Nagyon hosszasan lehetne részletezni Szőke Márk pályafutását és eredménylistáját. Rövidre fogva: a jelenlegi magyar motorversenyzés egyik húzónevének számító Szőke ötéves kora óta versenyez, 12-szeres bajnok motokrossz és enduro szakágakban, többszörös magyar válogatott motokrosszos, aki az utóbbi években az enduro stadionverziójában, a superenduróban remekel. 2023-ban az Európa-kupa összetett második helyezésével ért el példátlan bravúrt, a 2023/24-es szezonban pedig már a Superenduro-világbajnokság állandó tagjaként indult, és ért el térdsérülése ellenére is bajnoki 11. helyet.
Amikor azonban pályafutása legfontosabb állomásairól kérdeztük, bajnoki címek és győzelmek helyett mindenekelőtt azt a pillanatot emelte ki, mikor 18 év motokrosszozás után szakágat váltott:
„Motokrosszversenyzők ritkán nyitnak az enduro és a superenduro irányába, hiszen teljesen máshogyan épül fel a sport, az enduro egy hosszútávú verseny. 2018-ban bajnokként szálltam ki a motokrosszból, amit ötéves koromban kezdtem, és új szögállást nyitottam a motorsporton belül” – elevenítette fel a hat évvel ezelőtti fordulópontot Formula.hu-nak Szőke Márk.
„Először endurokrosszozni kezdtem, ami egy vegyes töltet, keverék a motokrossz, enduro és superenduro közt, kétórás folyamatos menetben. A következő fontos pont az volt, mikor 2020-ban megismertem Kátai Pétert, a legeredményesebb magyar Dakar-versenyzőt és enduróst. Ő kezdett el információkkal ellátni, milyen irányokba induljak, milyen edzésmódszerekkel és így tovább” – mesélte a versenyző, aki ebben az évben endurokrosszban, két évvel később pedig enduróban nyert bajnoki címet.
„A superenduróval 2019-ben, egy amerikai autós fesztiválon ismerkedtem meg, és megjött hozzá a kedvem. Sűrű akadályok, nehéz a pálya, test a test ellen küzdünk és rövidek a futamok. Az első versenyen még elestem, nem jutottam a döntőbe sem, ezután viszont saját pályát építettem Gyálon gumi- kő- és faakadályokkal, követtem Peti útmutatását, így fejlődtem annyit 2023-ig, hogy első magyarként az összetett dobogón végeztem a Superenduro Európa-kupán.”
„Arra vagyok büszke” – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre –, „hogy bár nagyon sok holtpont volt pályafutásom során, nagyon sok nehézségen mentünk keresztül, hiszen ez egy anyagias sportág, de túl tudtunk lendülni rajta. Természetesen sok magyar bajnoki címet és kupát nyertem, de amire igazán büszke vagyok, hogy ez a sportág megtanított küzdeni.”
A diplomás motoros edző
Szőke Márk az enduróra váltáshoz hasonlítja mentori szerepét: nem volt mindig terve, hogy motoros edző legyen, egy ponton azonban beleugrott a mélyvízbe és sodorni kezdte az ár. Menetközben ismerte fel, hogyan kell felépítenie magát edzőként, milyen áldozatokat kell hoznia és miként lehetséges, hogy ne csak átadja tudását, de közben ő maga is tanuljon, fejlődjön. Az eredmény mostanra: egy zsúfolt naptár a tavasztól őszig tartó motoros szezonban.
„Két szekcióra különül el az edzői pályafutásom. Egyrészt saját motorral érkező motorosokat tanítok országszerte, folyamatosan járom a motokrossz és enduro magyar bajnokság helyszíneit és tartok foglalkozásokat. A másik irány az élménymotorozás, amit Monoron, a motokrosszpályán tartok, ahová egy éve a saját pályám is költözött, ott én adom a védőfelszerelést, a motort és az oktatást is. Olyan új embereket sikerül bevonzani a sportba, akiknek nincsen versenyzői ambíciójuk, de ki szeretnék magukat próbálni, vagy éppen egy vásárlás előtt állnak.”
A kimagasló 2023-as eredmény érezhető hatással volt az érdeklődésre: hiszen ha valaki motoros leckéket szeretne venne, szívesebben veszi azokat egy Európa-kupa dobogósától. Szőke Márk mögött azonban nem csupán közel 25 év motorversenyzői tapasztalata, hanem egyetemi tudás is áll. Alig néhány hete vette át diplomáját: az ELTE atlétikai szakedző képesítését vette át (mivel kifejezetten motorsportra specializált képzés nem létezik).
„Az edzői karrier elsősorban a sportban szerzett tapasztalatra épül, én pedig motokrosszban, enduróban és superenduróban, sok különböző szinten, magyar és világviszonylatban is gyűjtöttem belőle. De ott van mellette az edzősködés pedagógiai része vagy az anatómia is: ha odajön egy ötéves, egy 30 éves vagy 60 éves motoros, másra kell odafigyelnem. Nálam egyébként mindenki pulzusórát kap a motorozás idejére. Azért tettem le a diplomát, hogy én is tanuljak az addigi ismereteim mellé” – mondta Szőke Márk, akinek diplomamunkája is a motorsporthoz kapcsolódott: a superenduro-vb budapesti versenyén hét motorosról gyűjtött és értékelt ki pulzusadatokat – miközben ő maga is versenyzett.
A motorversenyző pályafutás véges
Mikor szóba került, milyen középtávú céljai vannak Szőke Márknak két karrierjében, sportolóként, valamint edzőként, a most 28 éves superendurós őszinte választ adott:
„A motoros pályafutáson véges. Közeleg a 2024/25-ös Superenduro-világbajnokság, de a térdsérülésem akadály lehet. Nem tudom megmondani, mit hoz a jövő. Vigyáznom is kell már magamra, a térdemre, mert ha túlvállalom magam egy versenyen, könnyen újabb műtét lehet a vége. Most már az edzői pályafutásomba szeretném még több energiát beleadni, fejleszteni az egyesületet, dolgozni a megjelenéseimen a magyar bajnoki motorversenyeken.”
„Sportolóként eredményekért küzdesz és eredményeket hozol a magyar motorsportnak, de egy komoly szintű pályafutásnak egyszer vége lesz, ezen a ponton pedig a mi feladatunk, hogy foglalkozzunk az utánpótlással, felkutassuk azokat a versenyzőket, akik a magyar motorsportot viszik előre” – foglalta össze filozófiáját Szőke Márk. „Ez a sport nyolcvan százalékban a tapasztalatra épül, ezt a nyolcvan százalékot pedig mi tudjuk átadni, akik nemzetközi és magyar szinten az élmezőnyben motoroztunk.”