DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök

Animációs film meséli el az autósport legnagyobb tragédiájának történetét

1955. június 11. Sokan az autósport legsötétebb napjának tartják ezt a szombatot, amikor a Le Mans-i 24 óráson egy baleset következtében 83 néző veszítette életét. Az általunk is feldolgozott eset történéseit az alábbi 15 perces animáció egy egészen új nézőpontba helyezi.

Jehan Daruvala zárta az élen az F2 idei első tesztnapját

A Formula-2 számára is megkezdődtek a tesztek, az F1 utánpótlás szériája pedig már egyből a szezonnyitó helyszínére, Bahreinbe repült, ahol egy háromnapos felkészülésen vesznek részt a mezőny tagjai. Az első napon Jehan Daruvala volt a leggyorsabb, aki a Carlin csapatától az idei évre a Prema Racing alakulatához igazolt, az indiai pilóta 1.42.074-es idővel zárt a lista élén, és fél másodperccel ért el jobbat, mint a második helyet elérő Calan Williams (Trident). A harmadik helyen bő hat tizedes lemaradásban a Formula-3 2021-es bajnoka, Dennis Hauger végzett, akinek az idei lesz az első szezonja a Formula-1 előszobájának is nevezett sorozatban. A norvég versenyző nem váltott csapatot, vagyis továbbra is a Prema tagja marad. A gyakorlás csütörtökön és pénteken tovább folytatódik, ezután pedig már az éles bevetés következik március 18. és 20. között.

Saját F1-es motorokat gyártana az Aston Martin

Érdekes dologról beszélt Andy Green, az Aston Martin F1-es csapatának technikai igazgatója: szerinte 2026-tól, az új motorszabályok érkezésétől akár saját erőforrásokat is gyárthat az addigra hiper-szuper módon felszerelt istálló. "Az ambícióinkat nézve egyértelműen vizsgáljuk a lehetőségét a saját motor gyártásának. 2026-ban jönnek az új motorok és szerintem mi csapatként szeretnénk ebben benne lenni. Nyilván meg kell néznünk, hogy ez milyen előnyökkel jár, kielemezni a részleteket, de most már velünk van az Aramco is... meglátjuk" - mondta az F1.comnak Green.

image_3

A Red Bull oldaldobozaira kapták fel a fejüket a Mercedesnél

A nagy rivális Red Bull oldaldobozaira hívta fel a figyelmet Mike Elliott, a Mercedes F1-es csapatának technikai guruja. Elliott szerint nem töltöttek túl sok időt a többiek elemzésével, mert a saját problémáik megoldására koncentráltak, de egy-két dolog azért feltűnt nekik és bár szinte mindenki más a Ferrari "kacsaúsztatóival" van elfoglalva, ők a Red Bullra figyeltek fel.

"Az volt a vizuálisan leginkább eltérő megoldás. Érdekesen néz ki, megyünk és elgondolkodunk rajta" - idézi ezzel kapcsolatban Elliott szavait az F1.com. "Másképp gondolkodtak a csapatok, némelyek nagy, széles oldaldobozokat gyártottak, mi viszont például egy keskeny megoldást választottunk. A realitás viszont az, hogy az autók rengeteget fognak változni már mostantól az első futamig is..."

73s3ysvg1l1a7ktfw3wv

fotó: dppi

Elromlott az F1-es utánpótlás-rendszer - ezt mutatja Piastri esete

Will Power, az IndyCar sztárja beszélt arról a minap, hogy a Formula-1-es utánpótlás-nevelés óriási hibája, hogy Oscar Piastri nem került be a királykategóriába - a szupertehetséges fiatal két év alatt megnyerte az F3-as és az F2-es bajnokságot is impozáns teljesítménnyel, idén viszont parkolópályára került.

"Oscar Piastri egyértelműen F1-es ülést érdemelt volna idénre azzal, hogy újoncként egymás után bajnok lett az F3-ban és az F2-ben is. Hogy ő nem került be... nekem ez azt mutatja, hogy a rendszer elromlott. Miért költenek el ennyi pénzt azért, hogy az F2-ben versenyeztessék, ahol bajnok lesz az első évében, majd mégsem kerül be az F1-ben? És az a költségvetés az F2-ben volt körülbelül kétmillió euró, vagy hasonló. Az F1-ben kellene lennie, megérdemli. Értem, hogy miért nem akar az IndyCarba jönni, ő egész eddig az F1-ért dolgozott. Tragédia lesz, ha jövőre sem jut be, mert akkor valószínűleg már sosem lesz F1-es" - mondta Power.

pia-bah

fotó: dppi

Felvette a Ferrari nevét a csapat e-sport divíziója

Bemutatkozott a Scuderia Ferrari Velas Esports Team, az olasz istálló virtuális csapata – már a név is hírértékű, hiszen a formáció eddig FDA Esports Team néven futott (a Ferrari versenyzői akadémiájára hivatkozva), ezentúl viszont – a hivatalos F1-es szériában szereplő többi alakulathoz hasonlóan – az anyacsapat nevét viseli.

Versenyzői fronton is erősítettek az olaszok: a két korábbi bajnok, Brendon Leigh (2017, 2018) és David Tonizza (2019) mellé a lengyel Kamil Pawlowski csatlakozott, aki 2021-ben a Ferrari saját e-sport szériáját nyerte meg.

Új, modernebb kerítést kaphatnak a versenypályák

Hamarosan még biztonságosabbak lehetnek a Grade 1-es minősítésű pályák, az FIA ugyanis olyan kerítések terveit hagyta jóvá, amelyek már a legmodernebb dizájnt képviselik. A svájci Geobrugg cég védőhálói jóval erősebbek, mint a korábbiak, így a tartóoszlopokat ritkábban (a mostani négy helyett hat méterre) lehet elhelyezni, ami kifejezetten nézőbarát megoldás. Természetesen biztonságtechnikai vonatkozása is van ennek a változatnak; ha ritkábban vannak az oszlopok, kisebb az esély arra, hogy a pilóta baleset esetén a masszív fémelemeknek csapódjon. Emellett a kevesebb oszlop praktikusabb is, ezt az újfajta kerítést ezáltal könnyebb telepíteni, a hab a tortán pedig, hogy még környezetkímélő is. Hogy mikortól láthatjuk az új dizájnt, arról pontos információk még nincsenek, de a hatékonyságát már sikeresen tesztelték.

Nincs többé 3-as rajtszám: így tiszteleg a WTCR a születésnapos Tarquini előtt

Ma, március 2-án ünnepli 60. születésnapját Gabriele Tarquini, a legendás olasz autóversenyző, aki azon kevesek közé tartozik az autósportban, akik 50 éves koruk felett is nemcsak aktívak, de sikeresek is voltak. A tavaly év végén visszavonult pilóta 2018-ban a legidősebb bajnokává vált a WTCR-nek, és óriási tisztelet övezi a szériában és azon kívül is.

A Túraautó-világbajnokság különleges születésnapi ajándékkal lepte meg a legendát. Tarquini előtt tisztelegve ugyanis bejelentették, visszavonultatják a 3-as rajtszámot, amellyel az olasz 2021-ben rajthoz állt, így az mindörökre az övé marad. A gesztus Tarquinit is meghatotta, rövid üzenetben köszönte meg a WTCR-nek az ajándékot.

Isten éltesse a bajnokot!

Brit Motorsport Szövetség: orosz csapatok és versenyzők kitiltva

Folyamatosan reagál a sportvilág is az orosz-ukrán háborús helyzetre. Tegnap az FIA jelentette be a döntéseit, ma pedig a Brit Motorsport Szövetség közölte, milyen szankciókat vezet be az Oroszországból és Fehéroroszországból érkezőkkel szemben. Ennek értelmében brit autósport-eseményeken nem vehetnek részt orosz és belorusz engedéllyel rendelkező csapatok és versenyzők sem. Ez a Formula-1-re vonatkoztatva annyit jelent, hogy amennyiben Nyikita Mazepin megtarthatja ülését a Haasnál, a Brit Nagydíjon jelen állás szerint nem vehet részt. Persze a helyzet júliusig még rengeteget változhat…

Raikkönennél is gyorsabb volt, mégsem tesztelhetett F1-est Andretti támogatottja

Michael Andretti, az F1-legenda Mario Andretti fia komolyan szeretne érdekelt lenni édesapja egykori sportágában: tavaly az utolsó pillanatban hiúsult meg az Alfa Romeo adásvétele, az elmúlt hetekben pedig arról szóltak a hírek, hogy saját csapatával kopogtat a száguldó cirkusz ajtaján. Az IndyCarban is érdekelt Andretti hiszi, hogy értéket hozna a sportba, már csak versenyzők tekintetében is. Idősebb Andretti beszélt arról, hogy fiának micsoda pártfogoltja van, és hogy milyen lehetőségtől esett el az Alfa Romeo-tervek bedőlése után.

„Nézzék csak meg, micsoda tehetségről tett tanúbizonyságot Colton Herta! 15 évesen már Európában versenyzett, olyan, azóta a Formula-1-be került pilóták mellett, mint Lando Norris. Megmászta a szamárlétrát és mindent megnyert, az Egyesült Államokban most ugyanezt teszi a legmagasabb szinten, és nem a stratégiának, hanem a tiszta sebességének köszönhetően. Amikor már majdnem nyélbe ütötték a megállapodást a Sauberrel, egy hetet eltölthetett a szélcsatornájukban és már a harmadik napon gyorsabb volt Giovinazzinál és Raikkönennél is a szimulátorban. Alig vártuk, hogy F1-es autóba ülhessen, amire Abu Dhabiban került volna sor, de az üzlet meghiúsult” – nyilatkozta Mario Andretti.

Szokatlan szemszög: Lábkamera az AlphaTaurinál

Pierre Gasly gáz- és fékjátékát csodálhatjuk meg a felvételen – amely az AlphaTauri AT03 legelső körén készült, a Misanóban tartott filmforgatási napon.

Fry: Alonso a négy legjobb pilóta egyike

Az Alpine vezető műszaki igazgatójának tisztségét az a Pat Fry tölti be, akinek Formula-1-es útjai gyakran találkoztak Fernando Alonsóéval: együtt dolgoztak a Ferrarinál és két külön periódusban a McLarennél is. Fry véleménye szerint a spanyol továbbra is a rajtrács legjobbjai közé tartozik.

„Fernando a négy legjobb pilóta egyike” – mondta a brit mérnök a Motorsport.com spanyol kiadásának, igaz, arról nem szól a fáma, ki szerinte az élcsoport másik három tagja. Alonso kvalitásait így méltatta: „Segít nekünk, hogy mindenben jobbak legyünk, minden pillanatban. Formula-1-es pályafutása során számos különböző autót vezetett, így hasznos a véleménye, mikor ennyire megváltozott a versenygép.”

Megkapták a házi feladatukat az F1-es csapatok

A barcelonai háromnapos gyakorlásról hazatérve bőven akadt dolga az F1-es istállóknak: a delfinezésnek nevezett jelenség mértéke több csapatot is meglepett, s bár „sufnituning” jellegű megoldásokkal igyekeztek gyorsan reagálni a problémára, az érdemi problémakezelés most következik majd. A háromnapos shakedown legfőbb tanulságairól 41:06-tól beszélgettünk a Formula Podcast legújabb adásában.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Hírek, információk, beszámolók, érdekességek: csatlakozz a Formula.hu ralis csoportjához!

Minden, ami rali - hírek, információk, pletykák, érdekességek, fotók, videók, háttéranyagok. Erre a linkre, vagy a képre kattintva csatlakozzatok a Formula.hu új ralis Facebook-csoportjához!

xgkuhiouwcvqshu9vkd4_lg

fotó: Béres Gábor

Az ifjú Trulli máris az F3-ba igazolt

Nem fecsérli az időt a Formula-1-ben 15 szezont lehúzó és 2004-es Monacói Nagydíjat megnyerő Jarno Trulli 16 éves fia: Enzo Trulli mindössze második együléses szezonjában már az FIA Formula-3-ban versenyez, a Carlin színeiben. Trulli 2021-ben a gokartot követően előbb a téli emirátusokbeli F4-es szériában debütált, melyet megnyert, majd az Euroformula Openben folytatta, ahol hetedik lett a bajnokságban – szezon közben váltott jelenlegi csapatára.

A Carlin három újonccal indul a 2022-es F3-as szezonban, Trulli két csapattársa a brit Zak O’Sullivan – a GB3 bajnoka, a rangos Autosport Award legfrissebb nyertese – és az amerikai Brad Benavides lesznek.

Túl zajos lett volna, ezért nem jön a Hungaroringre a Le Mans Series

Az előzetes tervezzek ellentétben mégsem versenyez Magyarországon az európai Le Mans Series - erről a Hungaroring adott ki egy közleményt.

„A Le Mans Seriesről kapott adatokat elemezve világossá vált, hogy a sorozat hazai megrendezése a zajhatás szempontjából nem fért volna bele a jelenleg érvényes jogszabályban meghatározott maximum 70 decibeles legfelső kategóriába" - számoltak be.

"A Hungaroring betartja és betartatja a rá vonatkozó jogszabályi előírásokat, hosszas mérlegelés után emiatt kellett meghozni azt a nehéz döntést, hogy nem véglegesítjük a megállapodást a Le Mans Series rendezőjével a magyar versenyről. A kormányhatározattal biztosított Formula 1 Magyar Nagydíj, valamint a további, bejelentett nemzetközi versenyek – amelyek zaj szempontból is megfelelnek az előírásoknak – megrendezését semmi sem veszélyezteti.”

A sorozat már be is jelentette, hogy a Hungaroring helyett Monzában fog versenyezni.

pf2_14

fotó: Hungaroring

22 másodpercben a 2022-es autók tudnivalói

Minden eddiginél rövidebb idő alatt foglalta össze a Formula-1, pontosan miben más az idei autó a tavalyihoz képest. De lépést tudunk-e tartani ezzel a gyors magyarázattal?

Tesztprogramot indítana fiataljainak a McLaren

A csapatok aktívan gondoskodnak az F1 utánpótlásáról pilótaneveldéiknek köszönhetően, a fiatalok felkészítését azonban megnehezíti a kevés gyakorlási lehetőség. Ezt kiküszöbölendő, az F1 idén előírta, hogy legalább két pénteki első szabadedzésen kötelező a juniorokat szerepeltetni, amivel az istállók is egyetértettek, és sokan hamar keresni is kezdték a jelöltjeiket.

A McLaren még nem tudja 100%-os biztonsággal, kik kapnak majd lehetőséget, de Zak Brown elárulta, ki a legnagyobb esélyes rá. Pato O’Ward neve talán senkit nem lep meg. „A szabályok alapján valakit be kell ültetnünk két szabadedzésre, de még nem döntöttük el, ki lesz az. Ő mindenesetre az egyik jelöltünk” – mondta Brown, aki szerint ha O’Ward megnyeri az IndyCart, az közel sem jelenti azt, hogy az F1-ben helytállna, ezért is kell kipróbálni őt. A McLaren a szabadedzések mellett épp ezért kihasználna egy másik szabályváltozást is. „Hosszú idő óta először, a nagy szabályváltozásoknak köszönhetően, tesztelhetünk a tavalyi autóval. Ez alapján szeretnénk is egy olyan tesztprogramot indítani, mint régen.”

Egy másik IndyCar-pilóta neve is felmerült azonban a csapatnál, és Brown még őt sem zárja ki teljesen. „Colton? Ha nagyon szépen megkérnek, akkor talán. Azt hiszem, Colton nagyon jó” – utalt Colton Hertára, akit az F1-es csapatvásárláson gondolkodó Michael Andretti szeretne a száguldó cirkuszba vinni.

Vajon hová tűntek a Ferrari pilótái?

Két átlagos fotó, melyen két pilótát kell megtalálni. Mindez elég egyszerűen hangzik, ám annyira mégsem könnyű. A képeken Charles Leclerc és Carlos Sainz lettek valahová elrejtve, a Ferrari pedig arra bátorít mindenkit, hogy játsszon egy jót és keressük meg a versenyzőket.

Ha lemaradtál az IndyCar szezonnyitójáról, itt pótolhatod a lényeget

Vasárnap este St. Petersburgben rendezték meg az IndyCar idei első futamát – mutatjuk a videós összefoglalót a legfontosabb történésekkel:

Rajtol a MotoGP-szezon: csatlakozz Facebook-csoportunkhoz, hogy ne maradj le semmiről!

A hétvégén a Katari Nagydíjjal elstartol a MotoGP 2022-es idénye, így értelemszerűen felpörögnek az események a gyorsaságimotoros-világbajnokság háza táján. Ha imádod a kétkerekűeket és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még részletesebben számolunk be még több hírről és információról a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

motogp-teszt