol a korábbi sikeres autók vannak kiállítva. Szép teljesítmény a nézők részéről!

Bő egy órával a rajt előtt ismét leszakadt az ég, csúszik a rajtprocedúra

Helyi idő szerint nagyjából fél 7 után nem sokkal érkeztek az első jelentések Szingapúrból, miszerint elkezdett esni az eső. Azóta a csapatok és a helyszíni újságírók tudósítása szerint már valósággal szakad, ráadásul az előrejelzések alapján a csapadék egy jelentős része még csak később fog megérkezni – azaz a vizes pályán való start gyakorlatilag már most garantált, szombaton pedig láthattuk, hogy a páratartalom miatt lassan is szárad az aszfalt… Az Alpine csapata és a helyszínen riporterkedő Karun Chandhok is töltött fel videót az állapotokról.

FRISSÍTÉS: Az FIA már be is jelentette, hogy csúszik a rajtprocedúra, legközelebb helyi idő szerint 19:30-kor adnak tájékoztatást.

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

W Series: Visser győzött, Chadwick kiesett Szingapúrban

A pole-pozícióból rajtoló Marta Garcíának nem sikerült jól az elrugaszkodás, a spanyol versenyző így kénytelen volt átengedni az első helyet a mellőle startoló Beitske Vissernek. A spanyol hölgynek ezt követően az egyéni összetett második helyén álló Alice Powell-lel szemben kellett védekeznie, Powell azonban egy rendkívül merész manőverrel maga mögé utasította Garcíát a 18-as kanyarban. A kétszeres bajnok Jamie Chadwick eközben két pozíciót javított a rajthelyén, és a hatodik pozícióban körözött, ami nem volt elég számára az újabb bajnoki cím megszerzéséhez.

Az élen álló Visser gumijai vészesen elkezdtek szemcsésedni, Powell pedig azonnal kezdte támadni a holland versenyzőt. Kettejük küzdelme azért is volt érdekes, mert a verseny előtt pontazonossággal álltak a tabella második és harmadik helyén, esetleges ütközésük pedig utat nyitott volna Chadwick előtt a harmadik bajnoki címhez. A kétszeres bajnok reményei azonban négy perccel a leintés előtt semmivé váltak, hiszen a 7-es kanyarban egy bevállalós manőverrel próbálta megelőzni Jessica Hawkinst, azonban a féktáv túl rövidnek bizonyult, Chadwick pedig egyenesen a falnak ütközött. Történelmi pillanat volt ez a W Series történetében, hiszen Chadwick első kiesését könyvelhette el a sorozat útnak indulása óta. A rövid biztonsági autós fázist követően csupán egyetlen versenykör állt Powell rendelkezésére ahhoz, hogy megelőzze Vissert, a holland azonban megtartotta az első helyet, és második győzelmét ünnepelhette Szingapúrban. Visser mögött Powell és a pole-ból induló Marta García futottak be a dobogós pozíciókban.

Chadwick kiesésével Visser és Powell is jelentősen közelebb került az összetettet továbbra is vezető brithez, akinek ezzel tovább kell várnia harmadik W Series bajnoki címére. A mezőny legközelebb az austini Circuit of the Americas versenypályán küzd meg egymással három hét múlva.

 

Verstappen szerint joga van kritizálni a Red Bullt

Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen egy ritkán látható baki miatt volt kénytelen megszakítani utolsó gyorskörét a Szingapúri Nagydíj időmérő edzésén, hiszen a holland autójában nem maradt elegendő mennyiségű üzemanyag. A címvédő így csupán a nyolcadik helyről vághat majd neki a futamnak, szerinte pedig jogosan fogalmazhat meg kritikákat csapata teljesítményével kapcsolatban.

„Tudom, hogy ritkán hagynak cserben, de szeretem a kritikus hozzáállást” – idézi Verstappent a Motorsport.com. „Amikor én hibázom, akkor a csapat is nyíltan szembesít vele, véleményem szerint pedig ennek fordított esetben is így kellene működnie, hiszen ezzel tereljük egymást a jó irányba. Márpedig mi nem szimplán jók, hanem tökéletesek akarunk lenni. Szerintem az arcom láttán, valamint a rádióüzeneteim alapján tisztában voltak azzal, hogy milyen gondolatok jártak a fejemben” – zárta a Red Bull versenyzője, akinek az elrontott kvalifikáció miatt vélhetően legalább a Japán Nagydíjig várnia kell még az idei világbajnoki cím megszerzésére.

Ennél menőbb sisakcserét nem láttunk még

A Szingapúri Nagydíjon nagyon erős nevek vonzzák a közönséget a helyszínre, hiszen többek között olyan előadók és együttesek lépnek fel a hétvégén, mint Marshmello, a The Black Eyed Peas, vagy a Green Day. A pénteki napon Marshmello felelt a hangulatért, aki ezúttal sem hagyta otthon ikonikus fejfedőjét, egy kép erejéig pedig még "sisakot" is cserélt Lando Norrisszal, aki egyébként egyedi festésű bukóval érkezett Szingapúrba.

 

Újra gokartversenyen járt Robin Raikkönen

Minttu Raikkönen osztotta meg legújabb Instagram-szotrijában, hogy a 2007-es F1-es világbajnokkal közös gyermekük, Robin újabb gokartversenyen vesz részt. Korábban már beszámoltunk róla, hogy az ifjabbik Raikkönen részt vett első hivatalos versenyén is, ráadásul rögtön győzelemmel kezdett.

Versenyek mindenhol - ez vár ránk vasárnap!

Folytatódik a MotoGP és a Formula-1 is ezen a hétvégén, de a W Series követői és a NASCAR-rajongók sem maradnak éhen. Itt a vasárnapi program!

7:00 Moto3, futam (Aréna4)
8:20 Moto2, futam (Aréna4)
10:00 MotoGP, futam (Aréna4)
10:45 W Series, futam
14:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
20:00 NASCAR, futam (Match4)

Red Bull-blama és Ferrari-pole - itt az összefoglaló

Ezúttal fordult a kocka, és a Red Bull betlizett hatalmasat max Verstappennel, akivel előbb félbeszakíttatták a gyorskörét, hogy a száradó pályán egy még jobbat futhasson a következő körön, azonban eközben kifogyott az üzemanyagból a holland, a Ferrari pedig kihasználta a rivális botlását. A szingapúri időmérő összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

Eltekintett a bírságtól Hamilton piercingje miatt az FIA

Lewis Hamiltont még a harmadik szabadedzést követően idézte be az FIA, mivel megsérthette az FIA sportszabályzatának L-es függelékében lévő hármas bekezdést, amely a versenyzők által viselt tartozékokról szól.

Különösen a sisakokra, a tűzálló ruhákra, a biztonsági övekre terjed ki ez a része a szabályzatnak és ami a legfontosabb: a versenyzők által viselt testékszerekre. Korábban Hamiltonnak volt már összetűzése a piercingjei miatt az FIA-val, akik betiltották a testékszerek viselését az autóban ülve, s bár ezúttal nem nevezték meg egyértelműen, hogy mi lehet a pontos oka annak, hogy a hétszeres világbajnoknak jelenése van a felügyelők előtt, de alighanem a piercingjei miatt számíthat némi elbeszélgetésre.

Azóta kiderült, hogy valóban egy orrpiercing lehet a szóban forgó ékszer: „Egy párszor begyulladt, ezért visszamentem a klinikára, ahol azt mondták, ez a legjobb módja a gyógyulásnak. Nekem ez az egészségről szól, szóval maradni fog, majd megoldjuk a dolgot” – jelentette ki Hamilton. Emiatt pedig az időmérő edzést követően - ahol Hamilton a harmadik helyet szerezte meg - a Mercedes képviselőit is beidézte az FIA, mivel az egyes edzések és a verseny előtt minden csapatnak követnie kell egy önellenőrző sablont, azonban miután Hamilton piercingje a helyén maradt, vagy elmulasztották az ellenőrzést, vagy hibásan végezték el azt, szóval most a Mercedesnek is felelnie kell a felügyelők előtt...

FRISSÍTÉS: Azóta megérkezett az FIA hivatalos dokumentuma is az üggyel kapcsolatban. Megvizsgálták a harmadik szabadedzésen készült felvételeket, amelyeken jól látható volt, hogy Hamilton orrpiercinget viselt, azonban elmondása szerint azt orvosai tanácsára tette, mivel sokszor begyulladt a helye. Az FIA orvosi dokumentumokat kért be ezzel kapcsolatban a Mercedestől, akik azokat át is nyújtották, majd miután a papírokat bevizsgálta Dr. Ian Roberts, az F1 főorvosa, úgy ítélték meg, hogy valóban nincs szükség szankciókra, mivel Hamilton egészségügyi probléma miatt viseli továbbra is az ékszert.

Ez a döntés Hamilton esetére vonatkozott, a Mercedest ugyanis 25 ezer euróra megbírságolták az említett dokumentum piercingre vonatkozó helytelen adatai miatt.

Nem megfelelő viselet miatt idézték be Hamiltont a kvalifikáció előtt

Lewis Hamiltont a hírek szerint beidézte az FIA az időmérő edzés kezdete előtt, mivel megsérthette az FIA sportszabályzatának L-es függelékében lévő hármas bekezdést, amely a versenyzők által viselt tartozékokról szól.

Különösen a sisakokra, a tűzálló ruhákra, a biztonsági övekre terjed ki ez a része a szabályzatnak és ami a legfontosabb: a versenyzők által viselt testékszerekre. Korábban Hamiltonnak volt már összetűzése a piercingjei miatt az FIA-val, akik betiltották a testékszerek viselését az autóban ülve, s bár ezúttal nem nevezték meg egyértelműen, hogy mi lehet a pontos oka annak, hogy a hétszeres világbajnoknak jelenése van a felügyelők előtt, de alighanem a piercingjei miatt számíthat némi elbeszélgetésre.

Hamilton: Tanítsák a fekete történelmet az iskolákban

Október a Fekete Történelem Hónapja, a kezdeményezés pedig hősei között listázza Lewis Hamiltont a rasszok közti egyenlőségért tett erőfeszítéseiért. Ennek kapcsán a hétszeres világbajnok a következőket mondta a Sky Sportsnak:

„Először hallok erről és most realizálom, hogy ennek a részese tudok lenni. Ez egy nagyszerű hónap. Amikor még iskolába jártam, sosem ünnepeltük és sosem voltak történelemórán ehhez kapcsolódó feladatok. Zavart engem, de a családom otthon tanítgatott különböző egyénekről, a mozgalomról és történelmi tettekről. Így ismertem meg Nelson Mandelát, aki a legnagyobb inspirációmmá vált” – mondta Hamilton, aki azt szorgalmazza, hogy a feketék történelme kerüljön be az iskolai tananyagba. (Elsősorban hazája, az Egyesült Királyság iskolarendszerére vonatkozóan.)

„Ez egy fontos dolog, és nem csupán egy hónapig. A Mission 44 projekttel azon is dolgozunk, hogy változzon a tananyag és ez is kerüljön bele a mindennapi történelemoktatásba. Angliában, történelemórán nem csak arról kellene tanulni, hogy egyedül a fehér emberek nyerték meg a háborút, mert az én időmben lényegében erről beszéltek” – szólalt fel a történelemórák megreformálása mellett Hamilton.

Szokatlan kihágásért kapott 10000 eurós büntetést az Alfa Romeo

Nem minden nap hallhatunk olyan esetről, ami pénteken történt Szingapúrban. Az Alfa Romeo csapatát azért büntették meg 10000 euróra, mert az istálló elmulasztotta elektronikusan rögzíteni, hogy mely gumikat adja vissza a Pirelli részére az első szabadedzést követően. Az FIA sportszabályzata kimondja, hogy a csapatoknak versenyzőnként két-két szett szárazpályás gumit kell átnyújtaniuk a Pirelli részére.

Legkésőbb két órával az első gyakorlást követően elektronikus úton előbb regisztrálniuk kell, mely abroncsokat adják vissza a gumigyártónak, majd a második szabadedzés kezdete előtt fizikálisan át kell adniuk azokat a Pirelli részére. Ugyan a gumikat leadták, de az Alfa Romeo elmulasztotta elektronikus úton regisztrálni, mely abroncsokat adták vissza.

A csapat elismerte a szabályszegést, és azt mondták, hogy az ezért felelős dolgozójuk egyszerűen elfelejtette elküldeni a szükséges adatokat. Az FIA szerint azért is fontos elektronikusan rögzíteni az abroncsokat, nehogy félreértés történjen, mely gumit mennyi ideig használták, ezáltal fals adatot adva a Pirellinek a további fejlesztéseket illetően. Bár ők is elismerték, hogy nem történt ezzel előnyszerzés, de a sportszabályzat megszegéséért autónként 5000, tehát összesen 10000 eurós büntetést szabtak ki az Alfa Romeóra.

Születésnapját ünnepelte a MiniDrivers, bejelentésekkel

A sorozat étrejöttének 14. évfordulóját ünnepelte a MiniDrivers készítője, aki hamarosan születendő gyermeke miatt kicsit változtat a jövőben a tartalmakon és azok megjelenésén, egyúttal pedig azt is bejelentették, hogy a két évente elkészülő gokartos Mini for Speed idén sem marad el!

Videó: Ütni és rugdosni kezdte panaszkodó versenyzőjét a szerelő

Egy három évvel ezelőtti eset látott napvilágot a minap a közösségi médiában, amelyen az látható, ahogy a paddockba visszatérő versenyző egy műszaki hiba miatti kiesés után ingerülten beszélget a főmérnökével, aki erre reagálva fejen üti, majd meg is rúgja a motorost. Mint kiderült, a felvételen Tom Booth-Amos látható, aki 2019-ben a Moto3-ban szerepelt a CIP Green Power alakulatnál.

A brit a Twitteren közzétett posztban reagált a videóra: ebben azt írta, hogy az eset a 2019-es Thaiföldi Nagydíj hétvégéjén történt, ahol egy szerelő hibája miatt állt le a versenygépe. Elmondása szerint ráparancsoltak a csapatnál, hogy se erről, se az erőszakról ne beszéljen senkinek, s mivel 2020-ra is ülést akart magának (végül a Supersport 300-as vb-n kötött ki), ezt meg is tette mostanáig, sem a Dornának, sem a menedzsmentjének nem szólt a történtekről, amely ráadásul nem is az egyetlen hasonló jelenet volt szerinte abban a szezonban.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!