„Ha Marc megnyeri a bajnokságot, az lesz az egyik legnagyobb visszatérés, amelyet sportoló produkált a sporttörténelemben.”
Ezt nem mi mondtuk, hanem Pedro Acosta még néhány héttel ezelőtt a Katalán Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján. És nehéz is lenne vitatkozni a KTM-es honfitárs állításával: azon, amin Marc Marquez az elmúlt években keresztülment és ahonnan visszaküzdötte magát, az tényleg csak Niki Lauda vagy Alex Zanardi visszatéréséhez fogható.

Persze, Marquez nem került közvetlenül életveszélybe, mint Lauda, a sérülését sem lehet annyira súlyosnak nevezni, ahogy a lábait sem kellett amputálni, mint Zanardinak. Cserébe viszont jóval hosszabbra nyúlt a spanyol kálváriája, és nem is egyszer zuhant a gödör mélyére ezen időszak alatt.
A zuhanás és a legnagyobb hiba
Úgy érkeztünk meg a koronavírus-járvány miatt július közepére tolt 2020-as szezonnyitóra, hogy Marquez épp minden idők egyik legdominánsabb idényét tudhatta maga mögött. Verhetetlennek érezhette magát, mivel gyakorlatilag az is volt. Jerezben is ezt mutatta, amikor egy hibát és egy védjegyévé vált mentést bemutatva már újra harmadikként motorozott a futamon.

Aztán jött a hajrában a bukás, amelyben eltört a jobb felkarcsontja. Ez volt az első pofon, jött a műtét, majd – talán épp a sebezhetetlenség érzéséből adódóan – Marquez pályafutásának saját bevallása szerint is legnagyobb hibája, amikor pár nappal az operációt követően visszaült a motorra az Andalúz GP edzésein.
A fájdalom persze elviselhetetlennek bizonyult, így visszalépett a második jerezi fordulótól, viszont az elsietett visszatérés(i kísérlet) egy sokkal hosszabb felépülési időt eredményezett. Augusztus elején újra műteni kellett, Marquez pedig 2020-ban már motorra sem tudott ülni – sőt, decemberben jött a harmadik operáció.

Gödör gödör után
Marquez végül csak a 2021-es évad harmadik fordulóján tudott visszatérni, és nemsokára futamokat is tudott nyerni a már közel sem annyira versenyképes Hondán. Októberben viszont egy bukás után újra előjött a kettőslátása, amely egy évtizeddel korábban már elvett egy Moto2-es vb-esélyt a spanyoltól, így az éve ugyanúgy kihagyott versenyekkel zárult, ahogy indult.
A megpróbáltatásoknak olyannyira nem volt vége ezzel, hogy 2022-ben jött az igazi mélypont: egy indonéz bukás után újra előjött a kettőslátás, majd kiderült, hogy a karja sem gyógyult megfelelően a korábbi operációk után, így egy negyedik (!) beavatkozásra is szükség volt, hogy korrigáljanak egy 30 fokos (!!!) elforgást a csontjában.

Ezen a ponton már jóval több volt a terítéken Marquez számára, mint hogy érhet-e el még komoly sikereket a MotoGP-ben. Jobb karja nem megfelelő állapota már a karrierjét, sőt a hétköznapi életét is veszélyeztette. Nem véletlenül szánta rá magát a negyedik műtétre, ami természetesen újabb kihagyott versenyeket jelentett.
A legnehezebb szakítás
A 2023-as szezon újabb balesettel és sérüléssel indult, ám ennél komolyabb fellegek is gyülekeztek Marquez feje felett. A Honda ugyanis eközben soha nem látott mélységekbe jutott, és ekkor már Marquez sem tudott vele csodát tenni, sőt márkatársaihoz hasonlóan esett-kelt az RC213V-vel – amelynek egyik bukása után be is mutatott a versenyző, máskor pedig a karjait tárta szét.

Az abszolút mélypont egyik kedvenc pályáján, a Sachsenringen jött el, ahol egyetlen hétvége alatt ötször (!) bukott, a futamtól pedig vissza is lépett. Marquez és a Honda kapcsolata ezen a ponton végleg megreccsent, a spanyol pedig néhány hónappal később meghozta pályafutása legnehezebb döntését: a szerződését idő előtt felbontva dobbantott az aranyszárnyasoktól.
Ne legyenek kétségeink: Marquez tényleg fájó szívvel hagyta ott a japánokat, akiket tényleg a családjaként kezelt. Jól mutatja az a momentum, hogy milyen a viszony a mai napig versenyző és gyártó között, amit a Balaton Park Circuiten kaptunk el idén nyáron Nyolczas Csaba fotós kollégámmal: Marquez a paddockban összefutva hosszú percekig beszélgetett Alberto Puig Honda-főnökkel. De elég akár csak a HRC közösségi médiás posztjaira is gondolnunk, amelyekben rendre gratulálnak egykori versenyzőjüknek.

De nem volt más választása Marqueznek. Addigra saját magában és a képességeiben is elkezdett kételkedni, de ami ennél is fontosabb: már nem élvezte a motorozást. Újra érezni akarta a motorozás örömét és a győzelem ízét, ez pedig a Hondánál már nem volt lehetséges.
Ehhez pedig a legjobb motort akarta megszerezni a spanyol. Aki ennek érdekében azt is bevállalta, hogy nyolcszoros világbajnokként nem egy gyári, hanem egy szatellit csapathoz igazolt a Gresini Ducati képében, ahol kvázi ingyen versenyzett, súlyos tízmilliókról lemondva.
De egy ilyen kaliberű sportolónál ilyen helyzetben a pénz másodlagos: Marquez csak ütőképes technikát akart, hogy megbizonyosodjon róla, hogy nem benne van a hiba, és főleg hogy újra visszanyerje a motorozás élvezetét.

Vissza a trónra
Szűk két évvel a szakítás után kijelenthetjük: mindkettő terén sikerrel járt. Tavaly már a Gresinivel is villogott, a Ducati pedig ezt látva 2025-re felvitte a gyári istállóhoz – bevállalva azt is, hogy ezzel elüldözték akkori vb-éllovasukat és későbbi vb-győztesüket, Jorge Martint, és közvetve emiatt elbukták a Pramac Racinget mint partneristállót, sőt Marco Bezzecchit is.
Az idén látottak fényében azonban Marquez és a Ducati döntése is értelmet nyert. A 32 éves motoros 2019-hez hasonló domináns szezont futott a gyári technikán, kis túlzással ellenfél nélkül ülve vissza arra a trónra, amelyről bő öt éve nem egy rivális, hanem egy sérülés és egy ostoba hiba taszította le őt.

A fentiek miatt érezte a nyomást a vállán Marquez a közel 200 pontos előnye birtokában is, és ennek szóltak a könnyek az ünneplés alkalmával Motegiben. Mivel ez nem pusztán egy újabb, szám szerint a kilencedik vb-elsősége volt, amellyel épp a nagy ellenfél Valentino Rossit érte utol, hanem egy elképesztően keserves időszak vége, egy a kívülálló számára elképzelhetetlen tortúra lezárása.
Marquez teljessé tette a sporttörténet egyik legnagyobb visszatérését – de látva a formáját és azt, hogy tényleg a régi önmagát idézi, ezzel aligha ért az útja végére. De ez már a jövő zenéje.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!