DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Este lesz az F1, addig MotoGP-t nézhetünk - pénteki program

Az időeltolódás miatt este nézhetjük a Kanadai Nagydíj első és második szabadedzését, addig MotoGP és DTM szerepel a pénteki motorsport-programban. Íme a menetrend:

Június 17., péntek

 

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

12:55-13:40 DTM, első szabadedzés

14:10-14:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:55-16:40 DTM, második szabadedzés

20:00-21:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

23:00-24:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

A teljes hétvégi menetrend itt elérhető!

cana

fotó: dppi

MiniDrivers: Mindenki tudja, hogy a terv az ász!

A Family Guyból napjainkban újból ismertté vált The Trashmen 1963-as slágerével, a Bird Is The Word (magyarul: A madár az ász) című számmal próbál meg bennünket megnvettetni a MiniDrivers csapata, de persze Lewis Hamilton pattogására is tudják a megoldást, akik elkészítették az Azerbajdzsáni Nagydíj összefoglalóját.

Latifi F1-es kalandja nagyon gyorsan véget érhet

A Williams kanadai versenyzője már nem sokáig élvezheti a száguldó cirkusz pilótáinak kijáró fényt és csillogást? Nos, a helyzet nagyon ebbe az irányba mutat… A Formula Podcast legújabb adásának pusmorgásrovatában átbeszéltük a lehetséges kombinációkat, beleértve azt a lehetőséget is, hogyan mentheti meg Helmut Marko a kirúgástól Latifit! Hallgasd meg 58:03-tól!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Ugrás az ismeretlenbe – Gumikínálat Montrealban

2019 óta első alkalommal látogat a mezőny Kanadába, ahová a Pirelli az elérhető keverékek közül a lágyabbakból állította össze a kínálatát: két szett C3 (kemény), három szett C4 (közepes) és nyolc szett C5 (lágy). A Pirelli arra számít, hogy hasonló körülmények fogják fogadni a csapatokat, mint egy héttel korábban Bakuban. Különféle felületű pályarészek követik egymást, ahol mindegyiken szükséges a nagy tapadás, akár a féktávokat, akár a kanyarsebességet vizsgáljuk. A minimális különbséget a némileg alacsonyabb átlagsebesség és valamivel alacsonyabb környezeti hőmérséklet jelenti.

Mario Isola, a gumigyártó a Formula1.com oldalnak nyilatkozta: „Kanada nagy talány lesz a csapatok számára: az időjárás változatos, bármilyen adat a pályáról és a körülményekről legalább hároméves, továbbá alapjaiban változtak meg a használható gumiabroncsok. A kerekek mérete és szerkezete, a gumikeverékek összetétele is teljesen új és egy olyan pályán vagyunk, amit szinte alig használnak. Gyorsan kell majd alkalmazkodni és tanulni.”

„A komponensek a három évvel ezelőtti versenyhez képest sokkal stabilabbak, szélesebb hőmérsékleti tartományban lehet őket használni. Ezen változásoknak köszönhetően keményebben tudják nyomni a versenyzők, miközben csökken a túlmelegedés kockázata. Külön érdekesség Montreálban, hogy itt a legkisebb az idővesztesége egy kerékcserének, ezért több különféle stratégiára számítunk a csapatok részéről” – tett hozzá Isola.

Szerző: Nyéki József

Wolff kijelentette: nincs helyük Gasly számára

Sergio Perez szerződéshosszabbításával eldőlt, hogy Pierre Gasly rövid távon biztosan nem fog visszakerülni a Red Bull anyacsapatához. A francia versenyző nem is tagadta Bakuban, hogy az AlphaTaurin kívüli opciókat is megvizsgálja: értesüléseink szerint mindenekelőtt a McLarent szemelhette ki magának, amennyiben Daniel Ricciardo nem marad a wokingiaknál.

A Mercedesnél elvileg 2023 végéig biztos a Lewis Hamilton, George Russell duó, ennek ellenére Toto Wolff csapatfőnök megkapta a kérdést, hogy lenne-e hely náluk Gasly számára – a válasz viszont elég egyértelmű volt: „Nincsenek nyitva az ajtóink” – idézi Wolffot a Motorsport.com. „Ha van erősségünk, akkor az ez a két srác. Ha pedig azt figyelném, mi zajlik a pilótapiacon, csak elterelné a figyelmemet.”

Wolff azt is hozzátette: a 2024-es szerződésekről egyelőre még korai gondolkodni. A kérdés azért került elő, mert Hamilton kontraktusa a jövő év végén jár le, s elképzelhető, hogy a hétszeres világbajnok 2024-ben már nem lesz az F1-es mezőnyben.

gasly-dppi

fotó: DPPI

Nagyobb szerepet kap az Aston Martinnál a W Series pilótanője

Jessica Hawkins 2021-ben csatlakozott az Aston Martin kötelékéhez: a hölgy a Versenyző Nagykövet szerepet kapta az istállótól, ami nagydíjakon és versenyzői értekezleteken való részvételt, valamint nyilvános megjelenéseket takart, például Szaúd-Arábiában iskolásokot kalauzolt.

A 2022-es évben azonban a silverstone-i csapat már nagyobb szerepet szánt neki: Hawkins szimulátoros programot is teljesít – a The Race értesülései szerint az első alkalomra rövidesen sor fog kerülni. Hawkins elmondta, kis problémát okozott, hogy elérje a pedálokat, de ezt az akadályt elgördítették, így nemsokára megkezdik a programot.

A versenyzőnő a pályán kettős szezont teljesít idén, a W Series mellett a TCR UK sorozatban is indul – előbbi szériában első dobogóját szerezte Miamiban elért második helyével, túraautóval pedig már a futamgyőzelmet is megízlelte az Oulton Parkban.

Így készültek el a Rolex reklámtáblái Bakuban

Az már teljesen megszokott, hogy az F1-es pályák mentén lévő táblákon többször visszaköszönnek a sportág támogatói, ezek azonban nem maguktól kerülnek oda, hanem a Sportsignage munkájának köszönhetően. A cég sok apró kulisszatitkot megszokott osztani követőivel a munkafolyamatokat illetően, az alábbi képeken pedig azt láthatjuk, hogyan festették fel az ikonikus óramárka, a Rolex logóját, mely az egyik F2-es futam után rongálódott meg némileg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sport Signage (@sportsignage) által megosztott bejegyzés

Esős időmérő várhat a mezőnyre Montrealban

Két év kihagyás után tér vissza a Formula-1 Kanadába, ahol a RacingNews365.com szaklap információi szerint az előrejelzések az időjárásnak is komoly szerepet jósolnak. A péntek lesz a legmelegebb nap a hétvége folyamán 25 fok körüli levegőhőmérséklettel, de már aznap késő délután, a második szabadedzés ideje környékén megérkezhetnek a záporok és viharok Montrealba. Szombaton aztán tulajdonképpen egész nap bármikor hullhat csapadék, így az időmérőt alaposan megkavarhatja némi eső, ráadásul jóval hűvösebb is lesz, 13-17 fok körül alakul majd a hőmérséklet. Vasárnapra viszont már ismét száraz időt mondanak a meteorológusok, bár a hőmérő higanyszála csak 18-19 fokig kúszik majd fel az előrejelzések szerint.

f1-eso-dppi

Charles Leclerc késésével viccelődött a Ryanair

Úgy látszik, tovább folytatódik a monacói pilóta balszerencséje, aki azok után, hogy az élről volt kénytelen feladni az Azerbajdzsáni Nagydíjat, még a Kanadába tartó repülőt is lekéste, amiről közösségi oldalain is posztolt, az alábbi szöveggel: „Azzal kezdem a hetemet, hogy lekéstem a Montrealba tartó járatomat” – írta Leclerc. Az esetre az egyik legnagyobb légitársaság, a Ryanair is reagált. „Ő egy ötös, de nem repül magángéppel. Számunkra ő egy tízes” – tette közzé a vállalat, mely a social médiában nem először próbál meg viccelődni, vagy szókimondó lenni bizonyos helyzeteket illetően.

 

Újra szezonnyitókat rendezhet Melbourne az F1-ben

Csütörtökre virradóra jelentették be, hogy egészen 2035-ig meghosszabbították az Ausztrál Nagydíj és az Albert Park szerződését a Formula-1-ben. Arról nem szólt a fáma, hogy Melbourne visszakapja-e az idénynyitó rendezésének jogát, amelyet részben a koronavírus-járvány miatt veszített el, Andrew Westacott, az Ausztrál Nagydíj promóterének vezérigazgatója ugyanakkor elárulta: részben ez lesz a helyzet. Westacott a Motorsport.com hasábjain elmondta: a most megkötött megállapodás értelmében a következő 13 évben legalább öt alkalommal az ő versenyük lesz az első az évadban.

Konkrét éveket is említett: 2024-ben és 2025-ben biztosan Melbourne-ben fog indulni a szezon, a következő tíz esztendő során pedig további legalább harmadik alkalommal. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy 2023-ban biztosan nem az Albert Parkban csap össze először a mezőny, de Westacott hozzátette: mindenképp az első három forduló egyikének fognak otthont adni minden szezonban. A promóter rámutatott: az idei viadal 400 ezer fölötti létszáma is azt bizonyítja, hogy az Ausztrál GP népszerűsége és sikeressége nem függ attól, hogy a nyitányként szerepel-e a naptárban vagy sem.

melbourne-f1-start-2022-dppi

fotó: DPPI

Brendon Hartley: A harmadik győzelem ugyanolyan jó, mint az első

Pályafutása során már harmadszor volt a győztes egység tagja Le Mans-ban Brendon Hartley, aki az első sikerét még a Porsche színeiben aratta 2017-ben, majd 2020-ban, valamint idén már a Toyotával tudott az első helyen zárni a legendás 24 órás viadalon. Az új-zélandi pilóta bevallotta, hogy legalább annyira meghatódott, mint az első győzelme során. „Ez legalább olyan jó érzés, mint az első. Teljesen elöntöttek az érzelmek, amikor áthaladtam a célvonalon, ezek mind kijöttek belőlem. Elképesztő verseny volt, folyamatosan hajtottuk egymást, így semmi sem maradt az aszfalton, annyira kiegyenlített küzdelem volt. A második győzelem fura volt a tömeg nélkül, de most itt volt a feleségem, és a hat hónapos kislányom. A mérnököm a rádión szólt, hogy látta őket, így pedig még jobban elvesztettem a fejem, és csak még többet könnyeztem” – idézte Hartley szavait a Motorsport.

Két Mercedes-védenc is pályafutásában fontos győzelmet szerzett hétvégén

Nagy öröm volt a hétvégén a Mercedes versenyzői akadémiájánál. A pilótaprogram legmagasabb szinten levő tagja, Frederik Vesti első Formula-2-es futamgyőzelmét szerezte meg Bakuban, a fordított rajtrácsos sprinten.

Eközben Nagy-Britanniában, az Oulton Parkban rendezett brit Formula-4 bajnokság második futamán a csillagosok másik protezsáltja, Daniel Guinchard menetelt az első helyezésig, szintén első győzelmet szerezve kategóriájában, sőt formulaautókkal is. Az ifjú brit negyedik versenyhétvégéjén ízlelte meg a győzelmet, miután az előző fordulón egy második helyezéssel először állt a dobogóra – a növendék tavaly még gokartozott, így első sikerét érte el formulaautóval.

A szóban forgó második futamon Ugo Ugochukwu végzett harmadikként, aki a McLaren akadémiájához tartozik – a fiatal amerikai ugyancsak idén szerezte első autós futamgyőzelmét, a pódiumon pedig már ötödször végzett.

Verstappen Lauda és Clark szintjén: már a top 10-ben a győzelmi örökranglistán

Max Verstappen a hétvégén Bakuban Formula-1-es karrierje 25. nagydíjgyőzelmét aratta, ezzel pedig utolérte a vonatkozó örökranglistán a háromszoros világbajnok Niki Laudát és a kétszeres vb-győztes Jim Clarkot: immár velük együtt áll a megosztott kilencedik helyen. A Red Bull versenyzője számára a következő mérföldkövet a 27 győzelmet számláló Jackie Stewart jelentheti. Rajta kívül már csak Lewis Hamilton (103), Michael Schumacher (91), Sebastian Vettel (53), Alain Prost (51), Ayrton Senna (41), Fernando Alonso (32) és Nigel Mansell (31) előzi a hollandot.

Verstappen egyébként a legfiatalabb azon versenyzők közül, akik elérték a 25 diadalt pályafutásuk során: a korábbi rekorder Vettel 25 évesen és 103 naposan aratta a negyedszázadik F1-es sikerét, míg a regnáló világbajnoknak ez 24 évesen és 255 naposan jött össze.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Gasly szerint másképp kell vezetni idén Kanadában

Pierre Gasly szerint a delfinezés és az idei kemény F1-es autók azt hozzák magukkal, hogy kicsit másképp kell vezetniük majd a pilótáknak a montreali pályán.

"Ezek az autók sokkal feszesebbek, mint az elődjeik, így a magas kerékvetők és a nagy sebesség igazi kihívást jelentenek majd - ahogy persze a bajnokok fala is. Sokkal inkább el kell most kerülnünk ezeket a kerékvetőket, pedig eddig pont hogy minél jobban át kellett mennünk rajtuk ahhoz, hogy jó kört rakjunk össze. Ez is utcai pálya lesz, de más az előző kettőhöz képest, itt gyors kanyarokat kell megoldani" - mondta a francia.

at_1

fotó: dppi

Vettel az egyik főszereplője a bakui onboard videós válogatásnak

A négyszeres világbajnok az időmérős falazásával, a futamon az Oconnal zajlott csata közben elkövetett hibájával és a rajtjával is szerepel az Azerbajdzsáni Nagydíjról készült belső kamerás válogatásban, de Yuki Tsunoda is az átlagnál többször bukkan fel a videóban, ami IDE vagy a képre kattintva indul:

vettel-baku-onboard

Három éve a Ferrarié lett a montreali pole – ezzel a körrel

2019-ben rendeztek utoljára Kanadai Nagydíjat, azóta a koronavírus miatt nem, így egy szünet után tér vissza a mezőny Montrealba. Három évvel ezelőtt Sebastian Vettel szerezte meg itt a máig utolsó pole-pozíciót, méghozzá ezzel a körrel:

maxresdefault_3

Marko megdicsérte Russellt és a Mercedest

A tavalyi háborúskodás után idén többször is pozitívan szólt már a Mercedesről a Red Bull tanácsadója, dr. Helmut Marko, aki a felek közötti közvetlen harc megszűnésével már más hangot üt meg. Az Azerbajdzsáni Nagydíj után is megdicsérte a a csillagosokat:

"Látható, hogy mit lehet elérni, ha valaki olyan kiegyensúlyozott, mint George Russell és a Mercedes. A sebességük nincs meg, de a kiegyensúlyozottság azt eredményei, hogy a megszerzett pontok terén nincsenek leszakadva" - emelte ki Marko azt, hogy Russell csak 17 ponttal van lemaradva Charles Leclerc-től. Ha pedig már Ferrari, természetesen a maranellóiak technikai gondjait is gyorsan elintézte:

"Nekünk volt két kiesésünk technikai hiba miatt, most már Leclerc-nek is megvoltak ezek, így jelenleg döntetlen az állás."

-00122021_332

fotó: dppi

Így áll a bakui hibák kivizsgálása és orvoslása a Ferrarinál

Kettős műszaki hibás kieséssel zárult a Ferrari számára a Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj: előbb Carlos Sainz autóján lépett fel váratlanul hidraulikai probléma, majd az élen álló Charles Leclerc erőforrása mondta fel látványos elfüstölés kíséretében a szolgálatot. A Scuderia két nappal a bakui események után rövid közleményben tájékoztatott arról, hogyan áll jelenleg a történtek kivizsgálása:

„Charles motorja szerdán érkezik meg a gyárba, az előzetes vizsgálatnak estig véget kell érnie. Carlos autójának hidraulikus elemeit már megvizsgáltuk: Kanadára kész a rövid távú megoldás, miközben dolgozunk a közép- és hosszú távú megoldásokon” – írta a Ferrari. Leclerc esetén a fentiek miatt kijelenthető, hogy a monacói a hétvégi montreali versenyen vagy a szezon elején használt első motorjával fog rajthoz állni, vagy máris be kell vetni a harmadik hajtásláncot, ami az utolsó a szabályok adta kereteken belül.

sainz-baku-hiba-dppi

Brundle szerint is a Mercedesnek kell megoldania a pattogást, nem az F1-nek

Bakuban ismét központi témává vált a delfinezésnek nevezett, már ránézésre is kellemetlen jelenség, amely az új filozófia mentén tervezett 2022-es autók velejárója. Az azeri pálya hosszú egyenesében a szokottnál több csapatot érintett a pattogás, emiatt többek között Daniel Ricciardo és Pierre Gasly is felszólalt az egészségi kockázatok kapcsán. Nem beszélve a Mercedes-pilótákról, akiket eddig is a leginkább szenvedtek ettől: Lewis Hamilton konkrétan alig tudott kiszállni az autójából a futam végén a hátfájdalmai miatt.

Több versenyző szerint is szabálymódosításra lenne szükség, hogy megszüntessék a pattogást, Christian Horner, a delfinezéstől alig szenvedő Red Bull csapatvezetője szerint azonban az érintett alakulatoknak kellene megoldaniuk a dolgot, még ha ez teljesítményvesztéssel is járna számukra. Hasonló álláspontra helyezkedett a Sky Sports szakértőjeként tevékenykedő korábbi F1-es pilóta, Martin Brundle is:

„A csapatok, amelyek megoldották a jelenséget, azt mondják, ez a Mercedes problémája, nem az egész Formula-1-é. Természetesen az istállók meg tudják oldani a hasmagasság megemelésével, de akkor komoly teljesítményt veszítenek. Fel kell áldozniuk a kényelmet a teljesítményért, de ami igazán meglepő, hogy a Mercedes szemlátomást nem tudja kezelni az egyébként remeknek tűnő, de kiaknázatlan autóját. Szerintem Christian többé-kevésbé azt mondja, amit én is: ezt a problémát a csapatoknak kell megoldaniuk. Ha arra kérsz más alakulatokat, hogy segítsék a Mercedest, az olyan, mintha a pulykát kérnéd arra, hogy támogassa a karácsonyt. De persze nem akarom elbagatelizálni azt, amin George és Lewis keresztülmegy, mert tényleg különösen fájdalmasnak tűnik a jelenség.”

mercedes-baku-f1-dppi

Piastri harmadszor is tesztelt, újabb fiatal debütál az Alpine-nal

Az Alpine hivatalos tartalékja, Oscar Piastri harmadik privát tesztjén vett részt a csapat tavalyi versenygépével, Austin és Katar után Silverstone-ban vezethette az A521-et kedden, újabb értékes Formula-1-es tapasztalatokat szerezve.

Szerdán az ausztrál helyett az Alpine akadémiájának másik növendéke pattanhat a volán mögé: a Formula-2-es pontversenyben 22. helyen álló Olli Caldwell tesztbemutatkozását teljesíti a gárdával hazai pályán. „Pályafutásom legnagyobb pillanata” – fogalmazott a ma pályára gördülő Caldwell, akinek a teszt születésnapi ajándék is lesz, szombaton töltötte be 20. évét.