DTM: Két újonc a BMW-nél
https://formula.hu/parc-ferme/16914
Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.
Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.
Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

Vettel és Schumacher gratulált egymásnak a futam végén
https://formula.hu/parc-ferme/28841
A levezető körön odagurult a négyszeres világbajnok a fiatal mellé és átintett neki, amit Schumacher viszonzott, majd az autóból kiszállva is "összeöklöztek":
Wholesome content #PortugueseGP #F1 pic.twitter.com/0NjgZlttzy
— Formula 1 (@F1) May 3, 2021
A Mercedes láthatóan nagyon szeretné, hogy Bottas jó legyen
https://formula.hu/parc-ferme/28840
Legalábbis így értelmezi az eseményeket Ross Brawn, a Formula-1 motorsportért felelős igazgatója. A szakember a hétvégi összegzőjében kiemelte, hogy a Mercedes szemmel láthatóan minden támogatást megad Valtteri Bottasnak, a bokszstratégiától kezdve a szóbeli biztatásig - mint mondta, meglehetősen szokatlan, hogy futam közben a csapatfőnök beleszóljon a rádióba, de Toto Wolff most saját maga biztatta és hajtotta pilótáját. Hozzátette, hogy izgalmas ez a csapaton belüli dinamika jelenleg - azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a Mercedesnek ténylegesen egy jó Bottasra lenne szüksége, aki tud harcolni a Red Bullokkal, mert most két versenyző kell ahhoz, hogy megvédhessék a vb-címüket.

fotó: dppi
Ennél közelebb aligha kerülhetünk a dobogón pezsgőző Hamiltonhoz
https://formula.hu/parc-ferme/28839
Az F1-es Portugál Nagydíj után is megcsodálhatjuk a pódiumceremóniáról készült „pezsgő-onboardot” egy „Ferrari” kamerájából:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Videó: Nem is szól rosszul egy hidrogénes versenyautó
https://formula.hu/parc-ferme/28838
Az utóbbi évtized során a legtöbb autógyártó az elektromos hajtásláncok felé mozdult el a karbonsemlegesség elérése érdekében, ami azt eredményezte, hogy évről évre bukkantak fel olyan "zöld" versenyszériák, mint a Formula-E, a Pure ETRC vagy éppen az elektromos GT kategóriája. Ezek egyelőre visszafogott sikereket érnek el az autósportért rajongók körében, abból az egyszerű tényből fakadóan, hogy a hajtásláncaik csendesek.
Erre a problémára talált megoldást a Toyota, ami régóta azon dolgozik, hogy a hidrogén, mint üzemanyag elterjednek a személyautók körében. Ennek érdekében az idei évre kifejlesztettek egy versenyblokkot, ami jelentős hasonlóságot mutat a jól ismert benzines erőforrásokkal: dugattyúkkal rendelkezik, turbóval szerelt, és van hangja! A sűrített hidrogénnel tankolt erőforrást Corollákba szerelik, és a Super Taikyu Seriesben versenyeztetik idén. A gépet tesztelő Hiroaki Ishiura elárulta, a konstrukció vezethetősége a vártnál jobban hasonlít egy normál motorra.
Elfogadni a korlátainkat – dokumentumfilm érkezik Alex Zanardiról
https://formula.hu/parc-ferme/28836
Alex Zanardi - Disability is all Relative címmel hamarosan új dokumentumfilmet mutat be az Amazon Prime az 54 éves autóversenyzőről, paralimpikonról. Az 50 perces alkotás Zanardi életének 2018-2019-es szakaszát dolgozza fel, amikor az olasz a daytonai 24 óráson készült rajthoz állni egy számára átalakított BMW M8 GTE-vel.
"Bizonyos szempontból mindannyiunknak együtt kell élnie korlátokkal. Mindez relatív. Az élet egy utazás, és el kell fogadnunk a korlátainkat. Senki sem képes madár módjára repülni, szóval ha nem tudsz túllépni a problémádon, akkor valahogy együtt kell vele élned" - idézte a Racer magazin az alkotásban elhangzó első mondatokat.
Zanardi azt követően vált a kitartás példaképévé, hogy 2001-ben súlyos balesetet szenvedett az amerikai CART-szériában, aminek következtében mindkét lábát elveszítette. Álmait nem adta fel, 2003-ban a BMW-vel visszatért a versenyzéshez, később pedig többszörös aranyérmes paralimpikon lett. Tavaly nyáron újabb súlyos baleset érte, ezúttal kézzel hajtott kerékpározás közben: Toszkánában egy versenyre készülve nekiütközött egy szemből érkező teherautónak. Az olasz sportolót azóta is kórházban ápolják, és a legfrissebb információk szerint már beszélni is tud.

Fotó: DPPI
Idén is éles bevetésekre küldi a Williams izraeli tesztpilótáját
https://formula.hu/parc-ferme/28837
A francia-izraeli állampolgárságú, korábban Magyarországon is élő és versenyző Roy Nissany tavaly három szabadedzés-lehetőséget kapott a Williamstől. A DAMS Formula-2-es pilótája – aki a szezonra az F3 Asia széria bajnoki ötödik helyével hangolt – 2021-ben is maradt a Williams kötelékében, a bahreini teszt nyitónapján ő vezetett, ezen túlmenően pedig ismét várnak rá edzésbevetések, az első most pénteken, a Spanyol Nagydíjon.
„Nagyon várom, hogy visszaüljek az autóba. Barcelona volt tavaly az első FP1-es edzésem, és azóta nagyon sokat fejlődtem, szóval várom, hogy ezt pályán is bizonyítsam. Nagyszerű érzés megtapasztalni a fejlődés újabb lépcsőfokát, ahányszor az autóba ülhetek” – mondta Nissany, aki Russell FW43B-jét veszi át az első 60 percre Spanyolországban.

Középpontban az F1 és a rali: Visszanézhető a májusi Autósport és Formula Magazin
https://formula.hu/parc-ferme/28835
Tartalom:
- A Boldogkő Ralival elkezdődött a hazai szezon.
- Formula-1-es terepszemle Mészáros Sándorral.
- Egy mérnök munkája a Mercedes F1-es csapatánál.
- Max Verstappen emlékei első nagydíjgyőzelméről.
Verstappen búcsúja Portimaótól: „Remélem, ide nem jövünk vissza”
https://formula.hu/parc-ferme/28834
Akárcsak a 2020-as beugró versenyen, amelyet megelőzően újraaszfaltozás történt, a 2021-es Portugál Nagydíjon is pocsék tapadási viszonyok voltak jellemzőek. Max Verstappen különösen kritikus volt: a holland gyakorlatilag minden nap végén szóvá tette, mennyire élvezhetetlen volt vezetni ilyen tapadás mellett.
Ehhez méltó elköszönésként vasárnap a második helyezett még reményének is hangot adott, hogy reméli, több versenyt nem rendeznek Portugáliában, amely mindkétszer beugróként került a naptárba.
„Várom a következő versenyt, mert nem élveztem ezt az egész hétvégét, olyan alacsonyan volt a tapadási szint. Ezért mindenekelőtt remélem, hogy ide nem jövünk vissza. Barcelona egy jó pálya, megfelelő egy F1-es autónak. Több kiderül majd arról is, hogyan fejlődtek a csapatok a szezonkezdet óta” – mondta Verstappen a vasárnapi FIA-sajtótájékoztatón.

Történelmet írt Hamilton, Verstappen és Bottas hármasa
https://formula.hu/parc-ferme/28833
A három pilóta foglalta el a Portugál Nagydíj dobogójának fokait, ezzel pedig rekordot döntöttek: a 15. alkalommal végeztek együtt a pódiumon ők hárman tetszőleges sorrendben. A korábbi csúcstartó Hamilton, Rosberg és Vettel triója volt 14 dobogós eredménnyel.
Egyéb statisztikai érdekességek Portugáliából:
- Lewis Hamilton 150. alkalommal szerzett pontot a Mercedesnél (mindössze kilencszer nem, mióta a csapatnál vezet).
- Valtteri Bottas idén először állt az első helyen futamon.
- Fernando Alonso 8. helyével a 2018-as Szingapúri Nagydíj óta legjobb eredményét érte el.
- Daniel Ricciardo rendelkezik a mezőnyből a leghosszabb aktív pontszerző sorozattal: előző 14 versenyének mindegyikén a top 10-ben végzett.

Fotó: Ollé Iván
Ez történt vasárnap Portimaóban: A futam hétperces összefoglalója
https://formula.hu/parc-ferme/28832
Nem volt eseménytelen a szezon harmadik versenye, a Portugál Nagydíj: kezdődött mindjárt az első körben egy balesettel Kimi Raikkönen hibájából fakadóan. A folytatásban számos előzés történt, mind a vezető hármas között, mind a középmezőnyben, és nem maradt el a tűzijáték a végén sem, mikor Perez, Bottas és Verstappen is ráhajtott a leggyorsabb körre. A Formula-1 hivatalos összefoglalója a YouTube-ra átkattintva indul.
Döntött az FIA Raikkönen fellebbezése ügyében
https://formula.hu/parc-ferme/28831
Nem változtat az FIA Kimi Raikkönen imolai büntetésén, ezért a pilóta nem kaphatja vissza az olaszországi kilencedik helyezését. A finn a kaotikus Emilia-Romagna-i Nagydíjon két pontot zsebelhetett volna be, ám a biztonsági autó mögött szabálytalanul járt el, ezért 30 másodperces büntetést kapott. A felügyelők szerint a megpördülést követően Raikkönen nem vette időben vissza a pozícióját, ezért a bokszba kellett volna hajtania az újraindítás előtt.
Az Alfa Romeo azért fellebbezett a döntés ellen, mert szerintük a felügyelők, akik csak a leintést követően hoztak ítéletet, túl sokat vártak a döntéssel. Az FIA vasárnap délelőtt online meghallgatáson teret adott a fellebbezésnek, de a büntetést nem vonta vissza. Elismerték, hogy egymásnak ellentmondó szabályok voltak érvényben, de ragaszkodnak hozzá, hogy a szabálykönyv szerint helyes döntést hoztak. "A kötelező büntetések azért kaptak helyet a sportszabályzatban, hogy konzisztens döntések szülessenek, még akkor is, ha a stewardokat az enyhítő körülmények befolyásolnák. A csapatok is részesei a szabályalkotási folyamatnak. Éppen ezért a versenybírók megerősítik a döntésüket, miszerint 10 másodperces stop&go büntetést, átszámítva 30 másodperces időbüntetést szabtak ki a sportszabályzat 38.2-es cikkelye alapján" - fogalmaztak.

Mazepin megkapta élete első F1-es büntetőpontját
https://formula.hu/parc-ferme/28830
Sergio Perez feltartása miatt ötmásodperces időbüntetést és egy büntetőpontot kapott Nyikita Mazepin a Portugál Nagydíjat követően. Az orosz pilóta nem figyelt mögötte érkező, élen haladó Red Bullra, aki a feltartás miatt értékes másodperceket veszített. A felügyelők az ítélet meghozása során hozzátették, a pilótát a csapata túl későn figyelmeztette Perez érkezésére, de ez nem mentesíti őt a visszapillantó tükör használata alól.
Mazepin F1-es karrierjének ez az első büntetőpontja, tavaly az F2-ben azonban enné jóval többet szerzett: a szezon végéhez közeledve vészesen közel járt a futameltiltáshoz.
Négy futam, három győzelem, toronymagas vb-vezetés: 16 éves újonc oktatja a Moto3-as mezőnyt!
https://formula.hu/parc-ferme/28829
Nem túl gyakori, hogy valamelyik kisebb kategória eseményei háttérbe tudják szorítani a MotoGP történéseit a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, de amit Pedro Acosta művel eddig, azt nehéz figyelmen kívül hagyni. A Red Bull Rookies Cup tavalyi bajnoka rögtön egy második hellyel mutatkozott be a Moto3-ban a szezonnyitón, az igazi szenzáció viszont ezután következett, amikor a Dohai GP-t egy büntetés miatt a bokszutcából startolva tudta megnyerni! Azóta pedig valósággal megállíthatatlan a Red Bull KTM Ajo 16 éves spanyolja: Portimaóban és ma Jerezben is zseniálisan okosan motorozva győzött – ezzel ő lett a világbajnokság történetében az első, aki karrierje első négy nagydíját egyaránt a dobogón zárta.
Ráadásul mivel a mostani futam utolsó kanyarjában mögötte Deniz Öncü két másik vb-aspiránst is kiütött Jaume Masia (ő egyébként Acosta csapattársa) és Darryn Binder személyében, így az újonc előnye 51 pont a vb-összetettben, azaz négy verseny után több mint két futamgyőzelemnyi! Ha Acosta idén a valenciai évadzáró előtt megszerzi a vb-címet, akkor ő lesz minden idők legfiatalabb gyorsasági motoros világbajnoka: Loris Capirossi tartja a csúcsot, aki 1990-ben 17 évesen és 165 naposan győzött a 125 köbcentisek között.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Vettel nem bánja, hogy csak Stroll kapta meg a fejlesztést
https://formula.hu/parc-ferme/28828
Az Aston Martin egyetlen fejlesztési csomaggal készült el a szezon harmadik versenyhétvégéjére, a Portugál Nagydíjra, melyet Lance Stroll autójára szereltek fel – az ilyenkor megszokott elv alapján: a kanadai öt pontot szerzett már a futamok során, Sebastian Vettel még egyet sem. A német nem bánja a döntést, hiszen ő még az ismerkedési fázisban tart, egyelőre nehezebben veszi fel a ritmust új istállójánál, így hasznos lehet számára, ha az autó állandó tényező marad az elmúlt versenyekhez képest.
„Nyilvánvaló, hogy ő azonnal sokkal komfortosabban érezte magát az autóban hozzám képest. Szóval ez egy logikus döntés volt” – mondta Vettel szombaton. Ironikus, hogy éppen most először sikerült időmérőn megelőznie a csapattársat: ő Q3-as szerepléssel 10. lett a kvalifikáción, Stroll csupán a 17. helyről indul a fejlesztett AMR21-gyel.
„Nyilvánvaló, hogy nagy a különbség az autók között most az időmérős pozíciók tekintetében, épp fordítva az előző futamokhoz képest. Ideális esetben a két autó közelebb lehetne egymáshoz, és akkor jobban együtt tudnánk dolgozni a futamon” – fejtegette Vettel.

MotoGP: Marad a KTM-mel a következő öt évre a Tech3
https://formula.hu/parc-ferme/28827
Néhány nappal ezelőtt vált biztossá az Aprilia bejelentésével, hogy mind a hat jelenlegi gyártó marad a MotoGP-ben a 2022-től kezdődő következő ötéves ciklusra, így itt volt az ideje, hogy a szatellit csapatok esetén is elkezdjenek a helyükre kerülni a kirakós elemei. Az első hivatalos bejelentés a Tech3-től érkezett, amelynél eddig is biztosra vehettük, hogy maradnak a KTM partnerei, főleg a tavaly szerzett két győzelem után. „Azt hiszem, mi vagyunk az első privát csapat, aki öt évre köt szerződést egy gyártóval” – fogalmazott Herve Poncharal csapatfőnök a 2026-ig szóló kontraktus kapcsán, amely azt is garantálja a Tech3-nek, hogy a gyárival azonos technikával versenyezhetnek.
A szatellit csapatok gyártói kiosztása kapcsán egyébként elég sok a találgatás az utóbbi időben. A Tech3 KTM mellett az LCR Honda és a Pramac Ducati párosítás további együttállását lehet szinte biztosra venni, ám ezen kívül rengeteg a kérdőjel. Mindenekelőtt az Esponsorama Avintia helyét 2022-ben átvevő VR46 miatt: Valentino Rossi jó barátja és a VR46 igazgatója, Alessio ’Uccio’ Salucci a minap a Sky Sportsnak úgy nyilatkozott, hogy a Yamahával, a Ducatival és az Apriliával is tárgyalnak, s közülük külön kiemelte a hangvillásokat: „A szívünkben mindig ott a Yamaha, 15 éve velük vagyunk, szóval ha megfelelőek a feltételek, miért ne?” – fogalmazott Uccio, aki a „következő tíz napon belülre” ígérte a bejelentést a VR46 motorpartnere kapcsán.
Ha a Yamahára esne Rossi csapatának választása, úgy a Petronas SRT-nek kellene vélhetően új gyártó után néznie. Emellett kérdéses még a Gresini Racing sorsa: velük kapcsolatban egyfelől az Apriliát (attól még, hogy nem ők működtetik a noaleik gyári gárdáját, szatellit partnerként még maradhatnak együtt), másfelől a Ducatit emlegetik potenciális jelöltként. Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója pénteken meg is erősítette, hogy a VR46-tal és a Gresinivel folytatnak egyeztetéseket a második szatellit csapatot illetően – ugyanis a bolognaiak feltett szándéka, hogy továbbra is hat motort indítsanak. Látszik tehát, hogy sok múlik a VR46 döntésén, amely kapcsán érdemes megemlíteni még Massimo Rivola Aprilia-főnök nyilatkozatát is: szerinte Rossiék megengedhetik maguknak a legdrágább és legversenyképesebb technikát, és „jelenleg ez nem az Aprilia”, így nem tartja valószínűnek, hogy a VR46 velük fog szerződést kötni. Mindenesetre nagyon úgy fest a helyzet, hogy jövőre immár 12 istálló (hat gyári és hat privát) összesen 24 motorja állhat a rajtrácson – már csak az a kérdés, hogy melyik motorból hányat fogunk látni (s például a Suzuki tervez-e szatellit alakulatot indítani).
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Bottas sok pont nulla? Ezzel a körrel szerezte meg a portimaói pole-t a Mercedes finnje
https://formula.hu/parc-ferme/28825
Íme Valtteri Bottas pole-pozíciót érő köre a Portugál Nagydíj időmérő edzéséről:
A futamok napja: mutatjuk, hogy mikor és hol lehet nézni az F1-et, a MotoGP-t és az IndyCart
https://formula.hu/parc-ferme/28819
Izgalmas vasárnap vár ránk, íme a menetrend:
Vasárnap
01:45 IndyCar, 1. futam (Aréna4)
11:00 Moto3, futam (Aréna4)
12:20 Moto2, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
16:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
23:15 IndyCar, 2. futam (Aréna4)

fotó: dppi
Ennél nagyobb rajtkiugrás már nem biztos, hogy lesz az évtizedben
https://formula.hu/parc-ferme/28826
Mindenki, de legfőképpen a rajtjelre váró riválisok értetlenül nézték mellettük elhúzó versenyzőtársukat a Red Bull Rookies Cup első jerezi versenyének kezdetekor. A MotoGP legkisebb kísérőszériája ugyanis döbbenetes jelenetet hozott az induláskor: a mezőny végéről, a 25. helyről startoló 16 éves Bartholomé Perrin fogta magát, és jóval a piros lámpák kialvása előtt meglódult. Elhúzott a teljes mezőny mellett, és már messze járt, amikor ténylegesen megérkezett a rajtjel. A második körre helyi jelentések szerint Perrint már befogta az élmezőny, ekkor viszont piros zászlóval megállították a versenyt a rajtprocedúrával kapcsolatos technikai problémára hivatkozva - bár azt ok-okozati relációt nem részletezték. Később rövidített, 10 körös távra indították újra a versenyt, amit David Munoz nyert, míg az eredeti rajt "főszereplőjét" a 21. helyen intették le. A mezőny magyarja, Görbe Soma kiesett.
Meanwhile in the Red Bull Rookies Cup.. #SpanishGP #RedBullRookiesCup #RoadToMotoGP pic.twitter.com/JcnlVWeayZ
— Robin (@ChainGameWoow) May 1, 2021
Ça c’est du départ Bartholomé Perrin, Il a dû coller sur la moto les stickers Moto&GPAddict que je lui ai filé la semaine dernière, je vois pas d’autre explicationpic.twitter.com/iEovKT3bDO
— Moto&GPaddict (@MotoetGPaddict) May 1, 2021
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
A portugál időmérő videós összefoglalója
https://formula.hu/parc-ferme/28824
Éljétek át újra a Portugál Nagydíj kvalifikációjának legizgalmasabb pillanatait, melyen Lewis Hamilton egy hajszállal maradt le karrierje 100. pole-pozíciójáról, Vettel a tavalyi Brit Nagydíj után ismét benézett a Q3-ba, valamint George Russell éppen csak lemaradt arról. Ricciardo közben nagyot betlizett.
A versenytempóról sem a Mercedes, sem a Red Bull nem akart konkrétabbat mondani
https://formula.hu/parc-ferme/28823
A portimaói időmérőt követő sajtótájékoztatón Valtteri Bottas és Max Verstappen is kapott kérdést arról, hogy milyennek érzi az autóját a hosszabb etapokon, vagyis hogy mire számítanak majd a versenyen. Nos, egyelőre senki nem akart konkrétabb elvárásokról beszélni: Bottas annyit mondott, hogy pénteken "nem tűnt olyan rossznak" a versenytempó, de hozzátette, hogy a gumik kopása vasárnap eltérhet attól és biztos, hogy kemény lesz majd életben tartani az abroncsokat. Verstappen pedig gyakorlatilag ugyanennyit árult el: a szabadedzések során jónak érezte a versenytempót, majd meglátják, de nyomást kell gyakorolniuk az elöl lévő Mercedesekre.
Vagyis: ne faggassák már őket holmi versenytempóról az időmérő után, majd mindenki megtudja vasárnap délután, hogy milyen...

fotó: dppi