DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Újra csigolyatörést okozott a hurkakerékvető

A hurkakerékvetők használata már korábban is heves vitákat vetett fel a formulaautókkal való versenyzés világában, most pedig újabb sérülést okozott az említett pályaelem. Az olasz F4-es bajnokság mellett, ahol volt egy csúnya rajtbaleset, az Alpine regionális Európa-bajnokságának aktuális fordulóját is Imolában rendezték, ahol az RPM versenyzője, Adam Fritzgerald a kavicságyban landolt, ami gyakorlatilag véget is vettt a versenynek.

A közvetítésben nem is mutatták meg, hogy mi is történt pontosan, ám a csapat nem sokkal később felháborodott bejegyzésben reagált a történtekre a közösségi oldalakon, mondván egy hurkakerékvető repítette meg úgy Fitzgerald autóját, hogy az felborult, aminek következtében három csigolyája is eltörött a piótának. Azóta a csapat egyik képviselője megerősítette a csigolyatörést, hozzátéve, hogy nem történt ennél súlyosabb gerincsérülés szerencsére. A levélben feltették a költői kérdést:"Mikor látjuk már be, hogy a hurkáknak semmi keresnivalójuk a formulaautózás világában?"

A hurkakerékvetők nem először okoznak gondot, elég csak Alex Peroni 2019-es esetére gondolni, amikor a Parabolicában repült el irreális módon az olasz versenyző, ő akkor egy törött csigolyával megúszta, de a tavalyi F2-es silverstone-i versenyen is hajmeresztő pillanatoknak lehettünk szemtanúi.

Alex Peroni balesete:

Russell: A nyaralásnak vége!

Kerékpározós képet és videót posztolt közösségi oldalára George Russell: a Mercedes pilótája is megkezdte a felkészülést a Belga Nagydíjra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

George Russell (@georgerussell63) által megosztott bejegyzés

 

Sisakkamerás F1-es kör Bahreinből, bokszkiállással együtt – videó

Yuki Tsunoda szemszögéből nézhetünk bele egy bahreini gyakorlásba.

Lundgaard IndyCar-szerződése miatt nagyobb gondban az Alpine

Az Alpine egyre kétségbeejtőbb helyzetét a pilótakérdésben tovább bonyolítja Christian Lundgaard új szerződése. A nyári szünetre a francia alakulat úgy távozott, hogy előbb elvesztette a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót, majd közvetlenül utána vélhetően a nagy tehetségnek tartott Oscar Piastrit is a juniorprogramjukból. Az IndyCar sorozatának újonc értékelését jelenleg 41 ponttal vezető dán versenyző és csapata, a Rahal Letterman Lanigan Racing bejelentette, hogy több évre érvényes szerződést írtak alá. Az Alpine juniorprogramjában nevelkedő Lundgaard 2021-ben kapott lehetőséget az Indy 500-on, majd a 2022-es szezonra írtak alá kontraktust jelenlegi csapatával. Az Alpine így még egy kicsit nehezebb helyzetbe került a pilótapiacon.

Wolff: A Williams nem mert lehetőséget adni Susie-nak

Susie Wolff bő két évtized után az első női versenyző lett a 2014-es Brit Nagydíj első szabadedzésén, aki Formula-1-es autót vezethetett egy nagydíjhétvége keretein belül. A Williamsnél tesztpilótai szerepkört betöltő hölgyversenyző nem is ment rosszul, a 15. legjobb időt autózta a 22 fős mezőnyben. Férje, a Mercedest irányító Toto Wolff a Financial Timesnak adott interjúban idézte fel a silverstone-i edzést:

„Néhány tizeden belül volt Felipe Massához képest” – mutatott rá felesége versenyképességére Wolff. Ám mint hozzátette, a Brit GP-t nem követték újabb lehetőségek, s F1-es versenyzői ülést sem kínáltak Susie-nak: „A végső lehetőséget nem kapta meg. A csapat nem merte meghozni ezt a döntést” – fogalmazott a csapatvezető. Wolff egyébként a női pilóták kapcsán hozzátette: biztos benne, hogy vannak olyan hölgyversenyzők, akik képesek lennének eljutni az F1-ig, de nem tartja reálisnak, hogy a következő évtizeden belül vegyesen láthatunk majd a mezőnyben férfi és női versenyzőket.

