DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 24. csütörtök

Pletyka: Vettel a Formula-E-ben tér vissza a versenyzéshez?

Terjed a pletyka a közösségi médiában azzal kapcsolatban, hogy az F1-től 2022 végén visszavonult Sebastian Vettel újra autóversenyzésbe foghat: bizonyos híresztelések szerint a Formula-E-ben térhet vissza.

A pletyka azon alapul, hogy az ABT csapata megvált Robert Frijnstől, a csapatfőnök Thomas Biermayer pedig két dolgot árult el a megcélzott utóddal kapcsolatban: Svájcban él, és sokat tesz a fenntarthatóságért, a környezetvédelemért. A leírás illik Vettelre, de ennél pontosabbat még nem tudni.

f1-vettel

Vettel és Schumacher kiválóan bírják a hideget

Különleges módon készül a Race of Champions tornára Sebastian Vettel és Mick Schumacher. A négyszeres világbajnok és a Haas pilótája a svéd ralikrossz versenyző, Nils Andersson társaságában töltötte az időt, edzés gyanánt pedig a szakadó hóba is elmentek futni. Az Aston Martin pilótája láthatóan élvezte az időjárást, mivel rövidnadrágban teljesítette az előttük álló feladatot.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Vajon tényleg leesett Norris egyszer a háztetőről, amikor ott akart beosonni a hálószobájába?

Igaz vagy hamist játszott egymással a McLaren egyik partnere révén Lando Norris és Daniel Ricciardo, amelyből többek között a poszt címében feltett kérdésre is választ kapunk, de azt is megtudjuk, hogy az ausztrál tényleg félt-e attól, hogy áramütést szenvedhet, ha vihar közben kapcsolja be a mosógépet:

 

Mint kiderült, mindkét állítás igaz volt, de Norris kapcsán arra is fény derült, hogy gyerekként lovagolt, az viszont nem volt igaz, hogy Ricciardót „gyorshajtáson” kapták volna a saját farmján egy traktorral a karanténidőszak során.

Bottas mégsem indul a Bajnokok Tornáján, hölgyversenyző ugrik be a helyére

Valtteri Bottas is részt vett volna a hétvégi Race of Championsön – aktív Formula-1-es pilótaként ő, Sebastian Vettel és Mick Schumacher szerepelt a nevezési listán –, ám az utolsó pillanatban kiderült, hogy az idén már az Alfa Romeót erősítő finn mégsem tud szerepelni. A közleményben csupán „egyéb kötelezettségről” írnak, konkrétumot nem említenek. Bottas helyére pedig a W Series egyik oszlopos tagja, a futamot is nyerő Emma Kimilainen ugrik be a hétvégén. Így a szombati Nemzetek Kupáján is ő képviseli majd Finnország színeit a kétszeres világbajnok legenda, Mika Hakkinen mellett – akiről egyébként azt mondta a hölgypilóta, hogy a gyermekkori hőse.

A Bajnokok Tornájának sorsolásáról itt írtunk, a versenyeket szombaton és vasárnap is déltől rendezik a havas-jeges svédországi pályán.

bottas-dppi_1

Stoner vallomása: szorongással küzdött MotoGP-s pályafutása során

Hiába volt illusztris eredménysora a MotoGP-ben eltöltött hét szezonja során a számos futamgyőzelemmel és a két vb-címmel, Casey Stoner kapcsán rendre sok a ’mi lett volna, ha’ jellegű kérdőjel (ahogy arról a lentebb meghallgatható Formula Motocast-adásban is szót ejtettünk 1:08:34-től), és nem is csak azért, mert már 27 évesen visszavonult. Az ausztrál klasszist már aktív pályafutása során is kínozta a krónikás fáradtság szindróma (amely még az utóbbi években is jelentkezett nála), de az exversenyző most elárulta: csak később tudta meg, de szorongással is küzdött. Ennek volt köszönhető az is, hogy Stoner rosszul kezelte a médiát és a nyomást – minderről a Gypsy Tales podcast adásában beszélt:

„Csak nemrég diagnosztizálták nálam a szorongást, amiről nem is tudtam, hogy létező dolog. Azt hittem, ezt az emberek csak úgy mondják, hogy ők így stesszelnek. Mindenki stresszel. Nekem még a hátam is beáll a szorongástól a lapockáim között. Most is érzem, ha olyan helyzetbe kerülök, amiben nem érzem kényelmesen magam. Egyszerűbb lett volna, ha tudok erről a pályafutásom során, talán valamelyest jobban kezeltem volna a helyzetet. Rossz hírem volt amiatt, mert kissé zárkózott voltam az emberekkel és a médiával, mert nem éreztem kényelmesen magam, ahogy a tömeggel sem.”

„És ott voltak a versenynapok… A karrierem utolsó két évéig minél jobb hétvégém volt, annál inkább meg akartam halni. Szó szerint a motorhome padlóján feküdtem összegörnyedve, a gyomrom görcsben volt. Éreztem a nyomást a csapat és mindenki részéről, aki segített. 70 ember dolgozik a csapatban, s különösen akkor, ha te vagy az első számú, minden hétvégén azt várják tőled, hogy nyerj. És csak a pályafutásom után realizáltam, miért szenvedtem ezzel ennyire. Az utóbbi években volt egy mantrám, ami segített, miszerint csak azt tudod megcsinálni, amire képes vagy, annál többet nem tudsz tenni.”

stoner-motogp-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

 

Eltörölhetik idén a Q2-es gumiszabályt

Több éve érvényben lévő szabály, hogy azok a versenyzők, akik bejutottak az időmérő edzés utolsó szakaszába, azon a gumin kötelesek elrajtolni a vasárnapi futamon, amellyel a Q2-ben a legjobb körüket teljesítették – ez alól csak az képez kivételt, ha a kvalifikáció vagy a verseny esős pályán zajlik, vagy az adott pilóta a bokszutcából kénytelen indulni. A szabály eredeti célja az volt, hogy a top 10-be be nem jutók számára stratégiai előnyt biztosítson azáltal, hogy ők szabadon választhatnak kezdő szettet a nagydíjon, a valóságban azonban az következett be, hogy a leggyorsabbak eleve a tartósabb keményebb keverékeken is bejutottak a Q3-ba, így nem csak elölről rajtolhattak, de még taktikailag is jó helyzetben is találták magukat – erre korábban Ross Brawn, a Formula-1 sportigazgatója is rávilágított.

Emiatt egy ideje felmerült, hogy törölhetik ezt az előírást, s most a Motorsport.com olasz kiadása arról számolt be, hogy ez meg is történt. Bár hivatalosan még nem adtak ki erről a közleményt, a lap információi szerint többé nem kell a Q2-es gumiszetten rajtolniuk az első tízbe jutóknak, azaz minden csapat és versenyző szabadon választhatja meg, milyen keveréken vág neki az adott versenynek – s ez a szabály már 2022-ben életbe léphet.

pirelli-f1-gumi-dppi

fotó: DPPI

Enyhíthetnek a megrovások rendszerén a Formula-1-ben

A megrovás egy bevett szankcionálási forma a Formula-1-ben: osztanak ki ilyet pályán vagy azon kívüli kihágásért egyaránt – tavaly például Sebastian Vettel azért gyűjtött be egyet, mert a Magyar Nagydíjon a himnuszok alatt nem vette le a szivárványos pólóját. Az is hosszú ideje a szabályok része, hogy aki egy idényen belül három megrovást összegyűjt, az automatikusan tíz rajthelyes büntetést kap a következő futamra – igaz, az is kikötés, hogy ebből a háromból kettőnek legalább a versenyzéshez kapcsolódó szabálytalanságnak kell lennie.

Nos, az Auto Motor und Sport információi szerint változás lesz ebben: mostantól három helyett öt megrovást kell összegyűjteni a tízhelyes rajtbüntetéshez. Ennek oka a szezononkénti versenyek számának emelkedésében keresendő: mivel egyre több a futam, könnyebben el lehetne érni a kritikus számot. Tavaly amúgy összesen 11 pilóta kapott megrovást, közülük Lewis Hamilton, Kimi Raikkönen és Esteban Ocon duplázott.

A német lap szerint a büntetőpontok rendszeréhez – ott egy éven belül 12 begyűjtött egység jár automatikusan egyfutamos eltiltás – egyelőre nem kívánnak hozzányúlni. Ezen a téren Yuki Tsunoda áll a legrosszabbul, hiszen pillanatnyilag nyolc büntetőponttal rendelkezik, de a regnáló világbajnok, Max Verstappen és Red Bull-os társa, Sergio Perez is hétnél jár.

f1-grid-2021-dppi

A Red Bull bemutatja: Verstappen a jégen

Meglehetősen lazára fogta első 2022-es F1-es élményét Verstappen és a Red Bull, a világbajnoki címvédő ugyanis a GP Ice Race Zell am See-i pályáján mókázott egy hatalmasat Franky Zorn társaságában. Ilyen pályán pedig különlegesek a tapadási viszonyok - leginkább nincsenek -, így ehhez speciális gumira is szüksége volt a hollandnak.

Vettel már beült az idei Aston Martinba

Már most sor került Sebastian Vettel üléspróbájára: a négyszeres világbajnokhoz igazították az AMR22 pilótafülkéjét – bár az Aston Martin F1 Team idei modellje egyes hírek szerint a barcelonai tesztelésre sem fog elkészülni. A csapat videót is közzétett az eseményről, amelyen sok minden látható, leszámítva az autó bármelyik porcikáját.

Hangerőt fel: először indította be 2022-es autója motorját a Ferrari

Pénteken már az első autó- vagy legalábbis festésbemutató is megtörténik a Haas jóvoltából, de még előtte láthatunk, azaz inkább hallhatunk egy motorbeindítást, amely a leleplezések előtti időszak slágere. Ezúttal a Ferrari röffentette be az F1-75-re keresztelt versenygépe erőforrását: erről még közleményt is kiadtak, amely szerint ma nem sokkal 17 óra után esett meg a történelmi pillanat. „Ez egy különleges pillanat, még jobban is, mint az előző években, hiszen az F1-75-ös egy teljesen új autó, s annak az útnak a beteljesülése, amelyet néhány éve kezdtünk meg együtt egy egységes és eltökélt csapatként” – nyilatkozta Mattia Binotto csapatvezető. Hangerőt tehát feltekerni, íme, az idei Ferrari hangja:

F1-es színvonalon készülnek az orosz kamionok

Így aztán nem is csoda, hogy agyonvernek mindenkit a Dakaron. Tatárföld rémeinek titkait az őket igen közelről ismerő Mészáros Sándor igyekszik megvilágítani a Formula Podcast legújabb adásának 26. percétől kezdve.

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Egy csapatban a Dakar címvédője és egyetlen női győztese az Extreme-E-ben

Új felállással vág neki az Extreme-E néhány héten belül rajtoló második idényének az ABT Cupra csapata – ráadásul nem is akármilyennel! A páros női tagja a Dakar Rali 2001-es győztese, a patinás versenyt nőként egyedül megnyerő Jutta Kleinschmidt lesz, aki már tavaly is részt vett az alakulattal néhány fordulón, míg csapattársa a szintén Dakar-legenda, a januári diadala óta már négyszeres győztes Nasser Al-Attiyah lesz, aki Mattias Ekströmöt váltja az egységben. A katari pilóta ki is jelentette, hogy ezzel a párosítással a céljuk az, hogy győzelmekért szálljanak harcba az elektromos tereprali-bajnokság viadalain, ahogy Jutta Kleinschmidt is hasonló várakozásokkal készül a február közepi, szaúd-arábiai nyitányra.

kleinschmidt-alattiyah-abt-xe

Mindenkit beelőz a Haas: már pénteken érkezik a 2022-es autó!

Günther Steiner csapatfőnök nemrég belebegtette, hogy a Haas akár az összes többi Formula-1-es istállót beelőzheti a 2022-es bemutató terén, s hacsak az időponttal immár egyedül adós Williams nem trollkodja meg őket, akkor ez így is lesz! Az amerikai istálló ugyanis a Twitteren közölte, hogy már február 4-én, azaz holnap, magyar idő szerint délben bemutatják az idei festésüket. Fontos hangsúlyozni, hogy a posztban csak a festést említik, szóval nem kizárt, hogy még annyira sem a végleges 2022-es versenygépet fogjuk látni a VF-22-es esetén, mint a többi istállónál.

 

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Február 4.: Haas

Február 9.: Red Bull

Február 10.: Aston Martin

Február 11.: McLaren

Február 14.: AlphaTauri

Február 17.: Ferrari

Február 18.: Mercedes

Február 21.: Alpine

Február 27.: Alfa Romeo

Jos Verstappen raliversenyző lesz

Új kalandba vág a korábbi Formula-1-es pilóta, Jos Verstappen. Az újdonsült F1-es világbajnok édesapja a belga bajnokságban fog debütálni nemsokára. A Motorsport információi szerint a DG Sport Competition által felkészített Citroen C3 R5 Rally2 autóval fog rajthoz állni a február 26-i belgiumi Haspengouw Ralin, navigátora pedig Kris Botson lesz. A tervek szerint már tavaly megtörtént volna a bemutatkozás, ám a koronavírus okozta helyzet ezt végül meghiúsította.

„Nagyon várom már, és azt vettem észre, hogy nagyon szeretem a ralizást. Különösen azért, mert nagyon kiszámíthatatlan. Természetemnél fogva élvezem az ilyet és egy top csapat támogatását élvezem, de a navigátorommal együtt meg kell találnom a saját határaimat. Szeretném jól csinálni és azért vágok bele ebbe a kalandba, mert örömet okoz nekem. A tapasztalatnak a megszerzése lesz a legnagyobb kihívás. Ez nem hasonlítható semmihez a motorsportos pályafutásomból, számomra minden új: az autótól kezdve a munkamódszerig, a tempójegyzetek készítése és használata, az utasítások meghallgatása vezetés közben, és az összes szakasz megismerése. Nagyon kevés lehetőség van a pálya felfedezésére, így egyrészt azonnal fel kell gyorsulni, másrészt pedig el kell kerülni a felesleges kockázatokat” – mondta a 49 éves holland.

Csökkenhetnek a Ferrari bevételei az idei évben

Bár sokan a következő szezon egyik nagy esélyesének tartják a maranellóiakat, és egy korábbi támogatójuk is visszatér hozzájuk, anyagilag lehet mégsem lesz annyira kifizetődő az előttük álló év. A Ferrari beszámolója szerint az autógyártó bevételei 23%-kal nőttek az előző esztendőhöz képest, beleértve az F1-es részlegét is. Ugyanakkor a csapat 2022-re vonatkozó előrejelzésében már azt állították, hogy az F1-ből várható szponzori bevételek alacsonyabbak lehetnek, amit részben ellensúlyoz a konstruktőrök között elért előző évi helyezésük.

Váratlan időpontban mutatják be az új Red Bullt

Úgy tűnik, valóban nem jelentett gondot a Red Bull számára a törésteszten való elhasalás, ugyanis váratlanul korán, már a jövő héten bemutatják az RB18-ast. Sokáig folyt a titkolózás, emiatt pedig számos pletyka szárnya kapott, amelyeket igazából volt is mire alapozni. A Red Bull ugyanis szinte az egész tavalyi szezonját Max Verstappen világbajnoki címének szentelte, ennek következtében pedig félő volt, hogy későn kezdenek hozzá az új autó építéséhez. 

Több megnyugtató gondolat is érkezett az elmúlt egy hónapban a csapat felől, mi azonban nem hittünk nekik, hiszen az autóbemutató dátumát ennek ellenére sem tűzték ki. A mezőny nagy része túlvan a bejelentésen, és bár azt gondolhattuk, a Red Bull azért vár ki, hogy az utolsók között tegyen pontot az i-re, húztak egy váratlant és úgy döntöttek: már a jövő héten bemutatják az új Red Bullt.

Az autóbemutató dátuma: 2022. február 9.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Február 9.: Red Bull

Február 10.: Aston Martin

Február 11.: McLaren

Február 14.: AlphaTauri

Február 17.: Ferrari

Február 18.: Mercedes

Február 21.: Alpine

Február 27.: Alfa Romeo

AZ AS Roma egykori vezérigazgatóját szerződtette a COTA

Új embert neveztek ki az austini versenypálya stratégiáért és vállalati ügyekért felelős elnökének. A szakember Mark Pannes, aki korábban az AS Roma labdarúgócsapatának és a New York Knicks kosárlabdacsapatának vezetője volt. Pannes ezen felül az Austinban található Texasi Egyetem oktatójaként és a UT Sportkommunikációs és Média Központjának igazgatótanácsának elnökeként is tevékenykedik. A friss megállapodás értelmében a pálya felsővezetői csapatához csatlakozik, melynek élén álló Bobby Epstein a következőket mondta:

„Megtiszteltetés, hogy Markot a csapatunkban üdvözölhetjük. Üzleti háttere és szemlélete tökéletesen illeszkedik a közösségközpontú és szurkolóközpontú kultúránkhoz. Alig várom, hogy Mark segítsen a növekedésünk irányításában és további sikereink előmozdításában”

A bejelentés után nem sokkal Pannes is kommentálta a történteket: „Miután az elmúlt néhány hónapban minden idők legnagyobb látogatottságú Formula-1-es nagydíjhétvégéjének, a MotoGP-nek, a Rolling Stones-nak és a Peppermint Parkway Holiday Festivalnak adott otthont, a Circuit of The Americas óriási növekedésre készül. Az elnökünk elképzelése, miszerint a következő években gyors ütemben új ingatlanokkal és további attrakciókkal bővül a COTA, pozícionálja a létesítményt arra, hogy Észak-Amerika elsőszámú célpontjává váljon a kiemelt események tekintetében” – mondta Pannes.

Hamilton autója már Legóból is elkészült

Új autósportos készleteket ad ki tavasszal a dán játékóriás. A LEGO olyan neves versenygépeket tervez legyártani, mint a Lamborghini Countach, a Ferrari 512 M, mely a Le Mans-i 24 óráson is indult, vagy éppen a Toyota GR Supra. A márciustól érkező szettek között megtalálható a Mercedes AMG One, valamint a Lewis Hamilton rajtszámával ellátott W12-es is, mellyel a csapat 2021-ben megszerezte a konstruktőri világbajnoki címet. A játékkészítő vállalat 2016 után ad ki újabb F1-es terméket, akkor a német márka teljes bokszát megkaphattuk, de korábban a McLaren és a Ferrari autó is elérhetőek voltak a kínálatukban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

Saját csapatot alapít Floyd Mayweather

Úgy tűnik egyre többen érdeklődnek a NASCAR Cup Series után. Tavaly hatalmas érdeklődés övezte a 23XI névre hallgató csapatot, melyet a kosárlabda élő legendája, Michael Jordan, valamint a mezőnyt továbbra is erősítő Denny Hamlin alapított. Az alakulat a Toyotával szerződött, most pedig egy évvel később hasonló babérokra tör a bokszlegenda, Floyd Mayweather is, így jöhetett létre a The Money Team Racing.

A csapat az 50-es rajtszámot viselő Chevrolet-val áll majd rajthoz, ami az ökölvívó veretlenségi rekordjára utal. Pilótájuk a 23 esztendős Kaz Grala lesz, aki eddig a NASCAR kisebb szériáiban szerepelhetett, a legnagyobbak között pedig beugróként szerepelt négy alkalommal. Ami egyelőre biztos, hogy az újonnan megalakult gárda még nem fog teljes szezont futni, ám már az idei évben is 15 versenyen szeretnének elindulni, hogy megfelelően felkészülhessenek a folytatásra. A terveik között az idénynyitó Daytona 500 is ott van.  

 

A február az autóbemutatók hónapja

A Formula-1 csapatai általában az év második hónapjára időzítik új autójuk bemutatóját, amire az idei esztendő is jó példa, ám a sportág közösségi oldalain emlékeztették arra a rajongókat, hogy ez a múltban sem volt másképp. Néhány esemény elég különleges helyen lett megtartva, így például a Benetton 2001-ben Velencében a Szent Márk téren, a Renault 2004-ben a palermói Teatro Massimo operaházban, a Jordan 2005-ben Moszkvában a Vörös téren, a Mclaren 2007-ben Valencia, 2011-ben pedig Berlin utcáin tárta közönség elé legújabb versenygépét.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Nem volt hiány balesetekből a Daytonai 24 óráson – videó

A hétvégén rendezték a tengerentúl egyik legpatinásabb egynapos versenyét, amelyen Helio Castronevesék diadalmaskodtak. A 24 órába pedig számos incidens is belefért – még az utolsó körben is történt ütközés! –, ezekből készítettek egy mozgóképes válogatást: