Pro és kontra: Schumacher vagy Hamilton a nagyobb ász?
https://formula.hu/parc-ferme/27179
Lewis Hamilton októberben előbb utolérte, majd meg is döntötte Michael Schumacher futamgyőzelmi rekordját, ennek apropóján pedig az Autósport és Formula Magazin két szerzője, Balogh Tamás és Bognár Viktor érveket és ellenérveket sorakoztatott fel mindkét extraklasszis mellett és ellen annak kapcsán, hogy melyikük is tekinthető a (leg)jobbnak. Erről és még sok más érdekességről is olvashatsz magazinunk nemrég megjelent legfrissebb számában!

Ez a sportrekord: a Formula-E ugyanannyi szén-dioxidot köt meg, mint amennyit kibocsát
https://formula.hu/parc-ferme/26706
Az elektromos sorozat büszkén hírdeti, ők lettek az első sport a világon, amely elnyerte az ENSZ karbonsemlegességi tanúsítványát, azaz működésével zéró karbonlábnyomot hagy maga után a világban. Az FE a 2014-es megalakulása óta a környezettudatosság élharcosa, ami formabontóan hatott az egyébként "pazarló", "benzinégető" benyomást keltő autósportban. A működése során a lehetséges összes helyen elektromos energiát használó, a megújuló erőforrásokat támogató sorozat azonban most mérföldkőhöz érkezett: az elért karbonsemlegesség azt jelenti, hogy az FE a saját maradék karbonkibocsátását (pl. az elkerülhetetlen repülőutak által) is ellentételezni tudja olyan zöld projektek támogatásával, amelyek üvegházhatású gázokat kötnek meg, vagy azok kibocsátása nélkül állítanak elő energiát. Közleményében a Formula-E listázta is azokat az országokat, amelyekben világszerte befektetett a biomassza, a szélenergia vagy más megújuló erőforrások általi energiatermelésbe.
A bejelentéssel párhuzamosan a Formula-E bajnoka, Lucas di Grassi is fogadalmat tett: mostantól csakis olyan cégekkel hajlandó összekötni a nevét, amelyek tesznek a környezetszennyezés visszaszorításáért, hogy a világ egy jobb és élhetőbb hely legyen.
De mégis kit hoznak lázba a rajtrácsfiúk? Hát a versenyzőlányokat!
https://formula.hu/parc-ferme/26705
Sebastian Vettelt vagy Lewis Hamiltont biztosan nem fogjuk soha látni rajtrácsfiúk mellett pózolni (főleg amióta száműzve lettek az F1-ből a táblatartók), és bár korábban általános megrökönyödést váltott ki a pilótákból, amikor egyes pályákon, például Monacóban hölgyek helyett srácokat állítottak az autók elé, azért van az autósportban egy fontos kisebbség, akik örömmel veszik ezt a változatosságot: a női versenyzők!
A Le Mans-i 24 órás kellemes csalódása volt az LMP2-ben a Richard Mille Racing női alakulata, ahol a volánnál a versenyen egyaránt újonc Beitske Visser, Tatiana Calderon és Sophia Flörsch a kategória 9., az összetett 13. helyére hozták be az Oreca-Gibsont. Az ünneplés és a rengeteg gratuláció mellett azonban Visser egy másik különleges pillanatot is fontosnak talált megosztani a közösségi oldalán: a rajt előtti közös fotót a rajtrácsfiúval, ami számukra üdítő látvány volt azok után, hogy egész karrierjük során az ő autóik előtt is rajtrácslányok jelentették a dekorációt.
First time for everything, we even had a grid boy @SophiaFloersch @TataCalde pic.twitter.com/lTcQRegQTu
— Beitske Visser (@beitskevisser) September 21, 2020
Szereted a múltidéző cikkeket? Akkor a Formula Retro csoportban a helyed!
https://formula.hu/parc-ferme/26703
Néhány hete indult el a Formula Retro Facebook-csoport, ahol honlapunk évfordulós és egyéb múltidéző cikkjeit osztjuk meg napi rendszerességgel, így ha kifejezetten érdekelnek az ilyen témájú olvasmányok, akkor csatlakozz minél hamarabb IDE vagy a képre kattintva:

Vincze és Velenczei csatájáról szólt az idei Eger Rali
https://formula.hu/parc-ferme/26699
Turán Frigyes hibázott, az első helyért pedig két Skoda feszült egymásnak a Rali1-es bajnokság következő futamán – végül a bajnok Vincze – Bacigál páros jött ki ebből győztesen, így át is vette a vezetést a tabellán. Összefoglaló az AFM Motorsporthíradóból.
A szezonzáróra sem megy el az LMP1 egyik legkitartóbb csapata
https://formula.hu/parc-ferme/26704
A vezetőség döntését követően a WEC bahreini szezonzáróján sem áll rajthoz a Rebellion Racing - közölte a Motorsport. Az LMP1 mellett hosszú évek óta kitartó svájci istálló év elején döntött úgy, hogy ez lesz az utolsó szezonja a Hosszútávú Világbajnokságon, ám akkor még arról szóltak a hírek, hogy ha esélyük lesz a világbajnoki címre a Toyota ellen, akkor végigcsinálják a szezont. A múlt hétvégi Le Mans-i 24 órást követően azonban a gárda akkora hátrányt szedett össze a fejlettebb, gyári technikát használó japánok ellen, hogy kiestek a küzdelemből. A svájci gárda az évek alatt az egyik legismertebb és legelismertebb szereplőjévé vált a sorozatnak, amiért mindannyian hálásak, de most már valami mást akarnak csinálni.
A döntés egyben azt jelenti, hogy az LMP1-esek utolsó "igazi" szezonjának utolsó futamára mindössze két autó, a #7-es és a #8-as Toyota marad, és persze a bajnoki cím is közöttük dől el. A következő évtől jönnek a hypercarok.

fotó: REBELLION Racing
Michael Jordan NASCAR-csapatot indít, a mezőny egyetlen afroamerikai pilótája lesz a versenyzőjük
https://formula.hu/parc-ferme/26701
A kosaras legenda Michael Jordan is érintett lesz 2021-től a NASCAR-ban: a minap bejelentették, hogy Denny Hamlinnel közösen csapatot fognak indítani a NASCAR Cup Seriesben a következő évben. Az istálló nevét egyelőre nem fedték fel, mindenesetre Jordan lesz a csapat főtulajdonosa, míg Hamlin a partnersége mellett továbbra is versenyezni fog Joe Gibbs Racing színeiben.
Azt viszont már tudni lehet, hogy a mezőny jelenlegi egyetlen színesbőrű versenyzője, Bubba Wallace lesz a pilótájuk – az a Wallace, aki néhány hónapja a „akasztófahurok-botránynak” is a főszereplője volt.

Ez történt Kakucson: Ütközések, nagy csaták, új győztesek
https://formula.hu/parc-ferme/26698
Beszámoló a ralikrossz-ob szeptemberi fordulójáról, benne a SuperCar főszereplői, Mózer Attila, Csucsu és Kárai Tamás, valamint kategóriagyőztesek, Koncseg Zoltán és Nagy Benjámin megszólalásai. Az AFM Motorsporthíradó összefoglalója.
Pályázz könyveinkre! Már több intézmény levele is befutott
https://formula.hu/parc-ferme/26702
Nemrég hirdettük meg egyedülálló pályázati felhívásunkat, amelyben iskolákhoz, közintézményekhez szóltunk, ugyanis a kiadónk által szerkesztett Autósport évkönyvekből és Száguldás és cirkuszokból álló könyvcsomagot nyerhetnek, akik a levelezes@formula.hu címre megírják, milyen módon tudná azoknak hasznát venni közösségük.
Még egy hete sem fut pályázatunk, de máris számos iskolából, könyvtárból megkeresték szerkesztőségünket. Örömmel tölt el minket a jelentkezők színes névsora, amelyek között megtalálhatjuk például a Magyar-Kínai Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolát, a soproni Deák Téri Általános Iskolát, a makói Juhász Gyula Református Gimnáziumot, a Bugyi Nagyközségi Napköziotthonos Óvodát és miskolci alapítványokat is.
Pályázatunk még egy hónapig, október 20-ig tart, így továbbra is várjuk az érdeklődő közintézmények jelentkezését.

Van, aki imádja, és van, aki túlsztároltnak tartja – de hogy lehet reálisan értékelni Leclerc idei teljesítményét?
https://formula.hu/parc-ferme/26694
Félévi bizonyítványosztós podcastunkban nem volt könnyű dolgunk a Ferrari monacói pilótája teljesítményének értékelésével – hallgassátok meg a vonatkozó részt 53:00-tól:
Ha pedig nem akartok lemaradni a podcastokkal kapcsolatos fejleményekről, csatlakozzatok a Formula Podcast Facebook-csoportunkhoz!
Norrist látták a rajongók a szezon eddigi legjobbjának
https://formula.hu/parc-ferme/26697
9 futam ment le eddig a tervezett 17-ből 2020-ban, azaz máris túl vagyunk a 2020-as idény felén, így amellett, hogy podcaststábunk értékelte a versenyzőket, a Formula1.com a rajongók véleményét is kikérte azzal kapcsolatban, hogy kit láttak eddig a legjobbnak idén. Nos, a beküldött 87 ezer szavazat 23 százaléka érkezett Lando Norrisra: a szezont dobogón nyitó, s azóta is többször a legjobb hatba beférő brit a negyedik helyen áll a Mercedesek és Max Verstappen mögött a vb-tabellán, így ilyen tekintetben nem véletlen az elsősége.
A McLaren pilótája mögött a Monzában nyerni tudó Pierre Gasly végzett másodikként 18 százalékkal, majd jön a hetedik vb-címe felé menetelő Lewis Hamilton 12 százalékkal, megelőzve Max Verstappent (11 százalék) és Daniel Ricciardót (7 százalék). Voltak néhányan, akik az egyszázaléknyi voksot sem érték el: Romain Grosjean, Nicholas Latifi, Antonio Giovinazzi, Danyiil Kvjat és Esteban Ocon szerepel ezen a listán. A teljes eredmény ITT nézhető meg.

Nem először torkollt az újraindítás tömegbalesetbe
https://formula.hu/parc-ferme/26692
A Toszkán Nagydíjhoz hasonló pillanatok az F1 múltjából, 1987-ből Ausztriából, 1988-ból Portugáliából, 1998-ból Kanadából és 2016-ból Brazíliából: amikor a nézők megörülhettek, hogy végre újra verseny, máris kitört a káosz…
(A videót a Formula-1 töltötte fel, ezért a YouTube-ra átkattintás után indul.)
Szavazz: Ki lesz idén a világbajnok a MotoGP-ben?
https://formula.hu/parc-ferme/26693
Hét futam lement, hét van még hátra, azaz éppen a felénél jár a motorosok királykategóriának 2020-as idénye. Amely viszont minden korábbinál őrültebb és kiszámíthatatlanabb, így csak hellyel-közzel lehet következtetéseket levonni az erőviszonyokról. Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére is: szerintetek ki foglalhatja el a sérült Marc Marquez trónját a szezon végén?
A Netflix is megörökítené Hamilton rekordbeállítását – és ez aligha jó ómen neki…
https://formula.hu/parc-ferme/26696
Javában készül a Drive to Survive című dokumentumfilm-sorozat harmadik évada, s a soron következő Orosz Nagydíjon a Netflix stábja a Mercedeshez is beléphet. Az ok egyszerű: Lewis Hamilton Szocsiban beállíthatja Michael Schumacher 91 futamgyőzelmet számláló abszolút csúcsát. A brit másfél hete Mugellóban a 90. sikerét jegyezte, így az orosz futamon adódik erre az első lehetőségre.
Persze a Netflix-stáb jelenléte nem feltétlenül jelent jó óment számukra: eddig egyszer, konkrétan a tavalyi Német Nagydíjon kapott belépést a forgatócsoport a világbajnok istállóhoz, amikor a 125 éves motorsportos szereplésüket ünnepelték. Emlékezhetünk rá, hogy az esős hockenheimi verseny totális kudarcba fulladt akkor a Mercedes számára, többek között az alábbi képen látható jelenetnek is köszönhetően…

A nap fotója: Alonso visszatért a Renault gyárába
https://formula.hu/parc-ferme/26695
Na jó, igazából már hétfő este tweetelte az istálló azt a képet, amelyen a 2021-ben újra náluk versenyző Fernando Alonso renault-s szerelésben sétál az enstone-i központban. A kétszeres F1-es világbajnok mellett a gárda vezető versenymérnöke, Ciaron Pilbeam látható.
„Hihetetlen izgalommal tölt el, hogy visszatérek a gyárba. 2002-ben érkeztem meg a Renault-hoz, amikor 21 éves volt, ismerem minden szegletét, minden sarkát, minden ajtaját ennek a helynek… Nagyon különleges nap volt ez” – írta maga a spanyol ugyanezen fotó mellé.
Arról mi is beszámoltunk, hogy Alonso először az Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten ülhet először autóba, ehhez azonban az kell, hogy vagy külön engedélyezzék ezt a rivális csapatok, vagy megváltoztassák a teszt formátumát, mivel eredetileg újonctesztként funkcionálna, amelyen csak olyan versenyzők vehetnek részt, akik legfeljebb két F1-es nagydíjon álltak rajthoz.
Una emoción increíble volver a la fabrica. Llegué a Renault en el 2002, con 21 años, conozco cada rincón de este sitio, cada pasillo, cada puerta...
— Fernando Alonso (@alo_oficial) September 21, 2020
Ha sido un día muy especial. Empezamos. @renaultf1team pic.twitter.com/B618EBXC21
Elhunyt honfitársára emlékezett a MotoGP futama után a Honda versenyzője
https://formula.hu/parc-ferme/26686
Egy MotoGP-futam végén, a levezető körben általában ünnepelni állnak meg a versenyzők, de az LCR Honda motorosának, Takaaki Nakagaminak egészen más oka volt erre az Emilia-Romagna-i Nagydíj leintését követően. A japán gyászolás, megemlékezés miatt parkolt le a misanói Curvone kanyarban, ahol elesve 2010. szeptember 5-én honfitársa, Shoya Tomizawa halálos sérüléseket szenvedett a Moto2 futamán.
また来年ねー
— Takaaki Nakagami (@takanakagami30) September 21, 2020
See you next year my friend #ShoyaTomizawa #48 @MotoGP pic.twitter.com/wsUECWmojZ
Pont nélkül is a legjobbak között: így láttuk Russell idei produkcióját!
https://formula.hu/parc-ferme/26687
Egy mezőny végén nehéz érvényesülni, ám az F1-ben második évét teljesítő George Russell az autója jelentette technikai korlátok ellenére úgy épül be a köztudatba, mint a pilóta, akiből később bajnok lehet. Legutóbbi podcast-adásunkban kiveséztük a fiatal brit 2020-as teljesítményét.
Visszanézhető: Motorsporthíradó szeptemberben
https://formula.hu/parc-ferme/26691
Tartalom:
- Vincze és Velenczei csatája az Eger Ralin
- Az utánpótlás: a magyar gokart volt a téma a stúdióban
- Fél év szünet után újraindult a WRC
100 éves lett a legidősebb korábbi F1-es versenyző
https://formula.hu/parc-ferme/26690
Kereken 100 esztendővel ezelőtt, 1920. szeptember 21-én született az angliai Cobhamben Kenneth McAlpine, légierő-pilóta, borász és Formula-1-es autóversenyző. Az építőiparban érdekelt jómódú McAlpine család tagjaként szponzorként szerepe volt az F1-es hőskor számos brit csapatának egyike, a Connaught megszületésében, és ezzel a konstruktőrrel versenyzett is hét nagydíjon: 1952-ben kétszer, 1953-ban négyszer és végül 1955-ben egyszer. Pontot sosem szerzett, legjobb eredménye egy 13. pozíció volt a Nürburgringről. 1955-ben visszavonult az autóversenyzéstől, megházasodott és a családi vállalkozásban helyezkedett el.
Az 1919-es születésű francia André Guelfi halála után McAlpine vált a legidősebb élő Formula-1-es versenyzővé – kívánjuk neki 100. születésnapján, hogy még sokáig maradjon az!
A dobogón, amelynek legmagasabb fokát McAlpine foglalja el, a 98 éves Leslie Marr, valamint a 94 éves Paul Goldsmith állnak még.

Kimi Raikkönen – Az autón kívül szelíd, az autóban vadállat
https://formula.hu/parc-ferme/26688
Ez a vicces animációs videó persze kicsit túlkarikírozza Kimi Raikkönen karakterét - de tényleg csak egy kicsit! A mikrofon előtt alig hallható, de amikor az autóban ülve nem tetszik neki valami, recseg a hangszóró, mint azt például a legutóbbi Toszkán Nagydíjon is hallhattuk...
Iceman? More like I scream man.
— The Circus (@Circus_F1comic) September 21, 2020
A small animation on #KimiRaikkonen's radio antics. #f1 #formula1 #russiangp #raceweek @alfaromeoracing @julien_sc pic.twitter.com/tsdl3y82vO
Újabb nagyágyút igazolt a Racing Point
https://formula.hu/parc-ferme/26689
Nagynevű marketingszakember érkezését jelentette be a hamarosan Aston Martinná alakuló Racing Point: Jefferson Slack fogja irányítani az istálló minden reklám- és marketingfeladatát. Slack h árom évtizede van a szakmában, ő volt többek között Michael Jordan, mindenidők legjobb kosárlabdázójának marketingfelelőse, de dolgozott a labdarúgásban az olasz Internél, illetve a MotoGP jogait birtokló Dornánál is. Slack közvetlenül Otmar Szafnauer csapatfőnöknek fog majd beszámolni.

fotó: dppi