Susie Wolff kapcsán egyébként friss hír, hogy bejelentette, hogy távozik a Venturi Formula-E-csapatának az éléről, amely immár Maseratiként fog szerepelni az elektromos világbajnokság következő idényében.

susie-wolff-williams-2014-dppi

fotó: DPPI

Sainz volt főnöke szerint Leclerc két tizeddel gyorsabb a spanyolnál

Franz Tost az F1-Insidernek adott interjújában több olyan versenyzőről is beszélt, akivel korábban együtt dolgozott: közéjük tartozott például Ralf Schumacher is. Nem maradt ki a sorból Carlos Sainz sem, aki csaknem három szezont lehúzott a Toro Rossónál Tost csapatvezetése mellett. A jelenleg a Ferrarinál versenyző spanyolról így vélekedett egykori főnöke:

„Carlos tehetséges és hihetetlenül keményen dolgozik. Nagyon jól szerepel a Ferrarinál, és Leclerc-rel is képes fej fej mellett harcolni, ha minden összeáll. De ami az alapsebességet illeti, Leclerc két tizeddel gyorsabb nála” – tette hozzá Tost. Sainz egyébként összességében valóban az esetek többségében elmarad a monacóitól, s ez még akkor is igaz, ha 2021-ben a pontversenyben ő végzett előrébb a Scuderia pilótái közül.

sainz-leclerc-dppi-2022

Chasing The Dream: Itt az F2-es sorozat új évadának első része

Minden pilóta álma, hogy eljusson a Formula-1-be, aki pedig az F2-ben tart, annak csak egyetlen lépés hiányzik ahhoz, hogy teljesüljön a vágya. A YouTube-on megtekinthető a Chasing The Dream, vagyis Az álom üldözése című dokusorozat negyedik évadának első epizódja. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Videó: Verstappen a mélyben és a magasban 2022-ben

Az F1 YouTube-oldalán található legújabb videójában Max Verstappen idei szezonban látott hullámhegyeit és hullámvölgyeit elevenítik fel. A holland mélyen kezdte a szezont, de mostanra hatalmas előnnyel rendelkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Videó: Minden, amit a 2026-os motorokról tudni kell

A keddi Motorsport Világtanács-ülésen a delfinezés problémájának rövidebb és hosszabb távú megoldása, valamint a biztonság javítása mellett végre megegyezés született a 2026-os motorszabályokról, ezeket ebben a cikkben foglaltuk össze. Most pedig az F1 YouTube-ján lehet megtekinteni egy videót a képre kattintva, amelyben dióhéjban megtudhatjuk, mik a legfontosabb változások.

Csapattársa az agresszív NASCAR-versenyzőkre figyelmezteti Raikkönent

A hétvégén Watkins Glenben fog vendégszerepelni a NASCAR Cup Seriesben Kimi Raikkönen. A 2007-es Formula-1-es világbajnok a visszavonulása óta először fog rajthoz állni futamon, a múlt héten pedig már tesztelte is a versenygépet. Daniel Suarez, aki idén a széria első mexikói győztese lett, s aki Raikkönen egyik csapattársa lesz a Trackhouse Racingnél, úgy gondolja, hogy a finnek meglesz a tempója, ugyanakkor a versenyzési stílushoz, beleértve az F1-nél jóval agresszívebb és kontaktokat is hozó csatákat, alkalmazkodnia kell majd:

„Szerintem gyors lesz” – idézi Suarezt a Motorsport. „A sebessége meglesz, a versenyzés részéhez kell majd egy folyamat, mert nem számít, mennyit gyakorolsz a szimulátorban vagy mennyit tesztelsz, az akkor is a versenyzés. Az más tészta, és nem is ismeri az összes pilótát. Nem tudja, hogyan versenyeznek, mennyire agresszívek, úgyhogy ez a része némi időbe fog telni. Ide lehet hozni a világ legjobb versenyzőjét, ez a része akkor is időbe telik. De ami a sebességet illeti, szerintem rendben lesz. A versenyzés, az újraindítások, a gumik és a fékek óvása, a bokszkiállások… ezek szükségesek a győzelemhez. Ez lesz majd egy folyamat, mivel még sosem csinálta. Néhány napja amúgy gyakorolt például bokszkiállást, és jól teljesített.”

A mexikói versenyző hozzátette: nemcsak ő próbált meg segíteni Raikkönennek, hanem egyúttal ő is tanult egy-két dolgot a korábbi F1-es pilótától.

raikkonen-nascar-trackhouse-insta-1

Verstappen már elkezdte a felkészülést a szezon második felére

A Facebookon osztott meg egy képet Max Verstappen, amint Monacóban fut, ezzel jelezve, hogy egyáltalán nem dől hátra annak ellenére sem, hogy kényelmes előnnyel rendelkezik a szezon hátralévő részére. "Félig túl vagyunk a nyári szüneten, de én már megkezdtem a felkészülést a szezon második felére. Készen fogok állni" - tette hozzá a világbajnoki címvédő.

 

 Kövesd a Formula.hu-t az Instagramon is!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

 

Hamilton: Vendégek vagyunk az állatok otthonában

Továbbra is Afrikában tölti a nyári szünetet Lewis Hamilton, legutóbb Kenyából jelentkezett be, ahol egy állatmenhelyen járt. Mint írta, az itt dolgozók olyan árva állatokat vesznek magukhoz, akik önerőből aligha élnék túl a rá váró megpróbáltatásokat, viszont amint megerősödnek, kiengedik őket a vadonba. 

„Nem az állatok felett állunk, hanem velük vagyunk. Vendégek vagyunk az otthonaikban” – írta a brit F1-es pilóta az alábbi fotókhoz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

 

12 év után távozik az Auditól a háromszoros DTM-bajnok

René Rast bejelentette, hogy a 2022-es szezon végén elhagyja az Audit: a Német Túraautó-bajnokság októberi, hockenheimi versenye lesz az utolsó, amelyet a négykarikás márka színeiben teljesít. Rast ezzel egy 12 éves időszakot zár le a pályafutásában, ennyi időt töltött el az Audi kötelékeiben: megfordult velük a Le Mans-i 24 óráson, dobogókig jutott a Formula-E-ben, de a legnagyobb sikereit kétségtelenül a DTM-ben könyvelhette el, ahol 2017-ben, 2019-ben és 2020-ban bajnok lett velük.

A 35 éves pilóta elmondta, hogy nehéz szívvel hozta meg a döntést, hiszen hosszú ideje része az életének az Audi, s a Class One-korszakot tartja az abszolút csúcspontnak (bár a jelenlegi GT3-as autókkal történő versenyzést is a vártnál jobban élvezi a DTM-ben). Viszont elmondása szerint van még néhány cél, amelyet el szeretne érni az autósportban: a hírek szerint Rast a Formula-E-be térhet vissza, méghozzá a McLarennel, amely a világbajnok Mercedes csapatát átvéve csatlakozik az elektromos formulaautós világbajnokság mezőnyéhez.

rast-audi-dtm

Vandoorne elérte, amit korábban csak két F1-es világbajnok

A hétvégén Szöulban a Formula-E világbajnokává avatták Stoffel Vandoorne-t, aki annak ellenére nyerte meg a pontversenyt nem is csekély, 33 pontos előnnyel, hogy szezonja során egyetlen futamgyőzelmet szerzett, a Monaco ePrix megnyerésével. Ezzel csupán harmadik versenyzőként nyert világbajnoki címet együléses sorozatban egyetlen futamgyőzelemmel: a bravúr két F1-es bajnoknak, Mike Hawthornnak és Keke Rosbergnek sikerült a múltban az 1958-as, valamint 1982-es szezonban. Egyben a Formula-E rövid történetében a Mercedes-pilóta állította fel a legkevesebb győzelemmel megszerzett bajnoki cím rekordját.

A statisztika hangzatos, de azért hozzátennénk, hogy kissé mesterkélt, hiszen a Formula-E csupán két éve FIA által elismert világbajnokság, korábban pedig a Formula-1-en kívül nem volt vb-rangú együléses sorozat – azaz a statisztika a Formula-1 összes szezonját és a Formula-E előző két szezonját veszi egy kalap alá.

Damon Hill: George lenyűgöző, Lewis hihetetlen

A nyári szünet apropóján a Formula-1-es mezőny tagjait értékelte az 1996-os világbajnok, Damon Hill. A brit elsősorban négy versenyzőt emelt ki:

„A két pilóta, akitől azt várjuk, hogy a rajtrács elejében legyen, Max és Charles, általában ott is vannak. Carlos egyértelműen hátrébb áll egy picivel, de így is képes teljesíteni abban a Ferrariban. Sergio megint nem a vezér, habár voltak pillanatai. George lenyűgöző és kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, de szerintem kicsit még tanulnia kell. Biztos, hogy ezt ő is elismerné. Lewis szintén hihetetlen, amint elindul a verseny, egy másik szintre lép” – sorolta az F1 Nation podcastben Hill a három élcsapat versenyzőit.

A középmezőnyből még három nevet ragadott ki: „Landónak volt pár fantasztikus teljesítménye, és jól szerepelt néhányszor Albon és Guanyu Zhou is. Más versenyzőktől is láttunk reményteli kis megvillanásokat” – mondta Damon Hill.

Fotó: Mercedes

Stefano Domenicali szerint nincs szükség a rendbontókra

Komoly visszhangja lett annak, ahogyan a szurkolók egy csoportja viselkedett az Osztrák Nagydíjon. Mint ismert Ausztriában több balesetet is éljenezve ünnepeltek a rajongók, egyes nézők pedig zaklatásra panaszkodtak. Az F1 természetesen elítélte az esetet, a sportág vezérigazgatója pedig ismételten kijelentette, hogy a versenyhétvégéken nincs helye az ilyen embereknek.

„Erről nincs vita, nincs kompromisszum. Ez egy olyan jó üzenet, amit mindenki felkarolt, és ezt jó volt látni. A sportág szépsége, hogy mi alakíthatjuk, hátul a lelátón is, sok gyerek, sok család, és különböző táborok vannak. Ezt a Formula-1-et szeretnénk látni, nincs hely az idiótáknak a világban. Természetesen, ha valaki rosszul viselkedik, akkor a reakció nagyon erős lesz” – mondta el Domenicali a Sky Sportsnak adott interjúban.

Megvan a 2023-as Ausztrál Nagydíj időpontja

A jövő évi versenynaptárral kapcsolatban még rengeteg a kérdőjel, de egy időpontot már bejelentettek: az Ausztrál Nagydíj szervezői közölték, a Formula-1-es szezon harmadik állomását április első hétvégéjén tartják. A melbourne-i versenyhétvége hagyományosan négynapos, március 30. és április 2. között zajlik, az F1-es autók péntektől lesznek pályán.

Az Ausztrál Nagydíj az F1-es szezon harmadik állomása lesz jövőre: a pálya 2035-ig tartó szerződése értelmében a verseny a naptár első három helyszínének valamelyikeként kap helyet, ebből ötször lesz szezonnyitó, köztük 2024-ben és 2025-ben.

Első alkalommal a Formula-2 és Formula-3 is versenyezni fog az Albert Parkban, és a hagyományoknak megfelelően az ausztrál Supercars széria ugyancsak szerepel Melbourne-ben. Ha egy negyedik betétsorozatnak is marad hely, a Carrera Cup tölti meg a programot a versenyhétvégén.

Fotó: Pirelli

Ezzel a festéssel indul a hétvégén Kimi Raikkönen

A következő futamon, a Watkins Glen International versenypályán debütálhat a NASCAR Cup Seriesben Kimi Raikkönen, akinek sisakfestéséről már korábban lerántották a leplet a tesztek alatt, ezúttal pedig az autóját is megmutatták a rajongóknak. A jégembert a 91-es rajtszámmal kereshetjük majd a mezőnyben, amit a Trackhouse Racing sötétkék színben pompázó versenygépén találhatunk meg. A finn pilóta mellett egy másik korábbi F1-es versenyző, Danyiil Kvyat is jelen lesz, valamint a DTM 2013-as bajnoka Mike Rockenfeller is megméretteti magát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

Lando Norris fotóival ünnepelt a McLaren

Augusztus 15-e a relaxáció világnapja, a minőségi pihenésre pedig manapság egyre fontosabb felhívni a figyelmet, ahogyan azt a McLaren is megtette nemrégiben. A jeles nap alkalmából a wokingiak Twitter-oldalán közzétettek néhány fotót, melyen fiatal pilótájuk, Lando Norris látható lazítás közben. Mivel egy brit csapatról, és egy szintén brit pilótáról van szó, ezért ehhez még érdemes hozzátenni, hogy a dátumra az Egyesült Királyságban lazsáló napként is tekintenek.

Újabb nyom: elindította F1-es projektjének előkészítését a Porsche?

A mai napon, augusztus 15-én a Porsche bejegyeztette a 'F1nally' védjegyet, ami arra utal, hogy a Volkswagen csoport kőkeményen dolgozik azon, hogy 2026-tól valóban megérkezhessen a száguldó cirkuszba. A Formula.hu már korábban is beszámolt arról, hogy a német márka a Porsche és az Audi révén szinte biztosan beszáll, nemrég dokumentum is napvilágot látott a Porsche terveiről, de a hivatalos bejelentés még várat magára, alighanem az új F1-es motorszabályok közléséig.

porsche-vw-logo_1

NASCAR: Kevin Harvick karrierje 60. győzelmét aratta

A Richmond Raceway volt a NASCAR Cup Series következő állomása, ami gyakorlatilag a Toyota hazai pályájának mondható, ám ennek ellenére Kyle Larson és Ross Chastain révén két Chevrolet indulhatott az első sorból, később pedig a Ford autóit használó csapatok tűntek gyorsabbnak helyi idő szerint vasárnap délután. Az első szakaszt Chastain nyerte meg, a másodikat viszont már az a Joey Logano, aki a 222 kört töltött az élen a 400-ból, de a győzelemért így sem tudott harcba szállni. A futam második felében elkezdett lehűlni az aszfalt hőmérséklete, ami nem kedvezett a Penske versenygépének. A győztes végül Kevin Harvick lett, aki ezzel zsinórban második, összességében pedig 60. sikerét érte el a szériában.

A Stewart-Haas Racing versenyzője 55 körrel a vége előtt vette át a vezetést, amit a leintésig már nem engedett ki a kezéből, de így is szoros lett a befutó. Az utolsó körökben Christopher Bell kiváló tempóra volt képes, így a kockás zászló előtt már nagyon közel volt ellenfeléhez, előzésre azonban már nem volt lehetősége. A folytatás a Watking Glen International pályán következik, amit jelentős várakozás övez, hiszen ismét a mezőny tagja lesz az orosz Danyiil Kvyat, valamint bemutatkozhat Kimi Raikkönen, és a DTM 2013-as bajnoka, Mike Rockenfeller is.