DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

DTM: Két újonc a BMW-nél

Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.

Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.

Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

A spanyoltól a németig: 10-es skálán értékeltük a monacói produkciót

A Formula Podcast stábja szokásához híven ezúttal is tízes skálán értékelte minden versenyzői Monte-Carlóban nyújtott teljesítményét – kiemelkedő és gyenge produkcióból sem volt hiány a hercegség utcáin! Az ide vonatkozó rész 1 óra 9 perc 40 másodperctől hallgatható meg.

Leclerc nem pihen, ma esőgumikat tesztel 2022-re

A hétvégi szívfájdító versenyét követően Charles Leclerc nem dőlhetett a kardjába, ugyanis kedden már Franciaországban várt rá a következő feladata. A Ferrarival karöltve Paul Ricardon tesztelik a Pirelli 2022-re szánt 18 colos abroncsait. Délelőtt az átmeneti, délután az esőgumik kerülnek fel az autójára. A teszt elé a száraz időjárás sem gördíthet akadályt, a pálya ugyanis beépített esőztető rendszerrel van ellátva. Pont úgy, ahogy anno Bernie Ecclestone minden pályát elképzelt.

Verstappen győzelme, Leclerc szívfájdalma - így szólt a rádió Monacóban

Lewis Hamilton nem tudja, melyik a 15-16-os kanyarkombináció, Max Verstappen megszerzi első monacói futamgyőzelmét, Charles Leclerc szembesül vele, hogy műszaki hiba miatt nem tud rajthoz állni hazai versenyén - így szólt a rádió a 2021-es Monacói Nagydíjon.

Raikkönen a rádióban káromkodott a csapata hibája miatt

A Formula-1-es Monacói Nagydíj köztudottan nagy terhet ró a pilótákra, akiknek másfél-két órán át közel százszázalékos koncentrációt kell fenntartaniuk, különben a pálya azonnal bünteti őket. Fizikailag és mentálisan is megterhelő verseny ez, amelyen finoman szólva is kellemetlen, ha valaki nem tudja pótolni az elvesztett folyadékot. Pedig a múlt hétvégi futamon így járt Nicholas Latifi és Kimi Raikkönen is. Különböző okokból, de egy kortyot sem ittak a futam ideje alatt. A kanadai pilóta viselte jobban a helyzetet. „Egyetlen hibát vétettem, a rajt előtt elfelejtettem a számba venni a csövet. Így csináltam végig az egészet, és csak utána szembesültem vele, hogy egy kortyot sem ittam" - fogalmazott a 15. pozícióban leintett pilóta.

Raikkönen egy káromkodással hívta fel csapata figyelmét a problémára. „Egy dolog: az a k*rva cső kilazult a felvezetőkörön. Az egész versenyen mögöttem volt. Nem tudom, mennyire lehet nehéz dolog rendesen csatlakoztatni” – üzente az Alfa Romeónak a 11. helyen célba ért finn.

E1-96ELXMAYUWm7

Videón, ahogy szétforgácsolják az anyát Bottas kerekén

Az F1 osztotta meg Twitteren az alábbi slow motion videót, melyen az a pillanat látható, amely tönkretette Valtteri Bottas versenyét. Bár Toto Wolff elmondta, hogy Bottas nem egészen a kijelölt pozícióban állt meg, a pisztoly üzemeltetéséért felelős szerelő felelőssége sem vonható kétségbe, miután három másik kollégája hibátlanul megoldotta feladatát.

 

Egy lista, amelyen Raikkönen a második, Alonso pedig a harmadik helyre jött fel hétvégén

Az F1 elképesztő statisztikákat vezet: legutóbb a Monacóban megtett versenykörök számának toplistáját osztották meg közösségi felületeiken. Ezen a listán pedig Kimi Raikkönen fellépett a második helyre 1209 megtett versenykörrel, így mindössze kettővel van lemaradva az éllovas Graham Hill mögött, de a finn árnyékában ott lohol Fernando Alonso is, aki szintén megelőzte Rubens Barrichellót és Michael Schumachert monacói köreivel, így ő a harmadik helyre jött fel. A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton neve szerepel még a listán.

Az F1 világa gyászolja Max Mosley-t

Vasárnap délután érkezett a hír, hogy elhunyt Max Mosley, az FIA egykori elnöke. Az F1 közössége egy emberként gyászolja a 81 évesen eltávozott korábbi vezetőt.

Bernie Ecclestone egyenesen azt mondta, hogy olyan, mintha a saját testvérét vesztette volna el, de az F1 egyik szóvivője is lerótta tiszteletét Mosley személye előtt: "Sajnálattal hallottuk Max Mosley, korábbi FIA-elnök halálát. Részvétünket küldjük az egész családnak és a barátoknak ezekben a nehéz időkben."

A Williams család szintén az elsők között búcsúzott Mosley-tól, hasonló gondolatokkal, de utódja, az FIA jelenlegi elnöke, Jean Todt is megemlékezett róla: "Mély sajnálattal értesültem Max Mosley haláláról. Az F1 és a motorsport fontos alakja volt, 16 éves elnöki tisztsége alatt elhivatottan harcolt a biztonságért a pályán és az utakon egyaránt. Az FIA teljes közössége részvétét fejezi ki, imádkozunk a családért!"

 

Videó: A Monacói Nagydíj összefoglalója

Mi mást is mondhatnánk? Minden tiszteletünk a videó szerekesztőjéé, aki talált öt és fél perc izgalmat a Monacói Nagydíjon történtekből!

Verstappen mindössze az ötödik, aki élen áll 2014 óta

Max Verstappen megnyerte a múlt hétvégi Monacói Nagydíjat, s miután legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton csak hetedikként zárt a hercegségben, a holland átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben. Verstappen először áll az aktuális pontverseny élén F1-es karrierje során, de annál is meglepőbb, hogy a 23 esztendős versenyző a hibrid éra kezdete óta mindössze az ötödik pilóta, aki ezt elmondhatja magáról. 2014-től Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberg és Valtteri Bottas mondhatta el magáról, hogy vezette a pontversenyt, most azonban Max Verstappen révén újabb név került fel a listára.

A Pókember is ott volt Monacóban!

Monacóban hosszú idő után először bemehettek a bokszutcába az engedéllyel rendelkező látogatók, s ha már így volt, Monacóban nyilván nem maradhatott el a sztárkavalkád sem. Serena Williams teniszcsillag intette le a futamot, de a bokszutcában feltűnt Tom Holland is, akit a filmrajongók Pókemberként ismernek. Eddig a Marvel-moziverzum hat filmjében, az Amerika Kapitány: Polgárháborúban, a Pókember: Hazatérésben, a Bosszúállók: Végtelen háborúban, a Bosszúállók: Végjátékban, a Pókember: Idegenbenben és a Pókember: Nincs hazaútban alakította Stan Lee és Steve Ditko karakterét. Ha már épp arra járt, akkor pedig a McLaren garázsából kiszűrődött a népszerű filmsorozat eredeti zenéje, amire Tom Holland is felkapta a fejét. /A videó az Instagramra átkattintva tekinthető meg./

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1 (@f1) által megosztott bejegyzés

 

Mintha mi sem változott volna tíz év alatt

Az F1 osztotta meg az alábbi képet a aTwitteren, ahol a 2021-es és a tíz évvel ezelőtti dobogósok láthatók. A 2011-es Monacói Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte meg, a második helyen az akkor még Ferrarival versenyző Fernando Alonso ért célba, a harmadikon pedig az azóta már visszavonult Jenson Button. 2011-ben - az idei évhez hasonlóan - Red Bull, Ferrari, McLaren dobogót láthattunk. Egy laikus azt gondolhatná, hogy elröppent tíz év, de semmi sem változott az F1-ben, holott történt ez-az a száguldó cirkusz háza táján az elmúlt évtizedben.

Wolff elmagyarázta, miért nem jött le Bottas jobb elsője

A Mercedes katasztrofális hétvégét zárt Monte-Carlóban, hiszen Lewis Hamilton csak a hetedik helyen végzett, míg Valtteri Bottas a második helyről esett ki, miután a kerékcseréjénél a jobb elsőt nem tudták leszedni. Talán még nem is láttunk hasonlót Formula-1-es versenyen, Toto Wolff pedig elmagyarázta, mi okozta a kínos kiesést: "Valtteri egy kicsivel előrébb állt meg  az ideális pozíciónál, így a szerelőnknek egy kicsit ferdén kellett rátennie a pisztolyt az anyára, ami ettől megrongálódott, így már nem tudtuk leszedni a jobb elsőt" - mondta Toto Wolff az Auto Motor und Sportnak, akik hozzátették, hogy a Mercedes maga gyártja az anyákat.

Itt a Monacói Nagydíj egyetlen csatája, ha már a rendező lemaradt róla

Eleinte még mindenki epekedve, majd már inkább lemondóan várta a szinte előzések nélkül lezajló Monacói Nagydíjon, hogy két autó egymás mellé kerüljön, és amikor ez Sebastian Vettel bokszból való kijövetelekor megtörtént vele és Pierre Gaslyvel, a rendező is annyira meglepődött, hogy a csata kimenetele helyett inkább Lance Stroll kerékvetőn való átugratásának visszajátszását mutatta meg. De most bepótolhatjuk a Vettel részsikerével záruló küzdelmet három kameraállásból is.

A közösségi média élcelődéseit pedig ma már nem lehet megúszni. Avagy ilyen lett volna a 2016-os Spanyol Nagydíj, ha a mostani monacói rendező kapta volna meg a munkát.

Dixoné az Indy 500 pole-ja, Power megúszta a blamát

Szombaton zajlott az idei Indianapolis 500 időmérőjének főeseménye, vasárnap pedig a 35 nevező közül a 9 leggyorsabb és az 5 leglassabb vívhatott még különcsatát a pole-ért, illetve a mezőnyben maradásért.

Két kiemelt figyelemmel követett versenyző is fennakadt az időmérő első rostáján szombaton. A verseny 2018-as győztese, a penske-s Will Power, valamint a zömmel hölgytagokból álló Paretta Autosporttal az oválra visszatérő Simona de Silvestro egyaránt az öt leglassabb autó közé került Sage Karam, Charlie Kimball és R. C. Enerson mellett, közülük pedig csak hárman nyerhettek kvalifikációs jogot. Bár Powernek a fallal is volt egy ijesztően közeli találkozása, végül elkerülte a leszereplést az ausztrál: a verseny utolsó rajtsorában a 31. helyet Karam, a 32.-et Powe, a 33.-at pedig de Silvestro szerezte meg.

Ezt követte a pole-ért zajló csata a szombati kilenc leggyorsabb között. Az ideiglenes első hellyel rendelkező Scott Dixon ismét a leggyorsabb lett, így pályafutása során már negyedik alkalommal indulhat az élről a világ egyik leghíresebb versenyén. Mellette Colton Herta és Rinus Veekay indulnak majd az első sorból.

A Fast 9 végeredménye:

# Versenyző Idő Hátrány
1 Scott Dixon 2:35.3837  
2 Colton Herta 2:35.4034 0.0197
3 Rinus Veekay 2:35.5000 0.1163
4 Ed Carpenter 2:35.5047 0.1210
5 Tony Kanaan 2:35.8229 0.4392
6 Alex Palou 2:36.1039 0.7202
7 Ryan Hunter-Reay 2:36.1827 0.7990
8 Helio Castroneves 2:36.2804 0.8967
9 Marcus Ericsson 2:36.3054 0.9217

 

E2GLmtIWEAQxulV

A pályára ejtette az objektívét az egyik fotós

A tévéfelvételben is szerepelt, de az igazán szemfüles az volt, aki kiszúrta ezt a különös "balesetet" a Monacói Nagydíj futama során. Egy fotós objektívje esett a pályára, méghozzá egy igen veszélyes helyen, az alagutat követő sikán belső ívén. Szerencsére semilyen drámát nem okozott a mezőnyben.

Egy szakavatatlan szemlélődő azt hinné, hogy ez a két versenyző nincs jóban

Carlos Sainz és Lando Norris az elmúlt két szezont egymás ugratásával töltötték a McLarennél, most pedig már különböző csapatok színeiben adatott meg nekik, hogy először álljanak együtt a dobogóra, hiszen a Monacói Nagydíjon Max Verstappen mögött a spanyolt a második, a britet pedig a harmadik helyen intették le.

Bár nincs meg a fejünkben a korábbi több mint ezer dobogó, mégis ki merjük jelenteni, hogy ilyen ünneplési formát most először láthattunk Formula-1-es díjátadón!

Nem tudta megelőzni, úgyhogy inkább utazott a hátán

Rendhagyó baleset a brit Formula-3 Brands Hatch-i hétvégéjének második futamán, ahol a nyitókörben az első helyért folyó csata vége az lett, hogy Ayrton Simmons felugratott Bart Horsten autójának hátuljára, és noha egy ideig közösen utaztak, a végeredmény mindkettőjük számára kiesés lett. A győzelmet Zak O'Sullivan húzta be.

Egyik vasárnapi betétfutam sem úszta meg úttorlasz nélkül a rajtot

Vasárnap a Porsche-szuperkupa és a Formula Regional egy-egy versenye szolgáltatta a felvezetést a Formula-1 Monacói Nagydíjához, és mindkettőnek első körében piros zászlót megkívánó kalamajka történt. 

A Porsche-szuperkupában a rajt utáni tolakodások közepette Jean-Baptiste Simmenauer autója állt keresztbe a Casino-térnél, útakadályt képezve a mögötte érkezők előtt. A versenyt végül Larry ten Voorde nyerte.

 

A Formula Regional mezőnye már a Casinóig sem jutott el, az 1-es kanyart követően lépte át az egy négyzetméterre jutó versenyautók száma a biztonságos mértéket, aminek következtében Nicola Marinangeli autója fejtetőre is állt. A baleseteket mindenki épségben megúszta. Ezt a futamot a barbadosi Zane Maloney nyerte.

Extreme-E: Button kiszáll az autóból, Vilmos herceg pedig be...

Talán mindenki megnyugvására mondhatjuk, hogy ez a ki- és beszállás nem ugyanazt az ülést érinti, bár való igaz, hogy két figyelemfelkeltő hír is érkezett gyors egymásutánban az extrém körülmények között versenyző, szezonnyitóját már Szaúd-Arábiában letudó új sorozat háza tájáról.

A csapatvezető-versenyző Jenson Button bejelentette, hogy nem fog autóba ülni a sorozat jövő hétvégén zajló szenegáli fordulóján. A döntést azzal indokolja, hogy lehetőség nyílt egy igazi ralikrosszos nagyágyú, Kevin Hansen megszerzésére erre az egy versenyre, így ő lesz Mikaela Ahlin-Kottulinsky csapattársa a JBXE-nél. Az ezen a hétvégén a csapatvezetői feladatokra koncentráló Button hozzátette, egyszeri lehetőségként számol Hansen érkezésével - akinek testvére, Timmy Hansen szintén tagja a mezőnynek -, és a következő, grönlandi fordulón már visszavenné az ülését.

Eközben egy promóciós esemény keretében, Skóciában, a knockhilli versenypályán kipróbálta az Extreme-E versenygépét a brit trónörökös, Vilmos herceg. Az uralkodói sarjnak az első futamon dobogós Catie Munnings volt segítségére, az esemény pedig annak kapcsán jött létre, hogy hamarosan Glasgow-ban tartják az ENSZ klímakonferenciáját. 

E2A3LMEX0AAmXLZ

E2A3IqiXoAgBy0D

E2A3P6nWUAASOzp

 

Hülkenberg ezzel a videóval üzen azoknak, akik szerint idén semmi dolga

Százezernyi szimulációt futtat le egy csapat minden versenyhétvége előtt, a legjobbnak tűnő beállításokat pedig aztán a gyárban alkalmazott versenyző nyüstöli órákon, napokon át a szimulátorban. Nico Hülkenberget, az Aston Martin tartalékversenyzőjét idén talán ritkábban láthatjuk a pályákon, de annál több munkát végez a háttérben.