DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

1-től 77-ig: Kis rajtszámhatározó

Bár manapság valószínűleg kevesen azonosítják az F1-es versenyzőket rajtszámuk alapján futam közben, azért nem árt tisztában lenni az egyes versenyzők választott számával. Az F1 Twittere össze is gyűjtötte őket egy csokorba a Max Verstappen által felvett 1-estől Valtteri Bottas 77-eséig, ügyelve a csapatonként eltérő dizájnra is.

Hülkenberget nem érdekli az FIA politikai szabálya

A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. Nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. Ezzel többen egyet is értenek (Zak Brown McLaren-vezér is kifejtette erről a véleményét), Nico Hülkenberget viszont különösebben nem izgatja:

„Ez egy nagyon nehéz téma. Sportolók vagyunk, azért megyünk el egy országba, egy régióba, hogy tegyük a dolgunkat, és a szenvedélyünknek hódoljunk. Én sosem használtam ezt fel politikai üzenetek közlésére. Szerintem ez személyes dolog, mindenki másképp látja, de engem ez nem nagyon fog befolyásolni. Másokat jobban” – mondta az F1-be visszatérő német az RTL-nek.

f1-hulkenberg-haas_1

fotó: dppi

Megúszta a 24 éves börtönbüntetést a motoros világbajnok

Adócsalás miatt került nagy bajba Sito Pons: a 250 köbcentis kategória korábbi kétszeres motoros világbajnokát súlyos (hat rendbeli) adócsalással vádolták meg. Emiatt a spanyol államügyész 24 évnyi börtönt és emellett több mint 12 millió eurós bírság kifizettetését kérte Pons ellen. A vád szerint az exmotoros 2010 és 2014 között nem fizetett adót Spanyolországban.

A spanyol Marca viszont most arról számolt be, hogy Pons megúszta a börtönt: a barcelonai legfelsőbb bíróság megállapította, hogy 2010 és 2012 között Monacóban, 2013-ban és 2014-ben pedig az Egyesült Királyságban kellett adóznia, mivel csapatfőnöki teendői miatt évi 200 napnál is többet töltött külföldön.

pons-motogp

„A rajongók csak szégyenkezhetnek”, hova jutott az F1 Németországban

Két évtizeden át Németország a legfőbb nagyhatalom volt a királykategóriában egyéni világbajnokokkal, a Mercedes sikereivel és két hazai nagydíjjal. Néhány év alatt mélyrepülés történt – erre mutatott rá Norbert Haug, a csillagos márka egykori F1-es főnöke:

„Tragédia, ami Németországban a Formula-1-ből lett. A motorsportrajongók csak szégyenkezhetnek miatta” – mondta Haug az RND-nek. „1994 és 2016 között a német világbajnokok futószalagon jöttek, Michael Schumacher hétszer, Sebastian Vettel zsinórban négyszer, végül utoljára Nico Rosberg. A Mercedes motorpartnerként négy egyéni vb-címet nyert, majd saját csapattal zsinórban nyolcat konstruktőrként. A német versenyen 100 ezer látogató volt, az RTL-en 12 millióan nézték. Még 2010-ben is hét német volt az F1-ben.”

Ehhez képest a közvetítést most hárommillióan nézik, a versenyzők és hazai futamok eltűntek: „Ma Nico Hülkenberg másodrangú csapatnál van, Mick Schumacher csak tartalékos, Német Nagydíj pedig régóta nincsen” – szemléltette a tragikus képet Haug.

„Verstappen mészárolt idén” – az ex-F1-es egy előzést külön kiemelt

„Ebben az évben Verstappen és a Red Bull felsőbbrendűek voltak” – kezdte a Gazzetta dello Sportnak a 2022-es szezont értékelő René Arnoux. A hétszeres nagydíjgyőztes így fogalmazott: „Számos alkalommal, például Zandvoortban, mindenkit lemészárolt a futamon. A szememben Charles Leclerc közel van hozzá, de még mindig Verstappennél a plusz.”

A 80-as években Renault-nál és Ferrarinál szereplő francia a Japán Nagydíj rajtjánál történt előzést külön kiemelte: „Amit ott csinált, tökélyre vitt külső íves előzés volt az esőben. Amikor azt kérik tőle, később tud fékezni, mint bárki más.”

A csapattárs földbe döngölése kapcsán hozzátette: „Perez Monacóban és Szingapúrban, a lassabb pályákon nyert. De amikor azt mondják, hogy nem volt ugyanolyan autója, mint Maxnak, akkor butaságokat állítanak” – tette hozzá Arnoux.

Fotó: Red Bull Content Pool

„Ne tegyük politikai sporttá az F1-et!” – a McLaren-vezér támogatja az FIA-t

A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. A lépés nagy visszhangot váltott ki, de fontos hangsúlyozni, hogy nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. A McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown szerint pedig ez így rendben is van:

„Összességében egy olyan sport akarunk lenni, ami jót tesz” – nyilatkozta az ESPN-nek. „Csak meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy ne legyen minden verseny rajtja egy új politikai program valakinek. Nem gondolom, hogy ez egészséges, elterelheti a figyelmet arról, amiért az emberek bekapcsolódtak, nevezetesen arról, hogy megnézzék a nagydíjat. Örülök, hogy nyitva az ajtó a pilóták és a csapatok előtt, hogy beszéljenek az FIA-val, ha van egy téma, amit meg akarnak vitatni. Nem arról van szó, hogy tilos bármit csinálni, csak az engedélyük nélkül az. Mindenki szabadon felszólalhat. Időnként valóban kezdtek elszabadulni a dolgok a rengeteg üzenettel… eltereli-e ez a fókuszt a sportról?”

Brown arra is rámutatott, hogy a pilóták a nagydíjhétvégéken kívül továbbra is amellett foglalnak állást, ami mellett akarnak. Hozzátette, hogy rengeteg sportba begyűrűzött már ez a jelenség, az F1-nek azonban ki kellene maradnia ebből: „A politika a természeténél fogva trükkös. Átkoznak, ha csinálod, átkoznak, ha nem bizonyos témákban. Szerintem ezt próbáljuk elkerülni: ne tegyük a Formula-1-et egy politikai sporttá. Csak versenyezzünk, és tiszteljük azt, ahol versenyzünk.”

f1-zak-brown-2022-mclaren

Kinevetik a Ferrarit, Hamilton elterül – az F1-es „lihegő” legjobb jelenetei

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások feloldása után visszatért a Formula-1-be a futamok utáni „lihegő” szoba, ahol a dobogósok pihenhették ki a verseny fáradalmait és beszélhették meg a legfontosabb momentumokat, amelyeket rendre ismételtek is egy tv-n. Az F1 YouTube-csatornája az itt látott legjobb jelenetekből készített egy 2022-es válogatást, benne azzal, ahogy a Magyar Nagydíj után még Lewis Hamiltonék is nevetnek a Ferrari kemény gumis stratégiáján, valamint többek között Max Verstappen suzukai bajnokavatása körüli bizonytalansággal – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-lihego-video

Alonso elmondta, akar-e F1-es csapatfőnök lenni

Noha már 41 éves, Fernando Alonso egyelőre nem szándékozik visszavonulni: néhány hónapja kötött többéves szerződést az Aston Martinnal. Ám bármennyire is versenyképes és gyors még mindig a spanyol, előbb-utóbb számára is eljön a távozás ideje, a kétszeres F1-es világbajnok viszont már korábban jelezte, hogy ekkor sem fordítana hátat teljesen a versenyzésnek és a sportnak. Egy dolgot azonban nem tart valószínűnek: hogy F1-es csapatfőnök váljon belőle.

„Nem akarok egyetlen ajtót sem becsukni most magam előtt, de pillanatnyilag nincs előkelő helyen a kívánságlistámon” – nyilatkozta Alonso az Auto Motor und Sportnak az erre vonatkozó kérdésre. „A mi munkánk rengeteg utazást is jelent, amit elfogadunk, mert imádjuk ezt a munkát és meg is tudjuk csinálni. Ha azért kellene utazgatnom, mert olyasmit csinálok, amiben nem vagyok annyira jó, hamar lemerülne a belső akkumulátorom.”

Ha a csapatvezetés felé nem is kacsingat, a fiatal pilóták menedzselésében már érdekelt Alonso az A14 Managament révén, amelyhez nemrég a Formula-E-ben szereplő Maximilian Günther is csatlakozott.

f1-alonso-2022-aston

Már a szezon közepén leállt az idei F1-es autó fejlesztésével a Williams

Mindössze nyolc pontot szerzett a 2022-es évad során a Williams, így a tavalyi kilencedik hely után visszacsúszott az utolsó pozícióba a konstruktőri világbajnoki összetettben. Jost Capito, a grove-i alakulat távozó csapatvezetője ugyanakkor elmondta: tudatos döntés volt, hogy a Brit Nagydíjon bevetett és egyébként szerinte jól működő jelentős fejlesztési csomagjuk után már nem fordítottak nagy erőket az idei versenygépre.

„Amikor röviddel utána azt látod, hogy a lemaradás túl nagy a nyolcadik-kilencedik helyhez, akkor nincs értelme sok erőt fordítani az idei autóra. Lehet, hogy maradsz úgy is a tizedik helyen, de elszalasztod a lehetőséget, hogy a jövő évi gépre koncentrálj” – magyarázta Capito a Motorsport.com hasábjain. „Úgyhogy amikor láttuk, hogy tizedikek leszünk, már nem számított a különbség, és az erőinket a következő évi autóra összpontosítottuk nem sokkal a nagy silverstone-i fejlesztések után.”

A távozó csapatvezető hozzátette: 2023-ban tényleg előre kell lépnie a Williamsnek, „különben valami tényleg rossz”. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy bár a költségplafon révén elvileg egyforma mennyiségű pénzt költhetnek az F1-es csapatok, a kiindulási pont nem volt azonos a limit bevezetésekor: a Williams például az előtte lévő években, a Dorilton Capital érkezése előtt alig fektetett be bármit is.

f1-williams-albon-silverstone-2022

Hamiltonhoz kapcsolódik Sargeant első F1-es emléke

Érkeznek a 2000 után született versenyzők a Formula-1-be: Yuki Tsunoda volt az első, a két 2023-as újonc, Logan Sargeant és Oscar Piastri lesz a második és harmadik. Sargeant az év utolsó napján tölte be a 22-t – ebből fakadóan mikor első F1-es emlékéről beszélt, nem nyúlt vissza túlzottan a múltba. Lewis Hamilton már versenyzett az első szezonban, amelyet követett.

„A Formula-1-et akkor kezdtem el nézni, mikor Lewis és Felipe Massa csatáztak a vb-címért 2008-ban. Korán keltem fel, hogy lássam a futamokat. Azután költöztem Európába, így a versenyeket végre normális időben tudtam nézni” – idézte fel a GQ magazinnak a Williams amerikaija. Sargeant hozzátette: „Az F1-ben a legmagasabb szintű a versengés, itt vannak a világ legjobbjai. Minden gyerek álma, hogy eljusson a csúcsra abban, amit csinál, ezért vonzott engem.”

Két erős TCR-sorozatban is rajthoz áll a 19 éves magyar túraautós

Komoly programot rakott össze a 2023-as szezonra Losonczy Levente: a fiatal magyar versenyző a Team Agressive Italia csapattal megegyezve kettős szezonra vállalkozott, a Hyundai Elantra N-nel a TCR Europe és a TCR Italy összes versenyén jelen lesz – ami 13 hétvégét jelent, köztük a TCR Világsorozatba beleszámító hungaroringi fordulót. A fiatal versenyző célját következőképp fogalmazta meg: a legjobb pozíciókért harcolni már a szezon legelejétől fogva.

Losonczy Levente 2022-ben is feltűnt már a nemzetközi színtéren: ő volt az egyetlen magyar, aki a WTCR alatti TCR-sorozatokban indult, négy hétvégét teljesített az európai, az olasz és a közép-európai sorozatokban ugyanezzel a csapattal. Szezonjába egy sérülés is becsúszott, a TCR Europe monzai hétvégéjén egy balesetben elrepedt a kézközépcsontja.

Leclerc már F1-es karrierje előtt levelet kapott Vetteltől

Charles Leclerc még csak a Formula-2-ben versenyzett, amikor máris hatalmas meglepetés érte őt Sebastian Vettel részéről: "Emlékszem, akkoriban még csak a szimulátoros dolgokat csináltam, ami valljuk be, nem könnyű munka. Eléggé fárasztó órákat ott tölteni és belemélyedni a részletekbe. Azt hittem, azt sem tudja, hogy ott vagyok, azonban egyszer csak kaptam tőle egy levelet, amelyben megköszönte nekem az egész éves fáradhatatlan munkámat a szimulátorban. Egészen hihetetlen volt."

Ezt követően a monacói és a német két évet töltöttek együtt csapattársakként a Scuderiánál, ahol nehéz pillanatokat is átéltek, ám Leclerc a mai napig hálás a négyszeres világbajnok, amiért olyan sok dolgot tanulhatott mellette.

Alonso Rambo-módba kapcsolt

Gyakorlatilag még inkább az előző szezon fáradalmait kellene kipihenni, az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso mégis gőzerővel készül a 2023-as idényre. A spanyol maga írta az Instagramon, hogy Rambo módjára készül a következő kihívásokra.

A MiniDrivers utolsó idei epizódjában leleplezi magát Dark Mini

Egy héttel ezelőtt kaptuk meg a Mini for Speed első részét a spanyol karikaturistától, amit ide kattintva meg is nézhettek, most pedig megkaptuk a gokartos paródia folytatását, egyben az év utolsó Mini-tartalmát, na meg persze arra is fény derül, hogy ki volt idén Dark Mini.

2000 lóerős szörnyeteget hajtott meg Nico Rosberg - 1,85 mp alatt gyorsul 100-ra

Nico Rosberg, 2016 Formula-1-es világbajnoka a horvát Rimactól szerezte be legújabb játékszerét, ami nem más, mint a 2000 lóerős Rimac Nevera Hypercar. A német kevesebb mint 2 másodperc alatt gyorsult 100-ra az új autójával. Nézzétek meg, hogyan szórakozik Rosberg a karácsonyi ajándékával. Biztos ami biztos, a kilométerórát azért kipixelezték. 

Ricciardo együttérzett az őt az F1-ből kitúró Piastrival

A nyári szünet körüli időszak egyik legfontosabb témája volt a Formula-1-ben, hogy az Alpine elől elhappolt Oscar Piastri váltja Daniel Ricciardót a McLarennél. A többszörös nagydíjgyőztes akár neheztelhetne is honfitársára, ám Ricciardo valójában még támogatja is a fiatal tehetséget. Az In the Fast Lane című podcast adásában azt is elmondta, hogy bizonyos szempontból még sajnálta is Piastrit amiatt, hogy olyan helyzetbe került, hogy balhé alakult ki a szerződtetése körül, ráadásul épp a honfitársát túrta ki a wokingiaktól és egyúttal az F1-es mezőnyből:

„Egyértelműen együttéreztem vele. Ne értsetek félre: természetesen bizonyos szempontból a karrierem félresiklott és eléggé elfoglalt voltam magammal és azzal, hogy mi a fenét fogok csinálni, de ugyanakkor tisztában voltam néhány megjegyzéssel és dologgal, ami az irányába érkezett. Több okból is együttéreztem vele. Először is, ennek kellene lennie életed legnagyobb pillanatának, hogy bekerülsz a Formula-1-be. Ez egy valóra vált álom, és nagy kár, ha ezt nem tudod megünnepelni vagy kiélvezni. Ráadásul csak így alakultak a dolgok: nem ő kreálta a helyzetet, csak belekerült” – fogalmazott Ricciardo. Hozzátette: Piastrival és menedzserével, Mark Webberrel is hamar tisztázni akarta, hogy nem neheztel rájuk, hogy részben miattuk – meg persze a gyenge teljesítménye miatt – veszítette el az ülését a McLarennél.

f1-ricciardo-mclaren-abudhabi-2022

Megnehezítették a versenyzőtársak Vettel F1-es búcsúját

A bő egy hónappal ezelőtti Abu Dhabi Nagydíj volt Sebastian Vettel utolsó Formula-1-es versenyhétvégéje, amely emiatt gyakorlatilag végig róla is szólt. A pilóták már csütörtökön összegyűltek egy rendhagyó közös vacsorára, egykori csapatai ajándékokkal lepték meg őt, a futam előtt pedig a versenyzőtársak sorfalat álltak a négyszeres világbajnoknak. Vettel nem is tagadta a Servus TV-nek nyilatkozva, hogy meghatotta ez a búcsúztatás, ami nehezebbé is tette a visszavonulást:

„Kicsit furcsa volt, nem igazán tudhatod, mire számíts. Nagyon szerencsés vagyok, hogy ilyen szép búcsúval ünnepelhettem. Sokat jelentett a többi versenyző elismerése. Különleges volt, és kétszer annyira megnehezítette a dolgot.”

f1-vettel-abudhabi-2022-bucsu

fotó: DPPI

„Marc mérges volt, nem működött semmi” – tényleg szakítás előtt Marquez és a Honda?

Nemrég maga Marc Marquez beszélt arról, hogy bármennyire is szeretne hűséges lenni a Hondához a MotoGP-ben, ahova 2024 végéig szerződés is köti, amennyiben nem tudnak fejleszteni a motoron a borzalmasan sikerült és mindössze két dobogós helyezést hozó 2022-es szezon után, elkezdhet más opciók után nézni. Erre erősített rá most a nyolcszoros világbajnok öccse, Alex, aki jövőre már nem is Hondával, hanem a Gresini Racing Ducatijával fog versenyezni, aki így beszélt az idényzárót követő valenciai teszt utáni benyomásokról:

„Együtt ültünk az autóban és egy szót sem szóltunk egymáshoz. Marc mérges volt. Megkérdeztem, hogy próbált-e ki új dolgokat, amire azt mondta, hogy igen, de semmi sem működött. Ennyi. Annyit mondtam neki, hogy a Ducati más volt. A testvérem, de le akarom őt győzni” – fogalmazott a Gazetta dello Sport hasábjain az ifjabb spanyol, aki maga is úgy érezte: váltania kell, s a Ducatin egyből jobban is érezte magát a teszten.

Amikor arról kérdezték, el tudja-e képzelni, hogy bátyja tényleg elhagyja a Hondát, hasonlóan fogalmazott, mint nemrég a testvére: „Úgy vélem, ha a Honda megteszi a szükséges lépéseket előre, Marc nem fog távozni. Mivel ezzel a csapattal versenyzett, ők vártak rá és tartották őt tiszteletben, amikor sérült volt. De ha a motor nem lesz alkalmas a világbajnokság megnyerésére, akkor elképzelhető.”

marquez-honda-teszt-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

 

A Piastri-fiaskó ellenére is kitart versenyzői akadémiája mellett az Alpine

Miután az Alpine kalandos körülmények között elveszítette egyik kiemelt neveltjét, Oscar Piastrit, aki a McLarennél fog debütálni 2023-ban az F1-ben, az is felmerült a franciáknál, hogy akár a teljes versenyzői akadémiájukat bezárhatják. Otmar Szafnauer csapatfőnök azonban a Mirrornak nyilatkozva megerősítette, hogy a történtek ellenére is kitartanak a fiatal tehetségek felkarolása és kinevelése mellett:

„Akkor mindent megnéztünk. Azt hiszem, Laurent [Rossi, az Alpine vezérigazgatója – a szerk.] mondta azt, hogy meg kell fontolnunk, hogy tényleg azt akarjuk-e csinálni, hogy pénzt áldozunk egy versenyzőre, akit eljuttattunk egy pontra, majd aztán máshova akar menni. Megvizsgáltuk ezt, de egyértelműen elkötelezettek vagyunk a fiatal pilótákkal kapcsolatos programunk és az Alpine Akadémia irányába” – fogalmazott Szafnauer. Hozzátette: az akadémia jelenlegi első számú pilótája, Jack Doohan jövőre is a Formula-2-ben fog versenyezni, s a cél, hogy megnyerje a bajnokságot.

f1-piastri-alpine-2022

Kedden debütál az Ecclestone-ról készült dokumentumfilm-sorozat

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy dokumentumfilm-sorozat készült a Formula-1 egykori első emberének, Bernie Ecclestone-nak az életéről. A Lucky! címet viselő alkotást az a Manish Pandey rendezte, aki a „Senna” című sokszorosan díjnyertes dokumentumfilm írója és producere volt. A műsor gazdag archívumból dolgozik, a készítők ígérete szerint egészen elképesztő felvételeket mutat be 1950-től egészen napjainkig. A műsor készítői ráadásul magát Eccelstone-t tették meg a sorozat narrátorának, így történetét a saját szemszögéből láthatjuk.

Az AMC Networks International együttműködésével készült nyolcrészes dokumentumsorozat első epizódja kedd este 21 órakor debütál a Spektrumon, a további részek minden hétköznap ugyanezen időpontban kerülnek adásba.

f1-ecclestone

Az utolsó női F1-es pilóta autóját vezette a női pilóta

Egy álom vált valóra a német versenyzőnő, a korábban formulaautózó, mostanában ELMS-ben és Le Mans-i 24 óráson szereplő Sophia Flörsch számára: egy Dubajban tartott historic-eseményen az 1992-es Brabhamet próbálhatta ki.

A Judd-motoros autó jelentősége, hogy ezzel szerepelt a máig utolsó női F1-es pilóta, Giovanna Amati. Az olasz hölgy csak három nagydíjon volt a mezőny tagja – melyeken a kvalifikáción nem jutott túl –, de a helyét átvevő versenyző személye is érdekes, a későbbi világbajnok Damon Hill ekkor mutatkozott be a királykategóriában.