DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Off-road

Magyar tudással Európa élére

Ezt a célt tűzte ki zászlajára az M-F Motorsport csapata, amely 16 éves bajnokpilótájával, Marton Gergellyel, rutinos csapatfőnökével, Fodor Györggyel és ifjú mérnökegyetemistáival a soraiban az elméleti és a gyakorlati tudást, a fiatalos lendületet és a bölcs tapasztalatot ötvözi ideális arányban és mértékben.

A csapat megálmodója és alapítója, Fodor György több évtizedre visszanyúlóan magának építette versenyautóit, így nemcsak ifjú felkaroltjának, Marton Gergelynek képes hiteles és hatékony módon átadni versenyzőként szerzett tapasztalatait, de ugyanígy a fiatal mérnököknek is rengeteg gyakorlati jellegű tudást és tapasztalatot tud továbbítani.

Ők fiatalos szemléletmódot és lendületet, az egyetemen szerzett elméleti tudást és sok-sok munkaórát hoznak cserébe, míg Gergő a saját nyers versenyzői tehetségét igyekszik minden lehetséges módon továbbfejleszteni. Pilótaként a legtöbbször ő van középpontban, róla szólnak a híradások, az ő nevét olvashatjuk az eredménylistákon, de nem árt egy pillantást vetni azokra is, akik a háttérbe húzódva dolgoznak nap mint nap közös álmuk megvalósításáért.  



Hogy mi ez az álom? „Megpróbálunk egy mintát felállítani, és magyar csapatként, a magyar szürkeállományt és gyakorlati tudást felhasználva odaérni az FIA Ralikrossz Európa-bajnokság Super1600-as kategóriájának élmezőnyébe” – mondja el Fodor György csapatfőnök. „Hisszük, hogy együtt sikerülni fog, mert rengeteget teszünk érte. Büszke vagyok Gergőre és mérnökegyetemistáink munkájára, hozzáállására is, ami úgy gondolom, példaértékű lehet minden mai fiatal számára, hiszen vannak céljaik az életben, és ezért hajlandóak is tenni mindennap, egyetem után, sokszor éjszakába nyúlóan.”

Hogy mit gondol minderről Marton Gergely, aki tavaly az Európa-bajnokság legfiatalabb indulójaként Olaszországban, első kontinensviadalán egyből pontot szerzett? „Az egész csapat egy nagy jéghegy, és én vagyok az a része, ami kilátszik a vízből. De tudjuk, hogy ez valójában az egésznek legfeljebb csak a negyede, vagy még annyi se, és pont attól áll stabilan a jéghegy, ami a víz alatt van. Egy csapat vagyunk – minden jót és rosszat együtt élünk át. Nem tudok elég hálás lenni a csapattagoknak azért a sok-sok munkáért, amivel lehetővé teszik, hogy azt csináljam, amit a világon a legjobban szeretek. Velük már a rajt pillanatában kint vagyunk a vízből!” – élt egy találó hasonlattal az ifjú pilóta.

Hát lássuk, kik is ezek a fiatalemberek! Bemutatjuk az M-F Motorsport mérnökegyetemistáit, akik még 2013 végén jelentkeztek a csapat által, a BME Formula Racing Teamen keresztül meghirdetett pályázatra, és azóta aktív és tevékeny csapattagként kergetik közös álmukat ifjú pilótájukkal, Marton Gergellyel és tapasztalt mentorukkal, Fodor Györggyel.

Négy fiatal mérnökhallgató, négy kérdés és négy válasz.

- Mi vonzott ebben a lehetőségben? Azt kaptad tőle, amit vártál?

Miljanovits Iván: Egy utat kerestem, amelyen elindulhatok az autósport világába, hogy kiélhessem a mérnöki vágyaimat. Korábban próbálkoztam a Lotus Ladies Cupban is tapasztalatot gyűjteni, nem sok sikerrel. Itt viszont egy nagyon komoly csapattal találtam magam szembe, igazán nagy célokkal és elszántsággal. Sokkal többet kaptam, mint amire számítottam, és ha sikerül ezen az úton maradnunk, szerintem bármit elérhetünk együtt. A feladatok pedig egyre bonyolultabbá válnak, folyamatosan egyre nagyobb mérnöki kihívásokkal találjuk magunkat szemben.

- Mi a véleményed Gergőről mint versenyzőről és mint emberről? Erre számítottál, amikor a pályázatban azt olvastad, hogy egy 15 éves pilótáról van szó?

Tölgyesi Ákos: Gergő egy szuper versenyző, tökéletes alany arra, hogy világszínvonalú pilóta váljon belőle. Időközben egyre inkább megerősödik bennem, hogy csak jó pilóta köré lehet jó csapatot építeni. Gergő talán a legérettebb 16 éves, akivel valaha találkoztam.

- Mérnöki, illetve szakmai fejlődésed és előmeneteled szempontjából hasznosnak ítéled meg, hogy egy versenycsapatnál gyűjthetsz gyakorlati tapasztalatokat? Jól kiegészíti ez mindazt az elméleti tudást, amit az egyetemen szerzel?

Szőke Tamás: Mindenképpen hasznos, hiszen itt testközelből tapasztalhatjuk a munkánk eredményét, és jó érzéssel tölti el az embert, ha látja az élen menni azt az autót, amelyben az ő keze munkája is benne van. Az elméleti tudást elég jól tudjuk hasznosítani, amit kiegészít az, hogy mindig újabbnál újabb szituációkat kell megoldanunk. Ilyen például az autó egy számunkra új pályára való beállítása, vagy éppen a változó körülményekre való gyors reagálás szükségessége.

- Ajánlanál másoknak egy hasonló gyakornoki lehetőséget? Miért jó ez még a tapasztalatszerzésen túl? 

Kathi Péter Sándor: Nem szabad ezen sokáig gondolkodni, a motorsportban az ember kevésbé kötött környezetben gyakorolhatja a benne esetleg eddig elfojtott készségeket, álmait nem fújják le azonnal konvencionális érvekre hivatkozva, és esetleg őrült ötleteinek megvalósításához is lelkes és csillogó szempárok támogatására számíthat. A határt nem ismerően elhivatott csapatban kiteljesedés öröme egy óriási előnye még a motorsportnak. Itt mindenki saját gyermekének érzi a kitűzött célt, és ezért áldozatot nem ismerve, egymást segítve és biztatva képes küzdeni. Én ezért mindenkinek csak ajánlani tudnék egy hasonló lehetőséget, mivel ez olyan tapasztalatokat és élményeket ad az embernek, amiből mindenki csak profitálhat.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: