DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

„Soha nem motoroztam ilyen veszélyes pályán!”

Egyöntetűen szólaltak fel a MotoGP-versenyzők az austini pálya huplijai miatt az Amerikai Nagydíj első napját követően: néhányan a futamot is bojkottálnák, másoknak a háta ment tropára.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Nem újdonság a MotoGP Amerikai Nagydíjain, hogy a motorosoknak problémájuk van a Circuit of the Americas aszfaltjával, mindenekelőtt annak huplis jellegével. A Formula-1 által is használt helyszíneken általában előkerül a probléma – nem véletlen, hogy Aleix Espargaro a katari aszfaltcsík miatt is aggódik a friss F1-es bejelentés kapcsán –, Texasban azonban az aszfalt jellegéből ez hatványozottan igaz. A legutóbbi, 2019-es verseny után is újraaszfaltozást sürgettek a versenyzők, és bizonyos helyeken ez meg is történt, a pénteki szabadedzések alapján azonban rosszabb a helyzet, mint valaha.

motogp-austin-aespargaro-bagnaia-dppi



A MotoGP-sek elmondása szerint legalábbis mindenképp, az edzések utáni sajtóértekezleteik során egyöntetűen fakadtak ki az állapotok miatt. Szokás szerint Aleix Espargaro volt az egyik legkritikusabb, aki egy esetleges bojkottot is belebegtetett: „Számomra egy vicc, hogy itt vagyunk. Szerintem nem versenyezhetünk itt. Nagyon-nagyon veszélyes” – idézi az Aprilia spanyolját a The Race szaklap. „Még soha nem motoroztam ilyen pályán. Ez egy rémálom, rettenetesen veszélyes, és nem akarok belegondolni, mi történhet, ha a rajtnál húsz teli tankolt motor megérkezik a 2-es és 10-es kanyarok bukkanóira. Ez egy vicc. Ha szavaznom kell a Biztonsági Tanács ülésén, akkor én nem fogok versenyezni. Szerintem ez képtelenség, elképesztően veszélyes.”

Egy fokkal visszafogottabb álláspontot képviselt az előző két versenyt megnyerő Francesco Bagnaia: „A pénteki nap arról szólt, hogy rájöjjünk, hogyan lehetünk gyorsak a bukkanókon, mert ez az egyik legveszélyesebb pálya, ahol valaha motoroztam. Szerintem az összes versenyzőnek azonos a véleménye ebben, de azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk. Nem lesz könnyű, de megpróbáljuk. Kellemes lesz a biztonsági ülés, mert eléggé idegesek leszünk a helyzet miatt. Általában ha egy pálya új aszfaltot kap, akkor javul a helyzet, nem romlik, szóval meg kell értenünk, miért döntöttek úgy, ahogy. Meglátjuk, jó ötlet-e itt versenyezni, mert kért kört is nehéz hiba nélkül teljesíteni egymás után. De nem lehet az, hogy ne versenyezzünk. Itt vagyunk, versenyeznünk kell. Biztos vagyok benne, hogy néhány motorosnak az lesz a véleménye, hogy ne versenyezzünk, de valaki azt fogja mondani, hogy lehet rajta menni, úgyhogy mennünk is kell.”

motogp-austin-pespargaro-1

A pénteki nap leggyorsabbja, Marc Marquez úgy fogalmazott, hogy a texasi pálya a „határon van, de nem túl azon” a huplikkal, míg hondás csapattársa, Pol Espargaro a fizikai megterhelést emelte ki: „Ma kezelni tudtam a helyzetet, sikerült jó időt motoroznom, de hogy őszinte legyek, a nyakam teljesen tropára ment. Nagyon fáj a nyakam. Olyan a huplik miatt, mintha elfeküdtem volna alvás közben. A hátam is szétment, a csuklóm is elfáradt, a bal rettenetesen fáj is, mert ott van még egy lemez egy régi sérülésemből, s akkora ütéseket kap a bukkanók miatt, amelyeket egy MotoGP-motoron már nem lehet kezelni. A MotoGP-gépek szuper agresszívek, szuper erősek és nehezek, és igazából úgy érzem, a teljes testem készen van, mintha három napja tesztelnénk.”

A regnáló világbajnok, Joan Mir is változásokat sürgetett: „Szerintem mindannyiunk nevében beszélhetek, hogy ha újraaszfaltozás nélkül jövünk vissza ide, akkor esélytelen, hogy versenyezzünk. Bizonyára van megoldás, de az nyilván pénzbe kerül. Úgy tűnik, itt háromévente újra kell aszfaltozniuk a pályát. Tudom, hogy nehéz, de valami megoldást találnunk kell, mert ma…” – fogalmazott a suzukis, hozzátéve, hogy szerinte néhányaknak előnyt jelentenek majd a bukkanók, így ők mindenképp a hétvége folytatása mellett fognak érvelni. A vb-összetettben vezető Fabio Quartararo a csapata sajtóközleményében motokrosszpályához és veszélyesnek nevezte a COTA-t, amely így egyúttal a Yamaha álláspontját is kifejezheti.

A Tech3 KTM-mel rendszerint a sereghajtók között szereplő Iker Lecuona szavai szintén jól rávilágítanak a helyzetre: „Ez a legrosszabb pálya, ahol életemben motoroztam. Rendkívül veszélyes így motorozni. Minden kör minden kanyarjában majdnem elesünk. Olyan, mintha a hegyekben lovagolnánk vagy ugratnánk. Nagyon-nagyon veszélyes így motorozni” – mondta el a fiatal spanyol. Az Amerikai GP programja szombaton további szabadedzésekkel és az időmérővel folytatódik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: