Őrült pillanatokat hozott a NASCAR All-Star futama
https://formula.hu/parc-ferme/32425
A hagyomány tovább folytatódott, így idén is megrendezték a NASCAR All-Star versenyét, mely nem számít bele a bajnokságba, a győztes viszont egymillió dollárt vihet haza. Bár ez gyakorlatilag egy gálának számít, és a lebonyolítás sem a szokásos, mégis egészen elképesztő dolgokat láthattunk Texasban, többek között egy hatalmas bukást. A vasárnapi versenyen 24-en vehettek részt, a tavalyi futamgyőztesek, és a korábbi bajnokok pedig automatikusan bekerültek, míg a többiek az Open futamokról tudtak kvalifikálni, illetőleg egy embert a közönség szavazhatott be. A főversenyt Kyle Busch várhatta az élről, ám Joe Gibbs Racing pilótája egy hatalmas balesetbe került, amikor Ross Chastain eltalálta őt. Utóbbi autója a levegőbe emelkedett, és Chase Elliottot is magával vitte, de végül mindenki sértetlenül megúszta az esetet.
A futam másik látványos incidense a későbbi győztes Ryan Blaney nevéhez köthető, akit majdnem kizártak a versenyről. Bár a leintés előtt szinte biztos volt a győzelme, a Team Penske versenyzője túl korán kezdett el ünnepelni, ezért az ablakhálót is letépte, a kockás zászló helyett pedig a sárgát lengették be Ricky Stenhouse Jr. hibája után, így az All-Star szabályai szerint még nem hirdettek végeredményt, és egy kétkörös hosszabbítás következett. Blaney végül helyére tette az elemet, majd a ráadásban is az élen maradt, és az övé lett a pénzdíj. A második helyen Denny Hamlin, míg a harmadik pozícióban Austin Cindric futott be.
Marquez és Verstappen is ott volt a Honda ünnepén
https://formula.hu/parc-ferme/37081
Max Verstappen is részt vett Motegiben az úgynevezett Honda Thanks Dayen, vagyis a "Köszönet Napon", ahol összegyűlnek a legnagyobb sztárok, akik a Honda kötelékében versenyeztek, hogy év végén egy hatalmas motorsport-show-val köszönjék meg a japán közönség támogatását. A Red Bull háromszoros világbajnoka mellett jelen volt Marc Marquez is, akinek ez volt egyik utolsó hondás kötelezettsége, mielőtt a Gresini Ducati szerelését ölti magára 2024-től.
A két világbajnok mellett természetesen tiszteletét tette Sergio Perez, Daniel Ricciardo és Yuki Tsunoda is, emellett pedig egy gokartversenyen is összemérhették tudásukat a versenyzők. Emellett a helyi kedvenc Tsunoda kipróbálhatta a Brabham Honda BT16-ot - amit az 1965-ös és 66-os szezonban használtak -, míg a kétszeres Super Formula bajnok Tomoki Nojiri is megtett pár kört Verstappen 2021-es világbajnok autójával, az RB16B-vel.
Képek és videók az ünnepségről:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Igaza volt az F1-nek, rekordbevételt hoztak Vegasba
https://formula.hu/parc-ferme/37080
Az MGM Resorts üzleti vezérigazgatója arról számolt be, hogy az F1-es nagydíj hétvégéjén sohasem látott bevételt produkált a szállodaláncuk. A Las Vegas-i Nagydíj egyébként is az év egyik legjobb futama volt, amit természetesen Max Verstappen nyert.
"Ez volt a legnagyobb bevételt generáló hétvége a vállalat történetében" - mondta Jonathan Halkyard, majd hozzátette: "a második helyre csúszott ezzel vissza a 2019-es CES", vagyis a Szórakoztató Elektronikai Kiállítás.
Fotó: Mercedes
„Az eredeti Barbie és Ken” – Lawson barátnőjével pihen
https://formula.hu/parc-ferme/37079
Daniel Ricciardo még a nyári szünetet követő Holland Nagydíj egyik szabadedzésén törte el a csuklóját, ezt követően Liam Lawson helyettesítette az ausztrál pilótát az AlphaTaurinál. A Red Bull 22 éves tehetsége öt versenyen – és egy sprinten vett részt – amiken két ponttal járult hozzá a csapat sikereihez, a közvéleményt pedig váratlanul érte pozitív szereplése. Az új-zélandi pilóta most Kaliforniában piheni ki a hosszú szezon fáradalmait, barátnője társaságában. "Bár Új-Zélandon szebb partok vannak, de veled minden part a legszebb" - írta Lawson a kép alá, ahol a rajongók közül többen is az eredeti Barbie-ként és Kenként utaltak rájuk.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Tost álompárosa: Vettel és Verstappen – na de melyikük nyerne?
https://formula.hu/parc-ferme/37078
Az AlphaTauri idén nyugdíjba vonuló csapatfőnöke megannyi tehetséges pilótát "kinevelt" a nagycsapat számára, közéjük tartozik a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel és – az egyelőre – háromszoros győztes Max Verstappen.
A 18 éven át csapatfőnökként dolgozó osztrák szerint Vettel legyőzné Verstappent azonos körülmények közt: "Az én álompárosom Vettel és Verstappen lenne, mivel mindketten elkötelezettek az F1 iránt és pokolian gyorsak. Ha egy körön nézzük a tempójukat, akkor valószínűleg az időmérőkön Max teljesítene jobban, de a futamokon már inkább Sebastian győzelmére fogadnék" - idézi a Crash Franz Tostot.
Fotó: Red Bull Content Pool
Hatalmas meglepetésbulit szervezett felesége a születésnapos Hornernek
https://formula.hu/parc-ferme/37077
November 16-án töltötte be 50. életévét a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, azonban a Formula-1-es szezon közben nehezen találtak volna időt arra, hogy ezt megünnepeljék, most azonban, hogy véget ért a 2023-as versenyszezon, felesége egy nem akármilyen meglepetésbulival kedveskedett párjának. Geri Halliwell ugyanis egy olyan vacsorát szervezett meg a Red Bull csapatfőnökének, amelyen Rod Stewart és Bernie Ecclestone is jelen volt, olyan más hírességek mellett, mint a Take That énekese, Gary Barlow.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Meddig tartanak a versenyzők szerződései?
https://formula.hu/parc-ferme/37076
A csapatok közül utolsóként a Williams is bejelentette 2024-es felállását, ezzel az összes versenyző helye biztosított a következő szezonra. Ami viszont az ezt követő időszakot illeti, nos, ott nagyon más a helyzet, hiszen jelen állás szerint számos pilóta sorsa tisztázatlan 2024-et követően. Az alábbiakban látható, kinek meddig van élő szerződése aktuális csapatával:
Red Bull
Max Verstappen (2028)
Sergio Perez (2024)
Ferrari
Charles Leclerc (2024)
Carlos Sainz (2024)
Mercedes
George Russell (2025)
Lewis Hamilton (2025)
Alpine
Esteban Ocon (2024)
Pierre Gasly (2024)
McLaren
Lando Norris (2025)
Oscar Piastri (2026)
Alfa Romeo
Valtteri Bottas (2025)
Zhou Guanyu (2024)
Aston Martin
Fernando Alonso (2024)
Lance Stroll (?)
Haas
Nico Hülkenberg (2024)
Kevin Magnussen (2024)
AlphaTauri
Yuki Tsunoda (2024)
Daniel Ricciardo (2024)
Williams
Alex Albon (2024)
Logan Sargeant (2024)
Nem jött össze Vettel hypercaros tesztje
https://formula.hu/parc-ferme/37075
Az év során többször szó esett arról, hogy Sebastian Vettel a JOTA versenyzője lehet a WEC 2024-es szezonjában, ám a MotorsportMagazin.com beszámolói szerint úgy tűnik, hogy végül ez nem fog megvalósulni. A csapatfőnök, Dieter Gass beszélt is a négyszeres F1-es bajnok meghiúsult hypercaros tesztjéről:
„Felvettük a kapcsolatot, de több okból kifolyólag, például, mert az autó külföldön van, harminc nappal előbb be kell jelenteni, illetve Sebastian személyes tervei miatt sem kerülhetett sor a tesztre a mi Porschénkkal” – mondta Gass, de hozzátette, hogy az ajtó nyitva áll Vettel előtt: „Továbbra is érdekel minket az együttműködés és a tárgyalások folytatása, akár a 2025-ös szezont illetően is.”
Sebastian Vettel szintén megerősítette, hogy voltak egyeztetések, de azt is aláhúzta, hogy nincs semmilyen konkrétum, és nem biztos benne, hogy ezt akarja csinálni – ahogy azt is, hogy a fenntarthatóság kérdése továbbra is kulcsfontosságú a számára.
Perez: A francnak sincs már kedve év végén tesztelni
https://formula.hu/parc-ferme/37074
Az egész mezőnyből az egyik legtöbb, összesen 117 kört tett meg a 2023-as szezon utolsó tesztnapján Sergio Perez, aki ezt követően beszélt ezeknek az eseményeknek a sajátos hangulatáról: „Így a végén a francnak sincs már kedve ezt csinálni, de rengeteget tanulunk belőle, és nagyon produktív is, ezért fontos rászánni az időt” – mondta a mexikói, majd így folytatta:
„Szóval, sok eredményes teszt, hasznos információk a jövő évre, mindent egybevetve ez egy jó módja a szezon befejezésének. Nagyon fontos, hogy egy ilyen napot együtt tudunk tölteni a csapattal, mert hazaviszünk némi házi feladatot, amin dolgozhatunk. A csapat idén dominánsan szerepelt, de nekem elég nehéz évem volt, és biztos vagyok benne, hogy jövőre is nagyszerű autónk lesz” – mondta a mexikói, aki abban bízik, hogy az egyensúly terén jobb lesz a következő szezon a számára.
Hamiltonnak a Hungaroring és a COTA volt a csúcs
https://formula.hu/parc-ferme/37073
Az Abu Dhabi Nagydíjat követően Lewis Hamilton megtörten úgy nyilatkozott, hogy semmit nem visz magával az idei szezonból, legföljebb annyit, hogy „túlélte” 2023-at. Később viszont már sikerült pozitívumokat kiemelnie, még hanem is sokat – a Magyar és az USA Nagydíj hétvégéjét…
„Azt hiszem, a pole-pozíció megszerzése Budapesten, nem gondoltuk, hogy ez lehetséges lesz, amikor idén először vezettem az autót” – emelte ki a szezonja legpozitívabb élményét a hétszeres világbajnok, míg a másik a texasi forduló volt: „Az Austinban látott fejlődés, és az a tény, hogy ha van még néhány kör, akkor talán lőtávolban lettünk volna a győzelemért.”
„Egyre élvezetesebb lett vezetni, az autót” – folytatta Hamilton. „Az, hogy végre nem hátrafelé, hanem előrefelé haladtunk, pozitív volt. De ez alapvetően még mindig nem egy győztes autó, és ezen kell változtatnunk jövőre.”
Visszatért a karlendítés miatt eltiltott gokartos
https://formula.hu/parc-ferme/37072
Az AKM Motorsport versenyzője, Artyom Szeverjuhin zárta élen az utolsó szezonvégi olasz F4-es tesztet Vallelungában. Persze önmagában ennek nem lenne sok hírtértéke, csakhogy ő volt az a versenyző, aki a tavalyi algarvei gokart Eb-forduló megnyerése után a dobogón állva állítólag egy olyan mozdulatot mutatott be, melyet náci karlendítésként értékeltek.
Szeverjuhin az olasz himnusz közben tette ezt a mozdulatot, ugyanis olasz licensszel versenyzett, mivel az oroszt nem használhatta a nem sokkal korábban kitört háború miatt. Tettére gyors válasz érkezett, hiszen csapata, a Ward Racing felbontotta a szerződését, az FIA pedig kizárta őt, és vizsgálatot indított ellene az incidens miatt.
Az akkor 15 éves versenyző később így nyilatkozott: „Sosem támogattam a nácikat, az egyik legsúlyosabb emberiség elleni bűnnek tartom valaha, amit elkövettek. Nem tudom, hogy történt, tudom, hogy az én hibám, tudom, hogy hülye vagyok, és vállalom a büntetést. De kérem, értsék meg, hogy sem a nácikat, sem a fasizmust nem támogattam ezzel a gesztussal.”
Horner odaszúrt az Abu Dhabi Nagydíj egyik stewardjának
https://formula.hu/parc-ferme/37070
Sergio Perezt a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj leintését követően berendelték a stewardok, mert nehezményezték, hogy kemény kritikával illette őket a Lando Norrisszal történt koccanása után kapott büntetése miatt. Christian Horner csapatfőnök viszont megvédte versenyzőjét: „Szerintem csak kinyilvánította a frusztrációját. Az a probléma, hogy ha egy futballista dühöng, akkor nincs mikrofon a pólóján” – mondta, majd így folytatta:
„A frusztrációját meg lehet érteni, elvesztett egy dobogót egy nagyszerű versenyt végén, szóval csak kiengedte a gőzt, de sajnos ez adásba került” – mondta, majd hozzátette, hogy az Abu Dhabiban a versenyzői steward szerepét betöltő Vitantonio Liuzzi megértő lehetne az ilyesmivel…
„Jól ismert volt a kirohanásairól annak idején is, amikor sok évvel ezelőtt még nálam versenyzett. Szóval megesik az ilyesmi. Csak neki szerencséje volt, hogy nem került adásba.”
A világbajnokok a fizetési lista élén, Perez a negyedik
https://formula.hu/parc-ferme/37068
A Forbes összeállította a 2023-as szezon legjobban kereső F1-es pilótáinak listáját, melyben különböző források segítségével állapították meg, ki mennyi pénzt vihetett haza idén. Az összegek csak a fizetést és a bónuszokat tartalmazzák, s nincs levonva belőlük sem az adó, sem az esetleges ügynöki jutalék. Zárójelben a fizetés és a bónusz összege szerepel egymástól elkülönítve.
A legjobban kereső versenyzők 2023-ban:
1. Max Verstappen 70 millió USD (45+25)
2. Lewis Hamilton 55 millió USD (55+0)
3. Fernando Alonso 34 millió USD (24+10)
4. Sergio Perez 26 millió USD (10+16)
5. Charles Leclerc 19 millió USD (14+5)
6. Lando Norris 15 millió USD (5+10)
7. Carlos Sainz 14 millió USD (8+6)
8. George Russell 9 millió USD (4+5)
9. Pierre Gasly 8 millió USD (5+3)
9. Oscar Piastri 8 millió USD (3+5)
Mercedes: Nincs téli szünet, cél a bajnoki cím
https://formula.hu/parc-ferme/37071
A Mercedes rendkívül szoros küzdelemben tudta maga mögé utasítani a Ferrarit a 2023-as konstruktőri bajnokságban, és bár nem az ezüstérem volt a céljuk, megkönnyebbülést jelent számukra, hogy legalább ennyit sikerült elérniük – erről beszélt a vezető versenystratéga, Rosie Wait a szezont értékelve:
„Végső soron mindannyian azért vagyunk itt, hogy bajnokságot nyerjünk, és ezt idén nem tudtuk teljesíteni, azonban a teljesítményünket és a kihívásokat figyelembe véve a második hely egy igazán jó eredmény, így ez a hét a boldogság és a megkönnyebbülés jegyében telt, hogy ezt sikerült megszereznünk. Most már minden energiánkat arra fordíthatjuk, hogy jövőre eggyel jobb helyen zárjunk” – mondta Wait, aki arra is kitért, hogy a „téli szünetben” valójában kőkemény munka vár a csapat tagjaira.
„Nincs olyan, hogy téli szünet. Valójában a versenyeken dolgozó csapatot leszámítva a téli időszak gyakran a zsúfoltabb a többinél. A gyárban sokan már hónapok óta a jövő évi autóra koncentrálnak, és most, hogy a versenyek véget értek, a hangsúly teljesen átkerülhet erre. Mindenki azon van, hogy az autó készen álljon a szezon előtti tesztekre.”
Megvan az F1-es szezon legidegesebb versenyzője!
https://formula.hu/parc-ferme/37067
A Formula Podcast adásainak állandó eleme a Magas Vérnyomás Különdíj kiosztása annak a versenyzőnek vagy más F1-es személyiségnek, aki az adott hétvégén a legidegesebbnek bizonyult. Ez alapján áll össze az Idegeskedő Világbajnokság tabellája, melynek élén idén Pierre Gasly végzett.
A szezon legemlékezetesebb magasvérnyomású pillanata is Gaslyhoz kötődik, aki a suzukai Japán Nagydíj leintését követően kezdett emlékezetes őrjöngésbe, miután csapata arra kérte, adja át pozícióját csapattársának, Esteban Oconnak.
A Formula Podcast legújabb, az Abu Dhabi Nagydíjat értékelő adásában persze az idegeskedés mellett sok más is szóba került – hallhattok többek között a Spanyol Nagydíj és Hülkenberg jövőjéről, valamint a bokszutcai védőszemüveg-ügyről is…
Bármikor bejelentheti Sargeantot a Williams
https://formula.hu/parc-ferme/37066
Magyar idő szerint pénteken 15:45-kor a Williams egy rövid, de annál beszédesebb üzenetet tett közzé az X-en: Check bio, azaz nézzétek meg a "bio" részt az adatlapon. Aki pedig megnézi, mindössze ennyit lát ott:
Nehéz ezt nem úgy érteni, hogy közeleg Logan Sargeant szerződéshosszabbításának bejelentése...
Ismertette az első 2024-es F1-es futamok gumikiosztását a Pirelli
https://formula.hu/parc-ferme/37065
Alig ért véget a 2023-as Formula-1-es évad, a Pirelli máris 2024-ben jár, ugyanis közzétették az első három versenyre szállítandó gumikeverékeiket. Mint arról írtunk, jövőre az idén egyszer sem használt C0-s opció már hivatalosan sem lesz része a kínálatnak, a maradék öt keveréket pedig egyaránt látni fogjuk az első három forduló során.
A bahreini nyitányon és az azt követő Szaúd-arábiai Nagydíjon nem változik a kiosztás az ideihez képest: az abroncsokat megterhelő szahíri pályán a legkeményebb C1–C2–C3-ast használhatják majd a csapatok, míg Dzsiddában a spektrum közepét jelentő C2–C3–C4 kombinációt láthatjuk majd. Az Ausztrál Nagydíjra viszont eggyel lágyabb keverékeket visz a Pirelli az adatok alapján, mint 2023-ban, így a három legpuhább opció, a C3, a C4 és a C5 lesz majd versenyben a melbourne-i Albert Parkban, amitől változatosabb stratégiákat remél a gumigyártó.
Russell már el is kezdte kipihenni a nehéz 2023-as szezont
https://formula.hu/parc-ferme/37064
Élete legrosszabbjaként értékelte a 2023-as szezonját George Russell. A Mercedes pilótája mindössze két alkalommal állhatott dobogóra ebben a szezonban, először még Barcelonában, majd legutóbb a szezonzárón végzett a harmadik pozícióban, amivel végül megmentette a második helyet csapatának a konstruktőri pontversenyben. A szezonzáró és az azt követő teszt után Russell az Egyesült Arab Emirátusokban marad, ahol most a naplementében szárnyas szörfözve készül kipihenni 2023 minden baját és keserűségét, hogy a következő szezonra 100%-os állapotban térhessen vissza.
Recharge on pic.twitter.com/9ZBLhtU0xz
— George Russell (@GeorgeRussell63) November 30, 2023
A Mercedes 2021-es példája miatt nem biztos az F1-es dominancia folytatásában a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/37063
Minden idők (egyik) legdominánsabb idényét produkálta 2023-ban a Formula-1-ben a Red Bull és azon belül is Max Verstappen: az energiaitalosok csupán a Szingapúri Nagydíjat nem nyerték meg, míg a holland a bikák 21 sikeréből 19-et szállított. Mivel az RB19-est nagyjából a nyár vége óta nem is igazán fejlesztette a Red Bull, a jövő évi autóra koncentrálhattak az erőforrásaikkal. Ennek ellenére Christian Horner nem veszi készpénznek, hogy 2024-ben is tarolni fognak – szerinte épp a Mercedes 2021-es példája igazolja, hogy nem lehet ezt garantálni:
„Láthattuk ezt a Mercedesnél is 2020 után. Ha emlékszünk, az volt a legdominánsabb idényük valaha, és mégis sikerült legyőznünk őket 2021-ben. Van egy apró szabálymódosítás, de úgy vélem, semmi sem marad mozdulatlan. Láthattuk, hogy az ellenfelek közelebb kerültek egyes helyszíneken, és úgy gondolom, a koncepciók is közeledni fognak egymáshoz. A stabil szabályok mindig összerázódást eredményeznek. Nem hiszem, hogy valaha is meg tudjuk ismételni ezt a szezonunkat, de remélhetőleg át tudjuk ültetni az RB19-esből tanultakat az RB20-asba, és olyan autóval állhatunk elő, amellyel megvédhetjük a címeinket” – idézi a Red Bull csapatfőnökét a Motorsport.com portál. Igaz, hozzá kell tenni, hogy 2024-ben még stabilabbak lesznek a szabályok, mint 2020-ról 2021-re fordulva, amikor a padlólemez paraméterein azért változtattak, s ez okozta a Mercedes viszonylagos visszaesését.
A fordított rajtrácsos futamok is unalmasak lennének Russell szerint
https://formula.hu/parc-ferme/37062
Még mindig nem tudni, milyen lesz a sprintek lebonyolítása 2024-ben. Az egyik opció a fordított rajtrács, amelynek népes az ellentábora: versenyzői oldalról George Russell érvelt ellene.
„Szerintem nem működne. Az F3-ban és F2-ben megtanultam, hogy a legnehezebb az épp előtted levőt megelőzni. Ha megfordítják a rajtrácsot, akkor a leggyorsabb autó hátrakerül a 10. helyre, meg akarja előzni a második leggyorsabbat a kilencedik helyért, az pedig a harmadik leggyorsabbat a nyolcadik helyért. Mindenki a legközelebbi riválisát akarja megelőzni. Az eredmény egy DRS-vonat lesz. Az F1-ben egy Williams vezetni fog egy Haas előtt, aki pont nem tud előzni, mögötte egy Alpine, mögötte egy McLaren. Nem hiszem, hogy ez a koncepció működne” – fejtette ki véleményét Russell.
150 ezer dollár körüli adomány gyűlt össze Bottas pucér naptárával
https://formula.hu/parc-ferme/37059
Mint arról mi is beszámoltunk, néhány hete Valtteri Bottas kiadta a Bott-Ass névre hallgató 2024-es naptárját, amelynek lapjain meztelenül láthatjuk a finn F1-es pilótát. Az Alfa Romeo versenyzője ezzel a Movember mozgalomhoz csatlakozott, ugyanis a naptár bevételeiből a prosztatarák elleni kutatást támogatja a többszörös futamgyőztes. Bottas most az Instagramon közölte: bár a pontos számokat még kalkulálják, nagyjából 150 ezer dollár körüli adománnyal tudnak beszállni a kutatásokba, amiért köszönetet mondott a naptárból vásárló rajongóinak.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon