Több éve érvényben van a MotoGP-ben a kedvezmények rendszere, amely az újonnan érkező és a kevésbé sikeres gyártóknak bizonyos engedmények biztosít. Ezek közé tartozik a szinte korlátlan tesztelés mellett az, hogy több motorblokkot használhatnak fel az idény során, emellett évad közben is fejleszthetnek rajtuk.
Az idei szezon kezdetén a KTM és az Aprilia rendelkezett ezekkel a kedvezményekkel, ám Brad Binder és Miguel Oliveira győzelmei révén az osztrákok elveszítették őket. A tesztelésre vonatkozó engedmények azonnal megszűnnek, míg a motorblokkal kapcsolatosak értelemszerűen majd csak a 2021-es idényre.
És itt jön némi csavar, hiszen a koronavírus-járvány okozta válság miatt a gyártók megegyeztek abban, hogy a költségcsökkentés jegyében minden márka befagyasztja a fejlesztéseket a 2020-as szezonban, s ugyanazzal a motorblokkal vágnak majd neki a következő évadnak, mint az ideinek. De mi a helyzet a KTM-mel, amely idén a járvány miatt nem módosíthat a blokkján, majd a szezon végén elveszíti a kedvezményeket?
Nos, a Gyártók Szövetsége megállapodott abban, hogy az osztrákok hozzányúlhatnak a blokkhoz, mielőtt a 2021-es szezon első versenyén újra számukra is befagyasztják a fejlesztéseket (és ugyanez igaz az Apriliára is, amely jelenlegi formája alapján aligha veszíti el az engedményeit). A lépés logikusnak hangzik, elvégre a járvány miatt hozott intézkedés azt jelentette volna a gyakorlatban, hogy már azelőtt elbukták az engedményt, mielőtt elérték volna az ezt kiváltó eredményeket.
Csakhogy a Motorsport.com szakoldal úgy tudja, hogy ez a döntés a megállapodás ellenére több gyártót is idegesít és aggaszt. A riválisok ugyanis attól tartanak, hogy a KTM egy „szupermotorral” rukkolhatnak elő 2021-ben annak köszönhetően, hogy korlátozás nélkül módosíthatnak a blokkon – sőt, a szaklap által idézett forrás szerint akár egy teljesen újat is fejleszthetnek. A Motorsport.com szerint egyébként az eredeti javaslat az lett volna, hogy a KTM jövőre is több blokkot használhasson, ám ebben nem sikerült egyezségre jutni.
A KTM tehát mindenképpen hozzányúlhat majd a blokkjához, de felmerült még egy érdekes forgatókönyv egy másik gyártó esetében. A Hondáról van szó, amely Marc Marquez sérülése óta képtelen dobogós helyezést szerezni – márpedig az eredeti szabályok szerint amelyik márka egy teljes szezont pódium nélkül teljesít, megkapja az engedményeket. Csakhogy a koronavírus-járvány miatt ezen is változtattak: a 2020-as és a 2021-es szezon között csak elveszíteni lehet a kedvezményeket, megkapni nem – így ilyen tekintetben sem tud a HRC előnyt kovácsolni a mostani szenvedéséből.