DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Minden eddiginél korábban megjelenik az F1 24-es videojáték – videó

Az EA Sports az új Formula-1-es szezon előestéjén bejelentette, hogy minden eddiginél korábban, már május 31-én érkezik majd a 2024-es hivatalos Formula-1-es videojáték, az F1 24. Túl sok részletet egyelőre nem árultak el róla, csupán annyit, hogy átalakították és kijavították benne a karriermódot. Egy rövid kedvcsináló viszont már érkezett is a játékhoz:

Spanyol és arab sikerekkel rajtolt el az F1 női utánpótlás-szériája

Szombaton a Red Bull Ringen került sor a Formula-1 által életre hívott új női formulaautós széria, az F1 Academy első versenyeire – amelyekről azonban élő közvetítés nem volt látható. A két pole-t eredetileg Abbi Pulling gyűjtötte be esős körülmények között az osztrák helyszínen, ám egy nem szándékos technikai kihágás miatt kizárták a Rodin Carlin autóit a kvalifikációról. Így a rajtelsőséget Marta Garcia örökölte meg az első és a harmadik futamra, a korábban a W Seriesben is versenyt nyerő spanyol pedig ezt mindkétszer ki is használta: ő lett az F1 Academy első győztese, a harmadik viadalon aratott diadala révén pedig összetettben is a Prema 22 éves hölgypilótája vezet.

A fordított rajtrácsos második versenyen pedig az Egyesült Arab Emirátusokból származó Amna Al Qubaisi diadalmaskodott, ennek és az utolsó futamon szerzett harmadik helyének köszönhetően ő áll a pontverseny második helyén. A korábban említett Pulling az időmérős diszkvalifikáció után két negyedik és egy nyolcadik helyet gyűjtött, ezzel a tabellán a negyedik a zárófutamon Garciát is nyomás alá helyező Hamda Al Qubaisi mögött. Dobogós helyezést még a cseh Bianca Bustamente, a svájci Lena Bühler (ők egy-egy második helyezéssel gazdagodtak), illetve a brit Jessica Edgar és a francia Lola Lovinfosse (egy-egy harmadik pozíció) gyűjtött.

garcia-f1-academy-spielberg-1

Jön a nagydíj Bakuban - vasárnapi program

Vasárnap

9:25 Formula-2, második futam (M4 Sport)
12:00 Moto3, futam (Match4)
12:30 TCR World Tour, második futam (TCR TV/TCR Series YouTube/online)
13:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
13:15 Moto2, futam (Match4)
15:00 MotoGP, futam (Match4)
21:00 IndyCar, futam
21:00 NASCAR Cup Series, futam (Aréna4)

Egy szerelőfejnyi lyukat ütött Verstappen autóján a Russell-ütközés

A bakui sprint elején történt Max Verstappen–George Russell csörte nemcsak elképesztő szópárbajt hozott a két fiatal pilóta között, hanem a holland RB19-esének oldaldobozán is méretes lyukat ütött. Hogy mekkorát, azt egy Red Bull-szerelő prezentálta egy Instagram-sztoriba feltöltött fotóval, amellyel a Ragyogás című klasszikus horrort is megidézte:

verstappen-auto-lyuk-szerelo-insta

Hill: Verstappen egy rossz vesztes

Erősen kritizálta a címvédőt Damon Hill a Sky Sports közvetítésében. Az F1 1996-os világbajnok jelenleg szakértőként szerepel a sportcsatorna műsoraiban, a bakui sprinten történtek után pedig kendőzetlenól elmondta véleményét Max Verstappenről, aki előbb George Russell versenyzését kritizálta, miután összekoccantak, majd a sajtótájékoztatón a sprinthétvégék formátumát. Ezzel kapcsolatban Hill elmondta, szerinte a hollandból most csak a düh beszél.

„Csak oda kellene adnunk Max Verstappennek a bajnoki címet, aztán nem is kell mással foglalkoznunk? Sajnálom, de szerintem ez most csak duzzogás egy szerencsétlen vesztestől. Már bocsánat, de ez mindenki számára ugyanaz a verseny. Alapvetően már a holnapi napra kellene koncentrálnia, ezt pedig maga mögött hagyni” – vélekedett őszintén Hill, aki úgy látja, Verstappen ugyanúgy viselkedik, mint annak idején Michael Schumacher vagy Ayrton Senna.

„Ezt a fajta gondolkodást olyan emberektől láthattuk anno, mint Schumacher és Senna. Sosem fogadták el, hogy bármilyen szerepük van abban, ami történik. Gondoljunk vissza Monzára, amikor Hamiltonnal ütközött. Egyszerűen nem hátrált ki a kanyarból, benne volt, de egy kemény versenyző. Mindketten azok, George és Max is. Ez történik akkor, ha egy szikla és egy kemény fal összeakadnak” – mondta el az egykori F1-es pilóta.

Grosjean idén már másodszor a pole-ban az IndyCarban

A Barber Motorsports Park ad otthont az IndyCar hétvégi, idei negyedik állomásának. A szombati időmérő Romain Grosjean elsőségét hozta: az Andretti ex-F1-es franciája idén már a második pole-pozícióját gyűjtötte be, az amerikai sorozatban töltött karrierje során pedig összesen már a harmadikat. Grosjean ezzel továbbra is bizonyítja, hogy tempóból a legjobbak között van 2023-ban: az első két futamon egyaránt incidensbe keveredett, ennek köszönhető, hogy a Long Beach utcáin második pilóta csak a hetedik pozíciót foglalja el az összetettben.

Mögötte hétszázados hátránnyal a Ganassi 2021-es bajnoka, Alex Palou végzett, majd jött a McLarent erősítő Pato O’Ward, míg a hatba Scott McLaughlin, Scott Dixon és a meglepetésember Christian Lundgaard fért még be. A tabellát vezető Marcus Ericsson mindössze a 13. helyre kvalifikálta magát. Az IndyCar alabamai futama vasárnap 21:15-kor startol.

indycar-grosjean-barber-pole

Nyirádon vette kezdetét az Európa-bajnokság, magyarok az élcsoportban

A Ralikrossz Európa-bajnokság magyarországi szezonnyitójának szombati napjára csak egy kvalifikációs futam jutott az RX1 és RX3 kategóriában. Az Euro RX1 mezőnyét 19 autó alkotja, köztük hat magyar. A szabadedzésen az Eb-n debütáló Benyó Máté kezdett a legjobban: negyedik pozícióval tette le névjegyét a Peugeot-val. A tréningen az autót váltó, idén Ford Fiestával versenyző címvédő, Anton Marklund kezdett a legjobb idővel és ő volt a Q1 leggyorsabbja is tavalyi két fő ellenfele, Enzo Ide és Janis Baumanis előtt. A negyedik a 2021-es Európa-bajnok Andreas Bakkerud lett – a névsor jelzi, mennyire erős az RX mezőnye. A hatodik helytől következtek a magyarok: sorban egymás után Kárai Tamás, Benyó, Mózer Attila és Kiss László. A maradék két hazai pilóta, Koncseg Zoltán és Mózer Márk 12-13. hellyel kezdett az első tétre menő szakaszon.

A 13 fős RX3 kategóriában meggyőző harmadik pozícióval indított Körmöczi Balázs, aki szintén első Eb-hétvégéjén vesz új autójával, a korábban kontinensszériában futó Volkwagen Polóval. Damian Litwinowitz edzéselsősége után a kvalifikációs futamon Nils Volland volt a leggyorsabb Jan Cerny előtt – a lengyel egy kieséssel kezdett. Ezúttal is előkelő harmadik helyen végzett a legjobb magyar, most Szíjj Zsolt az Audival, míg Körmöczi negyedik lett, saját csoportjukat mindketten másodikként zárták. A nyirádi verseny után visszavonuló Répási Róbert, valamint Ficza Ferenc a sor végén, 10-11. helyen végeztek.

Két, főleg magyarok alkotta betétkategória egészíti ki a hétvégét hat-hat résztvevővel, számukra mind a négy kvalifikációs futam lement már. Az STC-ben a két géposztály egyetlen külföldije, a cseh Václev Tuma vezet Held Zoltán előtt, míg a CrossCar leggyorsabbja összesítésben Antal István Lóránt Benjámin előtt. Mindkét páros két-két részsikeren osztozott, a két kategóriában ki az esélyes a győzelemre.

Leclerc kis híján macskát gázolt Bakuban

Charles Leclerc nem tudta megtartani első helyét a szombati sprintfutamon, ám mint utóbb kiderült nem csak Sergio Perez Red Bulljával gyűlt meg a baja, hanem egy pályán poroszkáló macskával is. Az esetre a biztonsági autós fázis alatt került sor, a monacói rádiózását pedig a közvetítésben is hallhattuk, azonban elárulta, hogy a televíziós adás szerkesztői rosszul feliratozták mondandóját, hiszen nem a motor kihagyására panaszkodott (angolul cut), hanem az aszfaltcsíkon kóborló négylábúra (cat).

„Én macskát mondtam a rádión, az nem ugyanaz” – kezdte Leclerc a sprintet követő hivatalos sajtótájékoztatón. Ott volt egy macska a pálya közepén, a safety carnak pedig le kellett lassítania, de szerintem csak én láttam. Az 1-es kanyar kijáratán történt, a biztonsági autó pedig fékezett, de rendben volt” – osztotta meg a Ferrari pilótája a szerencsésen végződő kalandot.

Női motoros világbajnokság indul 2024-ben

A FIM és a Dorna a Spanyol Nagydíj szombati napján jelentette be, hogy jövőre elindítanak egy vadonatúj női motoros világbajnokságot. Az első, 2024-es idényről egyelőre csak annyit tudni, hogy hiába a MotoGP hétvégéjén történt a bejelentés, a Superbike-világbajnokságot fogja elkísérni a mezőny hat európai forduló során. Egymárkás szériáról lesz szó, azt azonban még nem tudni, mely gyártó lesz a motorbeszállító – ahogy az sem eldöntött még, hogy pontosan milyen típusú és hány köbcentis versenygépekkel fognak versenyezni a hölgyek, bár a WSBK igazgatója, Greg Lavilla arra utalt, hogy az Aprilia RS660-osához hasonló, középkategóriás kéthengeres motor lehet a befutó.

A női motoros vb indítása követi a formulaautós trendet, ahol a W Series már néhány éve elindult, majd miután tavaly anyagi nehézségek miatt idejekorán véget ért a szezon, idén elstartolt a Formula-1 saját női utánpótlás-szériája, az F1 Academy (amelynek épp ezen a hétvégén rendezik a nyitányát Spielbergben, csak épp élő közvetítés nincs a futamokról). Viszont fontos különbség lesz, hogy a FIM és a Dorna a kétkerekű szériát nem neveldének szánja, hanem „végállomásnak”, azaz azt szeretnék, ha ez lenne a női versenyzők elitkategóriája, nem pedig azt, hogy innen lépjenek tovább más világbajnoki sorozatokba.

ana-carrasco

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sargeant autóját nem tudják megcsinálni, nem vehet részt a sprinten

Nem tudja megcsinálni Logan Sargeant autóját a Williams a ma délutáni F1-es sprintig, így a pilóta nem tud részt venni az eseményen. Sargeant a mai időmérőn vágta falba a Williamst, amivel ugyan bejutott a Q2-be, de ott már nem tudott részt venni a Q1-es baleset következményei miatt. A holnapi nagydíjra elvileg elkészül a csapat.

sar_1

fotó: F1

Dupla büntetés: mindkét futamot a bokszutcából kezdi Ocon

Kivitte Esteban Ocon Alpine-ját a csapat a parc ferméből a sprintszétlövés után, emiatt dupla büntetést kap: a mai sprintet, valamint a holnapi nagydíjat is csak a bokszutcából kezdheti meg. Az istálló szerint nem hibaelhárításról, csak beállításmódosításról van szó, mégis bevállalták, hogy elengedik a mai 13. és a holnapi 12. rajthelyet ezért.

f1-ocon-alpine_1

fotó: dppi

Michelisz pole-jával indult a TCR Világsorozat

A hétvégén Portimaóban rendezik az új túraautós nemzetközi elitszéria, a TCR World Tour évadnyitóját a TCR Europe első fordulójával együtt. A kétrészes szombati időmérő végén a BRC Hyundai örülhetett kettős sikernek, méghozzá Michelisz Norbert vezetésével: a 2019-es világkupagyőztes 1:51,297-es idővel húzta be a pole-pozíciót, ezzel 35 ezreddel előzte meg a WTCR-címvédő Mikel Azconát. A harmadik helyen a Comtoyou Audi 2012-es világbajnoka, Rob Huff végzett, s az ő hátránya is csupán 45 ezredmásodperc volt. A mezőny elképesztően szoros volt, hiszen még a tizedik helyezett – és ezzel a fordított rajtrácsos második futam rajtelsőségét begyűjtő – Santiago Urrutia is bő négy tizeden belül volt Norbihoz képest.

A TCR Világsorozat első futama magyar idő szerint 15 óra 20 perckor startol, s a TCR Youtube-csatornáján lehet élőben követni.

tcr-michelisz-portimao-hyundai-1

Fotók: ezzel a különleges festéssel indul a Penske Porsche Le Mans-ban

A Peugeot speciális Le Mans-i festését már megmutattuk, most pedig a Penske Porsche is lerántotta a leplet az idei 24 órás száguldásra tervezett dizájnjáról:

penske1

penske2

penske3

penske4

Magyarországon indul a regionális F4-es sorozat!

Bár a hétvége csúcseseménye kétségkívül az Azerbajdzsáni Nagydíj, az utánpótlás-szériák szerelemeseinek érdemes a Hungaroringre vetni tekintetüket, hiszen a cseh központú regionális F4-es széria ezen a hétvégén Magyarországon indul útjára – a régió első FIA-minősítésű Formula–4-es bajnokságaként. A mezőnyben ott lesz a hazai Gender Racing Team is, melynek pilótája, Michl Olivér egy Slovakia Ringen rendezett teszttel hangolt a nagy feladatra, melyet az istálló közleménye szerint motiváltan vár a 2005-ös születésű ifjú tehetség.

GRT_Tesztnap_SlovakiaRing

Jön az első F1-es sprintnap, WEC-futam, MotoGP-sprint, rajtol a TCR: a szombati program

Rendkívül izgalmas nap vár ránk szombaton: rengeteg autósport-eseményt nézhetünk, különböző futamokat, időmérőket, és az első igazi F1-es sprintnapot. Íme a menetrend:

Szombat

10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Match4)

10:30-11:15 Formula-1, sprint szétlövés (időmérő a sprintre) (M4 Sport)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Match4)

10:50-11:15 TCR World Tour, időmérő (TCR TV/TCR Series YouTube/online)

12:45 WEC, spái 6 órás futam (23:00-tól Eurosport 1/2)

13:15 Formula-2, első futam (M4 Sport)

15:00 MotoGP, sprintfutam

15:20 TCR World Tour, első futam (TCR TV/TCR Series YouTube/online)

15:30 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)

17:20-18:30 NASCAR Cup Series, időmérő

18:00-19:00 IndyCar, második szabadedzés

21:00-22:15 IndyCar, időmérő (23:30-tól Match4)

A teljes hétvége menetrendje ezen a linken megtekinthető!

f1-leclerc-ferrari-verstappen-redbull

fotó: dppi

 

Csak egy körre szól a Ferrari győzelemre esélyes tempója?

Meglepetésként hatott Bakuban, hogy Charles Leclerc szerezte meg a pole-t a Red Bullok előtt, de Dr. Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója szerint ez annyira nem meglepő, és bízik benne, hogy a futamra eltűnik a vörösök tempója.

„A Ferrari-motor a mezőny legerősebb motorja jelenleg, és egy körön ott tudnak lenni az elejében, amikor a teljes motorerőt használhatják. Remélem, hogy a versenyen ezt nem tudják megcsinálni” – mondta Marko. „Alonso viszont szerintem közelebb lesz, ma egyszerűen csak problémái adódtak. A többiek pedig már messze vannak, a Mercedes kilenc tizeddel maradt le.”

f1-ferrari-leclerc_1

fotó: dppi

Videón Leclerc bődületes pole-köre Bakuban

Komoly meglepetésre győzte le a Red Bullokat Charles Leclerc a bakui időmérőn: ebben nem hagyott semmit, minden kanyarban a határokat feszegette, az autó pedig ugyan kissé idegesen viselkedett, de összességében Leclerc kezei között hozta a bravúreredményt. Nézzük meg a kört belső felvételből ezen a linken vagy a képre kattintva!

leclerc2

Különböző gondja volt Hamiltonnak és Russellnek a fékkel

Nem indult jól a Mercedes Azerbajdzsáni Nagydíja, az első és egyetlen szabadedzésen Lewis Hamilton a 11., George Russell a 17. helyen zárt – ráadásul mindkét versenyző fékproblémát jelentett. Ezek jellegéről beszélt a Mercedes műszaki igazgató posztját visszakapó, újra nagydíjhétvégén jelen levő James Allison a pénteki FIA-sajtótájékoztatón.

„Lewis úgy ment a pályára, hogy a brake-by-wire rendszer passzív módban volt” – mondta a Formula.hu jelenlétében zajló eseményen Allison. „Ezzel körbe lehet menni biztonságban, de nem nagyteljesítményű üzemmód. Vissza kellett jönnie, hogy átkapcsoljuk. George esetében szerintem a fék egyszerűen csak egy kicsit puha volt. Ezeket kijavítjuk a következő szakaszra” – tette hozzá, hogy a két versenyzőnek nincs oka fékproblémától tartania a péntek délutáni kvalifikáción.

Formula-2: Ferrari-akadémista a pole-ban

Egy hónapos kihagyást követően a Formula-2 mezőnye is visszatért, a szabadedzés után pedig úgy tűnt, a Prema párosa érkezett a legjobb formában Baku utcáira.

Csupán pár perce köröztek a pilóták, amikor máris jött a piros zászló: Brad Benavides nézte be az első kanyart és tette falba autóját. Hosszabb várakozás után hajthattak ki újra a pályára a versenyzők, a délelőtti gyakorlás leggyorsabbja, Oliver Bearman rögtön az élre is állt. Ezután Dennis Hauger és Richard Verschoor ugrottak előre, Isack Hadjar pedig nagy igyekezetében súrolta is a falat, ezt autójának egyik elülső lengőkarja bánta.

Az utolsó körök hozták meg az igazi izgalmakat: Bearman kicsivel a vége előtt majdnem a falban végezte, utolsó próbálkozása azonban még erősen sérült autóval is pole-pozíciót ért a brit újoncnak. Enzo Fittipaldi is a kvalifikáció legvégén autózott egy kiváló kört, ezzel a második helyre tornázta fel magát. Mögötte Theo Pourchaire és Frederik Vesti, valamint az MP Motorsport párosa következtek, a bajnoki éllovas Ayumu Iwasa pedig csupán a 17. helyen végzett. A szombati sprintet Verschoor kezdheti az élről.

Verstappen: Le Mans talán, Indy 500 kizárt

Max Verstappen az utóbbi hetekben többször is erősen utalt rá – és megtette ezt Bakuban is –, hogy az F1-es naptár folyamatosan bővítése és az egyre több formátumreform miatt lehet, hogy belátható időn belül (vagyis a 2028 végén lejáró szerződése után) hátat fordít a száguldó cirkusznak. Azt sosem tagadta a holland, hogy más kategóriák viszont nagyon is érdeklik: ilyen az endurance is, ahol akár arra is lehetne esélye, hogy apjával, Jos Verstappennel együtt álljon rajthoz a Le Mans-i 24 óráson – ám amikor erről kérdezték a kétszeres vb-győztest, egy másik lehetőséget is bedobott:

„Folyamatosan mondom neki, hogy ketyeg az óra, egyre idősebb lesz. De ha nem is apámmal indulok, még meglátjuk. Az iránt is szenvedélyt érzek, hogy felállítsam a saját csapatom. Rengeteg dolog van, amit szeretnék csinálni azon túl, hogy magam vezetek” – idézi Verstappent a Motorsport.com.

Az autósport tripla koronájának számító három verseny harmadik tagja, az Indy 500 ugyanakkor egyáltalán nem szerepel a Red Bull-os bakancslistáján: „Szeretem nézni az IndyCart. Úgy gondolom, sok nagyszerű pilóta van ott, sokakkal versenyeztem is, úgyhogy jó a kapcsolatom velük, szeretem látni, ha jól teljesítenek. De hogy én rajthoz álljak az Indy 500-on? Abszolút kizárt. Lehet, hogy elmegyek megnézni, de nem fogok versenyezni.”

f1-verstappen-redbull-baku-day0-2

A halálesetek miatt rövidül a Morocco Desert Challenge

Miután szerdán egy ütközésben Laurent Lichtleuchter hunyt el, csütörtökön pedig Bram van der Wouden kimerültség és hőguta miatt vesztette életét, a Morocco Desert Challenge szervezői úgy döntöttek, hogy a mai 6. szakaszt lerövidítik, a motorosok pedig egyáltalán nem vesznek részt rajta. A részletekről a versenyen részt vevő Varga Imre, a Varga Racing Team versenyzője beszélt, nyilatkozata ide kattintva olvasható.

pf-varga