DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 27. szombat

Eladó az 1971-es Le Mans című film Porsche 917-ese

Egy közelgő aukción akár az ötmilliárd forintos árat is elérheti az a Porsche 917-es, ami egyrészt megjárta a Le Mans-i 24 órást, másrészt az arról készült 1971-es film egyik főszerepét kapta. A legendás Gulf-festéssel ellátott járgány volt az első típus, amivel a Porsche Le Mans-ban nyerni tudott, és ennek egyik példányát készülnek elárverezni idén augusztusban Monterey-ben.

Az aukción annak ellenére nagy sikert várnak ettől a konkrét autótól, hogy az nem vette ki részét a Porsche sikerkorszakából. Az 1970-es Le Mans-i 24 óráson célba sem ért, mivel az 50. körben a vizes pályán összetört. Ettől függetlenül többször felbukkan a verseny idején forgatott filmben. Később több jelenetben maga Steve McQueen is vezette az autót.

Mostani tulajdonosa körülbelül tíz éve jutott hozzá, és neki köszönhetően teljesen felújították, így most százszázalékban versenyképes.

Fotó: RM Sotheby’s/Phil Norton

Egy olasz cég is bemutatta, milyen tervezetet nyújtott be a magyar MotoGP-pályára

Mint arról mi is beszámoltunk, pénteken bejelentették, hogy Bordás Péter okleveles építész és a többek között a debreceni és az MTK stadionját is megtervező BORD Építész Stúdió nyerte a 2023-tól a néhány hete aláírt szerződés értelmében tíz éven át a MotoGP hazai nagydíjainak otthont adó hajdúnánási komplexum tervpályázatát. Értelemszerűen nem ők voltak azonban az egyetlen jelentkezők: szombaton az olasz Dromo cég is közzétette a maga, végül nem győztesnek bizonyuló pályázati anyagát.

A többek között a termasi pálya megtervezéséről és a zandvoorti F1-es aszfaltcsík felújításáról ismert cég 5 km-nél hosszabb nyomvonaltervezete 15 kanyart tartalmaz, s az animáció (amelyben egy virtuális F1-es autóval száguldanak végig a vonalvezetésen) alapján igencsak lendületes és szintkülönbségekkel tarkított pálya lenne a Magyar Nemzetközi Motodrome nevet kapó, Formula-1-es versenyek rendezésére is alkalmas tervezet: saját leírásuk szerint többek között Assenből, Termasból, Suzukából és Phillip Islandből is merítettek ihletet.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Nem akarnak még egy ilyen rövid tesztet a csapatok

A 2022-es szabálymódosítások miatt hosszabb előszezoni tesztidőszakot kérnek a Formula-1-es csapatok. A széria idén részben költségcsökkentési okokból minden eddiginél rövidebb, mindössze háromnapos kollektív tesztet engedélyezett Bahreinben. Ez a szokásosnál kisebb arányban változó autók miatt nem okozott problémát, jövőre viszont szinte teljes mértékben áttervezett konstrukciókkal készülnek az istállók, amelyek miatt elengedhetetlen az alaposabb felkészülés. 

"Jövőre teljesen új autónk lesz. Nem hiszem, hogy a három nap elég lenne" - idézte Franz Tost csapatfőnököt a Motorsport. Szavait Otmar Szafnauer visszhangozta. "Ahogy Franz mondta. A teszt hosszának összhangban kell lennie a a szabálymódosításokkal."

George Russell szerint 2022-ben minimum meg kellene duplázni az idei gyakorlás hosszát. "Minél többet megyünk, annál jobb. Nehéz helyzet, de új kihívás vár ránk. Olyan extrém változások jönnek, hogy szerintem fontos lenne minimum hat napot adni a csapatoknak" - fogalmazott.

8ud0ogr1x7zwbv4vsp51_lg

 

Tsunoda máskor nem trükközhet a DRS-sel

Az AlphaTauri japán újonca, Yuki Tsunoda szolgáltatta az egyik forró beszédtémát az F1 múlt hétvégi előszezoni tesztjét követően. A pilóta a teszt utolsó óráiban a középmezőny egyik autójával sorra futotta a jobbnál jobb köridőket, és végül Max Verstappen mögött a felkészülés második leggyorsabb idejét produkálta. Sokakban felvetődött a kérdés, vajon tényleg ennyire gyors-e a csapat és a pilóta kombinációja, ám szemfüles rajongók kiszúrták, hogy a japán egy trükköt is bevetett a gyorskörei alatt: a szokásosnál hamarabb, 100-200 méterrel korábban nyitotta a DRS-t. Franz Tost csapatfőnök kiemelte, a pilótának erről le kell szoknia, mert a versenyhétvégéken az ilyet nem engedélyezik.

"Yuki még egy újonc. A DRS általában automatikus, de ő maga túl korán aktiválta. A jövőben ezt nem fogja megtenni" - nyilatkozta a német Sky csatornának.

Elemzőkben az is felmerült, hogy az AlphaTauri tempója az alacsony üzemanyagszinthez is köthető, de Tost ezt tagadta. Elmondása szerint Tsunoda a szóban forgó etapján még 10-15 körre elegendő benzinnel rendelkezett.

tsunoda-2021-act1

Fotó: DPPI

Toplista: Melyik pályákon versenyzett legtöbbször az F1 mezőnye?

Egy látványos grafikán láthatjuk a Formula-1 húsz leggyakrabban használt pályáját.

Schumacher a gumik miatt még jobban szereti az F1-et

A Pirelli F1-es gumijai kapcsán általában kritikákkal szoktunk találkozni, Mick Schumacher azonban különösen kedveli az olasz gyártó abroncsait. A Haasnál idén debütáló fiatal pilóta a Formula-2-es keverékekhez hasonlította a Pirelli idei fejlesztéseit, és elégedetten nyugtázta, hogy ez utóbbiakkal sokkal jobb érzés versenyezni. 

"Új szemszögből látom az F1-et, és jobban értem az autó kezelését" - idézte a bahreini előszezoni teszt után elhangzottakat a Racefans. "Ebben elég nagy különbség van az F2-höz képest. Nagyon élveztem a gumikat, különösen a C2-es volt érdekes. Ez egy eléggé kemény keverék, amelyen keményen lehet nyomni - ilyen a Formula-2-ben nincsen. Persze ott minden egyes körben 6-8 másodperccel lassabbak voltunk, különösen 2019-ben. Emiatt frissítően hatott, hogy keményen megdolgozhattam az abroncsokat."

Ewbi_lAXEAAeWW_

Magyar rendszámmal versenyez Ken Block

Ezen a hétvégén egy magyar rendszámos Skodával áll rajthoz az észak-amerikai ralibajnokságban Ken Block - közölte a DuEn. A gymkhana nagykövetének 11 éve tartó együttműködése a közelmúltban ért véget a Forddal, így a népszerű autós bármelyik gyártó számára szabad prédává vált. Az adódó lehetőséget az amerikai szemmel egzotikus márkának számító Skoda használta ki, amely márka a Fabia R5-öt bocsátotta a pilóta rendelkezésére. Block navigátora az az Alex Gelsomino lesz, akivel a pilóta immár sokadik versenyhétvégéjére készül.

A páros eredményeit az EWRC.com oldalán követhetjük.

162378380_3826330670747433_7141617433712309432_o

Hamilton bemutatta az autót, ami nem szorul bemutatásra

"A Project ONE egy utcai járgány, amiről minden F1-es pilóta álmodik" - ezzel a felütéssel kezdte a Mercedes-AMG új hiperautójának bemutatását Lewis Hamilton. Ez az autó az AMG első teljesítményre kihegyezett hibrid járgánya, ami több, mint ezer lóerős, aktív aerodinamikával szerelt, üléspozíciója pedig egy F1-es autóéra emlékeztet. Motorja ráadásul a Mercedes Formula-1-es erőforrásának átalakított verziója, ami igazán egzotikussá teszi a típust.

Meglepő? Nem egyezik a Netflix felvétele a valósággal

Az idei F1-es szezonrajt előtt egy héttel megérkezett a versenyszéria eseményeit feldolgozó Drive to Survive harmadik évada, ami a jelek szerint ismét tartalmaz rajongókat megosztó jeleneteket. Az amerikai szolgáltató műsorában a szemfülesebb nézők évről évre felfedeznek kisebb-nagyobb csúsztatásokat, legyen az például egy történetszál kiszínezése, drámai hanghatások (vagy éppen hatásszünet) alkalmazása, vagy teljesen más szituációban elhangzott mondatok bevágása. Ahogy az alábbi felvétel példázza, sajnos idén is hozzányúltak mindhárom hatásvadász eszközhöz. A Reddit egyik felhasználója Charles Leclerc monzai balesetét vette alapul - nézzük, hogyan játszódott le az ütközés a sorozatban, és mi volt a valóság.

Így mutat lassított felvételen egy ütközés az energiaelnyelő fallal

A modernkori Formula-1 egyik jelentős biztonságtechnikai fejlesztése a TecPro néven futó megoldás, ami a pályák nagy tempójú szakaszain növeli a versenyzés biztonságát azáltal, hogy az elemek mobilitásának és elrendezésének köszönhetően jelentősen csökkenti a becsapódások pilótákra gyakorolt hatását. Ahogy azt az alábbi felvételen több szögből is láthatjuk, a polietilénből készült elemeket több sorban helyezik el, így garantálják a lehető legnagyobb hatékonyságot. Az FIA szakemberei a tesztek során egy F1-es autó tömegével rendelkező, valódi orrkúppal felszerelt szerkezetet ütköztetnek a fallal.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FIA Safety (@fia_safety) által megosztott bejegyzés

Sainz személyes és szakmai példaképe: Saját apja

Március 19-én tartják Spanyolországban az apák napját: ennek alkalmából posztolt egy gyerekkori fotót a Ferrari sztárja idősebb Carlos Sainzcal, a kétszeres ralivilágbajnokkal.

„Mindig büszkeséggel tölt el, ha a közelben vagy. Példakép vagy személyes és professzionális szinten is. Köszönöm, Apa!” – írta spanyolul a fotó mellé Sainz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

A hírek szerint női pilóta is indul a megújuló DTM-ben

Hivatalos bejelentés nincs, de a német Auto Bild szerint eldöntött kérdés, hogy 12. alkalommal női versenyző áll rajthoz a DTM-ben: a 20 esztendős Sophia Flörsch a lap információi szerint az Abt csapattal egyezett meg egy Audi R8 LMS vezetéséről. Az Abt két versenyzőjét már megnevezte a 2013-as bajnok Mike Rockenfeller és Kelvin van der Linde személyében, így ez lehet az első istálló, amely három autót is benevez.

A 2018-ban Makaóban horrorisztikus balesetet szenvedett, tavaly pedig Formula-3-ban versenyző – pontot nem szerző – Flörsch ősszel már feltűnt a DTM paddockjában, az Abt és Shaeffler által fejlesztett elektromos DTM-autót vezetve a projekt nagyköveteként.

A GT3-as autókra váltó DTM 2021-es rajtrácsa lassan alakul: korábbi F1-es pilóta és testvérpár is lesz a mezőnyben. Előbbi a Jaguar, Red Bull és Hispania színeiben 51 nagydíjon részt vett Christian Klien, akinek szereplését ma erősítették meg az arany festést kapó 720S bemutatásával: a lengyel JP Motorsport McLarenjével három versenyen vesz részt. A Van der Linde-testvérek pedig rivális gyártókat erősítenek: Sheldon a ROWE Racing BMW-jével teljesíti harmadik szezonját, bátyja, az említett Kelvin az Abt Audival debütál.

Tízezer ingyen jegyet oszt szét a koronavírus-járvány ellen harcolók között Silverstone

Bár egyelőre még csak remélni lehet, hogy idén a szezon egy pontján a nézők visszatérhetnek a lelátókra, Silverstone máris bejelentette, hogy tízezer belépőt oszt szét a koronavírus-járvány ellen az élvonalban harcolók – főként egészségügyi és szociális dolgozók – között. Három rendezvényre terjed ki a felajánlás: a Formula-1-es Brit Nagydíjra, a MotoGP szigetországi versenyére és a Silverstone Classicra.

A jelenlegi tervek és előírások alapján az elsőként sorra kerülő F1-es futam idejére már engedélyezett lesz a rajongók jelenléte a rendezvényeken, de természetesen ez a pandémia alakulásától függően még változhat. Stuart Pringle, a silverstone-i pálya igazgatója nemrég azt is elhintette, hogy megvizsgálják annak lehetőségét is, hogy vakcinaigazolással rendelkezők vehessenek csak részt a nagydíjon.

silverstone-nezok-dppi

Csapatot nem, csak márkát vált Hamilton testvére

Idén is a Brit Túraautó-bajnokságban fog szerepelni Lewis Hamilton öccse, Nicolas Hamilton. A versenyző nem vált csapatot, ugyanis marad Team HARD. Racing színeiben, viszont tavallyal ellentétben nem Volskwagennel, hanem egy Cuprával fog rajthoz állni (ITT galériát is találtok erről), amelyet természetesen szintén átalakítottak úgy, hogy a cerebrális parézissel született pilóta is vezetni tudja.

Hamiltonnak egyelőre nem sok babér termett a BTCC-ben, ahol már 2015-ben is indult, viszont 2019 óta a mezőny állandó tagja: eddig mindössze egyetlen pontot tudott szerezni.

nicolas-hamilton-btcc

Már nézhető a Drive to Survive harmadik évada – itt az epizódlista

Péntek reggel 8 órától már elérhető a Netflixen a Formula-1-es dokumentumfilm-sorozat, a Drive to Survive (magyarul Hajsza a túlélésért) harmadik, 2020-ról szóló évada. Az alkotás ismét tíz epizódon keresztül mutatja a több szempontból is rendhagyó tavalyi szezon történéseit – mutatjuk a tíz rész címét magyarul és angolul (az epizódok eredeti nyelven, feliratosan és szinkronosan is elérhetők):

1. rész: A pénz beszél (Cash is King)

2. rész: Újra pályán (Back on Track)

3. rész: Senki bolondja (Nobody’s Foul)

4. rész: Beszélnünk kell a Ferrariról (We Need to Talk about Ferrari)

5. rész:A kapcsolat vége (The End of the Affair)

6. rész: A visszatérés (The Comeback Kid)

7. rész: Günther döntése (Guenther’s Choice)

8. rész: Nem bánom meg (No Regrets)

9. rész: A tűzben edzett férfi (Man on Fire)

10. rész: A célegyenesben (Down to the Wire)

Néhány esetben elég egyértelmű, miről szól az adott rész – a kilencedik például nyilvánvalóan Romain Grosjean bahreini balesetéről –, de érdekes lesz megnézni, milyen történetszálakat dolgozott fel még a nyilvánvalókon túl a Netflix. A sorozat tehát már elérhető a streaming-szolgáltatón keresztül.

f1-netflix-dppi

Lépéselőnyben a Red Bull, de mire lehet ez elég?

A Formula Podcast tesztértékelő adásában természetesen nem kerülhettük ki az egyelőre leggyorsabbnak tűnő Red Bullt sem. Érdekes, hogy rendszerint beragadnak a szezon elején, most viszont roppant meggyőzőek voltak - mire lehet ez elég? A vonatkozó részt 12:15-től hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Magyar Arany Érdemkeresztet kapott Kiss Norbert

A kamion Európa-bajnokság magyar élversenyzője március 15-én kapta meg a magas állami elismerést, amelyben más sportolók és sportvezetők is részesültek. A MNASZ elnöke, Oláh Gyárfás posztjából kiderül, ő javasolta Kiss Norbertet, akit Orbán Viktor előterjesztésére Áder János tüntetett ki.

„Áder János, Magyarország köztársasági elnöke a március 15-i nemzeti ünnep alkalmából Orbán Viktor miniszterelnök előterjesztésére kitüntetéseket adományozott korábbi és jelenlegi sportolók, illetve sportvezetők számára. Kiss Norbert kétszeres Európa-bajnok gyorsasági kamionversenyző a magyar autósport területén elért kimagasló eredményei elismeréseként a Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozata elnevezésű kitüntetést kapta. A 3. Európa-bajnoki cím kihirdetése tavaly ugyan elmaradt, az EMMI-nél azonban javasoltam Kiss Norbert kitüntetését. Gratulálok és remélem, hogy a jövőben minél több sportolónk részesül ilyen és ehhez hasonló, hatalmas elismerésben!” – olvasható Oláh Gyárfás posztjában a Facebookon.

Kimi Raikkönent nem érdekli a hideg víz

A Jégember a becenevéhez méltó "manőverrel" jelentkezett:

Videó: Így fest a Hungaroring egy Toyota GT86 CS-Cup fedélzeti kamerájából

Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz tesztelt néhány napja a Hungaroringen – íme, egy onboard kör velük:

Így teszteli a versenypályák kerítéseit az FIA

Újabb látványos videót tett közzé az FIA a nemrégiben elindított Instagram-oldalán, ahol különböző biztonságtechnikai megoldások tesztelését szemléltetik. Most a kerítések kerültek a középpontba, amelyeknek két próbát kell kiálniuk: egy 120 km/órával haladó autó 20 fokos, és egy F1-es autó tömegével (780 kg) rendelkező fémgolyó 60 km/órás becsapódását. Az eszköz csak akkor kapja meg az FIA jóváhagyását, ha a kerítés deformációjának szakasza nem haladja három métert.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FIA Safety (@fia_safety) által megosztott bejegyzés

A sereghajtók közül Raikkönenék a legígéretesebbek

A Formula Podcast tesztértékelő adásában természetesen a tavalyi három leggyengébb csapat kilátásairól is szót ejtettünk, s egyöntetűen úgy láttuk, hogy a jó eséllyel átalakulás előtt Alfa Romeónak a legjobbak a kilátásai, de sok függ esetükben a Ferrari-motor erejétől. A vonatkozó részt 1:05:23-től hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict