DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Versenyt fut az idővel, de bizakodik 2026-os F1-es motorprojektje kapcsán a Red Bull

Komoly új kihívással néz szembe a 2026-ban érkező új motorszabályok kapcsán a Red Bull, hiszen először fejlesztenek teljesen egyedül – a Ford némi támogatásával – egy új Formula-1-es hajtásláncot. A Red Bull Powertrains kapcsán sokszor merülnek fel kérdőjelek a sajtóban, egyes találgatások szerint a 2026-os projekttel kapcsolatos bizonytalanságok is közrejátszhatnak abban a csapaton belüli feszültség mellett, hogy Max Verstappen esetleg a 2028 végéig szóló szerződése ellenére idejekorán elhagyhatja az energiaitalosokat. Maga a regnáló világbajnok néhány hete egy erre irányuló kérdésre úgy válaszolt, hogy ennyi erővel azon is aggódhatna, hogy másnap felkel-e, de persze nem becsülik alá a kihívás mértékét.

A Red Bull F1-es csapatvezetője, Christian Horner a Motorsport.com portálnak arról beszélt, hogy az ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok – de hogy ez mit jelent a versenytársakhoz képest, azt persze jelenleg nem tudni: „A motort illetően egy agresszív úton haladunk, hiszen új motorgyártó vagyunk. De a csapat igazán felnő ehhez a kihíváshoz. A létesítményeink elkészültek, tesztelési és fejlesztési szempontból egyaránt a próbapaddal, a gyártási kapacitással. De két év rendkívül rövid időszak az erőforrások világában. Meredek tanulási görbén haladunk, de haladunk az úton és azon a pontján tartunk, ahol arra ebben a pillanatban számítottunk is. Teljesítjük azokat a célokat, amelyeket magunk elé kitűztünk. Azt mindig nehéz tudni, hogy ezek a célok hogyan állnak a riválisokhoz képest. De óriási erőfeszítések zajlanak a háttérben, mert ez szó szerint egy versenyfutás az idővel 2026 elejére.”

f1-redbull-powertrains

Ezt mondta Mark Webber felesége Piastriról

Daniel Ricciardóról lazasága és állandó jó kedve jut eszébe először a Formula-1-es rajongók többségének. Utódja, Oscar Piastri azonban egészen más személyiség – világított rá az ausztrál menedzsere, Mark Webber.

„Egészen más, mint Daniel, azt hiszem, Oscar egészen visszafogott. Mindenkinek megvan a maga karaktere: Sebastian világbajnokként egészen más lett a karrierje végére, mint korábban volt, Charles-nak és Maxnak is megvannak a maguk sajátosságai. Oscar új ebben a sportban, olyankor nem számít, milyen versenyző vagy, idő kell megszokni a közeget, a nyomást, az utazásokat, a médiát. Az elején Lando is félénk nyuszi volt, ugyanúgy Daniel a HRT-nél és Toro Rossónál egy darabig” – mondta a Channel 4 adásában az ausztrál futamgyőztes.

„Oscar nagyon visszafogott, hihetetlenül profi és alapos, a szavaival pedig takarékosan bánik. A feleségem azt mondta: ő a legkifinomultabb ausztrál, aki valaha versenyezni ment a tengerentúlra!” – viccelődött azzal Webber, hogy Piastri nem egy tipikus ausztrál.

Az Antarktiszról jelentkezett be Lewis Hamilton – új barátnője is vele lehet

A hétszeres világbajnok 38. születésnapját – amelyet vasárnap ünnepelt – rendhagyó helyen tölti: újabban az Antarktiszról tölt fel bejegyzéseket. Néhány videóban 11 kilométeres futását mutatta be: pingvinek és fókák mellett kocogott el, de megmutatott néhány óriási tartály is, ahol egykor bálnazsírt raktároztak a halászok.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

 

A szokatlan vakációt Hamilton Shaun White olimpikonnal és feleségével, Nina Dobrev színésznővel tölti. White posztolt néhány további videót, köztük egy olyat is, amelyet felkaptak a bulvárlapok: egy pillanatra felbukkan egy kis részlet egy másik hölgyből, aki Hamilton ölében ül a jakuzziban – beizzott a találgatás, hogy ő lehet a világbajnok új barátnője. 

Nem szereti a közösségi médiát Verstappen: „Másra használom a telefonom”

Az év első napján Max Verstappen közzétett a közösségi médiában egy fotót, amelyen a hozzá közel álló emberek – köztük párja, Kelly Piquet és húga, Victoria – társaságában látható, az ilyen, magánéletébe bepillantást nyújtó posztok azonban inkább ritkaságnak számítanak, semmint jellemzőnek. Verstappen nem titkolja, nem rajongója a közösségi médiának, ha pedig F1-es pályafutása után nem lesz szüksége a felületre a rajongókkal való kapcsolattartás miatt, le is fog állni vele.

„Egyszerűen nem érzem a késztetést, hogy a privát életem mutogassam a külvilágnak. Kelly is kevesebbet használja, mint korábban. Ha végeztem a Formula-1-gyel, akkor nem nagyon tudom elképzelni magam, hogy posztokat tegyek közzé. Egyszerűen nem szeretem” – mondta a Limburger lapnak. „Mások mást sem csinálni egész nap, de engem más dolgot foglalnak el. Sok időt töltök telefonon, de azért, mert a szimulátoros csapatom kapcsán szervezek dolgokat.”

Verstappen a maga módján védekezik a közösségi média negatív hatásai ellen, hiszen George Russell épp a közelmúltban beszélt arról, mennyire meg tud viselni egy versenyzőt a felületen özönlő kritika.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

Rosberg szerint az F1 még Verstappen dominanciájával is izgalmas maradt

Továbbra is élvezetes a Formula-1 Nico Rosberg szerint. A 2016-os világbajnok saját YouTube-csatornáján elemezte a tavaly történteket, valamint az idei szezonra is kitért néhány mondatban. „Annak ellenére, hogy az egyik pilóta ennyire dominált, mégsem lett unalmas. Egyszerűen végig érdekes és izgalmas volt, mivel olyan sok dolog megváltozott” – utalt a szabályváltozásokra, valamint Max Verstappen teljesítményére. „Az előzések száma 2021-hez képest sokkal több volt, ami tényleg csak azt bizonyítja, hogy az új szabályok működőképesek” – mondta el véleményét az egykori F1-es pilóta.

Dakar: Tom Coronel és testvére hatalmasat borultak szombaton

A hetedik szakaszon úgy tűnik nem volt szerencséje a holland versenyzőknek. Erik van Loon a 90. kilométer után törte össze autóját, a pilóta pedig sérülések miatt kénytelen volt feladni a versenyt, míg Tim és Tom Coronel kevéssel a cél előtt szenvedtek balesetet. A testvérpárnak mindössze öt kilométer volt hátra a napi penzumból, amikor az eset történt, melynek következtében komoly károkat okoztak a versenygépükben, a páros azonban sértetlenül szállt ki a járműből és a folytatni tudják a viadalt. „Nem akart vége lenni, csak tovább borultunk. Négyszer, ötször, hatszor? Nem tudom” – mondta el Tom Coronel, akihez testvére is csatlakozott az interjúk során. „A Dakar könyörtelen. Ez egy homokbucka volt a semmiből. 160-170-es tempóval mentünk, majd felborultunk” – tette hozzá Tim Coronel.   

„Az Audi helyében nem szalasztanám el Binottót” – mondja a Ferrari volt F1-es sportigazgatója

Mattia Binotto az előző szezon vége után távozott a Ferrari Formula-1-es csapatának éléről, a helyét Frederic Vasseur veszi át. Kétségtelen, hogy számos hiba tarkította a vörösök tavalyi idényét, de sokan úgy vélik, hogy nem volt jó döntés Binotto lecserélése, amikor a Scuderia kétségtelenül előrelépett 2022-ben a korábbi évekhez képest. Ezen a véleményen van a maranellóiaknál 1989 és 1991 között sportigazgatóként tevékekenykedő Casera Fiorio is:

„Én megtartottam volna” – nyilatkozta az egykori szakember a Corriere dello Sport hasábjain. „Mindig is remek műszaki szakembernek tartottam: az F1-75-ös a Red Bull-lal együtt a legjobb autó volt 2022-ben. A világbajnoki cím nem jött össze a megbízhatóság hiánya, valamint néhány rossz stratégiai húzás és vezetői hiba miatt. Binotto egy nagyszerű mérnök, de csapatfőnöknek lenni más tészta.”

Korábban felröppent pletykaként, hogy az F1-be 2026-ban motorgyártóként, a Sauber partnereként megérkező Audi megkörnyékezte Binottót. Fiorio szerint ez is lenne a helyes lépés a négykarikás márka szempontjából: „Ha beszállni készülnék az F1-be, mint a németek, én nem hagynám őt megszökni” – fogalmazott a Ferrari korábbi sportigazgatója.

f1-binotto-ferrari-2022

fotó: DPPI

Dakar: Erik van Loon ismét balesetet szenvedett

Komoly bukáson van túl Erik van Loon és navigátora Sébastien Delaunay. A páros a 11. helyen kezdte meg a szombati hetedik szakaszt, majd kevéssel a 90. kilométer megtétele után szenvedtek balesetet. A Motorsport holland kiadása szerint ezek után Van Loon erős hátfájdalmakra panaszkodott, így a mentőhelikopter egy közeli kórházba szállította elővigyázatosságból, a verseny pedig ezzel véget ért a számukra. Ezúttal tehát nem volt olyan szerencséjük, mint a prológ során, ahol szintén felborultak a Toyotával, igaz akkor mindketten sértetlenül megúszták az esetet és az autónak sem lett komolyabb baja.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Van Loon Racing (@vanloonracing) által megosztott bejegyzés

„Hétszeres F1-es bajnok, lovag, ikon” – volt és jelenlegi csapata is köszöntötte születésnapján Hamiltont

Néhány nappal Michael Schumachert követően, január 7-én ünnepli születésnapját a Formula-1 történetének másik hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton. A britet jelenlegi alakulata, a Mercedes, valamint volt csapata, a McLaren is felköszöntötte – előbbi egy kecske ikont is tett a posztba, ami angolul (GoaT) a „minden idők legnagyobbja” rövidítésének is megfelel:

Al-Attiyah elnézést kért az „Audi-szabály” miatti kirohanásáért

Kisebb botrányt kavart a Dakaron, ami néhány szakasz után bejelentették a szervezők, hogy az első napok adatai alapján menet közben biztosítanak plusz energiát az Audik számára. Erre a Toyotával versenyző négyszeres bajnok, Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel egyaránt indulatos posztban reagált, amelyben a verseny kinyírásáról írtak. Pénteken azonban a címvédő katari már sokkal higgadtabb hangnemben kért bocsánatot a kirohanásáért:

„A pillanat hevében durván reagáltam az FIA döntésére. Szeretném a címemet fair körülmények között megvédeni, és elsőre nem tűnt fairnek a döntés. Most már jobban értem a döntést, és szeretnék elnézést kérni a korábbi posztomért” – írta Al-Attiyah és a navigátora. Az Audik egyébként idő közben gyakorlatilag teljesen elszálltak a versenyben, miután Carlos Sainz és Stephane Peterhansel is ugyanott hibázott pénteken, így Al-Attiyah magabiztos előnnyel vezeti a Dakart a féltávhoz közeledve.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nasser S Al Attiyah (@nasser_dakar) által megosztott bejegyzés

A Ferrari gazdag múltra tekint vissza a Le Mans-i 24 óráson

2023-ban visszatér a legendás versenyre a maranellói márka. Az olaszok ezúttal a 499P jelű modellel állnak majd rajthoz, ennek alkalmából pedig visszatekintettek a korábbi sikeres időszakra. Az alábbi posztban egészen 1949-ig utaztak vissza, hogy bemutassák azon autóikat, amelyekkel győzni tudtak Le Mans-ban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Ferrari Hypercar (@ferrarihypercar) által megosztott bejegyzés

Felvonuláson reklámozta magát a NASCAR

Január másodikán rendezték meg a híres Rose Parade felvonulást Pasadena városában, melyen ezúttal a NASCAR is képviseltette magát egy látványos kocsival. A parádén való részvétel célja az volt, hogy ezzel is népszerűsítsék a szezont hagyományosan megelőző Clash nevű versenyt, aminek idén is az LA Coliseum ad otthont. A szokásoknak megfelelően feldíszített kocsin a Cup Series hétszeres bajnoka, Richard Petty, valamint a Truck Series egyik pilótája, Rajah Caruth integetett a nézőknek, a díszítés pedig Petty egykori autója mellett Dale Earnhardt és Jeff Gordon ikonikus versenygépét hivatott idézni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR (@nascar) által megosztott bejegyzés

A Mercedes feltörekvő fiataljától kapott gokarttippeket Toto és Susie Wolff fia

Elindult az autóversenyzői lét felé vezető úton Jack Wolff? Susie Wolff, Toto Wolff felesége, aki maga is volt csapatvezető a Formula-E-ben, az F1-ben pedig tesztpilótai szerződésig jutott, posztolta az alább látható fotókat Instagram-sztoriban, amely tanúsága szerint egy monacói fedett gokartpályán tettek látogatást ötéves fiukkal. Ráadásként ott volt a társaságban Andrea Kimi Antonelli, a Mercedes kötelékeibe tartozó egyik legígéretesebb tehetség is, aki tavaly a német és az olasz F4-es bajnokságot is megnyerte: az olasz adott tippeket Wolffék gyerekének.

jack-wolff-gokart-insta-1

jack-wolff-gokart-insta-2

Hülkenberg már megtette az első métereket 2023-ban

Még csak néhány nap telt el az idei esztendőből, Nico Hülkenberg azonban már munkához látott, igaz egyelőre nem egy F1-es autóban. A Haas csapatához szerződő német versenyző ezúttal egy traktor nyergében volt látható az Instagram-oldalára feltöltött videóban, melyen az is látszik, hogy a kerti géppel kislányát utaztatta meg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

A WEC-ben fut teljes szezont a Haas F1-es tartalékpilótája

Pietro Fittipaldi több éve a Haas kötelékeibe tartozik, tartalékversenyzőként 2020 végén két nagydíjat teljesített is Romain Grosjean emlékezetes bahreini balesete után. Emellett persze versenyzett máshol is a kétszeres F1-es világbajnok, Emerson Fittipaldi unokája: tavaly az Európai Le Mans Sorozatban állt rajthoz az Inter Europol Competition színeiben.

A pénteki bejelentés értelmében a brazil 2023-ban is marad a sportautózás világában, ám immár az Endurance-világbajnokságon fog szerepelni: Fittipaldi lesz ugyanis a JOTA LMP2-es egységének egyik versenyzője. A brazil David Heinemeier Hansson és Oliver Rasmussen csapattársa lesz (előbbivel tavaly is együtt szerepelt), a cél pedig a tavalyi bajnoki cím megvédése lehet, amelyen még az Antonio Felix da Costa, Will Stevens, Roberto Gonzalez hármassal szerzett a JOTA. Fittipaldi számára nem lesz azért teljesen ismeretlen a WEC, hiszen tavaly az Inter Europollal rajthoz állt a Le Mans-i 24 óráson, teljes idényt azonban most először fog futni.

pietro-fittipaldi

fotó: DPPI

A Dakar stewardjai egy ajtóbecsukás miatt vizsgálták ifj. Sainzt

Mi is megosztottuk azt videót, amely megmutatja, milyen összetartó a két Carlos Sainz: a Formula-1-es versenyző spanyol nem csupán a Dakar Ralira kísérte el a maratonon 17. alkalommal rajthoz álló apját, de kint volt a szelektíven is, mikor a harmadik szakaszon a háromszoros Dakar-győztes Audijának bal hátsó felfüggesztését szerelnie kellett.

Az ártatlannak tűnő videó miatt azonban vizsgálatot indítottak a Dakar versenyfelügyelői: az FIA technikai delegáltja jelentette nekik, hogy a fiatal Sainz szabályt szeghetett azzal, hogy a szerelést követően (melyet csak szemlélőként nézett végig) becsukta az Audi ajtaját. A csapattagok ugyanis nem közelíthetik meg egy kilométernél jobban a hozzájuk tartozó autót.

A versenyfelügyelők felmentették Sainzt arra hivatkozva, hogy nem csapattag, valamint nem a csapat utasította arra, hogy segítsen apjának az ajtót becsukni (ami a videó alapján nehézkesen is ment neki). Ezt követően azonban indoklásuk kisebbfajta fejmosásba megy át: kiemelik, hogy az autósport nagy neveinek példát kell mutatniuk magatartásukkal, és azt javasolják, hogy a családtagok is maradjanak távol hozzátartozójuk autójától, elkerülve a megkérdőjelezhető helyzeteket.

Ugyanott esett el a két Audi, Peterhansel és Sainz is összetörte

Egészen drámai fejleményeket hozott eddig a Dakar mai szakasza. Az autósok futamát vezető Nasser Al-Attiyah jó tempót diktálva haladt a második helyen, ám 212 kilométernél az addig vezető Stephane Peterhansel hibázott, összetörte az Audit, ráadásul navigátora, Edouard Boulanger meg is sérült. Őt a Dakar orvosi stábja kórházba szállította hátfájdalmak miatt, így a francia legenda számára ezen a ponton véget ért a verseny.

Az igazi drámát a pár perccel mögötte érkező Carlos Sainz okozta, aki pontosan ugyanott hibázott, és ugyanúgy összetörte az Audit, az ő folytatása kérdéses. A győzelmi reményekkel érkező, a minap még energiapluszt is kapó elektromos Audi így sokkszerű napot zár: mindkét klasszisuk kiesett a győzelemért zajló harcból!

Al-Attiyah dolgát ráadásul az is könnyíti, hogy az összetettben a napot harmadikként kezdő Yazeed Al-Rahji technikai hiba miatt sok időt veszített, így a katari címvédő előnye a nap végére akár egy órányira is nőhet, ha gond nélkül teljesíti a hátralévő kiloméreket.

Videón, hogy egymástól milyen távolságra álltak meg az autók:

 

Visszatér a Lynk & Co – a TCR Világsorozatban

A Lynk & Co autóit versenyeztető Cyan Racing csapata júliusban a vallelungai hétvégén nem vállalkozott a versenyzésre a gumiproblémák veszélye miatt, a folytatásban pedig kiszálltak a WTCR-ből – ennek a lépésnek is szerepe volt abban, hogy csupán kilenc versenyző teljesítse az egész szezont, a széria pedig megszűnjön.

A WTCR helyébe a TCR Világsorozat lép 2023-ban, amely nem önálló bajnokság lesz, hanem különböző regionális sorozatok nyolc versenyéből áll össze, köztük a TCR Europe szezonjához tartozó hungaroringi hétvégéből. A rajtrácson pedig újra feltűnnek a Lynk & Co autói: a Cyan Racing négy versenygépet állít csatasorba – egyelőre nem bejelentett, mely versenyzőkkel. A csapatmenedzser, Fredrik Wahlén kiemelte: az új sportszabályok mellett új gumik várnak rájuk az új sorozatban.

A WTCC-ben és WTCR-ben hét bajnoki címet nyert Cyan Racing mellett egy másik istálló jelezte eddig, hogy a Világsorozat összes versenyén ott lesz: az eddig szintén világkupán érdekelt Comtoyou Racing.

Így képzelték el a Cadillac F1-es autóját

A Sean Bull Design megálmodta az amerikai márka Formula-1-es versenygépének színeit – nem tudjuk, tudhattak-e valamit előre, vagy csak jó megérzés volt, de a koncepciót egy hónappal ezelőtt posztolták. Ebben a tervben az Andretti még nem kapott szerepet.

A színeket a Wayne Taylor Racing IMSA-autója inspirálta: a csapat korábban a Cadillac partnere volt, most viszont Acurával versenyeznek, viszont 2023-ra éppen az Andrettivel léptek szövetségre.

Az F1-es Magyar Nagydíjat is a legjobb versenyek közé szavazták a rajongók

A Formula-1 hivatalos felületein szavaztatták meg a szurkolókat a legjobb 2022-es futamokról. A voksolást a szavazatok több mint harmadának begyűjtésével a Brit Nagydíj nyerte – ennek apropóján egy részletesebb összefoglalót is közzétettek róla –, megelőzve a 21 százalékot gyűjtő Sao Pauló-i Nagydíjat és a 8 százalékos Bahreini Nagydíjat. Magyar szempontból pedig örömteli, hogy a hungaroringi viadal is az élmezőnyben végzett: konkrétan az ötödik helyet csípte el a Magyar Nagydíj (még Belgium előzte meg), a voksok négy százalékával.

A Formula.hu év végi szezonértékelő sorozatában amúgy még előkelőbb helyen szerepelt a hazai futamunk: nálunk a silverstone-i és az interlagosi versenyt követve harmadik lett.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Ecclestone Hamilton fizetésének egy részét is állta volna, csak hogy átigazoljon a Mercedeshez

Múlt héten jelent meg a Bernie Ecclestone és a Formula-1 életét és történetét bemutató dokumentumfilm-sorozat, a Lucky!, amely itthon is a napokban látható a Spektrum tv-műsorában, s amely valóban páratlan minőségű és mennyiségű archív felvételekkel, valamint Ecclestone egyedi narratívájával szolgálja ki a rajongókat. A szériában több érdekes dolog is elhangzik Ecclestone-tól a sport rég- és közelmúltjából egyaránt: utóbbihoz tartozik, hogy saját bevallása szerint még arra is hajlandó lett volna, hogy ő fizesse Lewis Hamilton fizetésének egy részét, ha sikerül átcsábítani őt a Mercedeshez – amely végül ettől függetlenül is megtörtént 2013-ra, s amely óriási sikersorozatot eredményezett a csapatnak és a brit pilótának egyaránt.

„Niki [Lauda] ráeszmélt, mennyire értékes versenyző volt Lewis, és megtalálta a módját, hogy meggyőzze, hogy a Mercedesnél kellene versenyeznie. De ha nem adták volna meg az általa kért fizetést, nem egyezett volna bele ebbe. Azt mondtam: ’szüksége van rá a Mercedesnek, ezért kifizetem a különbözetet’. De végül a Mercedes fizette” – mondta el az F1 egykori első embere a Lucky! című sorozatban.

f1-ecclestone-hamilton

fotó: DPPI