DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Magnussen is Perezt kritizálja: „Elkeseredett megmozdulás volt”

Négy büntetőpontot is magával visz rövid, de egészen kaotikus Japán Nagydíjáról Sergio Perez, melyek közül kettőt a Kevin Magnussennel 12. körben történt ütközésért kapott.

„Egyszerűen eltalálta a hátsó gumimat. Elég elkeseredett megmozdulás volt, de ez történt. Megforogtam, aztán ki kellett állnunk” – mondta az esetről Magnussen, akinek tervezett kétkiállásos stratégiája is meghiúsult az ütközés miatt. „Túl korán volt még a két kiálláshoz az autónk gumikopása miatt. Sokkal rosszabb helyzetbe kerültem, mert már azon a ponton ki kellett állnom. Gyakorlatilag itt véget ért a versenyem, és természetesen az övé is.”

Perez, aki az ütközés következtében állt ki, elismerte felelősségét a balesetért. „Sokat küszködtem az elsők megfékezésével, megpróbáltam bevetődni, de nem tudtam időben megállni. Az én hibám volt” – mondta a balesetről a mexikói, akivel szemben nem csupán Magnussen volt kritikus: Lando Norris is majdnem összeütközött a Red Bull-lal a VSC-fázis végén, ráadásul fel is tartotta őt Perez.

Marquez a vb-esélyekről: „Pecco motorjára fogadnék”

Hihetetlenül szoros végjátékra van kilátás a MotoGP-ben: három fordulóval a szezon vége előtt mindössze két pont választja el egymástól a vb-tabella élén Fabio Quartararót és Francesco Bagnaiát, de Aleix Espargaro hátránya is mindössze húsz egység – sőt, még Enea Bastianini és Jack Miller is 40 ponton belül található. A nyári szünet óta Bagnaia van a legjobb formában, s a Thaiföldi GP-n Johann Zarco révén azt is láthattuk, hogy a Ducatin belül puha csapatutasítások – vagy ahogy a Formula Motocast lentebb hallgatható adásában fogalmaztunk: csapatkérések – is elhangzottak már az olasz segítése érdekében. Marc Marquez, akit még megelőzött a Bagnaiát már nem támadó Zarco, nem lát ez utóbbiban semmi kivetnivalót, egyúttal utalást tett arra, hogy a Desmosedici a legjobb gép jelenleg a királykategóriában:

„Tény, hogy Zarco nagyon gyorsan jött fel, megelőzött engem, és aztán Pecco mögött maradt. De ez normális, a Ducati 2007 óta nem nyert egyéni világbajnokságot. Sokszor kialakul a mezőny elejében a „Ducati Kupa”, és ebből profitálniuk kell. Övék a legjobb motor a rajtrácson, az összes versenyzőjük az élmezőnyben, ezt pedig ki kell használniuk ahhoz, hogy megnyerjék a bajnokságot” – vélekedett a The Race által idézett Marquez. Amikor arról kérdezték a Repsol Honda nyolcszoros világbajnokát, hogy Quartararót vagy Bagnaiát tartja-e esélyesebbnek a címre, válaszában a spanyol újra a Ducati versenyképességét emelte ki: „Pecco motorjára fogadnék. Úgy értem, a Ducati az Ducati, és mint látjuk, számos versenyzőjük nagyon jó. De Fabio az Fabio szintén, és nagyon jól motorozik. A gyenge pontját talán most az esős körülmények jelentik, de érdekes lesz majd ezt látni.”

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sajtó: Közel a megállapodás Ricciardo és a Mercedes között

Daniel Ricciardo a 2022-es szezon végén távozik a McLarentől, s egyelőre nem dőlt még el, hogyan folytatódik a pályafutása. A Szingapúri Nagydíj csütörtöki médianapján arról beszélt, hogy az A terv továbbra is az, hogy 2023-ban is a rajtrácson legyen – szabad ülés már csak az Alpine-nál, a Haasnál és a Williamsnél van, de egyik istállónál sem ő a favorit –, de azt is elismerte, hogy opció számára a jövő év kihagyása és a tartalékosi szerep.

Ez utóbbi kapcsán már hetekkel korábban felmerült, hogy a Mercedes tartalékversenyzője lehet az ausztrál, s most a Canal+ francia tv-csatorna arról számolt be, hogy közel lehet a megállapodás a felek között. Ricciardót egyébként a hétvégén látták épp a Mercedes motorhome-jából távozni, ami szintén egyeztetésekre utalhat. A többszörös nagydíjgyőztes a korábbi teóriák szerint Lewis Hamilton visszavonulására játszva vállalná be a harmadik pilótai státuszt a Mercedesnél, a helyzetét azonban nehezítheti, hogy a jelek szerint a brit – aki korábban elmondta, hogy túl jónak tartja Ricciardót ehhez a munkakörhöz – nem mostanában akarja szögre akasztani a bukósisakját.

ricciardo-szingapur-dppi

fotó: DPPI

Ideges Verstappen, Latifire panaszkodó Zhou – így szólt a rádió Szingapúrban

Megérkezett a hétvégi csapatrádiós válogatás, benne többek között Max Verstappen időmérő végi kiakadásával, Sergio Perez örömével és szokás szerint ideges Yuki Tsunodával – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-szing-video-1

Bottas nem bánja, hogy kockáztattak Szingapúrban

Pontok nélkül maradt az Alfa Romeo csapata a legutóbbi hétvégén, miután Guanyu Zhou nem tudta befejezni a futamot, Valtteri Bottas pedig a 11. helyen zárt. A finn versenyzővel egy kockázatosabb stratégiát is bevállalt a csapat, amikor a lágy keverékű gumikat raktak fel az autójára, de a 33 esztendős pilóta ezt egyáltalában nem bánja. „A vége felé határozottan elkezdett visszaesni az autó tempója, de azt hiszem jó döntés volt kipróbálni, hátha előnyt ad a gumik melegítésénél, vagy valami mással. Végül nem tűnt úgy, hogy nagy különbséget jelentene, de úgy gondolom, azon a ponton kellett valami, ha pontokat akartunk szerezni. Legalább megpróbáltuk” – idézte Bottast RaceFans.

Hamilton szerint a magasságok és a mélypontok hétvégéjén vannak túl

Nem éppen a Mercedes tervei szerint alakult az előző hétvége, pedig a pálya karakterisztikája kedvezhetett volna nekik. George Russell már a kvalifikáción gondba került, és a versenye sem sikerült jobban, Lewis Hamilton pedig hiába indulhatott a harmadik helyről, több hibát is vétett, így végül mindössze a kilencedik helyen zárt. A csalódottságának a Twitter-oldalán is hangot adott, miközben igyekezett pozitívan előre tekinteni a következő fordulóra. „Ha azt mondom, hogy ez a magasságok és mélypontok hétvégéje volt, akkor az még enyhe kifejezés. Ismét köszönöm a csapatnak a kemény munkát, és hogy megtartották a lendületet. Köszönöm a szurkolóknak is. Lehajtjuk a fejünket, tovább küzdünk, és megerősödve térünk vissza Japánban” – állt a hétszeres világbajnok bejegyzésében.

Megkezdődhettek az egyeztetések Mick Schumacher és a Haas között

Először tárgyalhattak a szerződéshosszabbításról a felek a Sky Germany információi szerint. A fiatal pilóta 2021-ben csatlakozott jelenlegi alakulatához, az idei évben mutatott teljesítménye miatt viszont többször is felmerült, hogy új versenyzőt igazolhatnak a helyére, miután az idény végén lejár a kontraktusa. A Haas részéről a csapatfőnök Günther Steiner nemrégiben elárulta, hogy nem kapkodnak a döntéssel, mivel a lehető legjobb döntést szeretnék meghozni, a német médiában viszont felröppentek olyan hírek miszerint Szingapúrban már egyeztettek egy új szerződésről. Az elmúlt hetekben több pilótát is szóba hoztak a csapattal, állítólag Nico Hülkenberg, Antonio Giovinazzi, de még Daniel Ricciardo is esélyes lehet az ülésre.

Briatore komolyan kritizálta a versenyirányítást

Már a Szingapúri Nagydíj utolsó köreiben egyértelművé vált, hogy Sergio Perezt vizsgálták a biztonsági autós fázis alatt elkövetett szabálytalanságaiért, vétségei miatt pedig egy megrovást, valamint egy öt másodperces büntetést kapott a futam utáni órákban. Előnyének köszönhetően a győzelmét így is megtarthatta, ám ahogy az olasz média, úgy az egykori csapatfőnök Flavio Briatore is kritikus volt az FIA-val szemben, mivel nonszensznek gondolják, hogy csak órákkal a leintés után született meg a hivatalos döntés. A szakember jelenleg a sportág kereskedelmi oldalán dolgozik, így különösen érdekes volt a véleménynyilvánítása ebben a témában. „Ez nem a Formula-1, hanem az FIA hibája, és feltétlenül változtatni kell. Ez tönkre tehet egy futamot, és kihathat a bajnokságra is. Ha szabálytalanság történt, akkor miért várnánk órákat ezzel, amikor egy perc alatt eldönthetjük az összes technikai eszköz kimerítése által” – mondta Briatore a Lapressének nyilatkozva.

Valamiben azért Verstappen volt a legjobb a szingapúri hétvégén

A világbajnokság éllovasának mind az időmérője, mind a futama feledhetően alakult, a bokszutcában azonban az ő autóján végezte el a leggyorsabb kerékcserét a Red Bull – a 2,46 másodperc idei mércével közepesnek mondható, viszont a csapat a nyolcadik győzelmet szerezte vele a DHL Fastest Pit Stop Award értékelésében, így már 444 ponttal rendelkezik, míg a második McLaren már jelentősen le van maradva 321-gyel, és hasonlóan nagy a 212 pontos Ferrari hátránya harmadikként.

A Szingapúri Nagydíjon a második leggyorsabb a bokszutcában a Mercedes volt George Russell autóján, a harmadik pedig az Aston Martin Lance Stroll révén.

Szingapúr kapcsán kiemelendő egy másik különdíj, a leggyorsabb körért járó elismerés. A futam végén feltett lágy abronccsal Russell futotta meg toronymagasan a legjobb köridőt, 1:46,458-at teljesített. Idén először futott leggyorsabb kört, ezért azonban most szó szerint csak az elismerés járt: mivel az első tízen kívül végzett (14. helyezettként, utolsóként), nem kaphatta meg a bónuszpontot.

Tokióban fog versenyezni a Formula-E

Az elektromos bajnokság régóta tervez Japánban egy fordulót, kétszer bemutatót is tartottak az ország fővárosában, lehetséges helyszínként Yokohama és Tsubuka is felmerült, most pedig úgy néz ki, 2024 márciusában vagy áprilisában a terv megvalósulhat. A széria vezérigazgatója, Jamie Reigle, valamint Tokió kormányzója, Yuriko Koike szándéknyilatkozatot írt alá az esemény megrendezéséről. A pályát a városközponttól távolabb, Koto városrészében, a Tokyo Big Sight rendezvényközpont körül alakítanák ki.

Tokió célja 2050-re elérni a zéró széndioxid-kibocsátást, ebbe a stratégiába illeszkedik az elektromos közlekedést népszerűsítő Formula-E. Reigle elmondta, a sorozat hosszú távú projektben gondolkodik, az első évben pedig húszezer nézővel számolnak.

A Formula-E háza tájáról egy másik aktuális hír, hogy a 2015/16-os szezon bajnoka, Sebastien Buemi leigazolását bejelentette az Envision Racing, ahol az Abthoz csatlakozó Robin Frijns helyét átvéve Nick Cassidy csapattársa lesz. Buemi a széria indulása óta, nyolc éven keresztül az előbb Renault, majd a Nissan gyári programjaként működő e.dams versenyzője volt, de bajnoki címe és három ezüstérme ellenére visszaesett az utolsó két szezonban, 2020 óta dobogóra sem állt.

A szezon összes futamát megnyerte a 14 éves magyar suzukis

Nem akármilyen bravúrral zárta a Swift Cup Europe idényét Bucsi Attila: a magyar rendezésű, de Ausztriában, Szlovákiában és Lengyelországban is szereplő sorozat értékelését a hétvégi poznani szezonzárón 11 abszolút futamgyőzelemmel fejezte be 11 versenyből – úgy, hogy a hétvégék második futamai mindig fordított rajtráccsal zajlanak, azaz az első menet nyertesének a nyolcadik helyről kell indulnia.

A M1RA színeiben versenyző Bucsi bravúros teljesítményének abszurditása, hogy a nemzetközi 1,4-es bajnoki címet nem ő, hanem az osztrák Fabian Ohrfandl nyerte, ugyanis a magyar pilóta kora miatt nem szerezhet pontokat a legértékesebb bajnokságban. Hasonló eset állt fenn tavaly – akkor a fiatal nem nyújtott százszázalékos teljesítményt, de szintén bajnok lett volna, ha értékelik. A nagy trófea helyett a 2022-es magyar 1,4-es bajnoki címmel és az 1,4-es junior pontozás első helyével kell beérnie.

Az elsősorban külföldiekből álló 1,4-es mezőny legeredményesebb magyarja így hivatalosan Hartmann Balázs lett, aki ötödik pozícióban végzett. Magyarok elsősorban a régebbi generációs autókból álló 1,6-os mezőnyben szerepeltek, a nemzetközi bajnoki címet György Gábor szerezte.

A retro videójátékok stílusában készül a Ferrari Suzukára

Egy igazán kedves videóval jelentkezett a Szingapúri Nagydíj másnapján a maranellói istálló, melynek közösségi oldalain már megszokott, hogy mindig készülnek valami apróbb különlegességgel az éppen aktuális versenyre. Ezúttal a sokak számára ismerős retro játékok stílusában prezentálták az F1-es naptár következő helyszínét, a suzukai pályát, amely a Japán Nagydíjnak ad majd otthont az előttünk álló hétvégén.

Alex Albon nagyon frusztrált volt a hibája után

A 25. körben történt koccanás után ért véget a versenye Alexander Albonnak, aki műtétje miatt kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, a visszatérés azonban nem sikerült túl fényesre Szingapúrban. A brit-thai versenyző számára már az időmérő edzés sem alakult jól, a futamon pedig ismét balszerencsés volt. Albon elismerte hibáját, ugyanakkor elég bosszús volt a történtek miatt.

„Ez elég zavaros volt, semmi mást nem csináltam az előző körhöz képest, viszont blokkolt a bal elsőm, mivel a nedves aszfalton elég nehéz belőni a féktávot. Bár nem volt problémám, és végső soron ez a vezető hibáján múlik, a fékek nagyon trükkösek a vizes pályán, ilyenkor nehéz a megfelelő ablakba helyezni őket” – idézte a Williams pilótáját a Racefans.

Jeges vízzel hűtötték le Lando Norrist

Ahogyan az várható volt, a magas páratartalommal és 30 fok körüli esti hőmérséklettel is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek Szingapúrban, ahol a vasárnapi szakadó eső sem segített sokat a helyzeten. Ezek után nem csoda, hogy a McLarennél egy nagy adag jéghideg vízzel hűtötték le fiatal pilótájukat, de a lenti képek tanulsága szerint csapattársával együtt egy jégkrémet is elfogyasztottak. A rend kedvéért azért tegyük hozzá, hogy utóbbi poszt már a szponzoruk miatt készült.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Megérkezett a Szingapúri Nagydíj értékelője az F1-es pilótákat utánzó parodistától

Conor Moore már számos Formula-1-es paródiát készített, s a vasárnapi verseny utáni is kiválóra sikerült, benne többek között Max Verstappen, Carlos Sainz, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo utánzásával – Charles Leclerc-rel viszont saját bevallása szerint nem igazán boldogul:

Tsunoda szerint nincs mentség a szingapúri hibájára

Bár az AlphaTauri versenyzői a legjobb tízből indulhattak a legutóbbi futamon, végül csak Pierre Gasly szerzett pontot, igaz ő is csalódottan értékelt vasárnap este. Csapattársa Yuki Tsunoda nem ért célba, miután a 36. körben a falnak csapta autóját a 10-es kanyar végén, a japán pilóta pedig elismerte, hogy kizárólag ő a felelős a balesetért. „Úgysem szereztem volna pontot, de nagyon nehezek voltak a körülmények. Magamtól hibáztam, miután elnéztem a féktávot. Teljesen az én hibám, és nincs mentségem rá” – idézte a fiatal versenyző szavait a PlanetF1.

NASCAR: Chase Elliott zseniális manőverrel nyert Talladegán

Miközben a rájátszás továbbra is izgalmasan alakul, az elmúlt néhány nap nem éppen bajnoki küzdelemről szólt. A mezőnyből már két rutinos pilóta is agyrázkódásra utaló tünetek miatt mehetett kényszerpihenőre, a pilóták többsége pedig úgy véli, erről a Next Gen autó biztonsági problémái, főként a túl merev karosszéria tehetett. Ezek után került sor a YellaWood 500 nevű versenyre a Talladega Superspeedwayen, ahol egy nagyobb balesetektől mentes és végletekig szoros futamot láthattak a rajongók. A zöld zászlót Christopher Bell várhatta az élről, ám ahogy a többi Toyotásnak, úgy neki sem volt igazi esélye a győzelemre, a kivételt ez alól csak Denny Hamlin jelentette a Ford és a Chevrolet márkáit használókkal szemben.

Az első szakaszt Ryan Blaney nyerte, a másodikat pedig Chase Elliott, akik a verseny nagyobb részében az élmezőnyben tartózkodtak annak ellenére, hogy csak a 19. és a 16. helyről rajtolhattak. A futamgyőzelem sorsa is közöttük dőlt el, miután a harmadik etapban főként Blaney tartózkodott az első helyen, az utolsó újraindítást követően viszont a 2020-as bajnok egy látványos mozdulattal váltott ki a külső sávba. A Hendrick Motorsports pilótája ezzel kiváló döntést hozott, majd a hátralévő időben nagyszerűen védekezett miután átvette a vezetést, végül 46 ezredes előnnyel nyerte meg a futamot és bebiztosította helyét a legjobb nyolc között. A folytatás a Charlotte Motor Speedway rovalján következik október 9-én, ahol kiderül, kik jutnak be a playoff következő körébe.

A futam, ahol Hamilton és Verstappen is hibázott – itt a Szingapúri GP összefoglalója

Egyórás csúszással indult csak el, de cserébe igencsak akciódúsra sikerült a szingapúri verseny – a hivatalos videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-szingapur-of-video

Sajtó: A héten bejelenti Nyck de Vriest az AlphaTauri

Mint arról a Canal+ értesülése alapján már néhány napja beszámoltunk, úgy hírlik, hogy a monzai parádés beugrása után hirtelen sok csapat által kinézett Nyck de Vries megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTauri pilótája lehet. A RacingNews365.com szaklap most már arról ír, hogy az energiaitalosok a héten, a Japán Nagydíj – azaz a Honda hazai futama – felvezetéseként jelenthetik be a holland leigazolását. Ez egybecseng a Formula Podcast értesüléseivel is: mi is úgy hallottuk, hogy kedden kerülhet sor arra, hogy az így elengedett Pierre Gasly szerződtetését hivatalossá tegye az Alpine, s rögtön ezt követően érkezhet a megerősítés De Vriesről.

devries-monza-dppi

fotó: DPPI

Binotto dupla büntetésre számít Perez esetében

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto közvetlenül a Szingapúri Nagydíj leintését követően elárulta, hogy ők dupla büntetéssel számolnak Sergio Perez safety car mögött elkövetett szabályszegése(i) nyomán. A beszámolók szerint a mexikói több, mint tíz autóhossznyira szakadt le a biztonsági autótól gumijanak melegen tartása érdekében, a maranellóiak csapatfőnöke szerint pedig ezt kétszer is megtette a Red Bull versenyzője.

„Nem csupán egyszer követte el ezt a hibát, hanem kétszer is. Ez hatalmas rontás volt a részéről” – idézi Binottót a RacingNews365. „A múltban Giovinazzi büntetést kapott ezért, szóval sajnálatos, hogy Perez nem kapta meg már a verseny közben a büntetést. Nem értem, miért nem született azonnal döntés, valószínűleg nem akarták elkapkodni” – zárta az olasz szakember.

Latifi öt rajthelyes büntetést kapott a Japán Nagydíjra

Nicholas Latifi a Szingapúri Nagydíj 7. körében akaszkodott össze Guanyu Zhouval, amikor a kanadai egy féktávon indokolatlanul húzta rá Williamsét a külső íven őt támadó kínaira. Az ütközés következtében mindkettejük versenye véget ért, ennek ellenére a felügyelők vizsgálni kezdték az incidenst a futam alatt.

A felvételek megtekintését követően a bírák szerint túlnyomórészt Latifi volt a hibás, ezért a kanadait egy öt rajthelyes büntetéssel sújtották a soron következő Japán Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is feljegyeztek Latifi licenszére. 

„Zhou az 5-ös kanyarhoz érkezve megkísérelte Latifi előzését, és elegendő hellyel rendelkezve a külső ívet választotta. Latifi balra húzott, ezáltal nem hagyta meg az egy autónyi helyet Zhou számára, erőteljes ütközést kiváltva ezzel a két autó között” – olvasható a felügyelők indoklásában.