Magyar puccskísérlet? Az F1-rajongók Raikkönent akarják elnöknek
https://formula.hu/parc-ferme/10612
Kimi Raikkönen a legtöbb országban a rajongók kedvenc F1-es pilótája, de valószínűleg nem sok helyen üdvözölték még őt "Kimi for president" kiáltásokkal.
Elbocsátották a W Series utolsó alkalmazottját is
https://formula.hu/parc-ferme/35845
A női versenysorozat, amelynek harmadik szezonja 2022-ben anyagi okok miatt fejeződött be idő előtt, a széria reményeivel ellentétben nem indult újra 2023-ban – most újabb, nem túl szívderítő hírek érkeztek a W Series helyzetéről: a bajnokság mögött álló cég fizetésképtelensége miatt csődgondokság alá került, az irányítást az Evelyn Partners LLP vette át.
A csődbiztosok jelentéséből kiderül, hogy a W Series alkalmazottjai közül egyetlen maradt munkában mostanra, a többieket elbocsátották vagy felmondtak – most ezt az egyetlen főt is elküldték. Az adminisztrátorok leszögezték, a cél a W Series újraindítása, ezért érdeklődőket várnak, mégpedig lehetőleg rövidesen.
A széria 2021-es ezüstérmese, Alice Powell a közösségi médiában posztolta: „Szomorúan hallottam a hírt, hogy a W Series csődvédelem alá került. Végső soron a sorozatnak köszönhetően versenyezhettem újra. A W Series nem vallott kudarcot: inspirációt és lehetőségeket nyújtott, nem csupán a versenyzők, hanem sok fiatal autósport-rajongó számára is.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Fotók: falat húztak a kettes kanyarba a kanadai pályán
https://formula.hu/parc-ferme/35846
Nem lehet majd levágni az egyes-kettes kanyart a hétvégi F1-es Kanadai Nagydíjon: a helyszínről Albert Fabrega posztolt képeket a közösségi oldalán, amelyeken látszik, hogy a rendezők betettek egy falat a kettes kanyar kijáratához, meggátolva ezzel a korábbi években sokszor kérdéses, véleményes megítélésű kanyarátvágásokat. Ez egy-egy csatában is nagyon fontos lehet, illetve a rajtnál is okozhat problémákat.
Ahora confirmado. Los pilotos no podran volver a pista a salida de T2 si van largos en entrada T1. Tendrán que dar la vuelta
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 15, 2023
So, confirmed now. Drivers can not rejoin track after T2 if they go long on T1 entry. They will have to turn around. #f1 #CanadianGP pic.twitter.com/10I38UuMuy
„George nagyon más, mint a természetadta tehetség Lewis” – Vowles a két Mercedes-versenyzőről
https://formula.hu/parc-ferme/35844
Jelenleg a Williams csapatfőnöke James Vowles, de egészen tavalyig a Mercedes kötelékébe tartozott: végig a csapat tagja volt, mióta Lewis Hamilton 2013-ban az istállóhoz szerződött, George Russell pályafutásának alakulását pedig azóta követte nyomon, hogy a brit a juniorprogramba került 2017-ben – egészen a Hamiltonnal közös első szezonig, 2022-ig.
„Lewisban rengeteg a természetadta tehetség, és minden évben feljebb teszi a lécet. Azonban ami az előző évben még elég volt, már nem volt az a következőben” – beszélt Vowles a 2022-es végeredményről, amelyben Russell előbb foglalt helyet Hamiltonnál. A Mercedes akkori stratégiai vezetője a Sky Sports podcastjében beszélt a két versenyzőről.
„George-ot fiatal tehetségként ismertem meg sok évvel ezelőtt, innen nőtte ki magát azzá, aki ma. És még rengeteg a potenciál benne. Nagyon más, mint Lewis” – folytatta Vowles. „Nem részesítem előnyben egyiket sem a másikkal szemben, de mindketten mást hoznak a házhoz. Közös bennük, hogy mindketten világbajnokok vagy a jövő világbajnokai. Ugyanaz az elszántság lobog bennük, minden ezredmásodperc fontos számukra.”
Domenicali elárulta, hány F1-es versenyt szeretne a naptárban látni
https://formula.hu/parc-ferme/35843
Az elmúlt években egyre duzzadt a Formula-1-es versenynaptár: idén már összesen 24 futamot tartottak volna, ha nem kell törölni a Kínai és az Emilia-romagnai Nagydíjakat különböző okokból (koronavírus-járvánnyal kapcsolatos lezárások, valamint az áradok). Stefano Domenicali az F1 Beyond the Grid című műsorában elmondta, hogy hosszú távon ezt a 24-es számot kellene stabilizálnia a sportágnak: „Úgy gondolom, a 24 a megfelelő szám. Ezt a számot igényli a piac. Azt mondanám, ez a megfelelő egyensúly ez és az itt dolgozó emberekkel kapcsolatos logisztika összetettsége között. Ezt a számot kell becéloznunk, hogy hosszú távon stabil legyen.”
Az F1 vezérigazgatója konkrétan is beszélt néhány nagydíjról. Azt például elismerte, hogy valóban tervben van egy utcai pálya és futam Madridban, de azt is leszögezte, hogy egyelőre semmiről nem született döntés, és leghamarabb is 2027-ben valósulhat meg a projekt, hiszen 2026-ig szerződése van Barcelonának, s azt kizárta, hogy egy éven belül két futamot rendezzenek Spanyolországban. Azt is hangsúlyozta Domenicali, hogy szó nincs arról, hogy ne lennének fontosak a Liberty Media számára a történelmi futamhelyszínek, éppen ellenkezőleg, de nem elég az önmagában, hogy egy pálya komoly hagyományokkal bír, tartania kell a lépést a kor igényeivel. Pozitív példaként éppen azt a Spa-Francorchamps-ot hozta fel, amelynek évek óta kérdéses a jövője, de mivel végrehajtották a szükséges fejlesztéseket, 2023-ra is maradt helyük a naptárban. A törölt imolai forduló kapcsán pedig megerősítette, hogy feltett szándékuk emiatt automatikusan egy évvel megnyújtani a szerződésüket.
fotó: DPPI
„Hamilton agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár”
https://formula.hu/parc-ferme/35842
Bár Lewis Hamilton és Toto Wolff is arra utalt nemrég, hogy rövidesen aláírhatják a hétszeres F1-es világbajnok új szerződését a Mercedesnél, ez egyelőre nem történt meg – legalábbis nem jelentették be a felek. Mindeközben folyamatosak azok a pletykák, miszerint a Ferrari is csábítgatná a britet, még ha ezt a Scuderia és maga Hamilton is cáfolta. A korábbi kétszeres vb-győztes Mika Hakkinen szerint nem fog átigazolni a 38 éves pilóta, viszont azt is megjegyezte, hogy aligha az F1 számára már a prioritás:
„Meglepetés lenne, ha Lewis Hamilton csatlakozna a Ferrarihoz” – írta a finn expilóta az Unibetnél vezetett rovatában. „Vajon a pénz motiválja a versenyzőket? Tudom, hogy Lewis agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár. Ez teljesen normális. De a pénz jelent motivációt? Persze, hogy igen, de rengeteg a kockázat is. Szerintem igen valószínűtlen, hogy csatlakozik a Ferrarihoz. Azt mondanám, ahogy az ember idősödik, megváltoznak a prioritások az életében. A Formula-1 egyszerűen már nem lesz a legfontosabb dolog többé. Nem lepődnék meg, amikor egyre keményebbek az ellenfelek és megjelennek a fiatalok, amit például George Russell csinál most Lewisszal eredmények tekintetében, az nem egyszerű helyzet. Megvan-e Lewisban az energia, hogy minden reggel felkeljen, mindent beleadjon és hozza az eredményeket, hogy legyőzze a csapattársat? Ez a megfelelő jövő számára?”
fotó: DPPI
„Perez szinte lehetetlen küldetésre vállalkozik Verstappen ellen”
https://formula.hu/parc-ferme/35841
A Red Bull domináns RB19-ese révén idén egyedül Sergio Perez vehetné fel a versenyt Max Verstappennel, s a mexikói többször el is mondta, hogy úgy érzi, megvan ehhez a tempója – igaz, azt is elismerte, hogy a holland legyőzése csapattársként jelenleg a legkeményebb kihívás az F1-ben. S egyelőre ez nem is sikerül neki: noha az idény első futamain kétszer is győzött, Monacóban és Spanyolországban is hibázott, így már több mint két győzelemnyi a lemaradása a címvédő mögött. Alain Prost szerint pedig Perez szinte lehetetlen küldetésre vállalkozik:
„A versenyző mindig arra játszik, hogy megpróbálja a javára billenteni a mérleg nyelvét, akár az autó beállításaival, akár a csapat hozzájárulását illetően. És ez az, ahol Perez téved” – nyilatkozta a négyszeres világbajnok francia a L’Equipe hasábjain. „Azt kell elérnie, hogy Max Verstappen kételkedjen és meg kell változtatnia a Red Bull gondolkodását róla. Mint tudjuk, Perez egy szinte lehetetlen küldetésre vállalkozik. S ahhoz, hogy ezt elérje, mindenekelőtt nem szabad hangoztatni a vágyát, hogy le akarja győzni Maxot.”
Prost szerint Perez apja is csak ártott a fiának azzal, hogy nemrég a Prost–Senna párharchoz hasonlította a mexikói és Verstappen küzdelmét: „A körülötte lévők sem segítenek. Olvastam egy hónapja, hogy az apja azt mondta egy újságírónak, hogy a Maxszal való csatája hasonlít az enyémhez Ayrtonnal, de ez értelmetlen és kontraproduktív.”
Beleszólhat az eső a Kanadai Nagydíj hétvégéjébe?
https://formula.hu/parc-ferme/35840
Tavaly emlékezetes módon megkavarta a montreali időmérőt az eső, Fernando Alonso például az első sorba kvalifikálta az Alpine-t, aztán az esőmentes futamon már nem volt esélye a jó eredményre. Most hasonló időjárási viszonyokra van kilátás: szombaton a jelentések szerint folyamatosan záporok, zivatarok várhatók a térségben, és bár jelen állás szerint van rá esély, hogy az időmérőre felszárad a pályán, de abban az időpontban is lehet eső a térségben.
Vasárnapra tiszta reggelt jósolnak, délután viszont megérkezhet a csapadék, nagyjából a futam időpontja után egy órával várják jelenleg az esőt, legalábbis van esély rá - felhős időt mondanak azokra az órákra.
Verstappen, Hamilton és Alonso a legerősebb pilóta az F1 23-ban
https://formula.hu/parc-ferme/35839
A pilótarangsorok alapján Max Verstappen és Lewis Hamilton értéke is egy-egy pontszámot romlott novemberhez képest a legfrissebb Formula-1-es videójátékban, az F1 23-ban. Ezzel együtt azonban még mindig ők kapják a legjobb értéket: a lehetséges 100 pontból Verstappen 94-et, Hamilton pedig 92-t kapott a készítőktől. Fernando Alonso ugyanakkor két értéket javítva szintén 92-nél tart, ezzel egálba hozták Hamiltonnal, és ők alkotják a top hármat.
A 90-et senki más nem éri el, 89-et kapott Leclerc, Perez és Norris, 88-at Russell és Sainz, míg 87-et Bottas és 86-ot Ocon, ők teszik ki a top tízet.
A legnagyobb javulást egyébként Tsunoda és Stroll kapta: a japán nyolc, a kanadai pedig hat egységet javult a korábbihoz képest.
fotó: dppi
Csak Albon kapja meg a Williams fejlesztését az F1-es Kanadai Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/35838
Dave Robson, a Williams F1-es csapatának járműteljesítményért felelős vezetője mondta el a csapat montreali felvezetőjében, hogy csak Alexander Albon autójára szerelik fel az új felesztéseket a hétvégi Kanadai Nagydíjon.
Mint mondta, több új frissítés is érkezik a Barcelonában sereghajtónak bizonyuló FW45-öshöz, de csak a brit-thai pilóta kapja meg ezeket, Logan Sargeant az eddigi specifikációval köröz majd. A csapat szerint Sargeantnek nem lesz könnyű dolga felvenni a ritmust a számára új pályán, és hogy megtanulja, hogyan kell kezelni a kerékvetőket a falak között ennél a sebességnél. A csapat úgy számol, hogy ez a pálya amúgy is jobban fekszik majd az autónak, mint Barcelona és Monaco, a fejlesztésekkel pedig egyértelmű előrelépést várnak.
Nem először priorizálja Albont a Williams, tavaly az egyik fejlesztési csomagot szintén csak ő kapta meg, míg Nicholas Latifinek csak később jutott belőle.
fotó: Williams Racing
Vettel visszaül a Red Bullba és csatlakozik Ricciardóhoz: a Nürburgringen bemutatóznak
https://formula.hu/parc-ferme/35837
Újra F1-es autóba ül Sebastian Vettel: a sportágtól visszavonult négyszeres világbajnok szeptemberben ismét Formula-1-es versenyautót vezet majd. A német klasszis a Nürburgringen tér vissza egy show erejéig, amelyet a Red Bull szervez: Vettel a bajnokságot nyerő 2011-es Red Bullba ül majd be a legendás német pályán.
Mellette Daniel Ricciardo is ott lesz az eseményen, Vettel korábbi csapattársa, a Red Bull jelenlegi tartalékja a 2012-es autót viszi majd táncba.
Az eseményt szeptember 9-10-én rendezik majd.
fotó:
Gyári Dakar-programot indít a Ford, cél a 2025-ös győzelem
https://formula.hu/parc-ferme/35836
A Ford szerdán bejelentette, hogy gyári programot indít a világ legismertebb és egyik legnehezebb terepraliversenyén, a Dakaron a 2024-es kiírástól kezdődően. Az M-Sport és a Neil Woolridge partnerségében induló projekt több lépcsőből fog állni: a jövő évi viadalon egy olyan Ranger T1-essel állnak rajthoz, amely az előző generációs Rangerre épül és egy 3,5 literes EcoBoost motor hajtja. Ezzel a Ford kimondott célja a Dakar felfedezése és a tapasztaltszerzés lesz 2024-ben, majd ezt követően egy teljesen új Rangert fejlesztenek és építenek ezek alapján, amellyel viszont 2025-ben már az abszolút győzelmet vennék célba a legendás versenyen.
„Az első Dakar-futamunkon még csak tanulunk, hogy az itt szerzett tudás birtokában később eredményesen versenyezhessünk” – árulta el a Ford Performance főnöke, Mark Rushbrook, aki hozzátette: „Mint mindig, most sem csupán a győzelem a célunk, hanem azért versenyzünk, mert így jobb autókat készíthetünk vásárlóink számára.”
Stroll: Összejöhet a hazai dobogó
https://formula.hu/parc-ferme/35835
Először rendelkezik olyan autóval az Aston Martin a Formula-1 történetében, amely önerőből alkalmas dobogókért harcolni, azonban Stroll idén eddig nem állhatott fel a pódiumra, szemben csapattársával, Fernando Alonsóval, aki már öt alkalommal is locsolhatta a pezsgőt a futam után. Most hazai versenye következik a kanadai pilótának, aki mindent meg fog tenni azért, hogy saját közönsége előtt állhasson először a dobogón 2023-ban. "Amikor Spanyolországban harmadik helyen álltam a kvalifikáción, akkor azt hittem, lesz esélyem a dobogóra, de egyszerűen nem volt meg a tempónk. Ha minden összeáll számunkra és jó lesz a tempónk, akkor lehetséges a dobogó elérése Kanadában. Amennyiben a Mercedes ismét olyan erős lesz, mint két hete és a Ferrari valamint a Red Bull sem hibázik, akkor viszont nehéz dolgunk lesz" - mondta Stroll a RaceFans oldalának.
F1-es golftornát közvetíthet a Netflix Vegasból
https://formula.hu/parc-ferme/35834
A The Wall Street Journal értesülései szerint a Netflix arra készül, hogy betör az élő sportközvetítések világába, méghozzá nem kisebb eseménnyel, mint egy Las Vegas-i golfbajnoksággal, ahol F1-es személyiségek is játszani fognak. Ez nagyszerű reklám lenne a streamingszolgáltatónak, hiszen két rendkívül jól menő sorozatuk, az F1-es tematikájú Drive to Survive és a golfőrülteknek való Full Swing arcai köszönnének vissza.
F1-es berkeken belül Carlos Sainz, Lando Norris és Alexander Albon gyakori vendégei a golfpályáknak, de Charles Leclerc és Zak Brown számára sem ismeretlen ez a közeg, így az idén ősszel debütáló Las Vegas GP-nek is nagyszerű reklámot tudnának ezzel a húzással produkálni.
Fotó: Williams
Megszületett Kimi Raikkönen harmadik gyereke
https://formula.hu/parc-ferme/35832
Újabb hölgytaggal bővült Kimi Raikkönen családja: ahogy felesége, Minttu Instagram-történetéből kiderül, megérkezett a korábbi F1-es pilóta harmadik gyereke, Grace. A kislány a 8 éves Robin és a 6 éves Rianna testvére lett, 2-1-re billentve ezzel az arányt a lányok javára.
Miért fontos, hogy könnyebbek legyenek az F1-es autók?
https://formula.hu/parc-ferme/35830
Az FIA és a FOM vezetése is egyetért abban, hogy az utóbbi 15 év alatt felszedett kétszáz kilogramm nem jó irány az F1 számára, könnyíteni kell az autókon a következő időszakban, talán már a 2026-os szabályrendszerrel. Hogy ez miért fontos? Erről is beszéltünk Pitwall című hírműsorunkban, nézzétek meg a vonatkozó részt:
Perez Milton Keynesben dolgozott Barcelona óta, tudja, hogy muszáj teljesítenie a Kanadai Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/35829
Két pocsék hétvége után gyakorlatilag elszálltak Sergio Perez reális vb-esélyei, olyan hátrányt szedett össze Max Verstappennel szemben. A mexikói pilóta viszont tudja, hogy Kanadában tökéletes hétvégét kell teljesítenie, erről beszélt a Red Bull hétvégi felvezetőjében.
„A Spanyol Nagydíj óta Milton Keynesben voltam, keményen dolgoztam a csapatommal, és a sok munka mellett konstruktív beszélgetéseket is folytattunk. Tudom, hogy mit muszáj megtennem ahhoz, hogy visszataláljak a jó formámhoz, és a csapatommal tudjuk, hogy hogyan hozhatjuk számomra ideális tartományba az autó beállításait. Muszáj rendkívül kiegyensúlyozottnak lennem Montrealban, és teljes hétvégét teljesítenem” – mondta Perez.
fotó: ATP
Sokkoló lehet az F1 az újoncok számára
https://formula.hu/parc-ferme/35828
A csodálatos utánpótlás-karrier után az F1-be érkező George Russell szinte azonnal be tudta váltani a hozzá fűzött reményeket, de természetesen ő sem kerülhette el azokat a buktatókat, melyek minden újonc életét megnehezítik. A brit pilóta a minap felidézte a váltás legnagyobb nehézségeit, szavait pedig érdemes minden F2-es fiatalnak megszívlelni: „Egyértelmű, hogy a sebességet tekintve hatalmas az ugrás, de a legnagyobb sokkhatás a technikai fronton ért, amikor megérkeztem a Formula–1-be.”
„Annyi mindenre kell figyelned a rengeteg adattal, meg kell értened a gumikat, hogyan kell felmelegíteni őket, a különböző hőmérsékleti tartományokat és minden mást, amiről fogalmad sincs az F2-ben, mivel egyszerűen nincsenek ott ezek az információk” – mondta a brit, majd hozzátette: „Vegyes érzéseim vannak az adatok hiányát illetően az F2-ben, hogy ez jó dolog vagy sem. De szerintem nem lenne rossz, ha ezek a srácok is megtapasztalhatnák az F1-ben használt szenzorok működését, hiszen, mint tudjuk, a Formula–1-ben fél másodpercet is jelenthet, ha a megfelelő tartományba tudod hozni az abroncsokat.”
„De az F2-ben annyira keveset vannak a pályán, hogy ha azt nem is mondanám, hogy találgatni kell, de nincs igazi esélyes megtanulni, hogy mire van szükség az egyes szituációkhoz. Szóval ez határozottan nehéz az F2-es pilóták számára.”
Közel negyedmillió fontért árverezték el az imolai F1-es trófeákat
https://formula.hu/parc-ferme/35827
Az Emilia-Romagna régiót sújtó áradások miatt kellett lefújni májusban a Formula-1 imolai futamát. A katasztrófa károsultjainak az F1 és a Ferrari is adományzott egy-egymillió eurót, míg Charles Leclerc a monacói sisakját és versenyoverallját bocsátotta aukcióra, amelyek közül előbbi rekord összegért kelt el.
Ugyancsak árverésre bocsátották az imolai hétvégére tervezett trófeákat, amelyeket aláírt az összes versenyző és csapatfőnök, valamint a pole-pozíciós díjat és egy a mezőny tagjai által dedikált üveg Ferrari Trento habzóbort. Ezek végül összesen 247 171 angol fontért keltek el, amelyeket természetesen szintén a régióban élőknek ajánlottak fel.
fotó: F1