DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 28. hétfő

„Legközelebb ő is velem jön!” – üzente O’Ward Ericssonnak (videó)

A vasárnapi Indy 500 hajrájában történt balesetek egyike volt, amikor az egyik újraindítást követően az őt előtte megelőző Marcus Ericssont támadta a versenyben legtöbb körön át vezető Pato O’Ward, ám a 3-as kanyarban előbb a füvet csípte meg, majd a svéd bal hátsó kerekéhez ért hozzá, így a mexikói kiforgott és a falban találta magát. Az előző évi versenyen is ők ketten harcoltak a hajrában, csak akkor konkrétan a győzelemért, s akkor O’Ward kihátrált egy manőverből. Ezúttal nem tette, viszont a korábbi F1-es ellenfelét hibáztatta a baleset után:

„Úgy gondolom, kissé túl kedves voltam ott. Hét kör volt még hátra, én pedig rámentem. Nagyon kedves voltam vele. Biztosra fogok menni, hogy legközelebb ő is velem jön. Lementem a pályáról is, hogy helyet hagyjak neki, mégis leszorított, szóval igen, nem fogom ezt elfelejteni” – fogalmazott az Arrow McLaren pilóta. Videón a hajrában történt incidens – amely mögött történt egy másik is, aminek következtében Agustin Canapino fék nélküli autóval csúszott bele O’Ward gépébe:

Szokatlan időpontban rajtol este az F1 – itt a vasárnapi menü

Délután jön a Formula-2-esek főfutama Dzsiddából, majd szokatlan módon nem egész órakor, hanem 18:30-kor rajtol a Formula-1-esek Szaúd-arábiai Nagydíja – itt a pontos vasárnapi program a tv-közvetítésekkel:

15:25 Formula-2, főfutam (M4 Sport+/Duna World)
18:30 Formula-1, futam (M4 Sport)

f1-vasarnap-program-dzsidda-dppi

Piastri-győzelem az éjszakában, egy lépéssel közelebb a cím

A Formula-1 időmérője után némi késéssel indult el a Formula-2 második sprintversenye. A királykategória mellett a nevelőszériának is kijutott a furcsaságokból, Jehan Daruvala ugyanis úgy került a pole-pozícióba, hogy büntetést kapott. Az első sprintet az ötödik helyen zárta, de időbüntetés miatt végül a tizedik helyen rangsorolták; ez a fordított rajtrács miatt viszont a pole-t jelentette neki.

A rajt után többen az első kanyaron sem jutottak túl; miközben a bajnoki éllovas Oscar Piastri a második helyre tört előre, mögöttük Alessio Deledda, Guilherme Samaia, az F3-ból feljebb lépő Clement Novalak és az első sprint győztese, Marcus Armstrong is balesetbe keveredett. A biztonsági autó a bokszutcán keresztül vezette a mezőnyt, míg a pályán a törmelékeket takarították.

Miután a verseny ötödét Bernd Mayläder mögött töltötték, újraindulhatott a küzdelem. Egyetlen körre, ugyanis Jüri Vips a célegyenesben eltalálta Felipe Drugovich autójának hátulját, és az első szárnya bánta, nem is tudott már továbbmenni, Mayländer jöhetett is vissza. Az újabb restart után az egész mezőnyben zajlottak a csaták, az élen Daruvala például olyannyira elszántan védte a pozícióját, hogy csak szabálytalanul sikerült, és öt másodperces büntetés lett a jutalma. Akárcsak Christian Lundgaardnak, Bent Viscaal ellen bemutatott jogtalan előnyszerzéséért.

Három körrel a vége előtt a teljes verseny során az indiait üldöző Piastri végre áthámozta magát ellenfelén, miközben Viscaal két körön belül kétszer kényszerült visszaadni egy pályán kívül szerzett pozíciót. A végére Mayländer is visszatért a versenybe, miután a Red Bull-nevelt Liam Lawson falnak csapta az autóját. Így is látták meg a pilóták a kockás zászlót, Piastrival az élen, aki újabb nagy lépést tett afelé, hogy akár már vasárnap az F2 bajnokává avassák.

Az arcukra van írva: Így reagált Alonso és Ricciardo Verstappen Q3-as körére

A Q2-ben kieső spanyol és ausztrál a tévéstáboknak nyilatkozott, de jobban lekötötte figyelmüket Max Verstappen Q3-as gyorsköre. A kör végén történt a baleset, de Alonsóék szeme nem emiatt kerekedett ki: azon lepődtek meg, hogy a holland a 2-es kanyarban elkövetett hiba ellenére – amely Alonso szerint két tizedbe került – leggyorsabb szektoridőt futott.

Videó: A siker küszöbén

A 24 esztendős Max Verstappen most vasárnap feliratkozhat az F1 halhatatlanjainak listájára, ha 18 ponttal többet szerez, mint Lewis Hamilton, ebben az esetben ugyanis megszerzi első világbajnoki címét a száguldó cirkuszban. Ennek apropóján készített egy rövid animációs videót az F1, amely nagyszerűen felkészít bennünket a hétvégén várható izgalmakra, és végigveszi, amint Verstappen Schumacher világbajnoki címeit a tv előtt bámulva egészen odáig jut, hogy ő maga küzdhet meg az első címéért. Az F1 persze nem feledkezett el Hamiltonról sem, aki bár matematikailag semmiképp sem lehet világbajnok Dzsiddában, de a rekordot jelentő nyolcadik elsőségére hajt.

 

Ezt a hétvégét sem ússzuk meg: Hamiltont duplán beidézték a felügyelők!

A Szaúd-arábiai Nagydíj sem telhet el valamelyik vb-aspiránssal kapcsolatos vizsgálódás nélkül: ezúttal Lewis Hamiltont idézték be a stewardok a harmadik szabadedzés után, miután állítólag nem vette figyelembe a dupla sárga zászlós jelzést az FP3 során. A dolog pikantériája, hogy a felügyelői dokumentum helyi idő szerint 17:22-es kihágást említ, tehát nem a közvetítésben is látott Nyikita Mazepin-féle incidensről van szó – már csak azért sem, mert ott Michael Masi is megjegyezte a Haasszal folytatott rádióbeszélgetés során, hogy egyeztetni fog a sportbírókkal a zászlójelzések hiánya miatt.

Hamiltonnak és a Mercedesnek itthoni idő szerint 17 órakor lesz jelenése a stewardok előtt. Emlékezhetünk: két hete Katarban Max Verstappen dupla sárgás kihágásért öthelyes rajtbüntetést kapott – igaz, ő nem szabadedzésen, hanem időmérőn szabálytalankodott…

FRISSÍTÉS: Hamiltont a Mazepin-féle feltartás miatt is vizsgálni fogják.

hamilton-dzsidda-dppi

Verstappen és Hamilton autójába is friss váltót szereltek Dzsiddában

Mindkét világbajnoki aspiráns új váltót kapott a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjra – számolt be róla a PlanetF1.com szaklap. A jelek szerint sem a Red Bull, sem a Mercedes nem akarta megkockáztatni, hogy egy esetleges váltóhiba miatt essen el értékes pontoktól Max Verstappen vagy Lewis Hamilton. Mindez azonban nem jár rajthelybüntetéssel egyikük számára sem, az előző váltójukat ugyanis az előírásoknak megfelelő előző hat nagydíjhétvégén használták.

Váltót tehát cseréltek mindkét esélyesnél, motort azonban (egyelőre) nem. A dzsiddai hétvége előtt Verstappen kapcsán merült fel, hogy a Red Bull bevállalhat-e egy büntetést annak érdekében, hogy frissebb és erősebb motorral támadhasson a holland, de maga a pilóta mondta el, hogy szerinte ennek náluk kevésbé lenne értelme, mivel náluk ez nem jelent akkora előnyt, mint azt a Mercedesnél Brazíliában láthattuk Hamilton esetén.

verstappen-dzsidda-dppi-day1-2021

F2: Új-zélandi Ferrari-akadémista győzött az első futamon

Még nappali fényben rajtolt el a Formula-2-esek első sprintversenye Dzsiddában. A startnál Marcus Armstrong egyből az élre tört Liam Lawson megelőzésével, míg hátrébb Giulherme Samaia és Marino Sato keveredett balesetbe, amely miatt pályára küldték a biztonsági autót. A bajnokság szempontjából viszont az újraindításnál jött az igazi dráma: az összetettben második Guanyu Zhou keményen próbálkozott Christian Lundgaard mellett az első kombinációban, a két autó azonban összeért, a kínai pedig sérült szárnnyal volt kénytelen beevickélni a bokszba.

A fő eseményeket Ralph Boschung hátraesése és a többiek vele szembeni előzései szolgáltatták. Robert Svarcman egyik manővere például szabálytalan volt, mivel nem tudta bevenni az egyik kanyart, így öt másodperces időbüntetést kapott, míg bajnoki éllovas csapattársa, Oscar Piastri szemfüles módon tört előre a középmezőnyben Dan Ticktummal egyetemben. Theo Pourchaire ellenben kiszállt ebből a küzdelemből: a táv kétharmadánál ütközött falnak a francia, újabb SC-fázist kiváltva.

A hátralévő három körben nem változott az állás az élen: az új-zélandi Armstrong, aki a Ferrari akadémiájának a tagja, első győzelmét aratta, maga mögött tartva Lawsont és a dobogót teljessé tevő Jüri Vipst. Ami a bajnokság főszereplőit illeti: Svarcman a hatodik helyig sorolódott hátra, Ticktum pedig az utolsó kanyarokban előzte meg Piastrit, így az ausztrál kilencedikként nem szerzett pontot – de így sem lehet elégedetlen, hiszen orosz csapattársa és a brit is csak néhány egységgel közelített rá, Zhou pedig a mezőny végén futott be, így köztük maradt a 40 pontos differencia.

f2-dzsidda-race1

Trükközve nyerné meg a három vén róka az előzési bajnokságot

Míg Lewis Hamilton és Max Verstappen a világbajnoki címért, Fernando Alonso, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen a legtöbb előzésért járó díjért versenyez a szezon végén. Persze nem valódi versengésről van szó, de szó ami szó, a Szaúd-Arábiai Nagydíj előtt jót viccelődtek a bajnokok a rangsor jelenlegi állásán. A küzdelem igen szorossá vált, a listát jelenleg Fernando Alonso vezeti 116 előzéssel, mögötte Sebastian Vettel áll, mindössze egy ponttal lemaradva, és őket követi a Formula-1-es pályafutását idén befejező Kimi Räikkönen, aki bár nem vett részt a beszélgetésben, később azért kommentálta az esetet...

Alonso és Vettel egymás mellett ültek a Szaúd-Arábiai sajtótájékoztatón, így volt alkalmuk elpoénkodni a helyzetükön. Miután megosztották velük a jelenlegi állást, az alábbi párbeszéd zajlott le kettejük között:

Alonso: Láttam ezt a statisztikát az elmúlt néhány hétvégén.

Vettel: Én is, de még mindig nem tudom, hogy mi...

Alonso: ... a díj?!

Vettel: Pontosan!

Alonso: Igen, ezt tudunk kellene! Akkor tudnánk üzletelni... 50-50 arányban osztozhatnánk. De ha jól tudom, Kimi a harmadik, nem?

A kétszeres világbajnok kérdésére érkezett a válasz: Kimi holtversenyben a második.

Alonso: Kimi kihagyott két versenyt a Covid miatt, így igazság szerint neki kellene az elsőnek lennie. Remélem is, hogy ő lesz az első Abu Dhabiban, az utolsó versenyén! Az nagyon szép lenne.

Vettel: Akár csalhatnánk is... megjátszhatnánk, hogy oda-vissza előzgetjük egymást.

Alonso: Akár húsz előzéssel is növelhetnénk az eredményünket ezen a hétvégén!

Vettel: Pontosan!

Alonso: Így kizárnánk Kimit a versenyből...

A két világbajnok szövetkezését azonban az érintett sem hagyta szó nélkül. Bár látszólag hidegen hagyja a statisztika, azért ő maga is felvetetette a trükközés lehetőségét. Mint mondta, talán utolsóként kellene rajtolnia, hogy mindenkit, akit elenged, később visszaelőzhessen.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Nyári fotózás emlékével forrósította fel az első téli napokat a magyar hölgyversenyző

A Rali-Európa-bajnokságon szereplő Vogel Adrienn osztotta meg az alábbi képet egy nyári fotózásról az Instagram-oldalán:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

AV4 | A D R I E N N Vogel (@vogeladri) által megosztott bejegyzés

Így kell stílusosan bemutatni az új rajtszámodat

Fabio di Giannantonio 2022-ben csatlakozik a MotoGP mezőnyéhez, s eddig a kisebb géposztályokban a 21-es rajtszámmal versenyzett. Csakhogy azt már Franco Morbidelli használja a királykategóriában, így a Gresini Ducatinál szereplő olasz kénytelen volt váltani. Végül a 49-esre voksolt – mindezt pedig egy humoros, a Man in Blackből kiszerkesztett videóval jelentette be, Will Smithszel a főszerepben:

 

Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Kárai Tamással, WRC-vel és egy csipetnyi F1-gyel érkezik legújabb tv-műsorunk

A hónap első szombatját írjuk, ez pedig nem jelenthet mást, mint hogy érkezik a Spíler TV-re az Autósport és Formula Magazin friss adása, amelyben Kárai Tamás ralikrosszpilóta lesz a stúdióvendégünk, de szó lesz a WRC-ről, az F1-es Mercedesről, valamint arról is, milyen kiadványokkal készült ismét a kiadónk az év végén. Ha nem akartok lemaradni, 11:15-kor kapcsoljatok a Spíler 1-re!

autosport-es-formula-musor-spiler-logo

Az F1 kvalifikál, az F2 már versenyez szombaton – itt a program

Komolyra fordulnak a dolgok a vadonatúj dzsiddai pályán, mutatjuk, mi a menü a Szaúd-arábiai Nagydíj második napján:

13:30 Formula-2, első futam (M4 Sport+/Duna World)
15:00-16:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport+/Duna World)
18:00-19:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
19:40 Formula-2, második futam (M4 Sport+/Duna World)

A teljes hétvégi program itt tekinthető meg!

szaudi-f1-dppi-2021-1

Videó: Így törte rommá Leclerc a Ferrarit

Nagy becsapódással ért véget a második szabadedzés a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon: Charles Leclerc rakta falba a Ferrarit. Az autó alaposan összetört, a pilóta azonban szerencsére jól van, az orvosoktól zöld jelzést kapott – íme, onboard felvételen a monacói bukása:

Új színben pompázik a safety car

A Formula-1 jelenleg kétféle biztonsági autót használ, a már évek óta megszokott Mercedes márkája mellett idén az Aston Martin is biztosított egy járművet a versenysorozat számára. Előbbi piros, utóbbi pedig zöld színéről is könnyen felismerhető, az Aston viszont egyedibb festést kapott az előttünk álló hétvégére. A mostani lesz a történelem első Szaúd-arábiai Nagydíja, ennek tiszteletére pedig az ország zászlajának színét kapta meg az orvosi autóval együtt.  

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

WTF1 (@wtf1official) által megosztott bejegyzés

Szafnauer elmondta, marad-e az Aston Martin csapatfőnöke

Az utóbbi hetekben röppent fel a pletyka, hogy az állítólag szervezeti átalakítások előtt álló Alpine szeretné elcsábítani az Aston Martin Formula-1-es csapatvezetőjét, Otmar Szafnauert. A szakember egyszer már elmondta, hogy marad a jelenlegi helyén, a Szaúd-arábiai Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján azonban – amelyen a Formula.hu is részt vett – ismét feltették neki az erre vonatkozó kérdést: „Válaszoltam már erre korábban: ez mind csak pletyka és találgatás. Ahogy azt már elmondtam: szerződésem van itt az Aston Martinnál” – jelentette ki Szafnauer.

Az Astonnal kapcsolatban egyébként nemrég egy másik híresztelés is felbukkant, miszerint Lawrence Stroll tulajdonos a Red Bull példáját követve – akik 2022-től átveszik a Honda erőforrásának fejlesztését – rövidesen saját motorral szeretné üzemeltetni a csapatot. Szafnauert erről is kérdezték Dzsiddában, de itt is tulajdonképpen nemleges választ adott: „Soha ne mondd soha. Hosszú távú szerződésünk van a mostani partnerünkkel, a Mercedesszel, és elégedettek vagyunk a mostani erőforrással. Jól szolgáltak ki minket az évek során, így a terv az, hogy maradjunk a Mercedesszel.”

szafnauer-dppi-aston-f1-2021

F2: Zsinórban negyedik pole-ját szerezte a bajnoki éllovas újonc

Több hónapos szünet után tért vissza a Formula-2 mezőnye a vadonatúj szaúdi pályán, ahol számukra már az időmérőt rendezték péntek este. Sokáig Robert Svarcman állt az élen, ám a félórás gyakorlás legvégén Oscar Piastri robbantott: a bajnokságot vezető, jövőre mégis „csak” az Alpine F1-es tartalékosai szerepét betöltő újonc ezzel zsinórban negyedik hétvégéjén gyűjtötte be a rajtelsőséget a főfutamra. A Prema kettős sikernek örülhetett az orosz csapattárs második helye révén, majd jött az ART duója, Theo Pourchaire és Christian Lundgaard. Piastri első számú üldözője, a 2022-ben az Alfa Romeónál a Formula-1-ben debütáló Guanyu Zhou a hatodik pozícióba kvalifikálta magát.

Az F2-esek első dzsiddai futama itthoni idő szerint szombaton 13:30-kor startol, ezen az időmérőt a tizedik helyen záró Liam Lawsoné lesz majd a pole-pozíció.

piastri-dzsidda-pole-f2

Így tiszteleg az F1 Frank Williams emléke előtt Dzsiddában

Néhány napja hunyt el Sir Frank Williams, a száguldó cirkusz pedig természetesen megemlékezik majd a hétvégi Szaúd-arábiai Nagydíjon a legendás Formula-1-es csapatalapítóról és csapatfőnökről. A Formula.hu a helyszínen megtudta: a vasárnapi futam előtt bő egy órával, helyszíni idő szerint 19:20-kor a rajtrácson gyűlnek majd össze a pilóták, a csapatfőnökök, valamint az F1 vezérkara a dobogóval szemben, hogy egyperces csenddel, majd tapssal emlékezzenek meg Williamsről, akinek a családja is jelen lesz az eseménynél.

Ez azonban még nem minden, ugyanis 20 órakor, a bokszutca zárását követően, de még a verseny 20:30-as rajtja előtt az 1979-es Williams FW07-es (a képen is ez látható) fog megtenni egy tiszteletkört a dzsiddai pályán: ezzel a versenygéppel szerezte a csapat első F1-es győzelmét Clay Regazzoni a Brit Nagydíjon, s ennek a továbbfejlesztett változatával nyerte meg egy évvel később Alan Jones első Williams-pilótaként a vb-címet is.

williams-1979-f1

Ilyen egyszerűen nyerhetsz 12 évkönyvet iskolád számára

Ismét pályázatot hirdet a Formula.hu magyarországi iskolák és más közintézmények számára: tíz teljes sorozatot osztunk ki a népszerű Autósport évkönyv és Száguldás és cirkusz kiadványokból. A jelentkezéshez csupán egy levél megírása szükséges.

Közintézményenként 12-12 könyvet (Száguldás és cirkusz 2015-2020, Autósport évkönyv 2015-2020) juttatunk el 10 helyszínre.

Leadhatják jelentkezésüket általános iskolák, középiskolák, valamint egyéb közintézmények (egyetemek, könyvtárak, művelődési házak).  

A pályázat leadásához mindössze annyit kérünk az intézmények képviselőitől, a közösségek tagjaitól, hogy küldjenek egy levelet szerkesztőségünkbe, amelyben leírják, kik ők és miképpen vennék hasznát a könyveknek.

A pályázat határidejét meghosszabbítottuk, így 2021. december 15-ig várjuk az e-maileket a levelezes@formula.hu címre.

 

Norris több pontra számított Russelltől – nem tette zsebre a választ

A két ifjú versenyzőt párba állították a Szaúd-arábiai Nagydíj csütörtöki médianapján, Lando Norris pedig csipkelődni kezdett a szezon során 16 pontot begyűjtő George Russell-lel. A Williams-pilóta elemében volt, és mindjárt visszavágott:

– Legalább 24 pontot vártam volna tőled idén.

– Én pedig egy győzelmet vártam volna tőled.

– Igazad van… – ismerte be Norris, hogy magas labdát adott Russellnek.

Ezért használják a biztonsági autót az F1-ben

A Safety Car egy kiemelten fontos szereplője a Formula-1-es versenyeknek, melyet általában akkor vetnek be, amikor veszélyhelyzet áll fenn, ezzel is csökkentve a versenytempót és kontrollálva a mezőnyt, a probléma elhárításáig. Ez persze egyértelműnek tűnhet, azonban a biztonsági autó állandó pilótája, Bernd Mayländer tegnapi posztjában néhány jól megszerkesztett fotón keresztül magyarázta el a rajongóknak saját közösségi oldalán, hogy milyen esetekben kell pályára gurulniuk. A leírás alapján minden olyan esetben hívhatják, amikor veszély alakult ki a pályán, így például törmelék esetén, vagy ha rossz helyen állt meg egy autó. Ugyanígy alkalmazható abban az esetben is, amennyiben meg kell szakítani a versenyt, vagy ha éppen túl csúszós lenne a pálya az eső miatt. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Bernd Mayländer (@berndmaylaender) által megosztott bejegyzés