DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 29. péntek

A szabályok betűjének megfelel, de a szabályok szellemiségét sérti a Mercedes első szárnya?

A Mercedes gondoskodott az F1-es mezőny egyik legérdekesebb innovációjáról: az egy héttel ezelőtti silverstone-i bejáratás óta beszédtéma a W15 első szárnya, melynek legfelső eleme minimális karbondarabkára vékonyodva csatlakozik csak az orrkúphoz. Ebben a cikkben írtunk arról, hogy a megoldás a 2022 előtti, turbulens levegőt gerjesztő első szárnyakra emlékeztet, melyeket a két évvel ezelőtti szabálycsomag betiltott, a Mercedes azonban kiskaput talált.

A bahreini teszt első napjának csapatfőnöki sajtótájékoztatóján Toto Wolff magabiztosan beszélt arról, hogy a szárnyat az FIA-val konzultálva fejlesztették ki, nincs arról szó, hogy felszereltek egy alkatrészt, amelyet aztán támadhatnak a riválisok.

Ezt nem vitatja a Formula-1 technikai igazgatója, Pat Symonds sem, de hozzáteszi, az már nem valószínű, hogy a szabályok szellemiségét tiszteletben tartja a szárnykialakítás:

„Az aerodinamikai formákra vonatkozó harmadik cikkely első mondatából egyértelmű, a szabályok célja biztosítani, hogy az autók szorosan követhessék egymást. Szerintem itt azt látjuk, hogy vissza akarják hozni azt az erős légörvényt, amelynek a következménye turbulens levegő. Ez tényleg a szabályok szellemiségén belül van? Hogy belefér a szabályokba, azok betűjébe, az abszolút nem kétséges. De hogy ezt akarjuk-e, az már vitathatóbb, ám előbb tudnunk kell, mennyire erős a hatása” – fejtegette Symonds.

A veterán mérnöknek nincs beleszólása az ügy folytatásába, de arra számít, az FIA aerodinamikai munkacsoportja (melyben az ő korábbi emberei dolgoznak) vizsgálódni fog, és dönthet úgy, hogy gátat szab egy új tendenciának.

A szerdai tesztnapon készült közelképeken látható, hogy az orrkúphoz csatlakozó vékony elem nem a negyedik szárnylap része – a két elem nem ér össze:

Dakar: Al-Attiyah három keréken ért be a célba

Az utolsó ellenőrző pontnál még vezette a Dakar Rali harmadik szakaszát a címvédő Nasser Al-Attiyah, de a záró harminc kilométeren a negyedik helyig csúszott vissza, és bár csak másfél perccel kapott ki a győztes Lucas Moraestől, de nem tudott nyerni.

A katari klasszis veszteséségnek oka a képen látható: három keréken érkezett a célba azok után, hogy három defektet is kapott a szakasz során, és csak két kereke volt...

nasser1_1

Sporttársiasságból is jelesre vizsgázott a Varga Racing Team az Africa Race-en

Az Africa Eco Race-en szereplő magyar autós egység, a Varga Racing Team egy belga quados segítségére sietett, akinek váratlanul kiürült az üzemanyagtankja. A magyar csapat a Facebook-oldalán számolt be a történtekről:

"Sporttársi segítségnyújtás a semmi közepén a Varga, Toma páros jóvoltából! Borzalmasan hosszú és kietlen az út Dakhlából Nyugat-Szaharán át Mauritánia határáig: ha létezik hely a világon, ahol rémálom a váratlanul kiürülő üzemanyagtank, akkor ez az. A 199-es rajtszámú quad pilótája, a belga Laurent Hellemans ma hajnalban megtapasztalta, hogy milyen, amikor ez bekövetkezik. Egy ideje már az út mentén rostokolt, amikor megérkezett a Varga Racing Team 200-as rajtszámú Toyotája és a srácok az Africa Eco Race szellemiségének jegyében cselekedtek. Ezen a futamon alapvetés, hogy bár versenyzünk, ha csak lehetséges, segítünk a másiknak, így Imi és Csimpi egy pillanatig sem gondolkodtak. Megálltak, lestoppolták a hamarosan érkező szervizkamiont: a Papp Tamás, Sallai Viktor és Horváth Béla Gombi összeállítású trió kerített egy üres hordót, lefejtettek némi üzemanyagot a Hiluxból és megtankolták a belga versenytárs járgányát. A kis csoport együtt folytatja az utat Mauritánia felé, ahol várja a mezőnyt a viadal hatodik, 205 kilométer hosszú szelektív szakasza."

Verstappen motorozna, és tetszik neki a Super Formula is

Max Verstappen már korábban is beszélt arról, hogy nagyon szeretné kipróbálni magát az endurance-versenyzés ékkövének számító Le Mans-i 24 órás autóversenyen, de most az olasz Corriere dello Sportnak más versenysorozatokról is beszélt, amelyek felkeltették az érdeklődését.

verstappen-

Az IndyCar is ezek közé tartozik, de mint elmondta, Le Mans-nal ellentétben az oválokra nem vágyik: „Szeretem nézni az IndyCart, és nagyon tisztelem, amt csinálnak, de nem hiszem, hogy részt vennék rajta. Egy MotoGP-motort viszont szívesen kipróbálnék” – mondta, majd kitért Japán csúcsszériáira is:

„Szeretem a Super GT-t, tavaly volt lehetőségem kipróbálni egyet és nagyon jó volt. A Super Formula-autók gyönyörűek, a leggyorsabb autók az F1 után, de amit igazán szeretnék, az a Le Mans-i 24 órás. Már jártam ott, még amikor apám versenyzett” – nyilatkozta a háromszoros világbajnok.

Dakar: Gyenes második, a Qualisport a legjobb húszban

A legtöbb magyar versenyző számára befejeződött a Dakar második teljes értékű napja, lássuk, hogyan teljesítettek. Két kamionos egységünk közül még csak Kovács Miklósék értek be a célba, a Qualisport kamionját ma a 21. helyen értékelték, összesítésben a 18. helyen állnak két nap után – Darázsi Zsolt egysége e sorok írásakor még a sivatagban tartózkodik. A Challenger (T3) kategóriában versenyző Lónyai Pál ma a 32. lett, összetettben a 34. helyen áll.

Az erdélyi Gyenes Emánuel a motorosok között a 33. helyen zárta a szakaszt, összetettben pedig a 35. pozíció az övé – de ennél sokkal fontosabb, hogy az asszisztencia nélküli Original by Motul (avagy Malle Moto) kategóriában a második helyen áll, s ebben a pozícióban zárta a mai szakaszt is. Gyenes „Mani” korábban kétszer nyerte meg a maraton értékelést, 2020-ban pedig az élen zárta az Original by Motult.

gyenes

Dakar: Carles Falcónt újra kellett éleszteni

Nemrég számolhattunk be róla, hogy a Dakar mai szakaszának végén súlyos balesetet szenvedett a legendás sivatagi maratonon másodszor induló spanyol motoros, Carles Falcón. David Castera versenyigazgató most részleteket is elárult az esetről és következményeiről, s mint kiderült, Falcónt újra kellett éleszteni a bukást követően.

„A szakasz végén esett el, s amikor megérkeztünk az orvossal, nem volt pulzusa, újra kellett éleszteni” – mondta, majd így folytatta: „Most már van pulzusa, a vérnyomása egy kicsit jobb, kórházban van, és mindent kivizsgálunk, hogy lássuk, mi a következő lépés. Meg lehet-e ott operálni, vagy először stabilizáljuk, és aztán elvisszük Rijádba, hogy ott végezzük el a szükséges a dolgokat.”

Castera azt is hangsúlyozta, hogy Falcón állapota súlyos, de stabil, arra viszont nem tudott felelni, hogy életveszélyben van-e a versenyző.

FRISSÍTVE: A legfrissebb hírek arról szólnak, hogy a versenyzőt megműtötték, s jelenleg mesterséges kómában tartják.

carles-falcon-2

Mazepin még nem mondott le az F1-es visszatérésről

Az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországgal szemben foganatosított szankciók következtében 2022 elején F1-es ülését elveszítő Nyikita Mazepin második szezonját teljesíti az ázsiai Le Mans-sorozatban, ahol tavaly a bajnokság negyedik helyén Neel Jani partnereként a 99 Racing Orecájával, idén pedig Louis Deletraz és Ahmad Al Harthy csapattársaként két futam után vezetik a bajnokságot.

A semleges zászló alatt versenyző pilóta a Championat portálnak nyilatkozva elárulta, hogy nem tett le róla, hogy egyszer még visszatérhessen a királykategóriába, s z a legfőbb oka annak, hogy szerepel más sorozatokban is: „Biztosítani akarom, hogy csúcsformában legyek addigra, amikor az F1 ajtaja újra feltárul előttem” – mondta, majd azt is aláhúzta, hogy jó formában volt, amikor hirtelen véget ért az F1-es kaland:

„A 2022-es szezon előtti utolsó tesztnapon gyorsabb voltam Mick Schumachernél” – hangsúlyozta, s azt is elmondta, hogy fájlalja, hogy nem lehet ott a versenyeken.

mazepin

Súlyosan megsérült egy motoros a Dakaron

A 135-ös rajtszámmal induló spanyol Carles Falcón nem sokkal a mai szakasz vége előtt, a szelektív 448-as kilométerénél nagyot bukott. Egy mögötte haladó versenyzőtárs azonnal riasztotta a szervezőket, s rövidesen megérkezett érte a mentőhelikopter, mely súlyos állapotban szállította Falcónt a közeli kórházba. Állapotáról pontosabb információ egyelőre nem áll rendelkezésre.

Falcón másodszor indult a Dakaron, a két évvel ezelőtti kiírást a 68. helyen zárta, az Original by Motul értékelésben 16. lett.

carles-falcon

Newey felesége kiakadt Horner nyilatkozatán

Mi is beszámoltunk arról, hogy nemrég erőteljesen csökkenteni próbálta Adrian Newey jelentőségét egy interjúban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

Horner úgy fogalmazott, hogy a csapat technikai csapata már nem Newey-ra támaszkodik, vagyis nem ő a sikerkovács az utóbbi két évben a mezőny fölé nőtt autó miatt – az interjú egy későbbi pontján, más témában pedig azt is hangsúlyozta, hogy a csapatot ő, vagyis Horner építette fel.

Nemrég az említett interjú megosztásainál tett több érdekes megjegyzést Amanda Newey, a mérnökzseni felesége.

Több poszt alá is azt írta, hogy „Ez micsoda szamárság”, volt, amelyiknél pedig azt, hogy ez „abszolút hülyeség” – fogalmazzunk úgy, hogy nem ért egyet Horner szavaival.

f1-redbull-newey

 

Videó: Víztározóba esett egy versenyző a Janner Ralin

Johannes Keferböck és Ilka Minor csobbant egyet a fagyos víztározóban az Ausztriában zajló Janner Ralin. Szerencsére mindketten sértetlenül ki tudtak szállni az elmerülő autóból.

rali

Kalóztámadást is túlélt az egyik csapat, így lehet ott a Dakaron

A Dakar Rali mindig is az elképesztő történetek futama volt, íme itt az újabb: a brazil Rodrigo Varela és Enio Bozzano arról kapott értesítést karácsony magasságában, hogy a T4-es autójukat szállító hajót kalóztámadás érte a Vörös-tenger környékén. A Houthi kalózok a térség hírhedt csoportja, korábban is volt már velük komolyabb probléma.

Óriási szerencsére a hajó túlélte a támadást és el tudott menekülni, de csak úgy, ha teljességgel megváltoztatta az útvonalát, így húsz nappal később ér a helyszínre, mint kellene.

A csapatnak emiatt vészmegoldásként keresnie kellett egy másik elérhető autót, ami időben megérkezhet a helyszínre, és végül egy portugál csapatnál találtak is egyet, amin végre tudták hajtani a szükséges módosításokat még a gépátvétel előtt, így el tudtak rajtolni a Dakaron – tartalék alkatrészeik viszont szinte alig vannak, hiszen azok is a megtámadott, eltérített hajón érkeznek.

A hajó jön, a csapatnak addig is ki kell tartania, ami olyan jól sikerült, hogy a prológ ötödik helye után a szombati első éles szakaszt rögtön megnyerték – a Dakar csodái…

rodrigo-varela-4-1

fotó: rallyraidnetwork.com

Videó: így néz ki belülről Al-Attiyah motorhome-ja a Dakaron

A kéthetes sivatagi versenyen nagyon nem mindegy, hogy ki milyen körülmények között tud pihenni: az utóbbi két év győztese, Nasser Al-Attiyah bemutatja a maga "lakását" az alábbi videóban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Motorsports (@redbullmotorsports) által megosztott bejegyzés

Hogyan kezdték a magyarok a Dakart?

Négy egységnek szurkolhatunk az idei sivatagi száguldáson, de nem indult számukra egyszerűen a kéthetes maraton.

Az autósok között a Challenger kategóriában, vagyis egy T3-as buggyval induló Lónyai Pálnak rögtön technikai akadtak gondjai az első szakaszon (hajtásproblémákkal küzdött, a szakasz második felében csak az első két kerék hajtott, addig a 20. hely körül mozgott), és végül csak a 37. helyen zárt a 39 célba érőből, bő három óra hátránnyal tudott kiérni a szelektívről, de a szerviz után újult erővel folytathatja a küzdelmet.

A kamionosok között remek tempót diktált a Qualisport Racing: Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László az előkelő 13. helyen fejezte be a napot a Scaniával – a hátrányuk bő egy óra lett a végére az első helyezetthez képest.

Szintén a kamionosok között versenyez Darázsi Zsolt és Léner Tibor a Team SSP MAN-jével, ők a 41. pozícióban zárták a napot közel hat óra lemaradással, míg csapattársaik, Szalai Norberték a 46. helyről rajtolhatnak ma, a második szakaszon.

lónyai

fotó: LP Racing

Már a 2025-ös autóját is tervezi a Red Bull

Még a 2024-es autók bemutatója sem kezdődött el, de a vezető teljesítménymérnök, Ben Waterhouse elárulta, hogy az energiaitalosok már a 2025-ös autón is gőzerővel dolgoznak. "Az RB19-esnek is megvoltak a maga határai. Gondoljunk csak Szingapúrra, ahol nyilvánvalóan előtörtek a negatív erények is."

"Ugyanakkor egyértelmű, hogy sok már helyen nagyon erős autónk volt, így ezeket szeretnénk még tovább erősíteni. Ami az RB20-at illeti, az az autó már legalább hat hónapos, a figyelmünket pedig szépen lassan átirányítjuk az RB21-re."

Alonso síeléssel pihen rá a 2024-es szezonra

2023-ra az Aston Martinhoz igazolt Fernando Alonso, amely egy újabb rossz döntésnek nézett ki részéről, azonban mindenki legnagyobb meglepetésére a spanyol versenyző végre jó lóra tett, és az Aston Martin abszolút versenyképes autót épített a mögöttünk hagyott szezonra. Hogy a csapat fenn tudja-e tartani tavalyi formáját, esetleg még egy lapáttal rá tud-e tenni, az idei szezon egyik nagy kérdése lesz. Mindenesetre Alonso egy kis síeléssel pihen rá a rendkívül hosszúnak ígérkező 2024-es szezonra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Fernando Alonso (@fernandoalo_oficial) által megosztott bejegyzés

 

Távozik a Ferrari korábbi főstratégája

Az olasz Corriere dello Sport értesülései szerint távozik a Ferrari Formula-1-es csapatától Inaki Rueda, aki 2015-ben csatlakozott a Scuderiához. Sokáig a Ferrari főstratégájaként dolgozott, mígnem Frederic Vasseur érkezésével visszafokozták a gyárba. A 2022-es szezonban rengeteg stratégiai hibát vétettek az olaszok, s 2023 óta már Ravin Jain dolgozik a helyszínen azért, hogy a lehető legjobb versenystratégiát biztosítsák Sainznak és Leclerc-nek.

Rueda nem szakad el teljesen a Ferraritól, továbbra is a család tagja marad, azonban az F1-es projektben már egyáltalán nem lesz érintett. A Corriere infirmációi szerint valamelyik sportautós részlegen kaphat szerepet a 45 esztendős spanyol szakember.

Megbukott a törésteszten a Red Bull? Marko ködösít

Több külföldi oldal is kész tényként közölte a héten, hogy a Red Bull új autója megbukott az FIA frontális töréstesztjén, azonban erről hivatalos megerősítés egyik fél részéről sem érkezett azóta sem.

A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko - aki további három évig tölti be ezt a pozíciót - most megtörte a csendet, de igazi választ ő sem adott a kérdésre: "Ha átmegyünk az első törésteszten, akkor pont az lett volna a gond! Akkor valahol nem végeztünk volna megfelelő munkát" - mondta Marko, akinek szavaiból azért arra lehet következtetni, hogy valóban elbukott a Red Bull az első próbán.

Niki Lauda fia is rajthoz áll a Dakaron

A háromszoros F1-es világbajnok első fia, Lukas az élete első Dakarján vesz  részt a napokban: egy T3-as Can-Ammel vesz részt a prológgal ma megkezdődő sivatagi száguldáson.

Lauda sosem volt profi versenyző, de a tereprali mindig is vonzotta, és 2022-ben Marokkóban debütált is egy Can-Am Maverickkel, és 2023-ban is rajthoz állt ugyanezen a versenyen.

Idénre nagyobb fába vágta a fejszéjét a Dakarral, és a prológon a 41 T3-as között a 21. helyen zárt a Challenger kategóriában.

dakar-lauda

Elképesztő videó: szemből érkezett, riválisának ütközött egy autós a Dakar prológján

Hajmeresztő felvétel az Ultimate Dakar Racing belsőkamerás videóján: az egyik bukkanó után a navigációt elrontó rivális szemből érkezet meg, nem tudták elkerülni az ütközést. Még az első éles szakasz előtt, a prológon...

„Még Verstappennel sem tudnánk nyerni”

Az F1-ben elérhető sikerek továbbra is nagyrészt az autón múlnak, a pilóta csak nagyon kis százalékot tud hozzátenni – ezt erősítette meg most Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is, aki azt mondta, hogy inkább Adrian Newey-t igazolná le az istállóhoz, és nem Max Verstappent.

„Őt választanám, mert biztos, hogy győztes autót tud építeni. Még ha Verstappent is tennénk a mi autónkba, nem tudnánk nyerni. Szerintem Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen is tudna futamokat nyerni, ha Red Bullunk lenne” – fogalmazott Steiner a The Athletic kérdésére.

f1-haas-steiner

Szívrohamot kapott, kórházban van a korábbi F1-es pilóta

Wilson Fittipaldi még a karácsonyi ebéd során nyert félre egy darab húst, és kapott szívrohamot, amiről felesége, Rita adott tájékoztatást január 4-én. A 80 esztendős Fittipaldit újraélesztették, kórházban van, de a családja várja, hogy felébredjen, ami egyelőre nem történt meg.

A brazil expilóta a kétszeres F1-es világbajnok Emerson Fittipaldi testvére, és korábban 35 Formula-1-es nagydíjon állt rajthoz három szezon alatt a hetvenes években a Brabham és a Copersucar-Fittipaldi színeiben, ebben az időszakban három pontot szerzett.

wilson fittipaldi