DTM: Két újonc a BMW-nél
https://formula.hu/parc-ferme/16914
Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.
Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.
Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

A kulisszák mögött: Egy mérnök munkája a Mercedes F1-es csapatánál
https://formula.hu/parc-ferme/28849
Emma Corfield mutatja be, mit jelent aerodinamikai teljesítménymérnöknek lenni egy Formula-1-es istállónál. A Mercedes videós anyaga magyar szinkronnal:
Albon is megvillant a DTM-teszten – de tart a Mercedes-uralom
https://formula.hu/parc-ferme/28861
A Lausitzringen tesztel a Német Túraautó-bajnokság, a Mercedes hegemóniája pedig tovább folytatódott a szerdai második napon: akárcsak kedden, újra a Haupt Racing Team-es Maximilian Götz futotta a legjobb kört, 1:43,311-et. Eddig minden tesztnapon, Monzában és a Lausitzringen is egy Mercedes volt a leggyorsabb, de míg kedden a márka az első öt pozíciót vitte, szerdán Alex Albon az AlphaTauri-fényezésű Ferrarival befért a második helyre, másfél tizedmásodperc lemaradásban. A testvérautóval Liam Lawson harmadik lett, legjobb audisként Mike Rockenfeller nyolcadik helyet szerzett, a BMW pedig továbbra is hátul kullog, a leggyorsabb, Marco Wittmann is csak 12. pozícióban zárt másfél másodperccel lemaradva.

Érdekesség, hogy a nap során tartottak egy 20 perces BoP-futást, hogy a sorozat releváns adatokat nyerjen a szezonnyitó előtt esedékes teljesítménykiegyenlítéshez: minden autót 30 kilogramm üzemanyaggal kellett megtankolni és friss gumikkal felszerelni. Az itt mért idők alapján Lucas Auer Mercedesszel leggyorsabb volt, Albon újra második lett csupán 21 ezredmásodperc hátrányban, Nico Müller a Rosberg Audival harmadik helyet szerzett.
A DTM hivatalos tesztidőszakából egyetlen nap, a csütörtöki maradt, de a mezőny foghíjas lesz, mivel többen elutaznak, hogy részt vegyenek a hétvégi monacói Formula-E-n és a nürburgringi 24 óráson.

Mennyivel lesz lassabb Monacóban az FE, mint az F1?
https://formula.hu/parc-ferme/28860
A hétvégén Monacóban először lesz közvetlenül összehasonlítható a Formula-1 és a Formula-E autóinak teljesítménye, hiszen végre az elektromos széria is a teljes vonalvezetésen fog versenyezni a herecegségi pályán - még ha két apróbb eltérés lesz is a nyomvonalban a célegyenes végén és az alagút utáni sikánnál. Akárhogy is, az FE most már nem fog tudni elmenekülni az összehasonlítások elől, hiszen két héttel később a Formula-1 is Monacóban száguld majd.
Az Audi versenyzője, Lucas di Grassi pedig Instagramján most válaszolt is néhány, a rajongókat foglalkoztató kérdésre a két formulaautós széria összehasonlítása kapcsán.
Melyik bajnokság versenyén lesz több előzés?
A jelenlegi F1-es autókkal lehetetlen előzni Monacóban. A Formula-E-ben lényegesen több előzés lesz. Hogy miért? Mert egységes az aerodinamika, szerepet játszik az energiamenedzsment, az autó pedig robusztusabb, nehezebb az F1-esekhez képest.
Mennyivel lesz lassabb az FE, mint az F1?
Nehezebb az autónk, kisebb a leszorítóerőnk, az univerzális abroncsok tapadása pedig alacsony. Nagyjából 20 másodperccel lassabbak leszünk egy körön, azonban háromszor többet is csúszkálunk.
Mennyivel lennének gyorsabbak slick gumikon a Formula-E autói?
Talán 5-7 másodperccel. [majd mellékelte az alábbi képet, ami bemutatja, mennyivel vékonyabbak az FE bordázott gumijai az F1 slickjeinél]
Az FE vagy az F1 autóit a menőbb vezetni?
Az F1-es autók vezetése a legkirályabb. De az FE versenyei sokkal jobbak és nehezebbek, az autók pedig egyenlőbbek.

Elveszített társukra is emlékeztek az autókrosszosok a makói viadalon
https://formula.hu/parc-ferme/28859
Az Alföld Kupával vette kezdetét az autókrosszos szezon: bár a verseny amatőr besorolású volt, az országos bajnokság húzónevei valamennyien elutaztak Makóra. A 11 kategória közül az Épített 4x4-re szegeződött a legnagyobb figyelem, az ő versenyüket végül Dóczi László nyerte meg.
Sajnos nem lehetett ott Makón Tóth Richárd, aki két héttel a verseny előtt, 44 éves korában súlyos betegsége következtében elhunyt. A versenytársak autós felvonulással emlékeztek meg a versenytársról, aki kemoterápiás kezelés mellett versenyzett az elmúlt szezonokban – ez is látható az összefoglaló videóban.
Ez már a normál időket idézi: Monacóba is visszatérhetnek a nézők
https://formula.hu/parc-ferme/28858
Negyvenszázalékos kihasználtság mellett idén a Monacói Nagydíj helyszíne is fogadhat nézőket - közölte BBC kedden. A május 23-i hétvégén megrendezésre kerülő futamra külföldieket is beengednek, a belépés feltétele azonban egy maximum 72 órával azelőtti negatív PCR-teszt. A versenyhétvége három napján (csütörtökön, szombaton és vasárnapi) napi maximum 7500 fő tartózkodhat lelátókon. A hercegségben a péntek szokás szerint pihenőnap lesz az F1 számára, más versenyszériák azonban ekkor is pályára hajtanak. Aznap 3000 nézőt engednek fel a tribünökre.

Fotó: DPPI
Dinoszauruszépítésben sincs kegyelem Leclerc és Sainz között
https://formula.hu/parc-ferme/28857
Idén is folytatódik a kihívások sorozata a Ferrari versenyzői között: Portimaóban egy-egy T-rexet kellett összerakniuk. Nem kis feladatot jelentett ez Charles Leclerc és Carlos Sainz számára, a spanyol egy ponton nem is találta a dinoszaurusz csípőjét, viszont a versenyszellem itt is kiütközött a két fiatal pilóta között, Leclerc például elleste csapattársától a lábak összerakásának fortélyait – miközben Sainznak szemlátomást még dallamtapadással is meg kellett küzdenie…
Portimao megmutatta, mennyit számíthat idén az időjárás
https://formula.hu/parc-ferme/28856
Bár a Portugál Nagydíjon a Mercedes legyőzte a Red Bullt, a Formula Podcast futamértékelő adásában arra jutottunk, hogy még egyáltalán nem kell temetni az energiaitalosokat, mivel pálya- és időjárásspecifikus eredmény született. A vonatkozó részt 9:37-től hallgathatjátok:
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Raikkönen hibája, Verstappen csatái a Mercedesekkel – a legjobb portimaói onboard felvételek
https://formula.hu/parc-ferme/28855
Megérkezett a szokásos belső kamerás válogatás az F1-es Portugál Nagydíjról is: az összeállításban a címben említetteken kívül többször feltűnik Lando Norris és Esteban Ocon is (a videó a YouTube-ra átkattintva indul!).
Együtt hódítaná meg Le Mans-t és Daytonát a Porsche és a Penske
https://formula.hu/parc-ferme/28854
Azt már néhány hónapja tudjuk, hogy a Porsche érdeklődését is felkeltette az Endurance-világbajnokság és az IMSA WeatherTech SportsCar Championship közös élkategóriájának szánt LMDh, amely egy géposztályban fog szerepelni a WEC-ben a múlt hétvégén bemutatkozott hiperautókkal. Most pedig azt is bejelentette a német márka, hogy nem kisebb nevű csapattal, mint a Penskével fogják közösen működtetni az LMDh-projektet. A Penske és a Porsche kapcsolata nem új keletű: a hetvenes és a 2000-es években is nyertek bajnoki címeket a Can-Am bajnokságban, illetve az Amerikai Le Mans-szériában.

A Porsche Penske Motorsport két gyári LMDh-autóját 2023-tól láthatjuk majd a WEC és az IMSA versenyein, köztük a csúcseseménynek számító Le Mans-i és Daytonai 24 órásokon is, de a tervek szerint az új prototípus már az idei év vége előtt pályára fog gurulni. A Porsche egyébként szeretne ügyfélautókat is szerepeltetni mindkét bajnokságban.

A TCR Európa-kupában egyesíti újra erőit Nagy Dániel és a Zengő Motorsport
https://formula.hu/parc-ferme/28853
A hétvégén rajtol a TCR Europe 2021-es szezonja, s a Slovakia Ring-i nyitányon lesz magyar induló is. Nagy Dániel és a Zengő Motorsport ugyanis bejelentette, hogy a fiatal pilóta a csapat egyik Cuprájával áll rajthoz. A két fél nem ismeretlen egymás számára, hiszen Dani 2016-ban és 2017-ben másfél szezont töltött el Zengőéknél a Túraautó-világbajnokságon, míg az utóbbi három szezonban már az Európa-kupa mezőnyét erősítette előbb a M1RA, majd a BRC Racing Team színeiben. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy mik a tervek az évad további részére, mindenesetre a szlovákiai fordulóra komolyak a célkitűzések: „A mai napon tettem meg az első métereket az autóval, így a kihívás nem is lehetne nagyobb. Az elmúlt években kétszer is az utolsó fordulóig harcban voltam a kontinensbajnoki címért, így a cél nem is lehet más, mint a minél erősebb dobogós helyezés” – írta hivatalos sportolói Facebook-oldalán Nagy Dani.
A TCR Európa-kupával kapcsolatos fejlemény egyébként, hogy a csapatok egyöntetűen megszavazták, hogy két futamot „mínuszolhatnak” a versenyzők az év végi pontösszesítésnél, amelybe így a hétfordulós idény 14 versenyéből 12-nek az eredménye fog mindenkinél beleszámítani. A széria indoklása szerint erre a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások jelentette nehézségek miatt van szükség.

Világsztárok, dráma és botrány Boldogkőn
https://formula.hu/parc-ferme/28848
Hiába érkezett három világsztár a magyar bajnokság első versenyére, a Boldogkő Ralira, mégis a címvédő Hadik András zsebelte be a legtöbb pontot – a futamgyőztest és Turán Frigyest kizárták... Az AFM versenyriportja:
Összezavarodott Hamilton, elszánt Alonso – így szólt a rádió Portugáliában
https://formula.hu/parc-ferme/28846
Megérkezett a jól megszokott rádiós válogatás a legutóbbi F1-es futamról, a Portugál Nagydíjról. Hallhatjuk többek között Max Verstappen kiakadását, a "vérre" éhező Fernando Alonsót és az összezavarodottságában kék zászlóért kiáltó Lewis Hamiltont.
33 hónappal gerincsérülése után ült újra versenyautóba Robert Wickens
https://formula.hu/parc-ferme/28851
A kanadai versenyző 2018-ban, az IndyCar poconói futamán szenvedett súlyos gerincvelő-sérülést, amelynek következtében egy időre szinte teljesen lebénultak alsó végtagjai. Hosszú, küzdelmes és fájdalmas munkával - amit közösségi oldalán részletesen dokumentált - Wickensnek sikerült komoly lépéseket tennie a felépülés érdekében, s lassan visszanyerte az irányítást lábai felett. Bár szimbolikus jelleggel visszatért már a volán mögé, amikor 2019-ben az IndyCar torontói versenye előtt a mezőny felvezetőautóját kormányozta teljes kézi vezérléssel, ám a nagy áttörés, a versenyautóba való visszatérés most jött el: Mid-Ohióban egy Hyundai Veloster TCR-t vezetett, amely az IMSA szervezete alá tartozó Michelin Pilot Challenge versenyautója. Ez a gép szintén teljes egészében kézi vezérléssel volt irányítható - a bajnokságban egy másik mozgássérült versenyző, Michael Johnson vezeti.
Never Say Never: Wickens Returns to Cockpit of IMSA Race Car
— IMSA (@IMSA) May 4, 2021
Read more: https://t.co/AKzBsBCrCs#IMSA / @robertwickens / @Hyundai pic.twitter.com/3EJcTldQgO


Fent és lent: lepontoztuk a Portugál Nagydíj résztvevőit!
https://formula.hu/parc-ferme/28852
A Formula Podcast futamértékelői adásainak idei újítása, hogy rendre pontozzuk a versenyzők adott hétvégi teljesítményeit. Hogy miképp láttuk a portimaói produkciókat, 1:03:51-től hallgathatjátok meg:
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
„2009-ben vagy 2010-ben Spában megjelent Jos Verstappen egy kiskölökkel” – F1-es terepszemle Mészáros Sándorral
https://formula.hu/parc-ferme/28847
A Formula Podcastből a hangját már mindenki jól ismerheti: kollégánk, Mészáros Sándor az Autósport és Formula Magazin stúdiójában járt, ahol Hamiltontól át az újoncokig terepszemlét tartott a mezőnyről, sztorizott egy jót első találkozásáról Max Verstappennel, megemlékezett az első születésnapját nemrég ünneplő podcast sztárvendégeinek impozáns soráról, és arról is mesélt, milyen a vírushelyzetben egy Formula-1-es versenyhétvégén újságíróként dolgozni. Nézzétek és hallgassátok!
Sportruházati márkával szövetkezett a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/28850
A 2022-es szezontól a Castore prémium sportruházati gyártó szállítja a McLaren csapatruházatát - közölte a csapat kedden késő délután. A két fél többéves szerződést kötött egymással, aminek megfelelően a márka neve a csapattagok ruházatán kívül a pilóták tűzálló overalljain is feltűnik. Együttműködésük azonban nem most kezdődik, tavaly év végén már bemutatták első közös ruhakollekciójukat, amit a Castore az utcai autókat gyártó McLaren Automotive-val készített.
A Castore-t 2015-ben alapították, székhelye a nagy-britannia liverpool, termékeit pedig több, mint 50 országban értékesítik.

Hamilton többször állt a vb-tabella élén, mint korábban bárki
https://formula.hu/parc-ferme/28844
Ez és további számszaki érdekességek a Portugál Nagydíj statisztikai összefoglalójában.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Így javított hét helyezést Ricciardo Portugáliában
https://formula.hu/parc-ferme/28845
A McLaren ausztrál pilótája szörnyen rossz eredményt ért el a Portugál Nagydíj időmérőjén, amelyen csak a 16. pozíciót szerezte meg. Nagy küzdelmek vártak rá a másnapi futamon, de minden tapasztalatát bevetve egyesével vadászta le ellenfeleit, és végül a két pontot érő kilencedik helyen ért célba. Előzéseit az F1 az alábbi videóban foglalta össze számunkra. Ebből az is kiderült, hogy a pilóta páholyból nézte végig Kimi Raikkönen és Antonio Giovinazzi ütközését.
Vasárnap ezer szurkoló veheti birtokba a Spanyol Nagydíj lelátóit
https://formula.hu/parc-ferme/28843
Az előzetes számításoktól eltérően szurkolókat is láthatunk a hétvégi Spanyol Nagydíjon, méghozzá ezer főt. A helyi járványügyi intézkedéseknek megfelelően ez a maximum, amit vasárnap megengedhet magának egy szabadtéri rendezvény Spanyolországban.
A helyszínre érkezők hőmérsékletét a belépéskor ellenőrizni fogják, a maszkviselés kötelező, a táplálkozás viszont tiltott, a pálya területén senki sem fogyaszthat ételt vagy italt.

Fotó: DPPI
„Szerencse, hogy élek” – riválisa féktárcsája vágta meg a Moto3-as versenyző nyakát
https://formula.hu/parc-ferme/28842
Pedro Acosta újabb zseniális győzelmét már megénekeltük a Spanyol Nagydíj Moto3-as futama kapcsán, de érdemes szót ejteni a befutónál mögötte lezajlott jelenetekről is. A versenyben sokat vezető Deniz Öncü ugyanis az utolsó kanyarban próbálta támadni Jaume Masiát, azonban elcsúszott, így mindketten elestek, és vitték magukkal Darryn Bindert is.
A leintés után aztán Öncü az Instagram-sztorijában osztott meg egy fotót, amelyen egy vágás látszik a nyakán: „Hogy őszinte legyek, szerencse, hogy élek. Amikor Darryn Binder átment a fejemen, az első féktárcsája megvágta a nyakamat. Sokkal rosszabbul is alakulhatott volna!” – írta a fiatal török versenyző. Az alábbiakban mutatjuk a balesetet, lentebb pedig erősebb idegzetűeknek a képet:
It all came down to the last corner in #Moto3!
— MotoGP™ (@MotoGP) May 2, 2021
Unfortunately for @Denizoncu53, @jaume_masia and @DarrynBinder40, their race ended there! #SpanishGP pic.twitter.com/zFr9t3s8cq

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!









