DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 4. hétfő
Off-road

Bizonytalan SuperCars és új kategória a Ralikrossz-ob-n

Az áprilisi szezonkezdetet egyelőre kétségek övezik a csúcskategóriában: az előző év főszereplőinek figyelme a nemzetközi szereplés felé fordult, ezért nagy kérdőjel, kik és mennyien alkotják a SuperCars mezőnyét.

A hazai SuperCars élmezőnyének technikai színvonalára az elmúlt években nem lehetett panasz, egyre modernebb és versenyképesebb autók jellemezték az országos bajnokságot: nem ok nélkül hangoztatták sokan, hogy a magyar élvonal szereplői akármelyik külföldi sorozatban, de még az Európa-bajnokságon is megállnák a helyüket. A létszám azonban ezzel együtt fogyott, különösen 2021-ről 2022-re, mikor egyes versenyeken csupán négyen álltak rajthoz.

A 2023a-as évadban az előző évekhez hasonlóan a zónafordulókat nem kell félteni: a CEZ-be beleszámító versenyeken időnként a 14-15 főt is elérte a létszám, Közép-Európa legjobb ralikrosszosai jöttek el a magyar pályákra, és ugyanez várható idén is. A többi, csak hazai érdekeltségű versenyen azonban kérdéses a SuperCars létszáma és a résztvevők személye – csak annyi biztos, hogy nem lesz magas.

Az ötszörös magyar bajnok Kárai Tamás már hosszú évek óta egyszerre szerepel az Eb- és az ob-sorozatban, de a hírek szerint idén az Euro RX1-re összpontosít, idehaza pedig csak „hazai pályán”, Nyirádon tervez elindulni az Audi S1-gyel. De a kategória többi élmenője is úgy érezheti – a technikai feltételek alapján joggal –, hogy kinőtte a hazai pályát, és nemzetközi színtéren kell próbára tennie magát.



 

A tavalyi ezüstérmes Benyó Máté az évad közben váltott a Peugeot 208-ra, amely már egyértelműen olyan technika, amellyel nagy álmát, az Európa-bajnokságon való szereplést célozhatja meg. „Végleges terveket még nem tudok mondani, mert jelenleg is zajlanak a tárgyalások, melyek az idei évre vetítve nagyon fontosak lesznek” – válaszolta megkeresésünkre Benyó Máté. A versenyző hozzátette, az egyik terv a teljes szezon az ob-ban, de ezzel kapcsolatban több kérdés is fennáll, köztük az, mennyire lesz népes a hazai SuperCars-mezőny.

Ugyanerről beszélt a 2023-as harmadik helyezett, Koncseg Zoltán, aki a magyar mezőny létszámától teszi függővé, versenyez-e idehaza. A döntés nem született meg, de két hónappal a szezonnyitó előtt úgy fogalmazott, „kilencven százalék az Eb, minimális az ob”. Ördögi kör: az élmenők akkor szerepelnének itthon, ha elegendő a mezőny létszáma, de mivel ők hezitálnak, az elkötelezett résztvevők száma sem növekszik.

„Nagy kihívás a szakág számára, hogy újra benépesítsük a SuperCars-mezőnyt, de dolgozunk rajta” – mondta el az AFM-nek Benyó Miklós, az off-road-szakág új vezetője. Arra a kérdésre, hogy fennáll-e a veszély, egyes versenyeken egyáltalán nem lesz indulója a kategóriának, így válaszolt: „Nem számítunk rá, hogy ilyen történne, de a létszám nem lesz magas, leszámítva a két CEZ-versenyt, ahol a külföldiek emelik a mezőny létszámát és a színvonalat is. Egy-két új érdeklődőnk van, köztük egy fiatal pilóta.”

Az említett versenyző Pál Krisztián, aki már rendelkezik egy Skoda SuperCarral – a versenyző azonban tényleg fiatal, az alsó korhatárt, a 16-ot is csak az év folyamán később fogja betölteni. Ha a szakágnak egy teszten bizonyítja, vezetői képességei megfelelők, külön engedélyt kaphat a versenyeken szereplésre már a szezon elejétől. Még egy nevet hallottunk: szintén eshetőség, hogy az örökös bajnok Harsányi Zoltán a kimaradás után újra rajthoz áll a kategóriában.

A turbómotoros SuperCars kapja a legtöbb figyelmet a versenyhétvégéken, de a géposztály a magyar bajnokságnak csak egy kis szelete. A szakágvezető kiemelte, a szintén nemzetközi SuperTouringCars kategóriák változatlanul népszerűek, idén is népes, színvonalas mezőnyök várhatók. Összesen 13 kategória indul, miután a meglevő géposztályok mellett bevezetik a CrossCart. Az FIA nagy támogatója a kisméretű, nyitott versenygépek kategóriájának, melyeket Magyarországon is láttunk már az autókrossz-szakágban.

„Nyugat- és Észak-Európában felfutóban van a CrossCar kategória, így mi is helyet adunk neki egy kupasorozat formájában. Érdekes színfoltja lesz a bajnokságnak, és sokat várunk tőle” – mondta Benyó Miklós. A korábbi MNASZ-elnök kiemelte, a kategória kulcsa az egyforma autókban rejlik: a rajtrácsot a Semog Bravo MT09 típus példányai töltik fel. „A lényeg, hogy tényleg csak a vezetői tudás döntsön. Voltam egy-két teszten, a megfelelő beállítások után gyorsak tudnak lenni ezek az autók. A nemzetközi kategóriák alá és a Magyar Kupa fölé soroljuk be a CrossCart, csak azért nem kerül a nemzetközik közé, mert ezek magyar homológgal rendelkező autók lesznek. A ralikrosszban hat autóval tervezzük az indulást, de arra számítunk, hogy ha a vacillálók látják, hogyan fog működni a kategória, pillanatok alatt fel fog futni a létszám.”

A CrossCar egyre felkapottabb a kontinensen, az Autókrossz Európa-bajnokságon önálló kategóriaként fut (Fotó: Lóránt Benjámin)

A szakágvezető elmondta, a Hankook CrossCar RX-et eredetileg korhatáros kategóriának szánták, de ezt a tervet eltörölték. Ennek eredményeként feltörekvő fiatalok és tapasztalt versenyzők is bejelentkeztek a kupába. Itt fog szerepelni a Hankook Racer Cup kétszeres bajnoka, Csuti Kristóf, aki az októberi FIA Autósport Játékokon CrossCarban képviselte Magyarországot, továbbá az MX5 Kupát szintén előző két évben megnyerő Lóránt Benjámin – két olyan tehetség, akik saját kategóriájukban szinte legyőzhetetlenek voltak. De az előző években SuperCarsban induló Antal István is úgy gondolta, a CrossCarba adja le a nevezését: nem csupán a hagyományos értelemben vett ralikrosszautóktól elütő versenygépek, de versenyzőik is izgalmasnak ígérkeznek.

Az országos bajnokság 13 kategóriája hétszer versenyez 2023-ban. A ralikrossznaptárnak hosszú éveken át részei voltak a külföldi helyszínek: Ausztriába, Greinbachba már úgy jártak a csapatok, mint valamelyik hazai versenyre, az utóbbi időszakban a szintén osztrák Fuglau is csatlakozott a körforgáshoz, a közelmúltban a Slovakia Ring is a naptár része volt. Az új szakágvezetés egyelőre az alapokban nem újít – a nagy változások éve a 2024-es lesz Benyó Miklós ígérete szerint –, de a versenynaptárhoz hozzányúlt. A magyar bajnokság 2023-ban kizárólag Magyarországon zajlik, három bevált pályán, a Nyirád Racing Centerben, a máriapócsi RabócsiRingen és a Kakucs Ringen. A március 18–19-én Nyirádra tervezett szezonnyitót elhalasztották, így az évad később indul, de a versenyek számában nem történik változás: Nyirád még egy időpontot kap majd, így hét állomásból áll a Ralikrossz Országos Bajnokság.

A Ralikrossz-ob 2023-as versenynaptára:

Máriapócs (CEZ)

április 8–9.

Kakucs

április 29–30.

Nyirád

július 15–16.

Kakucs

szeptember 2–3.

Nyirád (CEZ)

szeptember 23–24.

Máriapócs

október 21–22.

Nyirád

???

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: