DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 6. szerda
Motor

Marquez a használt hátsó gumikat okolja

Borzalmas hétvégét zárt Mugellóban a regnáló világbajnok Marc Marquez: szombaton nem jutott be a Q2-be, majd vasárnap hiába zárkózott fel az első körökben, Jorge Lorenzo tempóját nem tudta tartani, a futam utolsó szakaszában pedig el is esett. Az összetettben már 49 pontos hátrányban lévő spanyol elmondta, szerinte mi jelenti számukra a legfőbb problémát.

Azok után, hogy 2014-ben az első tíz futamon nem talált legyőzőre, idén eddig egyetlen versenyt tudott csak megnyerni Marc Marquez: Austinban az előző két évhez hasonlóan megállíthatatlan volt, az Amerikai Nagydíjat leszámítva azonban jobbára csak szenved a címvédő. Jerezben ugyan törött kisujja ellenére is második lett, Le Mans-ban viszont csak a negyedik, a katari idénynyitón pedig csupán ötödikként ért célba, Argentínában és a tegnapi mugellói viadalon pedig el is esett.

orig_adfa52d4ad54bd47b444d7e7a6c38731

A verseny elején valóban ott tudott lenni Lorenzo nyomában a címvédő


A spanyol versenyző így foglalta össze a crash.net weboldalnak nyilatkozva az Olasz Nagydíjon történteket: „Az első körök nagyon jól sikerültek, főként az első, s ezt így is terveztem. Kockázatot kellett vállalnom az elején, hogy odaérjek, s amikor három kör után láttam, hogy már Lorenzo mögött vagyok, igazán boldog voltam” – ismételte el tulajdonképpen ugyanazt, amit már a csapata hivatalos sajtóközleményében is elmondott. „A munka nehezét már elvégeztük, de aztán a futam második felében sokat szenvedtem. Minden kanyarban a limiten túl vezettem, és végül elestem. De rendben, a legfontosabb, hogy megpróbáltuk.”

Az összetettbeli lemaradásával kapcsolatban így fogalmazott a tabellán csupán az ötödik helyet elfoglaló motoros: „Már a 33 pontos hátrány is elég sok volt, a 49 pedig még több. De próbálkozni fogunk. Először is megpróbáljuk megoldani ezt a problémát, hogy jól motorozhassunk, aztán meglátjuk. De ugyanaz a Marc leszek, szóval ha a következő versenyen lesz lehetőségem nyerni, akkor száz százalékot fogok nyújtani vagy még többet” – mondta Marquez.

A világbajnok már a két héttel korábbi Francia Nagydíjon is szenvedett, ám elmondása szerint most más volt a gondok kiváltója, mint legutóbb: „A probléma nem ugyanaz volt, mint Le Mans-ban, mert most épp az volt a pozitívum, hogy jól viselkedett a gép eleje a futam során” – magyarázta a spanyol. „Magabiztosnak éreztem magam a motor első kerekét illetően. A gond az volt, hogy amikor a 7-8. kör környékén elkezdett kopni a hátsó gumi, ugyanaz a probléma jelentkezett, mint mindig: nagy csúszások a kanyarbejáratokon, nem tapadt a hátsó abroncs, így csak az elsőre hagyatkozhattam. Ha húsz körön keresztül így motorozol, könnyű egyszer csak elveszteni a motor elejét.”

„Tavaly is megvoltak ezek a csúszkálások, de mindig kontrollálni tudtam őket, mindig éreztem a hátsó kereket” – folytatta a címvédő. „Idén azonban valamilyen oknál fogva ez nem így van. Ma is az első körökben még megvolt a tempónk az új gumikon. Amíg van tapadása a hátsónak, nagyon jól megyek, és igazán jól érzem magam a motoron. A probléma a használt abroncsnál jelentkezik. Például Jerezben is az első körökben tudtam tartani Lorenzót, de amikor a gumi kicsit már megkopott, csúszkálni kezdtem a kanyarbejáratokon, és így nehezebbé vált a dolog. Keményen dolgozunk, de ez a probléma nem olyan, amit egyik versenyről a másikra meg lehet oldani.”

MotoGP 2015 - Mugello_10_resize

A bukás pillanata

Marquez úgy véli, a probléma forrása a motorkarakterisztikában rejlik, azon azonban a fejlesztési tilalom miatt valóban nem tudnak változtatni a szezon során. Így más módszerekhez kell folyamodniuk: az elektronika vagy a váz módosításával kell megpróbálniuk megoldani a gondokat. A spanyol elmondása szerint előbbi segített például javítani a második legnagyobb problémájukon, vagyis a motor agresszív kanyarkijárati viselkedésén. A világbajnok elégedett a Honda munkájával, hiszen látja rajtuk, hogy mindent megtesznek, hogy kiküszöböljék a nehézségeket, s versenyről versenyre próbálkoznak különböző megoldásokkal – ezt célozta például nemrég az új lengővilla bevetése is.

A ducatis Andrea Dovizioso a kiállásig nagyrészt épp Marquezzel csatázott a tegnapi futamon, így véleményt tudott alkotni arról, hogy mi változhatott a tavalyi sikersorozathoz képest. Az olasz szerint a Honda továbbra is remekel a féktávokon, összességében azonban nincs meg a megfelelő egyensúlya ahhoz, hogy tartani tudja a Yamahák és esetenként a Ducatik tempóját. „Szerintem a MotoGP színvonala kicsit magasabb lett az idei évre, és a Honda talán nem fejlődött eleget ahhoz, hogy ezt tartani tudja. Úgy gondolom, Marc ugyanúgy vezet, csak most jobban a határon kell lennie, és emiatt hibázott” – vélekedett a pontverseny harmadik helyezettje.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: