DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

Elveszti ezt a versenyt a Ducati?

A Red Bull Ringen, a 19 év elteltével először megrendezett Osztrák Nagydíj szombatján minden a Ducatiról szólt, még az is, ami látszólag a Yamaháról – a gyártóról, amely megfoszthatja a bolognaiakat a sokak által már előre odaadott győzelemtől.

A 25 pontot a kockás zászló után osztják ki, márpedig odáig még hátravan az Osztrák Nagydíj 28 köre. A Ducati óriási előnyt „tékozolt el” a pályán rendezett kétnapos teszt óta, melyen csaknem egy másodperc fölényben voltak a legközelebbi üldözőhöz képest. A szabadedzések után ez a differencia 4 tizedre csökkent, az időmérőn pedig, miután Jorge Lorenzo is megfordult az élen, csapattársának, Valentino Rossinak csaknem sikerült a csoda, elcsenni a pole-pozíciót a Ducati elől. Végül 147 ezredre maradt le Andrea Iannonétől.

Pedig a gyors, lassú kanyarokkal és egyenesekkel tűzdelt pályán előzőleg többen fogadtak volna a Hondára a Yamaha helyett, mint a Ducati kihívójára – vagy inkább a tesztet domináló Ducati mögötti második erőre –, igaz, a Repsol napját külső tényezők befolyásolták. Marc Marquez elesett a szombat délelőtti szabadedzésen, és kificamította vállát. Az ízületet gyorsan helyrerakták, Marquezt mégis helikopterrel szállították a közeli loebeni kórházba, további vizsgálatokra, mivel fejsérülésre is gyanakodtak, de megállapították, a spanyollal minden rendben van. „A vállam oké, a baloldali ficamodott ki, mégis a jobb szokott jobban fájni. Szerencsére csak az ijedtség dolgozott bennem. Egyelőre műtétre nincs szükség, csak akkor, ha újra megtörténik” – mondta az időmérő ötödik helyét megszerző Marquez, aki mindenekelőtt a Yamahákat akarja megfogni.



A Yamahák azonban garantáltan a Ducatikat veszik célba, Rossi meglepetés-eredménye annyira felbátorította az olaszt, hogy szerinte összesen hat versenyző is esélyes az első helyre. „Egyik szemünk az első sorra kell szegeznünk, megpróbálnunk a Ducatikkal maradni, de a másikat a második sorra, ahol ott van Lorenzo, Marquez és Vinales, akik mind rendelkeznek a tempóval, hogy küzdjenek a győzelemért. A szezon hat legerősebb versenyzője van a rajtrács elején, jó csatára számítok” – mondta az időmérőt követő sajtótájékoztatón a kilencszeres világbajnok. Talán vannak, akik meghökkennek azon, hogy még a Suzukit is az esélyesek közé sorolja, azonban a teszten és edzéseken is többször Vinales került legtöbbször a Ducatihoz.

De mit szólnak mindehhez a Ducatinál? Ők is tisztában vannak vele, hogy a rezeg alattuk a léc, hisz a versenyt több szempontból is bizonytalanság övezi. Először is, a gyorsabb pilóta, Andrea Iannone sérült bordákkal versenyez motokrosszbalesete miatt. „A mobil klinikán nagyon jó munkát végeztek, gyorsan javul az állapotom. Tegnaphoz képest sokkal kisebb a fájdalom, de 28 kört megcsinálni nagyon nehéz lesz” – mondta az olasz.

Nem csupán Iannonének kell kibírnia a futam végéig, hanem a Ducati gumijainak is: a hírek szerint a teszten ezzel az abronccsal gondjaik voltak. A Michelin azonban változtatott hátsó keverékein a nagydíjra, és mindkét versenyző bizakodó. „Úgy gondolom, ezek a gumik már alkalmasabbak a futamra, és így valószínűbb, hogy nem lesznek olyan problémáink, mint a teszten” – nyilatkozott Dovizioso, Iannone pedig hozzátette, kipróbálta mindkét abroncsot, és a lágy és keményebb verzióval is elégedett.

Ha a győzelem kicsúszna a markukból – azok után, mekkora esélyesként beszéltek róluk hetek óta – azért is lenne fájó, mert a Ducati a motorsport mércéjével mérve elképesztő régóta nem nyert versenyt: Casey Stoner 2010-ben szerezte a márka utolsó sikerét, azóta minden egyes futamon a Yamaha vagy Honda győzött. Az eltelt idő még hosszabbnak érezhető, ha tudjuk, hogy a Ducati legelső MotoGP-győzelmét 2003-ban szerezte, majd néhány év alatt 31 első helyet és egy világbajnoki címet értek el. 2015 elejétől kezdve elmondható, hogy a gyártó – amelyet különleges kedvezményekkel segítettek a felzárkózásban, mint nagyobb üzemanyagtank és több motor – feltámadt, a győzelem azonban számos ígéretes verseny és több pole-pozíció ellenére sem jött össze eddig.

Ha délután háromnegyed 3 körül nem a Ducatit intik le elsőként, sokan joggal mondhatják, az olaszok óriási lehetőséget dobtak el maguktól. „A két egyenesben minden körön négy tizedet veszítünk el a Ducatikhoz képest. Ez 12 másodperc a versenytávon, a többi kigyorsítással együtt pedig 18-20 a lóerőkülönbség miatt” – kalkulált Cal Crutchlow. „Hány Ducati is van a rajtrácson, tíz (valójában kilenc)? Az első tíz helyet el kellett volna foglalniuk.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: