Aki azt hitte volna, hogy Spielbergben nagyok a szintkülönbségek...
//formula.hu/parc-ferme/26997
Az alábbi felvételnél nem is találhatnánk jobbat, ha arra vagyunk kíváncsiak, mégis milyen érzés végigszáguldani a Portugál Nagydíj helyszínéül szolgáló Algarvén egy F1-es autóval. Ez volt a mindkét szabadedzésen leggyorsabbnak bizonyuló Valtteri Bottas pénteki legjobb köre.
Sűrű hetünk lesz: öt F1-es autó debütál a napokban, ma a Mercedes és az Alpine jön
//formula.hu/parc-ferme/28252
Március másodikán, vagyis ma nézhetjük meg az új Mercedest és az új Alpine-t is, de a héten nem ez lesz az egyetlen leleplezés - a bemutatók tekintetében a legsűrűbb hét érdemi része veszi ma kezdetét!
március 2. 12:00 MercedesF1 W12
március 2. 16:00 Alpine A521
március 3. 16:00 Aston Martin AMR21
március 4. 9:00 Haas VF-21
március 5. Williams FW43B
Tízből kilenc F1-es csapat teszteli a Pirelli 2022-es kerekeit
//formula.hu/parc-ferme/28253
Hónapról hónapra egyre közelebb kerülünk a Formula-1 2022-es szezonjához, ami a széria következő érájának eljövetelével kecsegtet bennünket. Az autók lapjaiban változnak meg, amire a Pirelli is teljesen új kerekekkel készül. Egészen pontosan 13-ról 18 hüvelyk átmérőjűre nőnek az F1-ben használatos kerekek, ami komoly fejlesztéseket kíván meg a hivatalos gumibeszállítótól. Ennek megfelelően idén február végétől egészen szeptember közepéig tesztek sorát rendezi meg a Pirelli annak érdekében, hogy a lehető legjobban felkészüljön az új generációs autók jelentette kihívásokra.
Az alábbi táblázatban átfuthatjuk, hogy a tervek szerint hol, mikor, mely csapatok, milyen típusú (száraz vagy esős) keverékekkel gyakorolhatnak. A sort a Ferrari február 22-én kezdte Jerezben, ahonnan a a lenti kép került fel az internetre. A listán feltűnik egy hiányosság: az F1 tíz csapatából egyedül a Williams nem szerepel rajta. Az egyelőre nem derült ki, ők miért maradnak ki a tesztsorozatból.
Autós oltóközponttá alakították az austini F1-es pályát
//formula.hu/parc-ferme/28250
A Circuit of the Americas is csatlakozott azon versenypályák közé, amelyet bevontak a koronavírus-járvány elleni harcba: a többek között a Formula-1-es USA Nagydíjnak és a MotoGP Amerikai Nagydíjának otthont adó austini pályán Texas állam első tömeges, autós oltóközpontját alakították. A közlemény szerint szombat reggeltől vasárnap délutánig nem kevesebb, mint 3000 fő kapta meg az első adagot a Moderna vakcinájából. A második dózist négy héten belül kapják meg a beoltottak.
Thousands of people vaccinated!
— Travis County TX (@TravisCountyTX) February 28, 2021
Today, we vaccinated 3,000 CommUnityCare patients and people identified by the participating counties who meet the Phases 1A and 1B criteria. pic.twitter.com/Iq9vz0hoW9
Így nyitott a Formula-E: két verseny, két teljesen más élmezőny!
//formula.hu/parc-ferme/28249
Az egyetlen hasonlóság, hogy a Diriyah ePrix első és második futamán egyaránt egy holland rajtolt az élről, de győznie csak egyiküknek sikerült. Itt a két futam összefoglaló videója, amelyek már önmagukban is bőven elég izgalmat hoztak, és ezekben még nincs is benne a Mercedes időmérős "kizárása", valamint Edoardo Mortara és Alex Lynn óriási balesetei, amelyeket mindketten sérülés nélkül úsztak meg. Ja, meg a szombat esti kizárásos zűrzavar se.
Marad a Williamsnél az F1-hez legközelebb álló hölgyversenyző
//formula.hu/parc-ferme/28248
Közel két éve tagja már fejlesztőpilótaként a Williams F1-es csapatának Jamie Chadwick, a grove-iak pedig most megerősítették, hogy új tulajdonosok ide, a csapat körüli nagyszabású átalakulások oda, a W Series 2019-es bajnokát idén is megtartják. Előléptetésről nem szól a közlemény, a csapat továbbra is "a szimulátorban és a színfalak mögött" számít a 22 éves versenyző segítségére.
"Eddig nagyon élveztem a Williamsnél töltött időt, és rendkívül boldog vagyok, hogy folytathatom a munkát fejlesztőpilótai szerepkörben. Érzem, hogy versenyzőként folyamatosan fejlődök, és hogy a szimulátorban töltött idő felbecsülhetetlen előnyökkel jár majd számomra idén. Már várom, hogy ismét teljesen elmerülhessek a munkában a Williamsnél" - fogalmazott Chadwick, akinek idén sűrű programja lesz, hiszen emellett az egy év kihagyás után visszatérő W Seriesben készül megvédeni a címét, valamint az újan induló Extreme-E-ben is versenyez majd a Veloce Racing színeiben, Stephane Sarrazin csapattársaként.
A WRC versenyzői kívánhattak valamit az igazi Mikulástól
//formula.hu/parc-ferme/28247
Nem mindennapi házigazdája volt az Arctic Ralinak - illetve ott, ahol a WRC-járt, éppenséggel mindennapi, hiszen a "hivatalos" Mikulásnak a finnországi Rovaniemiben van a téli rezidenciája (a nyári pedig egyébként a Botteni-öböl partján, Kemiben). A karácsonyi ajándékosztó öregúrnak február végére felszabadult az ideje, így a versenyhétvége előtt fogadta is a Hyundai és a Toyota versenyzőit otthonában, s kedélyesen elbeszélgetett velük. A mezőny tagjai egyébként ezen kívül is igyekeztek autentikus programokkal hangolódni a versenyre, így kutyaszánon is utaztak, na meg a jégen való gokartozás sem maradt el. A vasárnapi díjátadón aztán ismét feltűnt a Mikulás, így további vicces-bizarr felvételek készülhettek.
We've made lots of new friends today, and we even had the chance to meet Santa Claus! @TGR_WRC #WRC #ArcticRallyFinlandpic.twitter.com/fNnZNf4hta
— Sébastien Ogier (@SebOgier) February 23, 2021
Blooper Alert! Santa was very good and I was too impressed! It was pretty special to meet him today and I can’t wait to come back here with my family to show them this beautiful place and present Camille to Santa Claus #WRC #ArcticRallyFinland #Rovaniemi #HMSGOfficial pic.twitter.com/v61I6QVb7j
— Thierry Neuville (@thierryneuville) February 23, 2021
Yesterday was a fun day!!
— Arctic Rally Finland (@RallyFinland) February 24, 2021
Big thanks to our partners CapitalBox @Roikaupunki and @VisitRovaniemi for organizing this beautiful event and to all the driver’s and teams for the good vibes! #ArcticRallyFinland #WRC #ARF21 #Rovaniemi #ArcticCapital #VisitRovaniemi #MRautioOy pic.twitter.com/4tEjLiX08P
50 év után fog ismét murvás pályán versenyezni a NASCAR
//formula.hu/parc-ferme/28246
A NASCAR Cup Series egyik állandó helyszíne, a Bristol Motor Speedway oválja a betonborítása és az extrémrövid, mindössze 858 méteres hossza révén eddig is a szezon legkülönlegesebb pályája volt, az idei versenye azonban még egy szempontból egyedivé válik, ugyanis az elmúlt hónapok során murvapályává alakították! A hosszú munkafolyamat során több réteg földet helyeztek le és egyengettek el a tennessee-i ovál teljes vonalán - az egyik réteg még ugyanaz volt, amit a pálya legutóbbi, 2001-es murvásításakor is használtak.
A NASCAR csúcskategóriája azonban akkor nem versenyzett itt, a sorozatnak legutóbb több mint ötven éve, 1970-ben az észak-karolinai State Fairgrounds Speedway-en volt murvaversenye. Az idei megmérettetésre - amelyre már minden Covid-biztos ülőhely elkelt - március 28-án kerül sor.
Videók az építésről és egy tesztmenetről:
Szó szerint trófeát kaptak az Arctic Rali győztesei
//formula.hu/parc-ferme/28245
Több lappföldi sajátosságot felvonultatott a WRC-naptárba beugróként kerülő Arctic Rali díjátadója: jelen volt az eseményen a finn Mikulás, a győztesek, Ott Tanak és navigátora, Martin Jarveoja trófeája pedig a szó szoros értelmében trófea volt, egy-egy megboldogult szarvas agancsát kapták meg.
Így nézne ki a 2021-es BMW F1
//formula.hu/parc-ferme/28243
A bajor márka 2009-ben fejezte be szerepvállalását a Formula-1-ben, a számos látványos dizájnt megálmodó Sean Bull azonban megrajzolta, hogyan nézne ki a gyártó versenygépe, ha azóta is a mezőnyben lenne vagy visszatért volna oda.
Idekívánkozik, hogy Sean Bullról elsősorban F1-es koncepciói jutnak az eszünkbe, a grafikus azonban a valóságban is tervez az autósportban: a Dragon Penske fényezése a Formula-E-ben az ő alkotása.
Mick-rajongók figyelmébe: Az ifjú Schumacher hat percen keresztül ül a Haasban
//formula.hu/parc-ferme/28242
Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy a Haas csatornáján hosszas videóban megosztott üléspróba mennyire fontos pillanata a felkészülési időszaknak: itt szabják a versenyzőre nem csupán az ülést, de a pilótafülke többi tartozékát is, ami elengedhetetlen, hogy a pilóta fizikailag kibírja a másfél-két órás nagydíjakat a szűk utastérbe szíjazva.
Érkezik a Drive to Survive 3. évada – azért mindent ne higgyünk el, amit látunk…
//formula.hu/parc-ferme/28237
A Formula Podcastben megvitattuk, hogy mire és miért jó, egyúttal mire nem jó az F1-es sorozat. A vonatkozó rész 01:23:24-től hallgatható!
Előkerült a felvétel, melyen fejtetőre áll Lynn autója a Formula-E futamán
//formula.hu/parc-ferme/28244
Két nagy baleset is történt a Formula-E szezonnyitó dupla hétvégéjén Szaúd-Arábiában. A szombati szabadedzésen Edoardo Mortara fék nélkül száguldott a védőfalba, a futamon pedig Alex Lynn borult nagyot, melyet követően le kellett inteni a versenyt.
A közvetítésben semmit sem mutattak, utólag látott napvilágot az a felvétel, amelyen a Mahindra fejtetőre borulva, nagy sebességgel száguld át a bukótéren (az alábbi videóban második helyen ez is megtalálható). Azóta egy újabb, biztonsági kamera által rögzített videó is előkerült, amelyen látható maga az ütközés: Lynn Mitch Evans Jaguarját próbálja belülről előzni, de hely híján a falnak csapódik, az autó levegőbe emelkedik és kereszttengelye körül 180 fokos fordulatot leírva fejtetőn ér földet, majd a tehetetlenség miatt tovább csúszik. Evans, aki „repülőbalesethez” hasonlította az ütközést, félreállt, hogy Lynn segítségére siessen.
A brit versenyzőt a beavatkozók emelték ki az autóból, majd kórházba szállították, de rövidesen kiengedték: Dilbagh Gill csapatfőnök elmondása szerint pár ütéssel és zúzódással megúszta, és Rómában biztosan indulni fog.
Először csapott össze WRC-futamon a ralikrossz két klasszisa
//formula.hu/parc-ferme/28241
A hétvégi Artic Rali egyik érdekes harca a WRC-3 kategóriában zajlott, ebben a géposztályban ugyanis a Ralikrossz-világbajnokság két nagyágyúja is rajthoz állt: Mattias Ekström (2016 bajnoka) és Johan Kristoffersson (2017, 2018 és 2020 bajnoka). Egyikük számára sem idegen a ralizás, de együtt először indultak egy versenyen.
Mattias Ekström és Emil Bergkvist 5., Johan Kristoffersson és Patrick Barth 10. helyen zárta a WRC3 kategória értékelését. A 2016-os WRC-bajnok, Ekström megújult csapata, az EKS JC színeiben csupán 2 perc 34 másodperccel maradt el a győztes Teemu Asunmaától a Skoda Fabia R5 Evóval, míg a Volkswagen Polo GTI R5-tel induló Kristoffersson hátránya több mint 10 perc volt.
A számok azonban ebben az esetben csalókák: a háromszoros világbajnok Kristofferssonnak volt vezetői hibája, a második napon a hófalba csúszott. Szakaszeredményei alapján ő volt gyorsabb, az utolsó két gyorsaságit (köztük a pontokat érő Power Stage-t) a 2. helyen zárta. Ekström legjobb részeredménye 3. helyezés volt a 6. szakaszon.
Persze az is árnyalja a képet, hogy Ekström 15 éves kihagyás után, 2006 óta először indult WRC-n, míg Kristoffersson az elmúlt években résztvevő volt, főképp Svédországban, és a WRC-3 és WRC-2 értékelésben is állt már a dobogó harmadik fokán.
Hamilton régebben így járta körbe a pályákat
//formula.hu/parc-ferme/28240
Gyerekkori fotót osztott meg a világbajnok azzal, hogy kisebb korában sok autót letakarított azért, hogy vehessen egy ilyen snakeboardot - a gokartos időszakban így járta körbe a pályákat és amúgy is nagyon élvezte a járművet...
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Mit szóltok Carlos Sainz első ferraris sisakjához?
//formula.hu/parc-ferme/28239
A Mission Winnow rajta van:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Claire Williams megkérdőjelezi saját magát: volt egyáltalán joga vezetni a Williams F1-es csapatát?
//formula.hu/parc-ferme/28238
A Dorilton Capital megérkezése után a Williams család kivonul a legendás F1-es istállóból és Claire Williams is leköszönt, mint csapatfőnök - a hónapokkal ezelőtti események óta Williamsnek volt ideje átgondolnia a helyzetet és kielemeznie, hogy mit csinált a csapatfőnökként töltött időszaka során. Azóta viszont folyamatosan azt kérdezgeti magától, hogy volt-e egyáltalán joga ahhoz, hogy ő legyen a csapatfőnök?
"Az idő túlnyomó részében szégyellem magam és azt kérdezgetem, hogy tényleg ezt tettem-e az emberekkel, s*ggfej voltam-e, egyáltalán volt-e ahhoz jogom, hogy én legyek a csapatfőnök? Én mindent beleadtam, amit tudtam, szerintem nem tudtam volna ennél többet. A vége már elég nehéz volt számomra is. Nagyon makacs tudok lenni és sosem adom fel, de talán lehet, hogy itt fel kellett volna. Mostanában ezeket a kérdéseket teszem fel magamnak" - árulta el Claire Williams a Motorsport-Totalnak adott interjújában.
fotó: dppi
Grosjean az oválon nem versenyez, Pietro Fittipaldi helyettesíti
//formula.hu/parc-ferme/28235
Romain Grosjean már korábban is beszélt arról, hogy fél az oválpályás versenyzéstől, a tavalyi balesete után pedig még jobban felerősödött benne az, hogy nem feltétlenül akar ő olyan tempóval száguldozni centikre a többiektől és a faltól. Ezért úgy döntött, hogy nem versenyez azokon az IndyCar-futamokon, amelyek oválpályán zajlanak majd - ez négy verseny kihagyását jelenti majd a francia számára a 17 futamosra tervezett bajnokságban.
Most viszont az is kiderült, hogy ki ugrik be helyette: az, aki tavaly az F1-ben is helyettesítette, vagy Pietro Fittipaldi. A fiatal 2020-ban két F1-es versenyen ugrott be Grosjean helyére, most az említett négy IndyCar-futamot "kapja meg" helyette és nem ismeretlen számára a sorozat, versenyzett már itt - úgy fogalmazott, hogy az F1-es körökben való megmaradás és az IndyCarban való versenyzés ideális forgatókönyv számára 2021-re.
Persze a közösségi médiában már fel is bukkant az a vélemény, hogy ezek szerint Fittipaldi tulajdonképpen Grosjean dublőre...
fotó: dppi
Bemutatták a rollerbajnokság 100 km/óra felett repesztő gépeit
//formula.hu/parc-ferme/28232
A motorsport világa még nem nagyon tudja, hogyan kategorizálja a Formula-E-ből kinövő legújabb elektromos kezdeményezést, noha kétségtelen, hogy definíció szerint az elektromos rollerek versenyeztetését célzó, eSkootr névre keresztelt bajnokság is technikai sportnak számít. Most bemutatták az extrém helyszíneken versenyzendő, a sportvilág számos szakágából nevezőket vonzani szándékozó széria sporteszközét, az S1-X nevű elektromos rollert, amellyel 100 km/óra feletti csúcssebességet, a kanyarokban pedig akár 50°-os dőlési szöget ígérnek.
A bajnokság a tervek szerint még 2021 során elstartol.
Top speed 100km/h +
— eSC (@ESC_live) February 25, 2021
Lean angles up to 50 degrees
Carbon Fibre Chassis
Take a closer look at the #eSkootr S1-X
Autólerakat lett Európa leghíresebb oválpályájából
//formula.hu/parc-ferme/28233
Az Egyesült Államokban talán szentségtörés lenne az ilyesmi, Európában azonban nincs nagy hagyománya az oválpályás versenyzésnek, és az USA formulaautós élsorozata is már 2002-ben járt Rockinghamben legutóbb a CART képében. De nemcsak az ovál, hanem a belső pályaszakasz sincs már használatban a 2018-as tulajdonosváltás óta, azóta ugyanis az angliai helyszín bezárta kapuit mindenféle versenyzési és vezetéstechnikai tevékenység előtt és autólerakattá vált.
Egy nagyszerű versenypálya tündöklését és hanyatlását örökíti meg ez a két kép.