Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Ha Távol-Kelet és eső, akkor az 2022-ben egyet jelent azzal, hogy Miguel Oliveira nyeri a futamot: ez volt a helyzet a szezon elején Indonéziában, s ez történt a minap a Thaiföldi Nagydíjon is. A portugál KTM-es karrierje során már ötödször nyert a MotoGP-ben, ami megsüvegelendő teljesítmény egy olyan motoron, amely nem tartozik a kategória legjobbjai közé. A vb-harc szempontjából azonban fontosabb, ami Oliveira mögött történt Buriramban: Jack Miller lett a második, aki ezzel 40 pontra feljött a tabellán, de még lényegesebb, hogy Francesco Bagnaia pedig harmadikként zárt, így ő pedig két pontra csökkentette a hátrányát.
Pedig amikor nap közben eleredt az eső, az olasz nem volt túl boldog, idén ugyanis szenvedett a vízen (lásd a Japán GP időmérőjét). A futam után elárulta, hogy esőmenő csapattársa tanácsai is hozzásegítették a dobogóhoz: „A délelőtti bemelegítésen azzal a gumival kezdtem, amivel a versenyen is indulni akartam, és jó volt a tempóm. Minden tökéletes volt a futamra” – idézi Bagnaiát a Motorsport.com szaklap. „Aztán amikor láttam a Moto2-es versenyen, hogy elkezd esni az eső, ideges lettem. Szóval szerencsémre Jack odajött és adott néhány tanácsot. Ez jól jött. Nehéz egy ilyen helyzet egy csapattárssal, de remélhetőleg jövőre is menni fog ez Eneával. Többé-kevésbé annyiról volt szó, hogy bízzak magamban a vizes pályán is.”
Az olasz a vb-esélyek kapcsán kiemelte, hogy mostantól nem szabad olyan hibákat elkövetnie, mint például egy héttel korábban Motegiben, amikor az utolsó körben bukott Fabio Quartararót üldözve: „Egyértelmű, hogy mostantól intenzívebb lesz. Az utolsó három futamon rendkívül intelligensnek és okosnak kell lennem minden helyzetben, mert úgy gondolom, eléggé komoly potenciál rejlik bennünk, de nem követhettek el olyan hibákat, mint Japánban vagy a nyári szünet előtt. Szóval okosnak kell lenni, felmérni minden helyzetet. Már most tudjuk, hogy Ausztráliában hideg lesz, szóval alkalmazkodnunk kell. Mindettől függetlenül azt várom, hogy versenyképesek leszünk.”
Bagnaiát a Thaiföldi GP utolsó köreiben Johann Zarco hajtotta, de érezhető volt, hogy a pramacos márkatárs nem igazán akarta megtámadni a vb-címre hajtó olaszt. A francia a leintés után el is mondta, hogy a Ducati részéről annyi kérés érkezett az összes versenyzőjük irányába, hogy amennyiben nem győzelemről vagy dobogós helyezésről van szó, ne vállaljanak indokolatlan kockázatot Bagnaia ellen: ezért volt kemény Marc Marquez ellen, de nem próbálkozott Bagnaiával. Miller ezért nem állt félre Bagnaia elől, hiszen ott második helyről volt szó, s bár Zarco a passzivitásával egy pódiumról mondott le, ezt érezte helyénvalónak, miután néhány körrel korábban már felismerte, hogy a győzelem nem elérhető számára, ahhoz ugyanis túl későn kezdett el száradni a pálya.
Mindeközben az összetettben harmadik Aleix Espargaro elégedett is lehet a burirami versennyel, meg nem is. Az Aprilia látványosan küszködött a thai hétvégén, nem kis részben annak köszönhetően, hogy szemlátomást nem tudták működésre bírni rendesen a Michelin erre a pályára és a Red Bull Ringre fejlesztett merevebb karkaszú hátsó abroncsait. A futamon aztán Espargaro még egy hosszúkörös büntetést is kapott a Brad Binderrel való összeérésért, amit nem is igazán értett a spanyol, főleg más motorosok manőverei fényében:
„Ha csak a kanyarban készült felvételeket nézzük, akkor igen, a határon voltam. Viszont az egyenesben már mellette voltam, együtt fékeztünk, aztán ő felengedte a féket a külső íven. Ilyen egy tipikus kontakt, nem tudtam elkerülni, összeértünk. De szerintem az esős látási viszonyokkal és azzal, hogy mennyire nehéz előzni… nem tudom. Franco [Morbidelli] kétszer is belém jött az utolsó körben, gondolom, a jövő évi szerződésért hajt. Hihetetlen volt, és nem egészen értem, ő nem kapott hosszúkörös büntetést, ami amúgy rendben is van, ilyen a versenyzés.”
Espargaro végül a 11. helyen futott be, de ezzel is öt pontot hozott Quartararón, így 20 egység a lemaradása három fordulóval a vége előtt. „Ez ma a második legjobb dolog. Az első az, hogy hazamehetek a családomhoz, a második pedig az, hogy közelítettem Fabióra. Rendkívül motivált vagyok, mert nagyon balszerencsések voltunk ezen a két pályán, és még így is csak 20 pont a hátrányunk. Most jön Ausztrália és Malajzia, két számunkra erős pálya. Szerintem az eső és ami ma történt, egy jel volt, úgyhogy jól fogjuk magunkat érezni.”
Espargaro egyébként arról is beszélt még, hogy a futam előtt felbosszantotta, hogy több versenyző is egyetértett ugyan vele, hogy néhány kanyarban pocsékak a látási viszonyok, mégsem igazán közvetítették ezt az illetékesek felé. A spanyol hangsúlyozta: nem arról volt szó, hogy ne akart volna versenyezni a nehéz körülmények között, csak annyit akart elérni, hogy takarítsák egy kicsit a veszélyes pontokat. Márpedig azokból volt néhány: Cal Crutchlow szerint kifejezetten veszélyesek voltak az első körök a borzalmas látási viszonyok miatt.
S ha már rákanyarodtunk a Yamahára: Quartararo az egész év legrosszabb teljesítményét nyújtotta vasárnap. A negyedik helyről indulva pillanatok alatt a pontszerzőzónán kívül találta magát, és nem is tudott visszakapaszkodni oda, így két pontra apadt az előnye a vb-tabellán. Korábban a yamahásokra jellemző volt, hogy rosszul szerepeltek esőben vagy főként változó körülmények között, de például Quartararo év elején még második volt Mandalikában.
„A lehető legrosszabbkor esett le az eső számunkra” – nyilatkozta a címvédő. „Nem sok lehetőségünk volt a futam előtt vizes pályán menni, csak pár perc. A verseny első körei nagyon trükkösek voltak. Jack szélesre szorított az 1-es kanyarban, és onnantól csak rosszabb lett. Próbáltam rálelni egy jó érzésre, de a 4-es kanyarban volt egy necces pillanatom, a látási viszonyok pedig pocsékak voltak. Van ötletünk, miért küszködtünk ennyire, de alaposabban ki fogjuk elemezni, hogy javulhassunk a jövőre nézve.”
A Yamaha gyári csapatának igazgatója, Massimo Meregalli úgy nyilatkozott a futam után, hogy egyelőre nem értik Quartararo küszködésének a pontos okát, az RNF-es Crutchlow viszont arra utalt, hogy alighanem a magas első guminyomás játszhatott szerepet abban, hogy Morbidellit leszámítva a hangvillások egyetlen motorosa sem muzsikált jól a vízen. Mindenesetre a burirami eredményeknek köszönhetően rendkívül szoros lett a vb-állás: Quartararo két ponttal vezet Bagnaia, hússzal Espargaro, 39-cel Enea Bastianini és 40-nel Miller előtt, úgyhogy rendkívül izgalmas utolsó három futamra van kilátás Phillip Islanden, Sepangban és Valenciában.