DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Videó: Így játszott egymással a leggyorsabb körért Bottas és Verstappen

A Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj hajrájának egyik érdekessége volt, hogy a rajtbalesete után top 10-en kívül autózó Valtteri Bottast kihívta a Mercedes friss szett lágy abroncsért, hogy azon a leggyorsabb kört megfutva elvegyék Max Verstappentől a bónuszpontot. Csakhogy a finn éppen a holland környékén tért vissza a pályára, akit így el kellett engednie. A Red Bull-os azonban visszalassított, hogy Bottas ne tudja megfutni a leggyorsabb kört, majd újra kék zászlós közelségbe került hozzá. Emiatt a Mercedes aztán másodszor is a bokszba hívta a pilótáját, aki végül az utolsó körben csente el az extra pontot a vb-éllovastól.

Minderről Verstappen és a két érintett csapatfőnök már nyilatkozott, most pedig a tv-közvetítésből nagyrészt kimaradt jeleneteket is visszanézhetjük – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

bot-ver-fl-video

Maxime Martin kimaxolta a zolderi ETCR-hétvégét

Zolderben folytatódott az Elektromos Túraautó-világkupa 2022-es idénye, ahol ezúttal egy hazai pilóta vitte a prímet. Maxime Martin ugyanis mindent megnyert a Pool Furious elnevezésű csoportban: ő volt a leggyorsabb a kvalifikáción, majd a negyed- és az elődöntőn is elsőként ért célba, végül pedig a szuperdöntőben is dominált. Ezzel a belga versenyző a maximális 100 pontot zsebelte be, s így a Romeo Ferraris pilótája lett a „Hétvége királya” is.

A második legtöbb pontot (szám szerint 89-et) a cuprás Adrien Tambay gyűjtötte, miután ő pedig a Pool Fast csoport szuperdöntőjét nyerte meg, ezzel pedig ismét magához ragadta a vezetést az összetettben, miután márkatársa, Mattias Ekström ezúttal csupán negyedik lett a pontok összesítése után.

Ami pedig Michelisz Norbertet illeti, a jaramai hatodik hely után Zolderben a 11. helyet csípte meg a tabellán 33 ponttal: a Hyundai magyarja a maga hatosának szuperdöntőjét a negyedik pozícióban zárta.

martin-etcr-zolder-1

Leclerc, Verstappen és Hamilton is büntetést kapott, Alonso nem

Az Osztrák Nagydíj után a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes képviselőjét is beidézték a stewardokhoz a parc fermé-szabályok megsértése miatt. A meghallgatás után végül mindhárom esetben 10 ezer dolláros pénzbüntetést szabtak ki, de mindegyiket felfüggesztették. Hogy mi történt? Mindhárom versenyző fizioterapeutája vagy segítője belépett a zónába engedély nélkül, ez pedig tiltott - éppen a futam előtt hívták fel rá a figyelmet, hogy a mérlegelés előtt semmit ne adjanak oda a pilótáknak. 

Nem kapott viszont büntetést Fernando Alonso, akinél az előzetes hírek szerint rosszul rögzítették az egyik kereket, emiatt kellett visszatérnie a bokszba. A videók alapján azonban az derült ki, hogy az Alpine szerelői mindent jól csináltak, nem is tűnt fel nekik, hogy bármi rosszul sikerült volna, a felvételeken úgy látszik, hogy a helyére került és kellőem meg is szorult a kerék, ám a hármas kanyarnál mégis lelazult - ezt Alonso azonnal jelezte, visszament a bokszba, de ő sem volt biztos a dolgában, csak annyit mondott, hogy talán a bal elsőt kellene megnézni valamiért. Emiatt a felügyelők végül úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést, mert nem történt meg a "nem biztonságos kiengedés", hiszen maga a kiengedés biztonságosnak tűnt.

Szintén büntetést kapott viszont Lando Norris, Guanyu Zhou, Pierre Gasly és Sebastian Vettel, mindannyian öt másodpercben "részesültek" a pályahatárok folyamatos megszegéséért, de ez nem változtat a futam végeredményén - ugyanakkor mindannyian bezsebeltek egy-egy büntetőpontot is.

-00122027_064

fotó: dppi

Sainz kigyulladása, Leclerc drámája és győzelme – ez volt az idei Osztrák Nagydíj

A Formula-1 szokásos futamösszefoglalója szűk hét percbe fért bele – íme a spielbergi futam fontos jelenetei (a képre vagy ide kattintva):

pf34_1

F2: Büntetések tömkelege a versenyt követően, Sargeant a győztes

A kockás zászló a holland Richard Verschoort intette le először a ma reggeli F2-es főversenyen, technikai szabálysértés miatt a felügyelők azonban utólag kizárással sújtották a Trident versenyzőjét, hiszen autójában nem maradt a szükséges mintavételhez elegendő mennyiségű üzemanyag. 

A győzelmet így a második helyen befutó Jehan Daruvala örökölte volna meg, a felügyelők azonban nála is szabálysértést állapítottak meg, miután csapata, a Prema gépekkel szárította az indiai rajthelyét, ami a szabályok szerint tilos. Daruvalára 20 másodperces időbüntetést róttak ki a felügyelők, a győzelem így az eredetileg harmadik helyen célba érő Logan Sargeant ölébe hullott, aki a múlt heti silverstone-i főversenyt követően második F2-es győzelmét aratta. 

A büntetések következtében a második pozícióba Enzo Fittipaldi lépett előre, a harmadik hely pedig a szenzációs versenyt futó Roberto Merhié lett végül.

MiniDrivers sprint: Megint egymással harcoltak a Ferrarik

Ahogy már megszokhattuk, ezúttal is nagyon gyorsan megérkezett a sprint összefoglalója miniéktől.

F3: Hadjar nyert az esőben, Tóth László 19.

Az eső miatt biztonsági autóval és gördülő rajttal vette kezdetét az F3-as főfutam a Red Bull Ringen, de a Hitech fiatalja, Isack Hadjar jól alkalmazkodott a körülményekhez és magabiztos teljesítménnyel nyert a vizes pályán. A pole-ból rajtoló Hadjar már az első körökben közel három másodperces előnyt alakított ki, majd ugyan egy későbbi biztonsági autó miatt ez a fórja eltűnt, de az újraindítást követően ismté ő diktálta az iramot - nem lehetett utolérni, a silverstone-i sprint után így újabb futamgyőzelmet aratott.

A bajnoki éllovas Victor Martins behozta a második helyre az ART autóját, a dobogóért pedig a két Prema, Ollie Bearman és Arthur Leclerc csatázott - végül előbbi jött ki győztesen ebből a küzdelemből. Tóth László újabb top20-as eredményt szállítva a 19. helyen ért célba.

pf3_17

Videó: Ez történt a szombati sprinten

Megérkezett a sprintverseny összefoglalója. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

WEC: A Glickenhaus a pole-ban, problémák a Peugeot-nál

A Glickenhaus Racing 708-as számú alakulata nyerte az Endurance-világbajnokság hétvégi monzai fordulójának időmérő edzését, miután Romain Dumas 1:35,416-os idővel szerezte meg az első helyet. A második rajtkockát majd kilenc tizeddel lemaradva a Brendon Hartley vezette 8-as Toyota GR010 Hybrid szerezte meg, míg a harmadik legjobb időt 1:36,489-cel Nicolas Lapierre érte el az Alpine A480 fedélzetén. A negyedik helyet megszerző 7-es Toyotát vezető Kamui Kobayashi mögé érkezett 1:37,253-as idővel a bemutatkozó új 94-es Peugeot 9X8, Gustavo Menezes vezetésével, míg a csapattárs Mikkel Jensen 93-as autója a két Lesmo-kanyar közötti szakaszon megállt, és mért idő nélkül csak a 20. helyen végzett

Dumas a sikere után így nyilatkozott: „Nagyon boldog voltam, hogy megtettem néhány jó kört. Jó volt a sebességünk, és a köridők nagyon egyenletesek voltak.”

Az LMP2 kategória legjobb idejét Filipe Albuquerque érte el a 22-es United Autosports Oreca 07-Gibsonjával, Mathias Beche ARC Bratislava és Habsburg Ferdinánd WRT Orecái előtt. A Ferrari tarolt a GTE Pro-ban, az első és harmadik helyre az AF Corse autói, sorrendben Alessandro Pier Guidi és Antonio Fuoco érkezett, közéjük Nick Tandy ékelődött be a Chevrolet Corvette-tel. A GTE Am-ban némi meglepetésre az Iron Dames Ferrari női csapata volt a leggyorsabb Sarah Bovy vezetésével.

Itt a versenynap: F1, WEC, F2, Porsche, F3

Vasárnap (július 10.)    
08:35 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:05 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
11:50 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 1, élő)
12:00 - 18:00 WEC, Monzai 6 órás futam (tv: Eurosport 2, 14:30-ig, élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)


Fotó: Szabó Attila

Vettel kiviharzott a megbeszélésről, 25000 euróra büntették

Korábban beszámoltunk róla, hogy sok más versenyzővel egyetemben Sebastian Vettelt is magukhoz hívatták a felügyelők, azonban mint kiderült, a németet nem egy versenypályán elkövetett kihágás miatt szerették volna látni az FIA emberei. "Július 8-án, pénteken a 19:30-kor kezdődő versenyzői eligazításról Sebastian Vettel engedély nélkül távozott és frusztráltságának hangot adott. A versenyzők nem távozhatnak saját kedvük szerint a meetingről, és példát kell mutatniuk minden versenyző számára, Vettel pedig ezt elmulasztotta ebben az esetben" - áll az FIA közleményében.

A versenyigazgató egyébként közölte a sprint utáni meghallgatáson, hogy Vettel a mai napon korábban odament hozzá és elnézést kért viselkedéséért, sőt, egy meglehetősen konstruktív beszélgetést folytattak az eligazításon elhangzott témákról. Több külföldi oldal is arról számolt be, hogy Vettel a pályahatárokat illetően nem értett egyet az FIA-val és szeretné, ha következetesebb döntéseket hoznának, ebből lett aztán az incidens. Végül Vettel bocsánatkérése enyhítő körülményként lett elbírálva, így a német egy  a szezon végéig felfüggesztett 25.000 eurós bírságot kapott az idő előtti eltávért.

Időközben arra is fény derült, hogy a második felvezető kör alatt a rádión keresztül tiltott információhoz jutó versenyzők megúszták a büntetést.

F2: Armstrong magabiztosan nyerte a spielbergi sprintfutamot

Az új-zélandi Marcus Armstrong rajt-cél győzelmet aratott a ma délutáni F2-es sprintversenyen Spielbergben, megszerezve ezzel pályafutása harmadik futamgyőzelmét az F1 előszobájának számító kategóriában.

Armstrong mellett a bajnoki összetett második helyén álló Theo Pourchaire, valamint a múlt heti silverstone-i sprintverseny győztese, Jack Doohan állhatott fel a dobogóra a meglehetősen eseménytelen versenyen, melyen az elsődleges izgalmakat a pályaelhagyásokból fakadó figyelmeztetések és időbüntetések okozták. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich a negyedik helyen végzett, emellett bezsebelte a leggyorsabb körért járó egy pontot is, őt Jüri Vips, Richard Verschoor, Logan Sargeant, valamint Ayumu Iwasa követte a pontszerző helyeken. A sorrend azonban változhat, hiszen a második helyen befutó Pourchaire pályaelhagyásait a verseny után vizsgálják majd a felügyelők.

Magatartása miatt hívták be a stewardok Vettelt

Szombat késő délután berendelték az Osztrák Nagydíj versenyfelügyelői Sebastian Vettelt, de meglepő módon nem a sprintfutamon történt valamilyen eset miatt, hanem a pénteki, 19:30-as versenyzői megbeszélésén tanúsított magatartásával kapcsolatban.

A stewardok közleménye alapján Vettel a gyanú szerint a Nemzetközi Sportkódex 12.2.1 f) cikkelyét, valamint az F1-es Sportszabályzat 20.1 cikkelyét szegte meg. Előbbi mondja ki, hogy tilos az FIA-nak és bármely tagjának vagy alkalmazottjának erkölcsi kárt okozni, valamint az FIA és általánosságban autósport jó hírét csorbítani. Ezen cikkely alapján került bajba tavaly Christian Horner, miután a Red Bull csapatfőnöke nyilvánosan kritizálta az időmérőn sárga zászlót lengető sportbírót. Horner akkor hivatalos figyelmeztetést kapott, miután bocsánatot kért.

A RaceFans lap információi szerint Vettel a pályahatárok versenyhétvégi betartatása miatt panaszkodott, eközben hangzott el valami, ami az FIA szerint a testület jó hírnevére káros.

Egyébként még hat versenyzőt berendeltek, mivel a második felvezető körön gyaníthatóan nem megengedett üzeneteket kaptak: Schumacher, Ricciardo, Russell, Ocon, Perez és Stroll azok, akiknek meg kell jelenniük a stewardok előtt.

Így utánoznak a Red Bull-osok egy tehenet és egymást

Egy nevető-kihívást játszott egymással Max Verstappen és Sergio Perez, a Red Bull két versenyzője, amelyben - egyebek mellett - olyan dolgokat kellett csinálniuk, mint utánozni egy tehenet, egymást a győzelem után és lerajzolni a másikat. Mondanunk sem kell, nem nagyon bírták nevetés nélkül a srácok...

Ezzel a körrel szerezte meg a pole-t Verstappen

Itt a világbajnoki címvédő idei harmadik pole-pozíciót érő köre. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Helyzetjelentés a Mercedes háza tájáról helyszíni tudósítónktól

A pénteki kvalifikáción előbb Lewis Hamilton, majd percekkel később George Russell is falba tette a Mercedest, így régen tapasztalt nehézségek előtt álltak a szerelők. Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor azt az információt szerezte Spielbergben, hogy mindkét autóban váltót cseréltek a tegnapi baleseteket követően, de az nem jár majd büntetéssel, míg Lewis Hamilton autóján a teljes kasztnit kicserélték. Az erőforrásokat alapos vizsgálat után rendben találták és a szárnyakat, valamint a padlólemezt javították, vagy kicserélték, így ha innentől minden jól megy, akkor már a második szabadedzés felétől pályára gurulnak az Ezüst Nyilak.

F3: Correa-dráma és Crawford-siker a sprinten

Collet és Correa indultak az első sorból, a rajtnál azonban nem történt helycsere, majd néhány kanyarral később Correa mégis átvette a vezetést. Gomez balesete után a safety car mögött folytatódott az F3-asok sprintje. A súlyos, 2019-es F2-es balesete után visszatérő Correa első győzelme felé hajtott, amikor a hatodik kör kezdetén lelassult alatta az ART, így ő feladni kényszerült a versenyt az élről.

Néhány körrel később Alatalo motorja mondta föl a szolgálatot, ami miatt virtuális biztonsági autós fázist vezettek be. Nem sokkal később Colapintót előzte meg Crawford, mögöttük pedig Maloney, Leclerc és Bearman akadtak össze, ami miatt előbbi kiesett a sprintversenyből. Hét körrel a vége előtt Crawford parádés manőverrel előzte meg Colletet, ezzel átvéve a vezetést, amit utána Leclerc is lemásolt, Edgar kárára.

Végül a győzelmet Crawford szerezte meg, a második helyen Collet ért célba, a harmadik pozíciót pedig Colapinto szerezte meg. Arthur Leclerc nagyszerű versenyzéssel - öt helyet javítva - a negyedik helyig jött előre. Tóth László a 22. helyet szerezte meg, az ausztriai sprint után pedig Martins és Leclerc egyaránt 79 ponttal állnak a pontverseny élén.

Szeppuku Suzuki-módra, avagy így vágták tönkre a szezonjukat a kiszállás bejelentésével

Az egész 2022-es idény eddigi talán legfontosabb híre, hogy a Suzuki az évad végén távozik a MotoGP-ből. Ez pedig az ígéretesen induló idényükre is alaposan rányomta a bélyegét – erről is beszéltünk a Formula Motocast féléves értékelőjében 50:02-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hamilton és Russell hibája, Verstappen és a Ferrarik csatája – ez volt a spielbergi időmérő

Ha esetleg lemaradtál a pénteki kvalifikációról vagy csak felelevenítenéd az eseményeket, mutatjuk a legfontosabb pillanatokat – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-idomero-video-1

Ma már jön az F1-es sprint, futam az F2-ben és az F3-ban – szombati menetrend

A szokatlan menetrend szombaton is folytatódik a Formula-1-ben, hiszen a harmadi kszabadedzés után már a pontokért zajló sprint következik majd - íme a program.

Szombat (július 9.)  

09:00 - 10:30 WEC, 2. szabadedzés 

10:35 Formula-3, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

12:30 - 13:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 - 14:30 WEC, 3. szabadedzés 

16:30 Formula-1, Sprint (tv: M4 Sport, élő)

17:30 - 18:00 WEC, Időmérő 

17:55 Formula-2, Sprintfutam (tv: M4 Sport, 19:55, felv.)

live

fotó: dppi

Perez összes Q3-as körét törölték, Russell megúszta figyelmeztetéssel

Két eset kapcsán is vizsgálódtak a felügyelők az F1-es Osztrák Nagydíj időmérőjét követően. Sergio Perez tűnt a komolyabb kihágásnak, mivel a felvételeken egyértelműen látszott, hogy a Q2 végi gyorsköre során a fehér vonalon kívülre került a 8-as kanyarban. Kissé érthetetlen is volt, hogy számos más esettel ellentétben miért nem vették el egyből a mexikói idejét. A stewardok este kiadott dokumentumából ez is kiderült: a Q3 kezdetéig nem azonosították be egyértelműen a pályaelhagyást, így nem volt mód a körtörlésre. Később azonban hiába érvelt azzal a Red Bull, hogy Perez nem szerzett tartós előnyt a megmozdulással, a felügyelők szerint „alapos indok nélkül hagyta el a pályát”, ez pedig ugyanolyan kihágásnak minősül.

A szokásos büntetés a körtörlés lett volna, aminek révén a mexikói tovább sem juthatott volna a Q3-ba, ezért a felügyelők úgy határoztak, hogy az ottani összes körét törlik, akárcsak az ominózus Q2-es körét. Az FIA később megerősítette, hogy mindez azt jelenti, hogy Perez a 13. rajtkockából vághat neki a sprintnek. Ez persze aligha vigasztalja Pierre Gaslyt, aki utólag nyilván már nem kaphatta vissza az esélyét a Q3-as szereplésre… George Russell viszont előrelép a negyedik pozícióba, ahogy a mögötte lévők is javítanak egy-egy pozíciót Valtteri Bottasszal bezárólag.

A másik ügy, amit megvizsgáltak a stewardok, épp Russellé volt, aki az időmérő végi balesetét követően engedély nélkül szaladt át a pályán a piros zászlós megszakítás alatt – viszont úgy, hogy néhány autó még a pályán volt ekkor. A felügyelők beszéltek a brittel, akinek figyelmeztetést adtak a történtekért.

perez-spielberg-dppi

fotó: DPPI