Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese
https://formula.hu/parc-ferme/18181
Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…
Megtiltja volt elnökeinek az FIA, hogy egyből F1-es csapatokhoz igazoljanak
https://formula.hu/parc-ferme/34372
Nem csak a versenyzők politikai és vallási állásfoglalásai kapcsán jelent meg változás a Nemzetközi Sportkódex legfrissebb változatában. A Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis mostantól megtiltják, hogy egykori elnökeik és alelnökeik fél évnél hamarabb bármilyen minőségben – legyen szó csapatfőnöki vagy akár csak tanácsadói szerepkörről – leigazoljanak egy Formula-1-es vagy bármilyen más sorozatban szereplő istállóhoz. Ezzel az FIA annak szeretné elejét venni, hogy olyan bizalmas információhoz jusson hozzá az adott alakulat, amely esetleg a korábbi tisztségviselő birtokába juthatott a pozíciójából adódóan. Jean Todt egyébként az egyedüli élő korábbi FIA-elnök – igaz, futólag az ő neve is felröppent kevésbé komolyan vehető pletyka szintjén a Ferrari csapatfőnöki posztja kapcsán.
Egy másik változtatás a Sportkódexben, hogy az istállóknak újabb két F1-es csapattagot kell regisztrálniuk az FIA felé. Eddig többek között a csapatfőnökökkel, versenymérnökökkel, technikai és sportigazgatókkal kellett ezt megtenniük, de mostantól ebbe a körbe tartozik a vezérigazgató és a pénzügyi igazgató is – utóbbi nyilvánvalóan a költséglimit fontossága okán.
Michael Masi lehet az Ausztrál Nagydíj új főnöke
https://formula.hu/parc-ferme/34371
Két hír is érkezett Ausztráliából az elmúlt napokban: egyrészt a melbourne-i verseny szerződését 2037-ig meghosszabbították, másrészt bejelentette távozását az Ausztrál Nagydíj szervezőbizottságának ügyvezető igazgatója, Andrew Westacott. A 2023-as versenyhétvégét még levezényli, aztán júniusban távozik a pozícióból, miután 12 évig szervezte az Albert Parkban tartott versenyt.
A megüresedett pozícióba, az ausztrál motorsportélet egyik legfontosabb állásába Michael Masit, az F1 egykori versenyigazgatóját szemelték ki. Miután Masi a 2021-es évadzáró botrányát követően elhagyta a pozíciót és az FIA-t is, szülőhazájában halmozott tisztségeket. Jelenleg ő a Supercars Bizottság elnöke és a Dél-ausztrál Motorsport-tanács tagja, januárban pedig az Ausztrál Gokartszövetség igazgatótanácsába is beszáll. A Speedcafének nem kommentálta a nagydíjjal kapcsolatos értesülést.
Bár Masi az elsődleges esélyes, van egy másik jelölt is a pozícióra, aki szintén ismerősen csengő név: Eric Boullier, a Lotus és McLaren egykori csapatvezetője. Boullier legutóbb a Francia Nagydíj ügyvezető igazgatója volt – a verseny viszont kikerült a naptárból, így a francia szabaddá vált.
Ismét összeáll a Vettel–Schumacher páros a Bajnokok Tornáján
https://formula.hu/parc-ferme/34373
Újabb névvel bővült a résztvevők sora a január végi Race of Championsre, amelyet második alkalommal rendeznek a svédországi havas-jeges pályán: Mick Schumacher a 2023-as kiíráson is jelen lesz. Az immár a Mercedes F1-es teszt- és tartalékversenyzője szokás szerint nemcsak egyéniben indul, hanem a Nemzetek Kupáján is részt vesz, méghozzá újfent a már korábban bejelentett Sebastian Vettel oldalán. A páros 2019-ben szerepelt először együtt a Bajnokok Tornáján, ezúttal pedig ez lesz az első „versenye” mindkét pilótának, miután távoztak a Formula-1-es mezőnyből. Vettel Mick édesapjával, a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel korábban hatszor is megnyerte a csapatversenyt a RoC-on, az ifjabb kollégájával 2019-ben döntőig meneteltek.
Schumacher és Vettel mellett olyan versenyzők részvétele biztos már a január végi eseményen, mint Valtteri Bottas, a korábbi kétszeres világbajnok Mika Hakkinen, a szintén ex-F1-es David Coulthard, a Nemzetek Kupájában címvédő Petter és Oliver Solberg, a ralikrosszt utaló Johan Kristoffersson, a háromszoros W Series-bajnok Jamie Chadwick, a Le Mans-legenda Tom Kristensen, a friss F2-es győztes Felipe Drugovich, a WRC-menő Thierry Neuville és a McLaren IndyCar-versenyzője, Felix Rosenqvist.
Itt a 2022-es szezon összefoglalója Miniéktől
https://formula.hu/parc-ferme/34369
Megérkezett a 2022-es szezon történéseit sajátos módon - gokartokkal - feldolgozó Mini for Speed a MiniDrivers készítőjétől. Akik szeretik az animátor munkásságát, azok számára jó hírünk van, hiszen lesz még folytatás, ez ugyanis csak az első rész!
Újabb Ferrari-pilóta debütál az IndyCarban
https://formula.hu/parc-ferme/34368
A Ferrari fejlesztési pilótája, Robert Svarcman a Chip Ganassi Racing színeiben fogja megejteni tengerentúli bemutatkozását. A Racer információi szerint a csapat és Svarcman már mindenben megegyeztek egy 2023 januári tesztet illetően, ahol a csapat 2024-es lehetőségeit kezdi el felmérni.
2023-ra már minden pozíciót betöltöttek már a Ganassinál, azonban a 2021-es bajnok Alex Palou a következő szezont követően a McLarennél folytatja pályafutását, így legalább egy hely mindenképp felszabadul majd a csapatnál. Svarcman ezzel örökébe léphet a Ferrari-akadémia azon tagjainak, akik az IndyCarban is kipróbálták magukat, hiszen korábban már Callum Illott, Christian Lundgaard és Marcus Armstrong is lehetőséget kapott valamilyen szinten a tengerentúlon.
Melyik volt Hamilton legjobb sisakja idén?
https://formula.hu/parc-ferme/34367
Idén is megszámlálhatatlan mennyiségű sisakfestést használt Lewis Hamilton, de vajon melyik volt a legszebb? Nektek melyik nyerte el leginkább a tetszéseteket?
LH treated us to some beauties in 2022. Which one was your favourite... pic.twitter.com/0pGlJecltc
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 20, 2022
Lerombolják az egykori Jordan-bázist az Aston Martin új főhadiszállása miatt
https://formula.hu/parc-ferme/34365
Épül az Aston Martin csapat új központja Silverstone-ban: a 200 millió dollár értékű komplexum 2024-re készül el teljesen. A Building One nevű épület már elkészült, a csapat át is költözött – ezzel pedig az eddigi gyár, amelyet 1991-től használt az akkori Jordan csapat, majd utódjai, a Midland, Spyker, Force India, Racing Point és az Aston, használaton kívülivé vált. A régi épületet nyáron lerombolják, a helyére egy új létesítmény kerül, amelyben többek között a szélcsatorna kap helyet.
Az új komplexum összesen három épületből áll majd, egyik végétől a másikig 400 métert kell majd sétálni. A képen jobb oldalon az új Building One, a mellette levő, kisebb épület a régi gyár:
Négy évvel a tragédia után újra állandó F2-es versenyző lesz Juan Manuel Correa
https://formula.hu/parc-ferme/34364
A 23 éves amerikai visszatér oda, ahol pályafutása megtört 2019-ben, a tragikus spái versenyhétvégén, amely Anthoine Hubert életét követelte. A szörnyű balesetet túlélő, súlyos lábtörést szenvedett Correa egy kihagyott szezont követően 2021-ben egy szintet visszalépve, a Formula-3-ban kezdte újra formulaautós pályafutását. Második szezonjában dobogót is szerzett a kategóriában, az évadzáró versenyen pedig újra a Formula-2-ben indult, a Van Amersfoort Racing színeiben helyettesként. Ezzel a csapattal írt alá a teljes 2023-as szezonra.
„Újra állandóként az F2-ben lenni többet jelent számomra, mint amit a legtöbben el tudnak képzelni. Nem csupán egy bravúr, hogy ezen a rajtrácson lehetek, hanem annak a célnak a megvalósulása, amely az erőfeszítéseim középpontjában volt az elmúlt három évben: tehát egy nagyon érzelmes bravúr. Nagyon éhes és nagyon motivált vagyok, valamint a csapatot is ismerem már” – mondta el a bejelentésről Correa.
A holland Van Amersfoort Racing első F2-es szezonja 2022-ben szerényebb eredményekkel zárult, a bajnokságban utolsó előttiként végző csapat legjobb eredménye negyedik pozíció volt – egy dobogós helyezést elvettek az istállótól. 2023-ban az idén futamot nyerő Richard Verschoor lesz Correa csapattársa.
Marko szerint a Ferrari gyengült Binotto távozásával
https://formula.hu/parc-ferme/34363
A szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat követően érkezett a nagy bejelentés Maranellóból, miszerint távozik a vörösöktől a csapatfőnök, Mattia Binotto. Az azóta eltelt időszakban az is kiderült, hogy a svájci-olasz szakember utóda az Alfa Romeótól érkezik Frederic Vasseur személyében, utólag pedig az is világossá vált, hogy a Ferrari döntése egy egész lavinát indított el a paddockban. A Red Bull tanácsadójaként tevékenykedő Dr. Helmut Marko az Auto Motor und Sportnak adott interjújában elárulta, hogy értetlenül áll Binotto eltávolítása előtt.
„Nem igazán értem a Ferrarinál történt változást. Az én olvasatomban Binotto egy kitűnő technikai szakember és politikus. Egyszerűen csak túl sok feladat hárult rá, amit könnyedén megoldhattak volna egy sportigazgató kinevezésével, aki segítette volna őt a pályán és a stratégia terén. Az új csapatfőnöknek több más dolga is van, ezért szerintem ezzel a döntéssel gyengült a Ferrari” – utalt Marko Vasseur egyéb, F1-en kívüli érdekeltségeire, például a Formula-E számára karosszériákat gyártó Spark Racing Technology nevű cégben betöltött szerepére.
Az energiaitalosok tanácsadója szerint a szokatlanul nagy mozgolódás előnyt jelent majd csapata, valamint a Mercedes számára, ahol szintén nem történt változás a csapatfőnök személyét illetően: „Határozottan így látom, ez ugyanis stabilitást és folytonosságot biztosít az istállónak” – zárta a 79 éves szakember.
Brundle: Andreas Seidl elvesztése rossz hír a McLaren számára
https://formula.hu/parc-ferme/34362
Gyorsan zajlottak az események a csapatőnök-keringőben, melynek egyik legérdekesebb fejleményét a McLaren csapata szolgáltatta. A wokingiak eddigi csapatfőnöke Andreas Seidl ugyanis az Alfa Romeo felé vette az irányt, helyét pedig Andrea Stella vette át. Bár a brit istálló vezetője, Zak Brown úgy véli, Stella kinevezésével jó kezekben lesz az alakulat, a Sky Sports szakértőjeként dolgozó Martin Brundle ezt másképp látja.
„Semmi kétség, Seidl elvesztése rossz hír a McLaren számára a jövőre nézve. Hosszú kapcsolata volt a Volkswagen-csoporttal a Porschéval, szóval megértem, hogy miért döntött így, ahogyan azt is, hogy a McLaren miért akarta ezt a folyamatot felgyorsítani” – mondta el az egykori Formula-1-es pilóta, aki úgy gondolja, ez a pilótáknak sem tesz jót. „Oscar (Piastri) csalódott lesz, mert Andreas azon volt, hogy csatlakozzon, Lando (Norris) pedig maradjon a csapatnál. Zak és Lando közel állnak egymáshoz, jó struktúra van a McLarennél, ezért a legkevésbé sem esek pánikba miattuk, de ezt nem lehet jó hírként értelmezni” – idézte Brundle szavait az F1i.com.
Akár már jövőre megérkezhet egy német csapat a NASCAR Cup Series mezőnyébe
https://formula.hu/parc-ferme/34361
Jövőre tovább bővülhet a NASCAR királykategóriájának mezőnye, amennyiben teljesen összeáll 3F Racing programja. A német gárdának a 39 éves Dennis Hirtz a tulajdonosa, aki a Motorsport.com beszámolója szerint olyannyira komoly szándékkal érkezett, hogy nemrégiben az alakulatot már bejegyezték cégként az Egyesült Államokban, valamint az induláshoz szükséges licenszet is megvásárolták a 30-as rajtszámú autó indításához. A tulajdonosnak egyébként van kötődése az országhoz, hiszen családja itt működtet orvostechnikai céget Észak-Karolinában, az alakulatot pedig egy német szakember vezetné majd, továbbá az alkalmazottak egy része is Európából érkezhet.
„2023 tavasza nagy meglepetés lehet az amerikai autóversenyzésben, mert onnantól kezdve ott először beszélnek majd németül. A megfogalmazás nagyon fontos számomra, mivel egy olyan amerikai csapatot akarunk építeni, amelynek németországi gyökerei vannak. A 3F Racing persze a szponzori pénzektől függ, ezért keményen dolgozunk azon, hogy jó, megbízható és hűséges partnereket találjunk, akiknek természetesen értéket tudunk adni” – mondta el Hirtz, aki arra is kitért, hogy a Chevrolet márkájával működnek majd együtt, technikai segítséget illetően pedig a Richard Childress Racing felől kaptak egy ígéretet.
Russell szerint óriási kihívás Hamilton csapattársának lenni
https://formula.hu/parc-ferme/34360
Első szezonját töltötte idén a Mercedes F1-es csapatánál George Russell, aki már többször is értékelte a 2022-ben történteket. Ebben az évben első futamgyőzelmét is sikerült megszereznie Brazíliában, ami azért is hatalmas dolog, mert a csapat elég sokat szenvedett az idény elején, Lewis Hamilton pedig karrierje során először zárt úgy egy évet, hogy nem állhatott fel a dobogó legtetejére. Bár a hétszeres világbajnok nem volt óriási formában ebben az esztendőben, Russell szerint az együtt töltött idő alatt megbizonyosodhatott arról, hogy a tapasztalt brit versenyző milyen komolyan veszi a munkáját.
„A kapcsolatunk harmonikus volt. Ami a legnagyobb hatással volt rám Lewis esetében, hogy láttam, hogyan dolgozik együtt a csapattal, hogyan hozza ki a legtöbbet a körülötte lévő emberekből és miként marad motivált, amikor nehéz pillanatok jönnek. Végső soron amit már eddig is tudtam, hogy milyen rohadt gyors, és hogy mekkora kihívás egy ilyen ember csapattársának lenni” – idézte a 24 éves pilóta szavait a Racefans.
Gyönyörű F1-es és ralis rajzokat kaptunk 12 éves olvasónktól
https://formula.hu/parc-ferme/34359
Olajos Bálint a Formula.hu olvasója, és lelkes autósport-rajongó, az pedig szintén egyértelmű, hogy van művészi vénája: mutatott néhányat azon rajzok közül, amelyet ő maga készített autósport-témában.
Az Andretti még az AlphaTauri megvásárlására is tett egy kísérletet
https://formula.hu/parc-ferme/34357
Továbbra is komolyan gondolja F1-es szerepvállalását az Andretti Autosport. Az elmúlt hónapokban elég világossá tették, hogy több másik rangos széria után ezúttal a Formula-1-et vették célba, ám egyelőre még mindig nem biztos a szereplésük. Néhány napja Michael Andretti az IndyStar számára adott interjút, ahol szóba került, hogy májusban még azt mondták, szeptembere vagy októberre várnak választ a sportág vezetőitől, erre a felvetésre reagálva pedig érdekes dolgokat árult el a csapatvezető. „Remélhetőleg ez a következő néhány hétben megtörténik. Az biztos, hogy szép karácsonyi ajándék lenne. A Red Bull nem érdeklődött az ajánlatunk iránt, de mi minden nap dolgozunk, ezért még mindig magabiztos vagyok. Egyre közelebb kerülünk. Még nem kaptunk engedélyt, de már közel járunk” – utalt Andretti arra, hogy nemrégiben az AlphaTauri megvásárlásán is komolyan elgondolkodtak.
Alonso 15 éves bolgár mentoráltja máris az F3-ban folytatja
https://formula.hu/parc-ferme/34358
Az ART csapat versenyzője lesz 2023-ban a Formula-3-ban Nikola Tsolov – a hétfőn bejelentett hír akkor érdekes, ha utánanézünk, ki is a 2006-os születésű versenyző, aki csupán szerdán fogja betölteni a 16-ot.
A bolgár versenyző az Alpine támogatói programjának tagja, emellett ő volt Fernando Alonso menedzsercége, az A14 Management első igazolása – nem véletlenül. Tsolov a 2021-es szezonban még gokartozott, stabil, de nem kirívó eredményekkel, a 2022-es váltás a formulaautókra azonban bravúrosan sikerült: a fiatal versenyző fölényesen megnyerte a spanyol Formula-4-es sorozatot, a bajnokság 21 futamából 13-szor győzött.
A fiatal pilóta – aki 24 órás gokartversenyen indult Alonsóval, a spanyol pedig a szimulátorban is segíti őt a közösségi médiában posztolt képek szerint – az eredménnyel a háta mögött nem tétlenkedik, Jerezben az ART F3-as autóját tesztelte, jövőre pedig már a harmadosztályban fog versenyezni azzal a csapattal, amely 2022-ben bajnoki címet nyert Victor Martins révén.
Óriási: rockzenekar dolgozta fel az F1 főcímdalát
https://formula.hu/parc-ferme/34356
A Dead Tyres, vagyis a Halott gumik nevű zenekar dolgozta fel az F1 intrója alatt hallott zenét, melyet eredetileg Brian Tyler szerzett. A végeredmény egészen elképesztő. Hallgassátok!
Grosjean: Vasseur igazi versenyzőként viselkedik
https://formula.hu/parc-ferme/34355
Ha valaki, akkor az Alfa Romeo csapatától távozó Frederic Vasseur képes lesz elviselni a nyomást, és sikeres lehet a Ferrari csapatfőnöki székében Romain Grosjean szerint. A francia pilóta még az utánpótlásban dolgozott együtt a szakvezetővel, amikor 2007-ben a Formula-3 Euro Series győztese lett.
„2007-ben a csapatukban nyertem meg az F3-at, és sokáig együtt dolgoztunk. Frederic Vasseur született versenyző. Kevesen értenek úgy a sporthoz, mint ő. Sosem találkoztam még olyan szakemberrel, aki jobban megért minket. Olyan, mintha ő maga is pilóta lenne” – mesélte a La Gazzetta dello Sport számára adott interjúban, ahol azt is elmondta, korábbi csapatfőnöke miért juthat magasra a Ferrari színeiben. „Ez egy hatalmas kihívás lenne mindenkinek, de meg tudja csinálni. Leclerc és ő nagyon jó barátok, de Sainzot is jól ismeri” – tette hozzá.
A Porsche a Red Bull egyenrangú partnere akart lenni az F1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/34354
Bár komoly esély mutatkozott rá, hogy a Porsche a Red Bull partnereként jelenhet meg a Formula-1-ben, végül a tárgyalások elég rosszul alakultak. Ennek oka, hogy németek tulajdonrészt szerettek volna vásárolni az energiaitalosok csapatából, és túlzottan is irányítani szerettek akartak, ez pedig már sértette az osztrák istálló érdekeit, mely hisz a függetlenségében. A Porsche hagyományos évzáró rendezvényén végül ez a téma is felvetődött, amikor a márka vezérigazgatója, Oliver Blume a Speedweek számára adott interjút.
„A tárgyalások nagyon jól mentek, a csapatban való részvételről pedig egy kézfogással állapodtunk meg, de végül az utolsó pillanatban nem sikerült lezárni. Mi csak egyenrangú partnerek akartunk lenni. Azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy akar-e részvényeket eladni. Részünkről ez is rendben van, mi tisztességesen viselkedtünk. Meglátjuk, mi történik a jövőben, és mi lesz vonzó számunkra, hiszen hatalmas program áll előttünk a motorsportban, amit már nagyon várunk” – mondta Blume.
Itt vesztett egy másodpercet a Red Bullhoz képest az Alpine
https://formula.hu/parc-ferme/34351
Fernando Alonsót kérdezték arról, hogy hol kapott egy másodpercet a világbajnok autótól 2022-ben az Alpine: a spanyol pilóta szerint nagyjából mindenhol.
„Sok apró kis különbségből jön össze körönként egy másodperc hátrány. Több leszorítóerő, kevesebb légellenállás, több motorerő, jobb gumikezelés, bokszkiállások, jobban végrehajtott versenyprocedúrák. Gyorsabbak az egyenesekben, de gyorsabbak a kanyarokban is, amit elég nehéz elérni. Ezt pedig egy év alatt nem is lehet eltüntetni, de remélem, hogy több csapat is odaér két-három éven belül” – mondta Alonso az Auto Motor und Sportnak.
fotó: dppi