DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 24. csütörtök

Breen tiszteletére vesz részt a Horvát Ralin a Hyundai, az elhunyt pilóta temetését élőben közvetítik

Hivatalos közleményben tudatta a Hyundai WRC-csapata, hogy nem lép vissza a csütörtökön kezdődő horvát futamtól. Mint ismert, az erre való felkészülés során, teszt közben életét vesztette a csapat pilótája, Craig Breen. A Hyundai azt közölte, hogy Breen tiszteletére, előtte adózva vesznek részt a versenyen, de a három helyett csak két autóval: Breenébe nem ültetnek be senkit, Thierry Neuville és Esapekka Lappi viszont ott lesz a másik két i20 Rally1-gyel.

A hírek szerint a hétvége során nemcsak a Hyundai, de a többi csapat tagjai is fekete karszalaggal emlékeznek majd az életét vesztő ír pilótára.

Breen temetése egyébként kedden délután, magyar idő szerint 14 órakor lesz Írországban, ahonnan élőben közvetítik majd a szertartást.

Egy hír a WRC vezetésétől is érkezett: az FIA-val egyetértésben Breen rajtszáma, a 42-es visszavonultatása mellett döntöttek a szezon végéig.

breen1

 

A NASCAR-ban tér vissza Alonso első F1-es csapattársa

A 2001-es szezonban egy bizonyos spanyol újonc, Fernando Alonso, valamint a mérsékelt F1-es tapasztalattal már rendelkező Tarso Marques alkották a Minardi versenyzői párosát. Miközben két évtized után Alonso máig a motorsport csúcsán szerepel, Marques több szezon kihagyását követően hallatott újra magáról: a 46 éves pilóta a NASCAR Cup nyolc versenyén áll rajthoz 2022-ben, a Team Stange Racing Fordjával.

Marques 1996-ban két nagydíjon, 1997-ben a szezon második felében szerepelt a Formula-1-ben – utóbbi évben a Prosthoz átnyergelő Jarno Trulli utódjaként –, a Minardinál, ahol 2001-ben, CART-os kitérője után teljes szezonra kapott lehetőséget, bár az utolsó három nagydíjon lecserélték Alex Yoongra.

A brazil élvonalbeli pályafutása ezzel gyakorlatilag véget ért, a későbbiekben szórványosan bukkant fel versenyeken, elsősorban Brazíliában: odahaza 2019-ben indult utoljára néhány endurance-futamon. Marques egy évvel ezelőtt bekerült az autósportos hírekbe, mikor súlyos Covid-megbetegedést vészelt át.

Személyesen vezet Ukrajnába menekültekért egy svéd ralikrosszos

Dan Öberg az elmúlt két szezonban a Ralikrossz-világbajnokság több versenyén is rajthoz állt, most pedig élete legbátrabb vezetésére vállalkozott. A Rallycross.HU posztja szerint a svéd személyesen szállítja az ukrajnai Lvivbe azt a 25 doboz adományt és egészségügyi felszerelést, amelyet összegyűjtött. Visszafelé pedig hat háborús menekültet vesz maga mellé, akiket Svédországba visz.

Újabb csapat tette ki az Uralkalit, Dmitrij Mazepin eladta tulajdonrészét

A Haas után a Formula-2-ben és Formula-3-ban érdekelt Hitech GP is szakított orosz szponzorával, az Uralkalival. A csapat – amellyel Nyikita Mazepin 2016-2017-ban a Formula-3 Európa-bajnokságon, 2020-ban a Formula-2-ben versenyzett, innen a kapcsolat – már a bahreini teszten a cég matricái nélkül vett részt, kedden pedig közleményben bejelentette az együttműködés felbontását.

Az orosz kapcsolat a szponzorációnál is mélyebb volt a Hitechnél: az Uralkalit vezető Dmitrij Mazepin érdekeltségébe tartozó cég résztulajdonos volt az istállónál. A brit cégjegyzéknél hozzáférhető dokumentumok szerint Mazepin az orosz-ukrán háború kitörése után rövidesen eladta érdekeltségét, így a csapatfőnök Oliver Oakes egyedüli tulajdonossá vált – írta még múlt héten a Formula Scout.

A Hitech párosát a Red Bull-junior Jüri Vips és Marcus Armstrong, Formula-3-as trióját három újonc, Kaylen Frederick, Isack Hadjar és Nazim Azman alkotja.

Szereted a ralit? Csatlakozz a Formula.hu új csoportjához!

Hírek, információk, érdekességek, pletykák, videók, miegymás - ha valakit érdekel a ralisport, annak ott a helye a Formula.hu most épülő tematikus Facebook-csoportjában. Csatlakozni erre a linkre, vagy a képre kattintva tudtok!

bitto_1

fotó: Bitto Zsolt

Videó: Egy sisakkamerás barcelonai kör a 2022-es Williamsszel

Visszatért a közkedvelt sisakkamera a grove-i istálló jóvoltából: megnézhetjük, milyen volt egy kör a barcelonai teszten Nicholas Latifi szemszögéből. A videó IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg a csapat honlapján.

williams-helmet-cam-barcelona-video

Sainz: Haladnak a tárgyalások a Ferrarival

Carlos Sainz tavaly csatlakozott a Scuderiához, és rögtön legyőzte házon belül a több éve ott versenyző, bár számos alkalommal balszerencsével is sújtott Charles Leclerc-t. Nem meglepő, hogy a gyors beilleszkedés és a jó teljesítmény után arról lehet hallani, hogy a Ferrari szeretné meghosszabbítani a 2022 végén lejáró szerződését a spanyollal: egyes hírek szerint akár már a szezon kezdete előtt sor kerülhet az aláírásra.

A Marca által nemrég készített interjú során is rákérdeztek erre Sainznál, s bár a pilóta nem árult el konkrétumokat, annyit elmondott, hogy jól haladnak az egyeztetések: „Száz százalékig megbízom a projektben, és szerintem a Ferrari is bízik bennem. Zajlanak a tárgyalások, és van is haladás” – fogalmazott röviden Sainz, akinek több kortársa és riválisa már meglehetősen hosszú távú kontraktussal rendelkezik az F1-ben: Leclerc és Esteban Ocon 2024-ig, Lando Norris 2025-ig, Max Verstappen pedig egészen 2028-ig aláírt a jelenlegi csapatával.

sainz-ferrari-teszt-barcelona

Bemutatta új F1-es biztonsági és orvosi autóját a Mercedes

Már több mint két és fél évtizede, egészen pontosan 1996 óta látja el safety és medical carral a Formula-1-et a Mercedes, s idén új modelleket állítanak csatasorba ebből a célból: a Mercedes-AMG GT Black Series lesz az új biztonsági, a GT 63 S 4MATIC+ pedig az új orvosi autó, és mindkettő vörösben fog pompázni. A képre vagy IDE kattintva galéria is nyílik a két csodagépről.

Ahogy tavaly, úgy idén is felváltva láthatjuk majd a Mercedes és az Aston Martin biztonsági autóit az F1-es nagydíjhétvégék során.

mercedes-sc-medical-car (26)

Mindkét többszörös bajnokát megtartja az ötautóssá bővülő Lynk & Co

Hozott is meglepetést, meg nem is a Lynk & Cókat indító Cyan Racing utolsó bejelentése a 2022-es WTCR-es felállásuk kapcsán. Eddig annyit tudtunk, hogy csatlakozik a gárdához a kínai futamgyőztes Ma Qing Hua, valamint marad náluk Thed Björk és Santiago Urrutia is. Ha továbbra is négy autóval szerepeltek volna a Túraautó-világkupán, akkor vagy a kétszeres címvédő Yann Ehrlacher-nek, vagy a négyszeres világbajnok Yvan Mullernek nem lett volna helye az alakulatnál.

Most viszont kiderült, hogy egyiküknek sem kell távozni, mindkét francia marad a Cyan Racingnél, amely így immár öt autót fog csatasorba küldeni az egy hónap múlva a csehországi Mostban rajtoló szezonban. Bár a Lynk & Co közleménye nem egyértelműsíti, a jelek szerint Ehrlacher és Muller alkot majd egy párost Cyan Racing név alatt, míg az említett Björk, Urrutia, Ma trió fog a Cyan Performance néven futó istállónál szerepelni, amely tehát a WTCR-ben megszokott kettő helyett háromautós csapat lesz.

muller-ehrlacher-cyan-wtcr

Full női csapattal áll rajthoz a 25 órás futamon a magyar hölgyversenyző

Bozó Katáról már korábban is írtunk, most pedig arról adott hírt – éppen nem sokkal a nemzetközi nőnap előtt –, hogy idén egy teljesen női csapat tagjaként fog rajthoz állni egy 25 órás versenyen a legendás belgiumi Spa-Francorchamps-ban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Katalin Krisztina Bozó (@bozokata) által megosztott bejegyzés

A lámpák kialvásától Bastianini érzelmes győzelméig – a Katari GP legjobb pillanatai

Idén sem maradnak el a MotoGP-futamok top 5 legemlékezetesebb momentumát felidéző válogatások: a szezonnyitó kapcsán az Espargaro testvérek, a talán legfőbb meglepetést szállító Brad Binder, valamint természetesen a Gresini Racing újdonsült futamgyőztese került a fókuszba.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

16 éves brit tehetséget igazolt a Williams

Újabb pilótát szerződtetett versenyzői akadémiájára a Williams: a csapat bejelentette, hogy mostantól Oliver Gray is az ő kötelékeikbe tartozik. A 16 éves brit tavaly hazája Formula-4-es bajnokságában szerepelt igen meggyőzően újoncként, hiszen a folyamatos top 10-es helyezések mellett két pole-t és két győzelmet is fel tudott mutatni, a debütánsok mezőnyében pedig harmadikként végzett. Gray idén is ebben a sorozatban fog szerepelni, immár a Carlin csapatával.

Gray már a harmadik ifjú tehetség, akit felkarolt a Williams: korábban az F2-ben vitézkedő Logan Sargeant, valamint a brit F3 17 éves bajnoka, Zak O’Sullivan került az akadémiájukra.

oliver-gray-williams

Red Bull: Nem vagyunk fél másodperccel lemaradva

Dr. Helmut Marko az osztrák OE24-nek beszélt a barcelonai tesztek mérlegéről a bahreini gyakorlást megelőzően. Mint mondta, egyelőre a sötétben tapogatóznak az erőviszonyokat illetően, mert nem tudják, hogy ki milyen súllyal futotta az adott programját Spanyolországban.

"Senki sem tudja ezeket, de úgy tűnik, hogy rajtunk és a Mercedesen kívül a Ferrari lehet ott újra az élen. Nem vagyunk fél másodperccel lemaradva. Kemény gumikon mentünk, míg a Mercedes például kettővel lágyabbakon. Várom a következő tesztet. Az autók nehezek, de gyorsak és érdekes látni, hogy az új szabályokat ki hogyan értelmezi. A Mercedes teljességgel eltérő koncepciót készített hozzánk képest" - mondta Marko, azt is elárulta, hogy az RB18-nak vannak súlyproblémái, de már gyártanak olyan alkatrészeket, amelyek ezen javítani fognak.

274908572_4976101552436294_3832455922388980240_n

fotó: Oracle Red Bull Racing

Felfedte gumikínálatát az első futamokra a Pirelli – egy meglepetéssel

Csalhatatlan jele a szezon közeledtének, hogy befutott a Pirelli első azzal kapcsolatos közleménye, hogy milyen gumikeverékeket használhatnak a csapatok az első versenyeken. A teljes skála továbbra is ötfokozatú, ebből rendre hármat szállít az egyes nagydíjakra az abroncsgyártó. A bahreini szezonnyitón például a három legkeményebb, azaz a C1-es, a C2-es és a C3-as gumikat kapják az istállók, Szaúd-Arábiában viszont az eggyel lágyabbakat, azaz a C2-C3-C4-et. A meglepetést az évad harmadik állomásának, az Ausztrál Nagydíjnak a gumikínálata okozza, ugyanis a Pirelli szokatlan módon nem három egymás melletti keveréket választott ki az újraaszfaltozott és felújított melbourne-i pályára, hanem a C2-es és a C3-as mellé a leglágyabb, C5-ös gumit szállítja.

Az nem változik, hogy a hétvégéken belül továbbra is kemény, közepes és lágy keverék lesz az aktuális három opció megnevezése, függetlenül a C-kódtól, ahogy az is megmaradt a szabályzatban, hogy egy szett lágy abroncsot meg kell tartani a Q3-ra, míg egy-egy garnitúra közepest és keményet pedig a versenyre.

Késhet a bahreini tesztről a Haas?

A német Auto Motor und Sport számolt be róla, hogy gondok adódtak a Haas Bahreinbe érkezésével: az autókat és alkatrészeket szállító repülőnek hétfőn kellett vona Nagy-Britanniába érnie, de kényszerleszállást hajtott végre Isztambulban. A csapat alternatív megoldást keresett és a RacingNews365 már arról ír, hogy sikerült áthidalnia a logisztikai problémát és ha szűkösen is, de odaér a csütörtökön kezdődő bahreini teszt első napjára. A többi csapat felszerelése és autója már a mai napon megérkezett Bahreinbe, egyedül az amerikai (némileg pedig olasz...) istálló került bajba - amelynél egyébként is komoly kérdőjelek vannak, hiszen az Uralkali és Nyikita Mazepin nélkül jelenleg se főszponzora, se második pilótája nincs.

FMcCPCFXMBMoKUO

fotó: Haas F1 Team

Egy rekord, melyet Nagy-Britannia már 1962 óta tart

A Racing Statistics most a Formula-1-es pole-pozíciók számát bontotta le nemzetiségekre, a világbajnokság első szezonjától napjainkig eltelt időszakot vizsgálva. Az F1 első pár évében Olaszország és Argentína cserélgette egymást az élen, majd 1962-ben átvette a vezetést Nagy-Britannia, amely innentől végig az élen maradt – volt olyan pillanat, amikor háromszor annyi pole-pozíciója volt, mint a második nációnak, köszönhetően olyan edzésmenőknek, mint Jim Clark és James Hunt, valamint napjainkban Lewis Hamilton.

A britek mögött második helyen rövid ideig állt az USA is, aztán elsősorban Alain Prost révén feljöttek a franciák, Ayrton Senna közreműködésével a brazilok, végül a németek – meglepő, hogy a nemzet nem a Schumacher-érában, csak 2013-ban, Sebastian Vettel utolsó vb-címének évében vette át a második helyet.

Jelentkezett a Haas korábbi tesztpilótája: NEM ő lesz a csapat új versenyzője

A korábban Formula-2-ben induló, tavaly ELMS-ben Robert Kubica partnereként bajnoki címet szerző Louis Deletraz három éven át a Haas kötelékébe tartozott: az utolsó szezon 2020 volt, mikor tartalék státuszban szolgált az amerikai csapatnál. A francia a Twitteren jelentkezett, hogy leszögezze: nem fog visszatérni korábbi istállójához, ahol megüresedett Nyikita Mazepin helye.

„Üdv mindenkinek. Nagyon sok üzenetet kapok mostanában arról a Haas-ülésről. Igen, még mindig megvan a szuperlicenszem, de nem állok egyáltalán tárgyalásban a Haasszal. Már aláírtam a 2022-es szerződéseim és nagyon elégedett vagyok velük. Minden jót a csapatnak és Pietrónak ebben a nehéz helyzetben” – írta Deletraz. Pietro Fittipaldi ülhet az autóba a bahreini teszten, de kérdés, hogy a teljes szezonra kit választanak Günther Steinerék.

GT-nagyágyú igazol a DTM-be a Porschéval

A GT-versenyzés világában igencsak hosszú Laurens Vanthoor eredménylistája: a 30 éves belga versenyző 2019-ben és 2021-ben is megnyerte az IMSA-t kategóriájában, bajnok volt az FIA GT (2013) és Blancpain Endurance (2014) szériákban, győzött Le Mans-ban (2018, GTE Pro) és Makaóban (2016). A gyári Porsche-versenyző most a DTM-ben folytatja hódító útját, az SSR Performance #92-es számú Porsche 911 GT3 R-jét vezeti.

Csapattársa a #94-es autóban a DTM első norvég résztvevője, Dennis Olsen lesz, aki maga is rendelkezik pár bajnoki címmel, német Porsche-bajnok, valamint az Intercontinental GT Challenge-ben győzött. A Porschénak, amely tavaly még csak vendégszereplőként indult a német szériában, idén három autója is lesz állandó jelleggel: az egyversenyzős Team Bernhard 75 pilótaként az osztrák Thomas Preininget nevezte meg.

„Max belemászott Lewis fejébe, ez méltó bajnokká teszi”

Bár rövidesen rajtol a 2022-es Formula-1-es idény, a tavalyi küzdelem annyira kiélezett és feszült volt, hogy még mindig témát szolgáltat. Nemrég például egy új dokumentumfilm jelent meg Viaplayen, amelyben a korábbi F1-es versenyző David Coulthard mondta el a véleményét az Abu Dhabi Nagydíj fináléjáról és összességében a szezonról:

„Tudtam, hogy vagy ütközik és úgy lesz világbajnok, vagy felzárkózik és úgy lesz világbajnok. De arra nem számítottam, hogy olyan hamar előzni fog. Ez mutatja a harciszellemét: amint van egy kis rés, még ha az nem is igazi rés, ő be fog menni oda. Lewis egy fantasztikus versenyző és megérdemelte volna, hogy megnyerje azt a futamot, de úgy gondolom, Max is megérdemelte a vb-címet a harciassága miatt. Sikerült belemásznia Lewis fejébe, és Lewis tudta, hogy helyet kell neki hagynia. Semelyik másik versenyző nem volt ilyen hatással Lewisra, a szememben ez méltó bajnokká teszi.”

Coulthard azt is hozzátette, hogy szerinte Verstappent már most is az extraklasszisok között lehet emlegetni, mindenekelőtt fiatalkora ellenére meglévő hihetetlen érettsége révén. „Én nem éreztem magam érettnek a húszas éveim végéig, és szerintem a harmincas éveim elején jártam a csúcson. Vagyis még nagyon sokat várhatunk Maxtól!” – fogalmazott a skót, hozzátéve, hogy az a hihetetlen a hollandban, hogy a siker ellenére is megmaradt egy átlagos srácnak a hétköznapokban.

verstappen-hamilton-dppi-2

Fotók: Az Eau Rouge újraaszfaltozásánál tart a spái pálya felújítása

Az elmúlt hónapokban többször is hírt adtunk már a Formula-1-es Belga Nagydíjnak is otthont adó helyszínen zajló munkálatokról, amelyek keretében többek között számos kanyarban újra sóderágyat telepítenek, mindenekelőtt annak érdekében, hogy motorversenyeket is rendezhessenek (júniusban a kétkerekűek endurance-világbajnoki mezőnye fut ott 24 órás versenyt). Most az ikonikus Eau Rouge-nál jár a felújítás: a pálya közösségi oldalán megosztott fotók tanúsága szerint új aszfaltot kap a legendás kanyarkombináció, amelyen néhány egyéb változást is eszközöltek: a hegy tetején például kiszélesítik a bukóteret az elmúlt évek balesetei nyomán, míg az emelkedő alján egy hurkakerékvető is megjelent bal oldalon.

Leclerc a delfinezésről: „Olyan, mint a repülőgép-turbulencia, kicsit rosszul leszel tőle”

A vártnál jelentősebb mértékben jelentkezett a barcelonai Formula-1-es teszten a ’ground effect’ autók egyik kellemetlen velejárója, amit a szakzsargon delfinezésnek keresztelt el: a szívóhatás következtében föl-le rugóznak a versenygépek nagy tempónál. Az F1 Charles Leclerc Ferrarijával prezentálta a legjobban a jelenséget, most a monacói azt is kifejtette, hogy az autóban ülve milyen érzés – aligha meglepő, hogy kellemetlen:

„Olyan érzés, mint a turbulencia a repülőgépen, ahogy fel-le mozgunk az egyenesben. Szerintem az F1 által kiposztolt videó remekül megmutatta a jelenséget, és nem mondanám, hogy túl jó érzés. Kicsit rosszul leszel tőle, de ez rendben van” – idézi az Autosport Leclerc-t, aki osztja az álláspontot, hogy idővel meg fog szűnni a delfinezés: „Még eléggé a projekt elején vagyunk, és úgy fest, mindenki szenved ezzel kisebb-nagyobb mértékben, de a világ legjobb mérnökei dolgoznak ebben a paddockban, szóval biztos vagyok benne, hogy megoldást fogunk találni.”