DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Motor

MotoGP: Meglepődnénk, ha lenne idén verseny

Amíg nem sikerül megállítani a koronavírus terjedését, aligha elképzelhető, hogy bármilyen nagy sporteseményt megrendezzenek – véli a Dorna elnöke, aki a teljes 2020-as szezon törlésére is felkészült.

Ahogy a világ összes többi sportjában, úgy a MotoGP-ben is hosszú kényszerszünet zajlik pillanatnyilag a koronavírus-járvány miatt. Katarban még csak a királykategória küzdelmeit kellett törölni, azóta azonban további négy versenyt elhalasztottak hivatalosan, de a mugellói és a barcelonai fordulók sorsa is erősen kérdéses – főleg, hogy a katalán pálya a minap már hasonló bejelentést tett. A gyorsaságimotoros-vb kereskedelmi jogait birtokló Dorna részéről Carmelo Ezpeleta rendre hangsúlyozta, hogy feltett szándékuk a lehető legtöbb nagydíjat megrendezni 2020-ban, néhány napja viszont már úgy fogalmazott, hogy annak is örülne, ha tíz futamot sikerülne megtartaniuk.

A SpeedWeek.com szaklapnak adott interjújában azonban már ennél is pesszimistább: úgy érzi, amíg nem lesz meg a vírus ellenszere, képtelenség lesz MotoGP-futamot rendezni, márpedig a vakcinát leghamarabb 2021-re ígérik…

„Igen, ez az érzésem nekem is” – mondta arra a felvetésre a Dorna elnöke, hogy szemlátomást még sokáig le lesznek zárva az európai határok. „Nagyon rossz a helyzet Spanyolországban, ahogy Olaszországban és Franciaországban is. Azt gondolom, amíg nem fejlesztik ki a vakcinát a koronavírus ellen, nagyon nehéz vagy még inkább lehetetlen lesz nagydíjat vagy bármely más nagy eseményt rendezni. Még ha az életünk normalizálódik is valamelyest, az utazási korlátozások akkor is érvényben maradnak az összes országban. Őrültség lenne, ha nem így lenne.”

motogp-start-2019-buriram



„Éppen ezért nem lesz lehetséges, hogy sokan megnézzenek a helyszínen egy futballmeccset vagy kilátogassanak egy MotoGP-eseményre. Nem vagyok magabiztos azt illetően, hogy meg tudjuk rendezni a 2020-as MotoGP-szezont. Persze továbbra is keményen dolgozunk ezen, és minden lehetőséget megfontolunk, de hogy őszinte legyek: meglepődnék, ha világbajnoki futamokat tudnánk rendezni idén. Most várnunk kell a további fejleményekre.”

A Dorna és a FIM közötti szerződés értelmében minimum 13 nagydíjat kellene megtartani, hogy érvényes világbajnoki szezont futhassanak, Ezpeleta szerint ez azonban nem komoly kikötés: „A szerződés nem probléma, mert van benne egy záradék vis major esetére. Nem számít, hány versenyt tudunk megrendezni. Még öt hónapunk van hátra szeptemberig, ha akkor el tudjuk kezdeni az idényt, akkor négy-ötnél több futamot meg tudunk rendezni. Akkor ismét alaposan átalakíthatjuk a naptárt. Talán tudunk néhány versenyt futni Európában, s aztán átmegyünk Ázsiába, ha addigra feloldják az utazási korlátozásokat. Attól függ, hogyan alakul a helyzet világszerte. Amint zöld jelzést kapunk, készen állunk reagálni rá, és minden tőlünk telhetőt megteszünk.”

„Minden versenyt le fogunk bonyolítani, amit csak lehetséges, ugyanakkor a személyzetünk egészsége a legfontosabb: ha valaki fertőzött lesz az egyik eseményünkön, örökre minket fognak hibáztatni. Azt is túlélhetjük, ha a teljes 2020-as évadot töröljük: ha el kell fogadnunk ezt a legrosszabb forgatókönyvet, akkor időben felkészülünk a 2021-es szezonra. Pillanatnyilag az is elsődleges cél, hogy segítsünk a csapatoknak anyagilag túlélni idén: minden hónapban fizetünk, még ha nincs is egyetlen futam sem. Egy ponton aztán látni fogjuk, lesz-e bármi is 2020-ban.”

Arra a kérdésre, hogy hány futamot kellene tartani ahhoz, hogy normális évadnak lehessen tekinteni a 2020-ast is, így felelt: „Tegyük fel, hogy csak három nagydíjat tudunk megrendezni, az elég furcsa bajnokság lenne. De miért ne? Szerintem jobb, ha kevés versenyt futunk, mintha otthon ülünk tétlenül. Viszont ha nem tudunk teljes egészségügyi biztonságban lebonyolítani eseményeket, akkor nem fogunk semmit kockáztatni. A kormányok és a helyi egészségügyi szervezetek sem fogják engedni, hogy nagydíjat rendezzünk.”

Felmerülhetnek-e helyszíni nézők nélküli nagydíjak? „Igen, mert jobb versenyt rendezni nézők nélkül, mintha egyáltalán nem lennének versenyek. Viszont már eleve a GP-paddockban is 2000 ember dolgozik legjobb esetben is, szóval 2000 embert kellene utaztatnunk a világ körül. Ez csak akkor lehetséges, ha a vírust már legyőztük vagy megállítottuk a terjedését” – hangsúlyozta ismét Ezpeleta, hozzátéve: bár csökkenthetnék az említett 2000 fős létszámot, 1000 fő alá nagyon nehezen tudnának menni a csapatok motorokhoz szükséges személyzete, a tv-közvetítések stábja és egyéb szervezők okán.

A Crash.net egyébként úgy tudja, hogy a MotoGP-ben is hasonló költségcsökkentő intézkedésekre készülnek, mint a Formula-1-ben: Herve Poncharal, aki a Tech3 csapatfőnöksége mellett a csapatokat tömörítő IRTA elnökeként is tevékenykedik elmondta, hogy az alakulatok megállapodtak abban, hogy 2021-ig befagyasztják a motorblokkot és az aerodinamikát érintő fejlesztéseket, így a következő idényben is azzal a specifikációval állnának rajthoz, mint amellyel idén a katari évadnyitón.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: