Sokáig úgy tűnt, Jorge Martin fölényes győzelmet arathat a MotoGP Ausztrál Nagydíjának szombatra előrehozott futamán. A táv kétharmadánál három és fél másodperc körüli fórral is rendelkezett, s úgy festett, bejön az a kockáztatása, hogy a mezőny többségével ellentétben a lágy keverékű hátsó abroncsot rakta fel a Pramac Ducatijára.
A fináléban azonban ez csúnyán visszaütött: a riválisok úgy is közelítettek rá, hogy egymással is harcoltak, az utolsó körben pedig utol is érték. Martin így végül ötödikként futott be Phillip Islanden, míg világbajnoki riválisa, Francesco Bagnaia második lett, s ezzel 27 pontra növelte vele szemben az előnyét.
Martin a leintés után elmondta, hogy meg volt róla győződve, hogy jól döntött a lágy hátsó abronccsal: „Most már könnyen látni lehet, mi volt a legjobb gumiválasztás, de száz százalékig az volt a tervem, hogy a lágyat választom. Kipróbáltam, nem működött” – idézi a spanyolt a Motorsport.com.
„Mindössze hét kört mentem a közepes keveréken az edzésen, nem próbálgattam túl sokat. Talán ez volt a gond. Sokat mentem a lágy gumival, azt hittem, az lesz a jó abroncs a futamra. Meg akartam próbálni elszakadni, ez volt a stratégiám, de talán a közepes keveréken is meg tudtam volna csinálni. Sosem fogjuk megtudni. Tényleg meg voltam róla győződve, hogy a lágy gumi a jó választás.”
Rajta kívül amúgy Marc Marquez is rizikózott, a repsolos tempója azonban korábban visszaesett és csupán 15. lett szombaton. Érdekesség, hogy a nyolcszoros vb-első tavaly is a lágy gumival versenyzett Ausztráliában, ám akkor ennek kis híján győzelem lett a jutalma – mint elmondta, most nem fizetődött ki a rizikó…
Visszatérve Martinra: arra a kérdésre, hogy mikor érzékelte, hogy el fog fogyni a végére, így felelt az összetettben második versenyző: „Hét körrel a vége előtt láttam, hogy bajban vagyok, mert úgy is négy tizeddel közelítettek körönként, hogy keményen húztam a gázt. Erőltettem a féktávokat és kicsit a kanyartempót, de nem volt erő, hátsó tapadás és gumi… Próbáltam a lehető legjobb célba érni, és ez most az ötödik pozíció volt.”
Martin ugyanakkor továbbra is hisz abban, hogy van esélye a vb-címre, ha nem hibázik többször a gumiválasztással, hiszen a tempója neki a legerősebb: „Ez továbbra is tőlem függ, szóval okosnak kell lennem és nem szabad elkövetnem ezeket a hibákat. Én vagyok a leggyorsabb, de ha nem hozok jó döntéseket a futamon, akkor semmit sem ér. Ha koncentrált vagyok és nem követek el ilyen hibákat, akkor úgy gondolom, még mindig sok versenyt nyerhetek idén. Meg kell próbálni ugyanazzal menni, mint a riválisok, és ez lehet a kulcs a győzelemhez.”
Bagnaia tudta, hogy nem jó a lágy gumi
A világbajnoki vezetést megerősítő Bagnaia pramacos ellenfelével ellentétben érezte, hogy Martinnak meg fog gyűlni a baja a lágy hátsó abronccsal: „Úgy gondolom, tegnap csak azért maradtunk le a Q2-ről, mert próbáltunk dolgozni a közepes keverékkel és több kört megtenni vele. Idén kisebb volt a tapadás, de közben gyorsultunk. Biztos voltam benne, hogy még a közepes gumival is küszködni fogunk a versenyen, de sikerült jó munkát végeznünk.”
„Délelőtt visszanyertem az érzést, és fontos volt az első sorba kvalifikálnom. A futam egy pontján megijedtem, mert Binder is kezdett elhúzni, de amikor láttam, hogy Jorge megakadt egy távolságra, úgy éreztem, el fogjuk kapni. Arra számítottam, hogy hamarabb utol fogjuk érni, de végül az utolsó körben megcsináltuk.”
Zarco olykor már elveszítette a hitét a győzelemben
A világbajnoki párharc utolsó körös drámai fordulata mellett az Ausztrál GP legfontosabb sztorija egyértelműen az, hogy a nagyot hajrázó, a csapattárs Martint a legvégén megelőző Johann Zarco csaknem hét szezon után végre megszerezte első futamgyőzelmét a MotoGP-ben. A francia több pole-t és számos dobogót szerzett már a királykategóriában, de a 120. versenyéig kellett várnia arra, hogy felállhasson a pódium legfelső fokára – ebben pedig néha már maga sem hitt:
„Már abba is hihetetlen mennyiségű energiát kell fektetni, hogy csak motorozz. De olykor azt mondod magadnak: ’oké, el kell fogadnod, hogy ez nem fog megtörténni’. Ugyanakkor ott van benned a versenyző mentalitása és azt mondod magadnak: ’mindenesetre végezz teljes munkát és annyira szoros a dolog, hogy egyszer ha a jelenre koncentrálsz, talán lecsaphatsz a megfelelő pillanatra’. Egyértelműen ez történt ma.”
Zarco hozzátette: az, hogy Phillip Islanden jött össze az első diadal, még édesebbé teszi számára a sikert, hiszen az ausztrál helyszínt „mindenki imádja”. A jövőre már az LCR Hondánál szereplő motoros elárulta: ő is fontolgatta a lágy hátsó gumi használatát, mert nem érezte komfortosan magát a közepesen, viszont a gyorskörös próbálkozásai során észlelte a kopást és teljesítményvesztést.
A dobogót egyébként Zarco és Bagnaia mellett a MotoGP-ben először top 3-as Fabio di Giannantonio tette teljessé – azok után, hogy nemrég hivatalossá vált, hogy Marc Marquez kiszorítja őt a Gresini Ducatitól, és azok után, hogy már múlt héten is negyedik lett Indonéziában.
A MotoGP Phillip Island-i sprintversenyét a módosított menetrend szerint vasárnap magyar idő szerint hajnali 4 órakor rendezik – amennyiben az időjárás lehetővé teszi, mivel a nap során esőt és erős szelet várnak.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!