Stroll: Amikor úgy éreztem, hogy mindent kihoztam az autóból, Fernando akkor is gyorsabb volt
https://formula.hu/parc-ferme/36293
Nem esett össze Lance Stroll önbizalma annak kapcsán, hogy az Aston Martinon belül hatalmas a lemaradása Fernando Alonsóhoz képest: 102 pont a hátránya csapattársával szemben 12 futam alatt, és egészen pocsék szezont fut a spanyollal összehasonlítva.
Erről itt írtunk részletesebben is, de Stroll maga sem tagadja, hogy Alonso gyorsabb nála:
„Tudom, hogy sok olyan futam volt idén, amikor úgy éreztem, hogy most talán mindent kihoztam az autóból, és Fernando mégis gyorsabb volt nálam. Ez így megy. Nagyon magas szinten teljesít egész évben, nagyon ritkán, szinte soha nem hibázik, és ezt el kell ismerni” – mondta Stroll Alonsóról.
A Cupra beszállt a Formula-E-be
https://formula.hu/parc-ferme/34281
Csupán napokkal a 2022/23-as szezon hivatalos téli tesztje előtt – a valenciai körözés jövő keddtől csütörtökig tart – egy új gyártó jelentette be csatlakozását a Formula-E-hez: a Cupra a sorozatba visszatérő Abt istálló partnere lesz, melynek Gen3-as modellje a márka színeibe öltözik. Az Abt egy szezon kihagyása után indul újra a sorozatban – korábban a Cuprához hasonlóan Volkswagen Csoporthoz tartozó Audi gyári formációja volt, a 2016/17-es szezonban az egyéni, egy évvel később a csapatbajnoki címet szerezte meg.
A Cupra tovább bővíti már eddig is széles elektromos programját: a márka érdekelt az ETCR-ben, ahol Adrien Tambay és az EKS csapat révén bajnoki címet nyertek, valamint az Extreme-E-ben is, mely sorozat szezonzáróján szereztek győzelmet – utóbbi szériában ugyancsak az Abt partnereként.
Az Abt Cupra két versenyzője Robin Frijns és Nico Müller lesz a 2022/23-as szezonban, a hajtásláncot pedig a Mahindra szállítja – azaz a Cupra szerepvállalása főszponzori jellegű, egyelőre nincs szó arról, hogy saját erőforrást fejlesztenének.
Montreal jelentette a fordulópontot Mick Schumacher számára
https://formula.hu/parc-ferme/34279
Nem igazán érezte magát jól a Haas 2022-es autójában a fiatal német versenyző, aki nemrégiben az Auto Motor und Sportnak adott interjúban beszélt arról, hogy mikor kezdtek el jóra fordulni a dolgok a mögötte hagyott idényben. „Visszatekintve, valószínűleg rossz volt a megközelítésem. Az elején eltévedtünk az autó beállításaival, de aztán viszonylag gyorsan elkaptuk a fonalat, és meghoztuk a helyes döntéseket. Újra a nulláról kezdtük. A Kanadai Nagydíjtól kezdve olyan autóm volt, ami megfelelt nekem, és amivel folyamatosan fejlődtünk” – mondta Schumacher, aki az idény végén távozott az amerikai csapattól.
Szigorúbb ellenőrzéseken mennek át a padlólemezek 2023-ban
https://formula.hu/parc-ferme/34278
Jövőre már sokkal szigorúbban fogja vizsgálni a padlólemezeket az FIA, ahogyan arról már szezon közben is szó volt. A WMSC legutóbbi ülésén született meg ezen döntés, ahol többek között az is kiderült, hogy a Mercedes trükkös első szárnya szabályellenes, így azt nem használhatják jövőre.
A padlólemezekkel az volt a gond, hogy rossz nyelvek szerint a sarkallatos pontokon úgy tervezték meg a csapatok azt, hogy megfeleljen az FIA előírásainak, azonban más helyeken meghaladják a maximum nyolc milliméterben megszabott rugalmasságot, amivel extra leszorítóerőt nyerhetnek. A szigorúbb ellenőrzéssel egyúttal a delfinezésnek is gátat szabhat a Nemzetközi Automobil Szövetség.
