Ma ünnepli 38. születésnapját Nick Heidfeld, az F1 történetének legsikeresebb győzelem nélküli pilótája
https://formula.hu/parc-ferme/3725
A két képen első és utolsó F1-es dobogója után látható - a kettő közt szinte pontosan egy évtized telt el... Isten éltessen, Quick Nick!


Ott sem lévő dolgokat kerülgetnek az önvezető autók a Roborace versenyein
https://formula.hu/parc-ferme/27543
A rivaldafénytől távol ténykedik és készül a nagy dobásra a pár éve létrehozott Robarace, amely az önvezető autók versenyeztetésére tett ígéretet, új távlatokat nyitva ezzel a technikai sportokban. A várhatóan 2021 végén induló első valódi szezon előtt két kísérleti szezont fut a felkészülés jegyében a sorozat, és kissé igazságtalan, hogy csak akkor kapja fel a Roborace eseményeit a széles nyilvánosság, amikor egy autó látványosan a falba kormányozza magát. A "béta" nevet kapott második kísérleti szezonban hat csapat vesz részt, a lebonyolítást illetően viszont nem arról van szó, hogy összeeresztenék a mesterséges intelligenciákat egyazon rajtrácson egy klasszikus autóversenyre. Ennél bonyolultabb és az autóipar számára relevánsabb a feladat: az autók egyedül köröznek a tesztpályákon, amelyre egy virtuális teret, úgynevezett metaverzumot húztak rá: szabad szemmel nem látható, de az autók szenzorai által érzékelt - és a közvetítésben is feltüntetett - objektumokat kell kikerülniük vagy éppen felvenniük az autóknak haladás közben, amik időhozzáadást vagy -levonást jelentenek. Az eseményekről többórás közvetítés készül, ami Twitchen élőben, YouTube-on pedig felvételről követhető.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire összetett technológia és szoftverek működtetik az önvezető autókat, így a hibák még gyakoriak, amit rendszerleállások vagy gyakori hibapontok példáznak, ráadásul még a sebességet illetően is a biztonságra játszanak a csapatok, nem minden autó csúcssebessége lépi át a 100 km/órát. A fejlődésnek viszont jól számszerűsíthető jele, hogy egyre több virtuális elemet érintenek az autók a hatkörös menetek során és egyre kevesebb akadályt találnak el. Míg ősszel Thruxtonban egy a pálya központi vezérlőrendszere által leadott hibás jel miatt a teljes eseményt törölni kellett, addig most Bedfordban már biztató meneteket láthattunk.
A debütálódobogótól Hülkenberg leoltásán át a búcsúfánkig - az F1 elköszön Magnussentől
https://formula.hu/parc-ferme/27541
Sajnos nem került annyiszor rivaldafénybe, nem volt annyi emlékezetes pillanata, mint azt a 2014-es Ausztrál Nagydíj után mindenki gondolta - mert akármilyen furcsa is, 119 futamból álló F1-es karrierjében első nekifutásra szerezte meg egyetlen dobogóját Kevin Magnussen. A királykategóriában hat szezont végigversenyző dán az elmúlt két évben már csak az utolsó pontok elcsípésének reményében hajthatta a Haast, nyilatkozatai pedig nagyon azt a hatást keltik, hogy ez volt számára a végjáték. Jövőre már az USA-ban, az IMSA-ban versenyez, az F1-be való visszatérés pedig onnan már nem lesz egyszerű a pályán kívül nyers, a pályán agresszív, mégis szimpatikus 28 éves versenyzőnek.
A karrierje nagy pillanatait összefoglaló videó átkattintás után indul.
Olaszul jelenti be a McLaren, hogy ajándékot küld a Ferrarinak
https://formula.hu/parc-ferme/27540
"A Scuderia Ferrarinál dolgozó barátainknak és a híres tifosinak. A legrégibb és legádázabb ellenfelünk vagytok. A McLaren és a Ferrari olyan, mint két ellentétes pólus, amelyek vonzzák egymást" - mondják fel olaszul, kissé akadozva, egyenként ezeket a mondatokat a wokingi istálló tagjai. Mit akar vajon jelenteni ez a videó?
A megvilágosodás csak az utolsó másodpercekben jön, amikor a csapat legfelsőbb vezetői, Andreas Seidl és Zak Brown is megszólalnak.
"Két évig vigyáztunk rá és segítettük gyarapodni. Most ti jöttök, viseljétek gondját, ahogy mi is tettük. Találkozzunk a pályán jövőre is!"
#AdiosCarlos
Hamiltonék fánkozása, Perez műszaki hibája - ezek voltak az F1-es szezonzáró legjobb onboard felvételei
https://formula.hu/parc-ferme/27537
Megérkezett a 2020-as F1-es szezon utolsó fedélzeti kamerás felvételeket tömörítő összefoglalója, amit szokás szerint átkattintás után tudsz megtekinteni.
Dobogós színkavalkád és Ferrari-mélypontok: 2020 a számok nyelvén
https://formula.hu/parc-ferme/27535
Az idei szezon Hamilton hetedik bajnoki címén kívül is hozott néhány olyan eredményt, amelyek súlyát történelmi viszonylatban is érdemes megvizsgálni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Üdv az F1-ben: Ezek voltak Nyikita Mazepin legnagyobb balesetei
https://formula.hu/parc-ferme/27529
A Haas jövő évi egyik újoncának eddigi legnagyobb balesetei:
A Ferrari tesztpilótaként alkalmazza az F2 idei második helyezettjét
https://formula.hu/parc-ferme/27538
2021-től Callum Ilott is a Ferrari Formula-1-es csapatát erősíti - derült ki a csapat kedd esti közleményéből. A 22 éves formulaautós sztár idén az utolsó futamig meccsben volt Mick Schumacherrel az F2 bajnoki címéért, amiről végül 14 ponttal lemaradt. A szezonzárót követően arról beszélt, az F1 mezőnyében biztosan nem tudja folytatni, ám az F2-ben sem marad, hiszen ott már nincs mit bizonyítania. A Ferrari nem hagyta veszni a saját nevelésű versenyzőjét, akit tesztpilótának igazolt a következő szezonra.
A brit 2017 óta a Ferrari akadémiájának tagja, azt megelőzően a Red Bull kötelékéhez tartozott. A bejelentés kapcsán háláját fejezte ki az olasz csapat felé, és arról beszélt, mennyire izgatott a lehetőség miatt.

Fotó: DPPI
WRC: 2021-es versenyt töröltek a világjárvány miatt
https://formula.hu/parc-ferme/27539
Nincs megállás, már ami a Covid-19 miatti futamtörléseket illeti. A WRC szervezői kedden este bejelentették, hogy jövő februárban elmarad a Svéd Rali, ami idén egyike volt annak a három versenynek, amelyet a járványhelyzet ellenére az eredeti időpontban meg tudtak rendezni. A mezőny február 11. és 14. között állomásozott volna az országban, ami a 2021-es szezon második helyszínéül szolgált volna. A törlés oka, hogy október 15-e óta 100 000 főről megtriplázódott a helyiek között a koronavírusos esete száma.
A szervezők most megpróbálják egy másik helyszínnel pótolni a Svéd Ralit. A WRC szezonja a tervek szerint január 21-én rajtol Monte Carlóban, de erre már senki ne vegyen mérget.

Grosjean újra a kórházban, mindkét kezére műtét vár
https://formula.hu/parc-ferme/27536
Bár a Bahreini Nagydíjon történt balesetét követő napokban még olyannyira bízott a gyors felépülésben, hogy a szezonzárón szeretett is volna rajthoz állni, a további vizsgálatok során kiderült, hogy Romain Grosjean kezének égési sérülései valamivel súlyosabbak a reméltnél. A francia váratlan kedd délutáni Instagram-posztjában már a kórházból jelentkezett be, és közölte, két óra múlva kés alá fekszik.
„A baleset során szalagszakadás történt a bal hüvelykujjamban, és az égési sebeket is ki kell tisztítani. De a jobb kezem is kap egy kis kezelést, amely az év elején sérült meg. Holnapra új ember leszek” – írta a már köpenyben bejelentkező Grosjean, aki a balesetet követő interjúk egyikében fedte csak fel, hogy idén átvészelt már egy kéztörést is egy konyhai incidens során. A hosszú, versenyzés nélküli időszakban volt lehetősége ezt titokban tartani a nyilvánosság előtt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Egy éve ezen a napon: Michelisz Norbert őrült izgalmak után a WTCR trónján
https://formula.hu/parc-ferme/27533
A magyar autósport történetének legnagyobb sikerét érte el 2019. december 15-én Michelisz Norbert, aki a bajnokság éllovasaként utazott tavaly a WTCR sepangi szezonzárójára. Az időmérők és az első futam után könnyed menetnek tűnt a végső diadal bebiztosítása, hiszen Norbi mindkét pole-t és az első versenyt is behúzta. A második futam elején aztán jött a káosz nem kis részben a jól ismert maláj időjárásnak köszönhetően: a hyundaios pilóta a rajt után hátraesett, s bár a piros zászlós megszakítást követően visszakapaszkodott nyolcadiknak, a nagy rivális Esteban Guerrieri győzelmével tíz pontra olvadt az előny a mindent eldöntő utolsó viadal előtt.
Amely pedig szintén nem mindennapi fordulatokat tartogatott, hiszen Michelisz autója rakoncátlankodott, végül azonban Guerrierié lassult le végzetesen egy Mikel Azconával történt koccanás után. Ezt követően a magyar versenyző már tényleg megnyugodhatott, s megszerezte hazánk első FIA világkupa-győzelmét, ám a verseny első fele idegtépő izgalmakkal szolgált – itt vissza is lehet nézni az őrült második és harmadik futamot, utóbbit magyar kommentárral is:
Charles Leclerc öccse a bajnokcsapat színeiben lép fel az F3-ba
https://formula.hu/parc-ferme/27534
Az idei Formula-3-as szezonban bajnoki címet szerző Prema Racing bejelentette, hogy Arthur Leclerc, az F1-ben vitézkedő Charles öccse jövőre az ő színeikben debütál a sorozatban. A döntés aligha meglepő, hiszen a Ferrari-akadémia ifjú tagja már idén is a Premát erősítette, csak épp a Formula Regional Eb-n, ahol hat győzelmet szerezve ezüstérmesként zárt, októberben pedig már szerepelt az F3 szezon utáni tesztjein is.
Az ifjabb Leclerc a Prema első igazolása 2021-re: egyelőre csak annyit tudni a felállásukkal kapcsolatban ezen kívül, hogy az idei bajnok, Oscar Piastri jövőre már a Formula-2-ben fog versenyezni velük (s ezzel kvázi az F1-ben debütáló Mick Schumacher helyét veszi át).

Kulisszák mögött: Így zajlott Rossi és Hamilton tavalyi gépcseréje
https://formula.hu/parc-ferme/27532
Egy évvel azt követően, hogy Valenciában Valentino Rossi beülhetett Lewis Hamilton Mercedesébe, a brit pedig a „Doktor” Yamahájára, a közös szponzor, a Monster most egy eddiginél hosszabb háttérvideót tett közzé az eseményről:
Érzelemdús búcsúk és a többi – így szólt a csapatrádió Abu Dhabiban
https://formula.hu/parc-ferme/27528
A szezonzáró F1-es futam legjobb rádióüzenetei ezen a linken, vagy a Youtube-ra átkattintva meghallgathatók!
Sőt, az év utolsó versenyére és az érzelmes búcsúkra való tekintettel az F1 egy külön válogatást készített csak a levezető körben elhangzott üzenetváltásokból is:
Perez az ülését elfoglaló Vettellel is sisakot cserélt Abu Dhabiban
https://formula.hu/parc-ferme/27531
A Racing Pointnál biztosan, de ha a Red Bull nem ülteti be Alexander Albon helyére, akkor a Formula-1-ben is egy időre az utolsó versenyét teljesítette Abu Dhabiban Sergio Perez. A mexikói az esetleges búcsút kihasználva több pilótával is sisakot cserélt: így tett idei csapattársával, Lance Stroll-lal, de ennél is érdekesebb, hogy mindezt megtette a jövőre éppen a helyére az akkor már Aston Martinként induló csapathoz érkező Sebastian Vettellel is (aki egyébként a Ferraritól búcsúzva Charles Leclerc-rel is ugyanilyen gesztust tett).
¡Intercambio de cascos con buenos amigos! #F1 pic.twitter.com/rJkuGydmFX
— Sergio Pérez (@SChecoPerez) December 14, 2020
Indul a „fiatal pilóták tesztje”: Alonso a Renault-ban, Schumacher a Haasban – videók
https://formula.hu/parc-ferme/27530
Noha a szezon véget ért, kedden még rendeznek egy tesztnapot Abu Dhabiban nyolc csapat részvételével. Az első felvételek és fotók már meg is érkeztek arról, ahogy Fernando Alonso bepattant a 2020-as Renault-ba, Mick Schumacher a Haasba, Yuki Tsunoda az Alpha Tauriba, Robert Svarcman pedig a Ferrariba (a teljes felállás ITT olvasható, a teszt ma 15 óráig tart):
Green light!
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) December 15, 2020
FA running number 14 on his car today. GYZ has 46#RSspirit pic.twitter.com/KFnloKBXJB
Hitting the track nice and early @yukitsunoda07 kicks off our Young Driver Test pic.twitter.com/ILar6ilN1b
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) December 15, 2020
And let’s go @ShwartzmanRob
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) December 15, 2020
It’s great to see you there #essereFerrari @insideFDA #F1Testing pic.twitter.com/S1sBi97Ga0
225 ezerért kelt el Vettel sokszínűséget hirdető bukósisakja
https://formula.hu/parc-ferme/27527
A rendre speciális bukódizájnnal jelentkező Sebastian Vettel a Török és Bahreini Nagydíjakon – előbbin idei egyetlen dobogós helyezését jegyezte – is különleges sisakban állt rajthoz, amelyen a német zászlót a szivárvány színei váltották fel: többek között ezzel, valamint a bukón feltűnő különböző karakterekkel hirdette a sokszínűséget a négyszeres világbajnok. A sisakot tíznapos online aukcióra bocsájtották, amelynek végén 225 ezer euróért kelt el. Az összeget két jótékonysági szervezet, a Kindern Eine Chance és a Des Sourires Pour Le Togo között osztják el: előbbi ugandai, utóbbi togói nehézsorsú gyerekek megsegítésével foglalkozik, többek között jobb oktatást és életkörülményeket biztosítva számukra.

Szakáll vagy bajusz? Kutya vagy macska? Csokoládé vagy vanília? – Bottas válaszolt!
https://formula.hu/parc-ferme/27526
Gyors kérdezz-felelek videót készített a Mercedes Valtteri Bottasszal, amelyben rendre két dolog közül kellett választania. Az aligha volt meglepő, hogy a bajuszt részesíti előnyben a szakállhoz képest, de az is kiderült többek között, hogy a finn jobban szeret személyesen bevásárolni, mint online.
Hamilton egymaga is konstruktőri világbajnok lett volna idén
https://formula.hu/parc-ferme/27525
347 ponttal zárta a hetedik vb-címét hozó 2020-as idényt Lewis Hamilton, ez pedig azt jelenti, hogy a Mercedes csak az ő pontjaival elhozta volna a konstruktőri trófeát is, hiszen az ezüstérmes Red Bull „csak” 317 vb-egységet gyűjtött idén.
De hasonló a helyzet az energiaitalosokkal is, hiszen Max Verstappen – egyéni tabellán harmadik helyet érő – 214 pontja ugyancsak elegendő lett volna a csapatok között a második pozícióhoz a McLaren 202 pontjával szemben.

Amikor Verstappen meghajtotta az 1965-ös Hondát
https://formula.hu/parc-ferme/27522
Még aktuálisabb lett a Honda kiváló tavalyi videója, amelyben Max Verstappen és Takuma Sato a márka első futamgyőztes versenygépét, az RA272-t hajtották meg.
Hogy mi a párhuzam a japán márka 1965-ös szezonja és az 55 évvel későbbi között? Annak idején Richie Ginther éppen az év utolsó futamán, Mexikóban szerezte meg a történelmi első győzelmet: 2020-ban pedig a Honda-motoros Red Bull ugyancsak a szezonzárón, Abu Dhabiban nyert Verstappen révén.
Képeken a Peugeot új hiperautója - belülről
https://formula.hu/parc-ferme/27524
Hosszú évek távolléte után 2022-ben visszatér Le Mans-ba a Peugeot, ahol egy teljesen új géppel áll rajthoz az LMP1-et leváltó Hypercar kategóriában. A jelenleg is fejlesztés alatt álló technikáról eddig csak a külső képek jelentek meg, most viszont megmutatták nekünk, mit rejt majd a karosszéria.

A hajtásról egy 2,6 literes, dupla turbós, 680 lóerő leadására képes belső égésű erőforrás, valamint egy az első tengelyt hajtó, 200 kW teljesítményű MGU gondoskodik. Az energiatárolásért egy 900 voltos akkucsomag felel, az egész egységet pedig az Intelligens Hiperautó Vezérlőegység fogja össze.

Bár a márka csak 2022-ben áll rajthoz a készülő típussal, a WEC már jövőre bevezeti a Hypercarok szabályrendszerét.
