DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 25. péntek

Pletyka: Vettel a Formula-E-ben tér vissza a versenyzéshez?

Terjed a pletyka a közösségi médiában azzal kapcsolatban, hogy az F1-től 2022 végén visszavonult Sebastian Vettel újra autóversenyzésbe foghat: bizonyos híresztelések szerint a Formula-E-ben térhet vissza.

A pletyka azon alapul, hogy az ABT csapata megvált Robert Frijnstől, a csapatfőnök Thomas Biermayer pedig két dolgot árult el a megcélzott utóddal kapcsolatban: Svájcban él, és sokat tesz a fenntarthatóságért, a környezetvédelemért. A leírás illik Vettelre, de ennél pontosabbat még nem tudni.

f1-vettel

Kitűzték az első 2022-es autóbemutató időpontját!

Az Aston Martin az első F1-es istálló, amely nyilvánosságra hozta 2022-es modellje bemutatásának időpontját: pénteken rajongóknak küldtek ki egy hírlevelet arról, hogy az AMR22 február 10-én érkezik meg, a márka főhadiszállásán, Gaydonban tartott bemutató keretében.

Ez az első konkrét időpont: a Ferrari részéről eddig annyit közöltek, hogy február 16. és 18. közt valamelyik nap érkezik a 2022-es autó. A hivatalos barcelonai tesztelés február 23-án kezdődik, eddig kell a tíz csapatnak bemutatnia új modelljét.

Miért követi egy sajtós árnyékként az F1-es pilótákat?

Ha egy F1-es pilóta a paddockban jár-kel, folyamatosan a nyomában van egy médiamunkás, diktafonnal a kezében – rendszerint a csapat egyenruhájában. Ennek az embernek nagyon határozott feladata van, hogy pontosan micsoda, azt meg is beszéltük az F1-es pilóták stábját bemutató adásunkban, melynek e szakaszát 01:03:04-től hallhatod.

 

 A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

A legnagyobb NASCAR-versenyre próbál meg kvalifikálni Jacques Villeneuve

Az 1997-es F1-es világbajnok újra Amerikában fog versenyezni. A kanadai királykategóriából való kiszállása óta, 2007 és 2015 között indult különböző tengerentúli NASCAR-szériákban, beleértve az elsőosztályt, de mindig csak szórványos futamrészvételekkel. Az elmúlt három szezonban nagyobb sűrűséggel a többek között Spanyolországban, Belgiumban vagy épp Horvátországban szereplő európai NASCAR-sorozatban indult, a PRO kategóriában, és két futamgyőzelmet is megszerzett a 2021-es szezonzárón, Vallelungában.

Az 50 esztendős Villeneuve most sok év után visszatér az amerikai kontinensre, ahol a Team Hezeberg egyik Fordjának versenyzőjeként a Daytona 500-on való részvételt tűzi ki célul. Első körben ugyanis kvalifikálnia kell a február 20-i futam rajtrácsára, időmérős köridővel vagy kvalifikációs futamokon keresztül. Mikor Villeneuve az eddigi egyetlen alkalommal, 2008-ban próbálkozott, nem sikerült a rajtrácsra jutnia.

Mit csinál tulajdonképpen egy versenymérnök?

Kevés fontosabb szereplő van egy F1-es pilóta életében a versenymérnöknél, akivel ideális esetben éveken át együtt dolgoznak a lehető legjobb eredmények eléréséért. De pontosan mi a feladatuk, és rajtuk kívül milyen más mérnöknek van kulcsszerepe a pilóták csúcsra járatásában? Többek között erről is beszélgettünk az F1-es pilóták stábját bemutató adásunkban, melynek e szakaszát 22:38-tól hallhatod.

 

 A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

2017-hez hasonló felfogásban építi új autóját a Ferrari

Az olasz La Gazzetta dello Sport számolt be arról, hogy információi szerint Mattia Binotto csapatfőnök kérésére hasonló felfogásban építi új, 2022-es autóját a Ferrari, mint anno 2017-ben és 2018-ban. A portál szerint ugyanazok az emberek felelősek a kulcsszektorokért, akik akkor, Binotto pedig nagyon hasonló munkát kért tőlük - a teljes 2021-es szezont erre szánták, kulcsterületekre költöttek sok pénzt kutatásra és fejlesztésre, illetve szakembereket is igyekeztek "behúzni" a Mercedestől és a Red Bulltól. A portál szerint főleg a felfüggesztéssel kapcsolatban próbáltak ki sok dolgot és mivel anyagilag, illetve infrastruktúrában mindenük adott a legjobb munka elvégzéséhez, ezt igyekeztek is kihasználni. Ahogy 2017-ben, úgy most is agresszíven "támadják" az új szabályok adta lehetőségeket.

00121045_211

A Gazzetta kiemelte, hogy az idén visszatérő ground effect hatást sok fiatal mérnök nem ismeri olyan szinten, mint az a Rory Byrne, aki a nyolcvanas években is az F1-ben dolgozott és most is fontos beosztásban segíti a Ferrarit.

fotó: dppi

Eldőlt, hol versenyzik idén Valentino Rossi

A kilencszeres világbajnok olasz motoroslegenda 2021 végén intett búcsút a MotoGP-nek, ám a bukósisakját egyáltalán nem akasztotta végleg szögre. Karrierje folytatásaként a sportautózást választotta, most pedig eldőlt, pontosan hol: a WRT pilótájaként a GT World Challenge Europe nevű sorozatban versenyez majd, ráadásul egy teljes szezonon át! A legendás 46-os rajtszámot megtartva a Doktornak olyan futamokon is lehetősége lesz így rajthoz állni, mint a Spái 24 órás.

Az olasz versenyző természetesen izgatottan várja az új kihívást. „Boldog vagyok, hogy csatlakozhatok ehhez a csapathoz és ehhez a sorozathoz. Mindenki tudja rólam, hogy mindig is nagy rajongója voltam az autóversenyzésnek, és hogy a MotoGP-karrierem után ki szerettem volna próbálni magam négy keréken is. Most teljes mértékben a profi autóversenyzésnek szentelem az életemet” – nyilatkozta Rossi, bevallva, hogy egy kicsit ideges is a nagy kaland előtt.

A Ferrari korábbi partnere gyártja az új F1-es felniket minden csapat számára

A RacingNews365 információi szerint a hétvége folyamán hivatalosan is bejelentik, hogy a BBS nevű cég fogja gyártani az összes F1-es csapat számára az új, 18 colos felniket. A tendert még 2019-ben írták ki, de senki más nem jelentkezett, így a BBS szerepe nem kérdés, ez inkább formális bejelentés lesz, a vállalat ettől kezdve hirdetheti magát úgy, mint a Formula-1 kizárólagos beszállítója ezen a területen.

A BBS-ről azt kell tudni, hogy korábban a Ferrari felnijeit gyártotta, de 2011 óta nem vállalt szerepet az F1-ben és a portál úgy tudja, hogy több csapat is aggódik a minőség miatt - valaki olyat szerettek volna, aki az utóbbi években is aktív volt a sportágban. Az aggodalmakat súlyosbította, hogy a BBS 2020-ban csődeljárás alá került.

bbs

fotó: dppi

Amiért ne hagyd bekapcsolva a webkamerát – előadja: Lando Norris

Ismerős a szituáció, amikor home office-ban ülve bekapcsolt webkamerával kell végezni a teendőket, de az otthon kényelmében mégis nehéz ragaszkodni a dress code-hoz? Kompromisszumos megoldás ilyenkor, ha csak a „rendezett” felsőteste látszik az embernek, ám mint az a járvány kezdete óta megannyi, internetre feltöltött videóból kiderült, egy óvatlan pillanat is elég a lelepleződéshez.

Ebbe futott bele Lando Norris is, aki videóüzenetben köszönte meg a BRDC-nek a neki ítélt John Cobb Emléktrófeát. A McLaren fiatalja egy lakásból, az alkalomhoz illően öltözve jelentkezett be, ám elkövette azt a hibát, hogy azelőtt távozott a képernyő elől, mielőtt kikapcsolta volna a kamerát. Egész alakos képen pedig már hirtelen nem is tűnt annyira ünnepinek az öltözete…

Megvan, mikorra vizsgálja ki a szezonzárón történteket az FIA

A 2021-es szezon utolsó versenyén, az Abu Dhabi Nagydíjon történtek jókora port kavartak. A Mercedes a megkérdőjelezhető bajnokavatás után óvást nyújtott be, majd annak elutasítását követően fellebbezési szándékát is jelezte, noha abból végül nem lett semmi (állítólag Michael Masiért cserébe, bár ezt az információt az Ezüst Nyilak tagadták). Az FIA biztosította az F1 világát arról, alaposan kivizsgálja, mi vezetett a hajrában tapasztalt fejetlenséghez, miközben Lewis Hamilton feltehetően erre várva hallgatásba burkolózott.

A Sky Sports értesülései alapján az egy hónapja zajló történetnek még mindig nincs vége, ám most már legalább látni a fényt az alagút végén. Értesüléseik szerint ugyanis a szövetség február 3-ra ígéri a vizsgálat lezárását, melyet a Motorsport Világtanács gyűlése után közölhetnek is.

Három hét múlva tehát talán már többet fogunk tudni Lewis Hamilton és Michael Masi jövőjéről is.

Meglepetésre készül az F1-be (?) és Le Mans-ba érkező Audi

Már az ősz folyamán is előkerültek azzal kapcsolatos információk, hogy az Audi a következő motorszabályokkal együtt megérkezik az F1-be, de az utóbbi hetekben egyre erősebbek ezek a hangok, egyes értesülések szerint már el is dőlt az ügy, csak a hivatalos bejelentés késik. Az Audi igazgatótanácsának tagja, Oliver Hoffmann nem árult el részleteket a német Sport1-nek adott interjújában, de annyit igen: nagyon élvezik a Dakart az elektromos autójukkal, megerősítette, hogy 2023-tól ott lesznek Le Mans-ban a Hypercar kategóriában és utalt arra, hogy több fronton is szeretnének belefolyni a motorsportba.

"Meglepetést akarunk okozni a motorsport-projektünkkel" - mondta Hoffmann, aki természetesen nem is tagadta (a megerősítés elmaradása mellett), hogy beszállnak a száguldó cirkuszba.

audi

fotó: dppi

Mick Schumacher a hivatalos tesztig nem próbálhatja ki az új Haast

Továbbra sincs kirobbanó anyagi helyzetben a Haas F1-es csapata, ettől Mick Schumacher legutóbbi nyilatkozata tanúskodik. A sereghajtó német fiatalja ugyanis arról beszélt az Auto Motor und Sportnak, hogy egyelőre nem vezethette a 2022-re teljesen megújuló autót. Mint mondta, a csapatnak egyelőre nincs meg a szimulátora, bár ennek a következő szezonra változnia kell - hozzátette, hogy minden bizonnyal csak majd "élesben", a barcelonai teszten próbálhatja ki először a technikát.

00121047_036

fotó: dppi

Fontos mérföldkőhöz ért új F1-es autójával az AlphaTauri

A faenzai istálló a közösségi oldalán jelentette be, hogy átment az FIA töréstesztjén a 2022-es F1-es autó - ezzel ők a másodikak, akik ezt közlik, elsőként a Haas számolt be hasonlóról még decemberben.

 

A Hyundai különleges játékkal hangol a WRC-szezon rajtjára, versenyzői reakcióidőit méri - videó

A nagy csatából végül az észt tandem, Ott Tanak és Martin Jarveoja jött ki győztesen.

 

Videó: Teszten dobta szakadékba az M-Sport vadonatúj autóját Craig Breen - másfél héttel a szezonnyitó előtt

A jövő héten megrendezésre kerülő Monte-Carlo Rali előzzi utolsó teszteket teljesítik a csapatot, az M-Sport friss igazolása, Craig Breen pedig a lehető legrosszabbul zárta a maga napját: egy apró hiba után a szakadékba esett a csapat vadonatúj Rally1-es autójával. A most debütáló hibrid technikák esetében különösen fájó, hogy ennyire kevéssel a futamot megelőzően sikerült egy ekkorát esni - szerencsére senki sem sérült meg, de az autó nincs túl jó állapotban.

Így igyekezett lenyűgözni főnökét Grosjean az első napján

Romain Grosjean útja a kis híján végzetes, 2020-as Formula-1-es balesete után a tengerentúlra vezetett, ahol az IndyCarban az idei szezonban nem másnál kapott helyet, mint Michael Andrettinél. Ennek örömére a francia egy cigánykerékkel üdvözölte főnökét, amikor első munkanapján felkereste őt az irodájában.

Rutinos pilótákkal debütál a Prema a WEC-ben

A főként a Formula-2-ből és Formula-3-ból ismert csapat, a Prema tavaly jelentette be, hogy csatlakozik a hosszútávú versenyek mezőnyéhez. Most pedig azt is közölték, kikkel állnak rajthoz a szériában. Három versenyzőjük közül kettőnek már igen nagy tapasztalata van a WEC-ben, Robert Kubica és Louis Deletraz a 2021-es Európa-szériát meg is nyerték, a svájci pedig úgy fogalmazott, még mindig van befejezetlen ügyük Le Mans-ban. Társuk az újonc Lorenzo Colombo lesz, akit tavaly az F3-ban figyelhettünk.

Esportból a valóságba: F2-es versenyző lett a szimulátorosból

Cem Bolukbasi neve ismerősen csenghet azoknak, akik figyelemmel követték-követik a Formula-1 hivatalos Esports bajnokságát. A török versenyző három éven át volt tagja a virtuális mezőnynek, 2019 után azonban a valós versenyautókra kezdett koncentrálni, és többek között a GT4 European Seriesben és az ELMS-ben szerepelt. Kitartása meghozta gyümölcsét, 2022-re ugyanis bekerült az F1 előszobájába: a Formula-2-es Charouz Racing System szerződtette őt. Ezzel ő az első szimulátorversenyző, akinek sikerült a nevelőszériába kerülnie.

Mi történik a Mercedesnél egy F1-es futam alatt?

A Mercedes a Katari Nagydíjig repít vissza és egy négyperces videóval vezet végig minket azon, hogy mi is történt ott az úgynevezett "Race Support Roomban", vagyis hogy verseny közben hogyan dolgozik ott a szakembergárda.

Kiknek jár le idén a szerződése?

Ugyan a szezonkezdetre még kicsit várnunk kell, 2022 már most számos kérdést vet fel. Érkeznek az új autók és az új szabályok, az erőviszonyokra pedig mindenki kíváncsi: lesz-e vajon olyan évünk, mint 2021? Biztosra vehetjük azonban, hogy nem csak az újdonság varázsa áll majd a középpontban. Tekintve, hogy a mezőny felének biztos csak a helye már a jövő évre is, mozgolódást várhatunk a pilótapiacon is.

Persze a Formula-1 gondosan védett világában semmit nem lehet biztosra venni, ám jelen állás szerint tíz pilóta szerződése jár le 2022 végén. Sem a Williams, sem az AlphaTauri párosa nem érezheti magát teljes biztonságban, de rajtuk kívül Mick Schumacher is csak egy éves hosszabbítást kapott. Hasonlóképp az idei egyetlen újonc, Guanyu Zhou is hivatalosan egy szezonra érkezett első körben. 2021 meglepetésembere, Carlos Sainz is csupán ezen év végéig kötelezte el magát a Ferrari pilótájaként (bár neki a ráadás már most érik), és a Red Bulltól Sergio Perez is egy extra évet kapott egyelőre. Nagy kérdés még, hogy mi lesz a nagyöregekkel, Sebastian Vettellel és Fernando Alonsóval; a német már tavaly is fontolgatta a visszavonulást, és a széthulló Aston Martin ismét kérdésessé teheti a jövőjét, Alonso viszont a jelek szerint a visszatérése után is harap még, mint ifjúkorában.

A harmadik rutinos róka, Lewis Hamilton folytatása azonban már most, élő szerződése ellenére kérdésessé vált, és ha idénre végül marad is, 2023-as szereplésére a történtek fényében már aligha lehetne fogadni.

2022-ben is összeáll a Montoya-McLaren páros az Indy 500-on

Bő négy hónap van még az autóversenyzés egyik klasszikus versenyéig, de már körvonalazódik a mezőny. Kedden újabb résztvevő neve vált biztossá, ráadásul a viadal történetében nem is akárkié: a kétszeres Indy 500-győztes Juan Pablo Montoya idén is visszatér a megmérettetésre. A döntést az a McLaren, pontosabban annak IndyCar-csapata, az Arrow McLaren SP jelentette be, akik a tavalyi együttműködés után, Pato O’Ward és Felix Rosenqvist mellett harmadik pilótájukként indítják őt. Az ex-F1-es 2021-ben a kilencedik helyen ért célba, idén azonban úgy véli, reális esélyük lehet a győzelemre.