Sainzék nyerték a Ferrari házi bajnokságát
https://formula.hu/parc-ferme/34277
Miközben a ferrarisok Fioranóban segédkeztek a Pirellinek, nem felejtették el megtartani az éves labdarúgó kupájukat sem, amelyben Carlos Sainz Facebook-története alapján a spanyol csapata győzedelmeskedett. "Mindig öröm veletek játszani" - írta a 2022-ben első futamgyőzelmét is megszerző Sainz.
Alonsót és Hamiltont megreptetik, Leclerc eldobja az élről – a 2022-es F1-es szezon legdrámaibb pillanatai
https://formula.hu/parc-ferme/34272
Ütközések, balesetek, sorsfordító kiesések, csapaton belüli csörte és Magnussen interlagosi pole-pozíciója is szerepel a Formula-1 legújabb top 10-es gyűjtésében, amelyben a 2022-es idény szerintük legdrámaibb momentumait szedték össze – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Vettel Magnussen elleni előzését szavazták meg az év legjobbjának
https://formula.hu/parc-ferme/34275
Rajongói szavazás alapján választotta ki az F1.com a 2022-es szezon előzését – a győztes Sebastian Vettel megmozdulása lett Kevin Magnussen ellen az USA Nagydíj utolsó körében: a német és a dán három kanyaron át haladt egymás mellett, mielőtt a négyszeres világbajnok megszilárdította a pozíciót. Ez nyolcadik helyezést ért másodpercek múlva a kockás zászlónál.
A legjobb előzésre a szezon összes versenyét követően szavazni lehetett: ezek közül a két legnépszerűbb között dőlt el az év előzése a mostani szavazásban. 31 ezer rajongó voksolt, 57 százalékuk Vettel megmozdulására, 43 százalék Lewis Hamilton kettős előzésére Charles Leclerc és Sergio Perez ellenében Silverstone-ban.
We have a winner!
— Formula 1 (@F1) December 8, 2022
Your https://t.co/8PdPZljD4j Overtake King for 2022 is... Sebastian Vettel
Thank you to everyone who voted this year @cryptocom #FFTB pic.twitter.com/tSKYioHh3x
Jövőre tényleg német bajnokság lesz a DTM
https://formula.hu/parc-ferme/34276
Miután a német autóklub, az ADAC átvette a DTM jogait, Németországra összpontosító versenynaptárt állítottak össze a korábbi nemzetközibb menetrend helyett. Nyolc versenyből hatot tartanak az országban – a szokásos pályák mellett az újdonságnak számító Sachsenringen –, egyet Ausztriában, a Red Bull Ringet, egyet pedig Hollandiában, Zandvoortban. 2022-ben Portugáliában, Olaszországban és Belgiumban is versenyzett a széria. Említésre méltó, hogy a naptár sem a nagyobb endurance-versenyekkel, sem a Formula-E-vel nem ütközik.
Az ADAC saját szériáinak piramisába építi be a DTM-et, annak legfelső szintjeként, identitását megőrizve továbbra is rövidebb futamokkal, pilótacsere nélkül. A GT Masters bajnokság, amely a DTM Endurance címen fut tovább, hat-hét verseny betétprogramjában fog szerepelni. Az alsóbb kategóriában nem indulhatnak platina minősítésű versenyzők – ez is arról gondoskodik, hogy a legjobb pilóták a DTM-ben szerepeljenek.
Egyéb változás, hogy a BoP-ről ezentúl az SRO gondoskodik az AVL helyett, a gumibeszállító pedig nem a Michelin, hanem a Pirelli lesz.
A DTM 2023-as versenynaptára:
1. Oschersleben | Németország | május 26-28. |
2. Zandvoort | Hollandia | június 23-25. |
3. Norisring | Németország | július 7-9. |
4. Nürburgring | Németország | augusztus 4-6. |
5. Lausitzring | Németország | augusztus 18-20. |
6. Sachsenring | Németország | szeptember 8-10. |
7. Red Bull Ring | Ausztria | szeptember 22-24. |
8. Hockenhiem | Németország | október 20-22. |
Két év elteltével újra otthon Zhou
https://formula.hu/parc-ferme/34273
A Formula-1 első kínai versenyzője hazatért. Szülővárosából, Sanghajból osztott meg egy fotót: „Két év elteltével, újra itthon” – posztolta a versenyző. Guanyu Zhou tíz éve Nagy-Britanniában, Sheffieldben él, Kína szigorú Covid-korlátozásai pedig az elmúlt két évben eltántorították, hogy meglátogassa hazáját.
2 years later, back home! #TeamZHOU pic.twitter.com/nCyTPgEgnq
— 周冠宇 | Zhou Guanyu (@ZhouGuanyu24) December 8, 2022
Zhou nem csupán szabadságra ment Kínába – Sanghajban az Alfa Romeo Giulia Estrema bemutatóján vett részt.
Back home after his rookie season, @ZhouGuanyu24 attended the Chinese launch of the @alfa_romeo Giulia Estrema in Shanghai #JoinTheTribe pic.twitter.com/3tT9iTlbYg
— Alfa Romeo F1 Team ORLEN (@alfaromeoorlen) December 8, 2022
Túl könnyűvé váltak az előzések, rövidíthet egyes DRS-zónákon az FIA
https://formula.hu/parc-ferme/34274
Amióta csak bevezették az F1-ben az állítható hátsó szárnyat, folyamatosan a kritikák a szurkolók és akár a versenyzők részéről is, hogy túl könnyűvé és már-már kikerülésekké váltak az előzések. 2022-ben még hatékonyabbnak tűnt a DRS az aerodinamikai szabályváltozások révén, s úgy tűnik, mindez már az FIA-t is lépésre sarkallhatja. Nikolas Tombazis, a Szövetség együléses szériákért felelős technikai igazgatója arról beszélt az Autosportnak, hogy egyes pályákon rövidebbé válhatnak a DRS-használatra kijelölt részek:
„Néhány versenyen valóban rövidítenünk kellhet a DRS-zónákon. Nem akarjuk, hogy az előzések könnyűvé vagy kivédhetetlenné váljanak. Továbbra is harcnak kell maradniuk. Ha túl gyorsan megtörténik, ha azt látjuk, hogy jön egy autó, elmegy a másik mellett, majd eltűnik, akkor az valójában rosszabb, mintha beragadna mögé és harcolna. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt.”
Nemrég egyébként az F1 sportigazgatói székéből év végén távozó Ross Brawn is hasonló véleménynek adott hangot: „Úgy vélem, egy ideális világban a DRS-t csak arra használnánk, hogy utolérjünk valakit, hogy aztán egy megfelelő támadást indíthassunk ellene. Szerintem nem kell félnünk tőle, hogy egyes helyszíneken, mint például Monzában csökkentsük a zónákat, mert kissé rituálissá váltak az előzések: utolérsz valakit, megnyomod a gombot, aztán előzöl. Ez nem igazán lenyűgöző, szóval ne féljünk csökkenteni a DRS-zónákat, ahol túl erőteljesnek bizonyul” – fogalmazott Brawn, aki egyébként egy másik technikai újítás lehetőségét is belebegtette, ami viszont egyfajta „inverz DRS-ként” hátráltathatná az élen állót.
fotó: DPPI
Michelisz volt a WTCR történetének legjobb időmérős menője – statisztikák
https://formula.hu/parc-ferme/34271
Másfél héttel ezelőtt lezárult a Túraautó-világkupa ötéves története, amely után a szervezők különböző statisztikai összeállításokat tettek közé. A WTCR-ben rajthoz álló magyarok közül természetesen Michelisz Norbert volt a legsikeresebb, a 2019-es bajnok maga is kiemelt néhány mutatót a közösségi oldalain, amelyek alátámasztják, hogy a teljes mezőnyt illetően is a legjobbak közé tartozott.
Nyolc futamgyőzelme az örökranglista második helyét jelenti számára Thed Björkkel, Yvan Mullerrel és Gabriele Tarquinivel megosztva. A legtöbb versenyt, szám szerint tízet egyébként Esteban Guerrieri nyerte – annak ellenére, hogy a hondás sosem ért fel a csúcsra. Pole-ból ugyancsak nyolcat szerzett Michelisz, ebben a tekintetben pedig ő volt a legjobb: a második helyen álló Björk hét időmérős elsőséget mondhat magáénak. A nyolc leggyorsabb kör a ranglista negyedik, a 91 élen töltött kör a nyolcadik helyre elegendő Norbinak, míg 1078 pontjával a második legtöbbet gyűjtötte az öt szezon során – ebben is csak Guerrieri előzi őt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A második legeredményesebb magyarnak, Tassi Attilának egyébként egy-egy pole és futamgyőzelem jutott (ő 2019 óta volt a mezőny állandó tagja), valamint háromszor futotta meg a leggyorsabb kört és hét kört töltött az élen. Nagy Dánielnek pedig ugyancsak van egy élen töltött köre a statisztikák alapján a WTCR-ben.
Horner: Ricciardo ostoba döntéseket hozott
https://formula.hu/parc-ferme/34270
Néhány hete derült ki hivatalosan is, hogy Daniel Ricciardo harmadik versenyzőként tér vissza korábbi munkaadójához, a Red Bullhoz, ahol szimulátoros munka és promóciós feladatok kapcsán számítanak most rá elsősorban. Az ausztrál a legfőbb sikereit a bikáknál érte el, egy kivételével az összes nagydíjgyőzelmét náluk aratta, míg a Renault-nál és főleg a McLarennél néhány villanást leszámítva inkább csak szenvedett. Ennek kapcsán korábbi csapattársa, Max Verstappen már hangot adott azon véleményének, hogy szerinte Ricciardónak el se kellett volna mennie tőlük, míg most a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner fogalmazott hasonlóan:
„Daniel tinédzserként csatlakozott hozzánk, és itt nőtt fel a csapattal. Elért néhány nagyszerű sikert velünk, aztán viszont elment és csinált néhány ostobaságot azzal, hogy versenyzett más csapatoknál, ami soha nem működött igazán” – nyilatkozta a Mirrornak Horner, hozzátéve: „Daniel egy remek személyiség és óriási figura. Úgy éreztük, helyes döntés, ha visszahozzuk a csapatba – és persze promóciós szempontból lényeges, hogy neki a legszélesebb a mosolya az F1-ben. Képes lesz újra élvezni majd azt, hogy F1-es pilóta lehet az elmúlt néhány stressze helyett.”
Új amerikai helyszínnel vált teljessé a 2023-as Formula-E-naptár
https://formula.hu/parc-ferme/34269
A Motorsport Világtanács szerdai ülésén ismét módosult némileg a Formula-E jövő évi menetrendje, amely a szervezők reményei szerint így már elnyerte végső formáját. A legfontosabb újdonság, hogy az eddig üresen álló június 24-i időpontot egy új amerikai helyszín, Portland kapta meg. Az elektromos formulaautós világbajnokság korábban s ellátogatott az USA-ba, ám eddig Long Beachen, Miamiban, majd az utóbbi években New Yorkban tették tiszteletüket. Portlandben pedig az IndyCarból ismert pálya jut szerephez a The Race információi szerint, bár némi módosítást eszközölni fognak majd a nyomvonalon.
Egyúttal azt is bejelentették, hogy az eddig ugyancsak kérdőjeles május végi időpont viszont egy az egyben kikerült a versenynaptárból, amely így végül 11 helyszínen összesen 16 fordulóból fog állni – kezdve már január közepén, Mexikóvárosban.
A Formula-E 2023-as versenynaptára:
Január 14. | Mexikóváros, Mexikó |
Január 27-28. | Dirija, Szaúd-Arábia (x2) |
Február 11. | Haidarábád, India |
Február 25. | Fokváros, Dél-Afrika |
Március 25. | Sao Paulo, Brazília |
Április 22-23. | Berlin, Németország (x2) |
Május 6. | Monte-Carlo, Monaco |
Június 3-4. | Jakarta, Indonézia (x2) |
Június 24. | Portland, Egyesült Államok |
Július 15-16. | Róma, Olaszország (x2) |
Július 29-30. | London, Egyesült Királyság (x2) |
Három kontinensen a WRX, 2023-ban is Nyirádon indul az Európa-bajnokság
https://formula.hu/parc-ferme/34268
Idén meglehetősen nehézkesen és jókora késéssel rajtolt el csak el a Ralikrossz-világbajnokság (első elektromos) szezonja, a Motorsport Világtanács elfogadott versenynaptár alapján 2023-ban viszont egyfelől hamarabb indulnának a küzdelmek, ráadásul három kontinenst is érintenének. A norvégiai Hellben rendezendő évadnyitóval kezdődő hat európai forduló után ugyanis bekerült a menetrendben a dél-afrikai Fokváros, valamint egy ázsiai helyszín, amelyet azonban egyelőre nem neveztek meg.
A WRX 2023-as versenynaptára:
Június 17-18.: | Hell, Norvégia |
Július 1-2.: | Höljes, Svédország |
Július 22-23.: | Lydden Hill, Egyesült Királyság |
Augusztus 5-6.: | Mettet, Belgium |
Augusztus 26-27.: | Montalegre, Portugália |
Szeptember 9-10.: | Estering, Németország |
Október 21-22.: | Fokváros, Dél-Afrika |
November 25-26.: | ??? (Ázsia) |
Ami a rendre magyar érdekeltséggel futó RX1 Európa-bajnokságot illeti: jó hír, hogy ismét Nyirád ad otthont az idénynyitónak, méghozzá a május 20-21-i hétvégén. Ez az egyetlen helyszín, ahol nem a WRX mellett fog szerepelni az Eb-mezőny: a magyar pálya után Norvégia, Svédország, Belgium, Portugália és Németország szerepel a naptárban a fentebb is látható időpontokban.
Megvan a Kamion-Eb jövő évi hungaroringi fordulójának időpontja
https://formula.hu/parc-ferme/34267
A Motorsport Világtanács idei utolsó ülésén a szokásoknak megfelelően rengeteg széria következő évi versenynaptárát véglegesítették. Ez volt a helyzet a Kamion-Eb-vel is, amelynek 2023-as versenynaptára az eddiginél eggyel több, szám szerint kilenc fordulóból fog állni: az idei pályák mellé Poznan csatlakozik új helyszínként. Persze számunkra a legfontosabb, hogy a Hungaroring természetesen ismét helyet kapott a menetrendben, méghozzá a szezon második állomásaként: a június 3-4-i hétvégén szurkolhatunk majd Mogyoródon az immár négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbertnek (majd egyébként rögtön néhány nappal később a Slovakia Ringen tehetjük meg ugyanezt). Ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem esik azonos hétvégére az ETRC fordulója a túraautósok új aktuális nemzetközi elitszériájával, a TCR Világsorozatéval.
Kiss Norbival, aki másodszor végzett az Autósport és Formula Magazin TOP 50 Magyar Autóversenyző listája élén, egyébként akár most szombaton is találkozhatsz Nyíregyházán: részletek ITT.
A Kamion-Eb 2023-as versenynaptára:
Május 20-21.: | Misano, Olaszország |
Június 3-4.: | Hungaroring, Magyarország |
Június 10-11.: | Slovakia Ring, Szlovákia |
Június 24-25.: | Poznan, Lengyelország |
Július 15-16.: | Nürburgring, Németország |
Augusztus 26-27.: | Most, Csehország |
Szeptember 9-10.: | Zolder, Belgium |
Szeptember 23-24.: | Le Mans, Franciaország |
Szeptember 30-Október 1.: | Jarama, Spanyolország |
Lecsapott az F3 ezüstérmesére a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/34266
Újabb fiatal tehetséggel gazdagodott a Red Bull juniorprogramja: a Formula-3-ban idén újoncként bajnoki második helyet szerző Zane Maloney került az energiaitalosok kötelékeibe. A barbadosi pilóta számára különösen az idény hajrája sikerül parádésan, hiszen zsinórban három főfutamos győzelmet aratott. Abu Dhabiban már az F2-ben is bemutatkozott, s jövőre is várhatóan ebben a szériában fog szerepelni, alighanem a Carlin versenyzőjeként, amellyel a szezon utáni tesztet is teljesítette (ahol egyébként egy másik Red Bull-junior, Enzo Fittipaldi lehet a csapattársa).
Maloney ráadásul olyan tekintetben is tett egy nagy lépést az F1 irányába, hogy a mostani bejelentés szerint ő lesz a bikák egyik Formula-1-es tartalékpilótája is 2023-ban (Liam Lawson is ezt a posztot tölti be, ellenben a nemrég a csapathoz visszatért Daniel Ricciardo hivatalosan nem tartalékversenyzőnek írt alá).
Találkozz Kiss Norberttel, a négyszeres Európa-bajnok kamionossal!
https://formula.hu/parc-ferme/34265
Legyél ott szombaton a nyíregyházi közönségtalálkozón, ahol a Formula TOP50 Magyar Autóversenyző 2022 díj nyertesével, Kiss Norberttel beszélgethetsz, vagy akár közös képet is készíthetsz!
A rendezvényen megvásárolhatod és dedikáltathatod az Autósport évkönyv 2022 című kiadványt, de hozzájuthatsz az egyetlen hazai F1-es évösszefoglalóhoz, a Száguldás és cirkusz 2022-höz is!
Az esemény narrátora Bethlen Tamás, a Formula Podcast műsorvezetője.
Ott Tanak visszatér az M-Sporthoz
https://formula.hu/parc-ferme/34263
A Dirtfish számolt be arról saját forrásaira hivatkozva, hogy Ott Tanak újra az M-Sport színeiben fog versenyezni. A 2019-es világbajnok korábban éveket töltött már a fordos WRC-csapatnál, de aztán a Toyotával ért fel a csúcsra, miután 2017 végén távozott a brit istállótól. Az utóbbi három szezont a Hyundainál töltötte, ahonnan kissé viharos hónapok után távozott. A Dirtfish információi szerint Tanak és az M-Sport sokáig egyezkedett egymással, de végül egy mindenki számára előnyös megállapodást kötöttek.
Az észt klasszis több évre szóló megállapodást kötött Malcolm Wilsonékkal, és a Hyundaihoz visszatérő Craig Breen helyét foglalja majd el a Puma Rally1-ben, amit múlt héten már ki is próbálhatott.
A hírt már maga Tanak is megerősítette közösségi oldalán:
Formula-E: A Maserati is megvillantotta jövő évi festését
https://formula.hu/parc-ferme/34259
2023-tól kezdve egy új márkával bővül az elektromos széria mezőnye a Maserati beszállásával. A csapat bő egy hónapja erősítette meg, hogy Edoardo Mortara és Maximilian Günther párosával vághatnak neki a versenyeknek, december 6-án pedig csatlakozva néhány alakulathoz ők is leleplezték azt a dizájnt, amivel rajthoz állnak a következő szezonban. „A történelem és az innováció találkozása. Bemutatkozik a Maserati Tipo Folgore” – írták az Instagramra feltöltött fotókhoz.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon