Tsunoda bejön nyolcadiknak az imént említett hetes mögé. Közben pedig ráfordultunk az utolsó másfél órára.
Ezzel itt meg is köszönjük a mai és a teljes háromnapos figyelmet, folytatás tehát pénteken az FP1-gyel - de addig is tartsatok velünk, hiszen hozzuk majd az értékeléseket és nyilatkozatokat!
És ebben a pillanatban vége a harmadik, egyben utolsó tesztnapnak is. Legközelebb már a Bahreini Nagydíj szabadedzésén láthatjuk majd a mezőnyt!
No, most nem álló-, hanem gördülőrajtot szimuláltak, Bottas és Perez pedig egész szép versenyt is futottak! Készüljünk, mert már csak 7 nap, 22 óra, 33 perc és néhány másodperc választ el minket, hogy élesben is hasonlót lássunk, de persze ki számolja...!
Megvolt a piros zászlós procedúra is közben, jön az utolsó próbarajt rövidesen.
A körszámokat illetően Albon volt ma a legszorgosabb 136-tal, a csapatok között viszont a Haasé az elsőség 170-nel, ami tényleg megsüvegelendő mennyiség, főleg úgy, hogy ebből Hülkenberg 93-at vállalt. A legkevesebb kört a McLaren produkálta, mindössze 77-et, ami drámai különbség és jól kiemeli, hogy a wokingiak pocsék tesztet tudhatnak maguk mögött.
És beléptünk az utolsó negyed óra, VSC-szimulációval indul a procedúrák tesztelése. Az eredmény viszont már aligha fog változni, szóval itt a teljes sorrend:
Látva, hogy mennyire elégedetten nyilatkozott Verstappen és milyen könnyedén szórták a köridőket Perezzel együtt, mi nem tennénk a pénzünket perpillanat másik csapatra, mint a Red Bull.
Egy kép a versenyzőről, aki alighanem leggyorsabbként fogja zárni a bahreini tesztet. Akinek az ideje nem mellesleg két és fél tizedmásodperccel a tavalyi pole-időnél is jobb. Ennyit arról, hogy lassulhatnak az autók a padlólemezt érintő minimális változtatás miatt!
Jön az utolsó fél óra, de az érdemi részből már csak negyed óra van hátra, hiszen az utolsó 15 percet szokás szerint a zászlós és egyéb procedúrák tesztelésére fogják használni.
Sőt, Bottas a C5-ös gumikon már feljön a harmadik helyre, megelőzve a Ferrarikat is!
Továbbra is láthatunk javításokat, Bottas például a hatodik helyre hozza be az Alfát, egy másodperc a hátránya Perezhez képest.
A pilóták között Albon vezet a körszámokat illetően 133-mal, csapatszinten viszont a Haas már 161-nél jár szombaton.
Perez tovább gyorsul: 1:30,305 az új éllovas idő! Három és fél tizedet ad ezzel a Mercedesnek, bő hetet a Ferrariknak - Hamilton ráadásul eggyel lágyabb gumin futotta maga körét.
Magnussen javít egy nagyobbat, bejön hatodiknak a Haasszal. Már az utolsó órában járunk, mutatunk egy teljes állást:
Az élboly mögött is folyamatosak a javulások, Tsunoda például bejött ötödiknek a C4-es gumin, Magnussen pedig nyolcadiknak.
Kezd időmérős érzése lenni az embernek (egy hét múlva ilyenkor épp azt fogják rendezni!), Hamilton ugyanis újra nekifutott és javított is, de 48 ezreddel elmaradt Perez idejétől.
Nem sokáig élt azonban Hamilton elsősége: Perez 1:30,616-os idővel az élre állt, ráadásul a mexikói Red Bullján csak a C4-es gumik voltak fent. Az első igazi időmérős próbálkozással egyből első helyen az RB19-es.
Új éllovas: Hamilton a leglágyabb C5-ös gumikon 1:30,781-es időt repesztett, két és fél tizedet kiosztva a Ferrariknak!
Másodjára már tudott egy tiszta kört futni Perez, ezzel pedig a negyedik helyre jön be: 362 ezred a hátránya Leclerc-rel szemben. Leclerc, Sainz, Hamilton, Perez, Russell, Alonso, Drugovich, Tsunoda, Norris, Gasly az első tíz sorrendje.
Végre a Red Bullra is felkerültek a C4-es gumik, Perez viszont csak az idejét javította meg, a helyezését nem, az utolsó szektorban ugyanis utolérte Sainz Ferrariját. Kár érte, jó lett volna látni egy kvázi időmérős próbálkozást az RB19-essel...
Ocon látogatta meg az 1-es kanyar bukóterét egy komoly elfékezés után:
Hamilton Mercedesére felkerültek a C4-es lágyak, amivel lila utolsó szektor után bejött harmadiknak a brit, 221 ezreddel elmaradva Leclerc továbbra is vezető idejétől. Ferrari 1-2, Mercedes 3-4, Aston Martin 5-7, Perez pedig hatodik a Red Bull-lal, de C3-as gumikon.
Közben lement a Nap, már villanyfényben köröznek a pilóták. Ne feledjük: jövő hétvégén nagyjából ebben az idősávban - egész pontosan negyed órával később - rajtol majd az időmérő és a futam.
Norris bejött nyolcadiknak, de nagyjából ez az egyetlen pozitívum, amit el lehet mondani jelenleg a McLaren kapcsán. Messze a legkevesebb kört futotta ma eddig a csapat: a brit csak 16-nál jár konkrétan, míg Piastri 44-et teljesített délelőtt.
Alonso viszont most felrakta a C4-es lágyakat, ezzel bejött negyediknek, nyolc századdal Russell mögé, aki viszont a C5-össel érte el délelőtt a maga idejét.
Megy le a Nap Bahreinben, egyre több az egykörös és időmérős szimulációféleség. Hamilton például feljött az ötödik helyre a Mercedesszel, századokkal megelőzve Alonsót - mindketten a C3-as keverékén érték el a magukat eredményét.
A körszámokat illetően Perez vezet 102-vel, de már Albon is elérte a százast. A csapatok közül pedig a Haas és az AlphaTauri vezet 128-128 körrel.
Két óra van hátra a teszt érdemi szakaszából, a top 10 sorrendje tehát: 1. Leclerc, 2. Sainz +0,012 mp., 3. Russell +0,418 mp., 4. Perez +0,690 mp., 5. Alonso +0,993 mp., 6. Drugovich +1,051 mp., 7. Hamilton +1,123 mp., 8. Gasly +1,738 mp., 9. Albon +1,769 mp., 10. Hülkenberg +2,305 mp.
Sainz lila első szektor után megfutja a saját legjobbját, de 12 ezreddel elmarad Leclerc eredményétől. Közben viszont Alonso is javított, egy másodpercen belülre lopakodott - méghozzá az eggyel keményebb C3-as gumikon! Oké, csak teszt meg minden, de az Aston tényleg egész jól fest pillanatnyilag.
Hamilton 1:31,1-re javít a közepes keverékű C3-as gumikon, elválasztja egymástól a két Aston Martint.
Mutatunk is egy állást két és fél órával a tesztnap vége előtt:
Sainz felrakta a C4-es lágy gumikat a Ferrarira, és 1:31,162-es idővel, lila utolsó szektorral bejön a második helyre Leclerc mögé, azonos abroncsokon. Kettős Ferrari-vezetés bő két és fél órával a teszt vége előtt.
Hamilton alatt megint igencsak izgága a Mercedes a kigyorsításokon, az imént a 8-as kanyarban volt egy kisebb momentuma a hétszeres világbajnok. Tegnap a hőséget okolta a Mercedes az egyensúllyal kapcsolatos problémákért, most viszont már lassan lemenőben van a Nap Bahreinben...
A versenyzők listáján Perez átvette a vezetést a körszámot illetően De Vriestől: már 89-nél jár a mexikói, a holland viszont csak a délelőtti etapban teljesített 87-et.
Délelőtt említettük, hogy szépet meccselt egymással Leclerc és Russell - íme, videón a jelenetsor, amiből lehet, hogy idén sokat láthatunk majd:
Russell vs Leclerc.
— ElReyGuiri (@ElReyGuiri) February 25, 2023
Primera batallita de 2023. Los pilotos (y, obviamente, nosotros también) tienen ganas de que empiece ya el fuego real.pic.twitter.com/9UlW5KB5iP
Sainz is gyorsul, feljön a hatodik helyre a két Aston Martin mögé. Mindkét spanyol egyébként C3-as gumikon fut jelenleg.
Alonso javít: többször is bele kellett korrigálnia a gyorskörébe, de így is feljön ötödiknek, éppen Drugovich mögé.
Közben néhány csapat már átlépte a 100 kört szombaton: a Mercedes 105-nél, az AlphaTauri 104-nél jár. Előbbinek különösen fontos ez a tegnapi hidraulikai hiba miatti időveszteség okán.
És jó hírek az Alfa Romeo háza tájáról is: úgy fest, a csapat megoldotta a délelőtti leállást okozó műszaki problémát, Bottas újra kihajtott a bokszból.
Back in business. #F1Testing #F1 pic.twitter.com/dO4CVmrOKn
— Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeof1) February 25, 2023
Végül, de nem utolsó sorban Alonso is kijött a pályára, elsőre a hetedik hely az övé.
Final #F1Testing session, let’s make it count. pic.twitter.com/xShCyMCIcX
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) February 25, 2023
Perez megfutja a maga szombati legjobbját, feljön a harmadik helyre Leclerc és Russell mögé: 1:31,714-es ideje szűk hét tizeddel marad el a monacói legjobbjától - viszont a mexikói Red Bulljára a C3-as keverékű gumit szerelték fel, míg a Ferrarin a C4-es abroncsok voltak fent délelőtt.
Frederic Vasseur egyelőre Ferrari-főnökként sem veszítette el a humorérzékét. Délelőtt megkérdezték az F1 TV adásában, hogy szerinte hol állnak az erősorrendben, mire annyit válaszolt, hogy "biztosan a top 10-ben vagyunk" a csapatok között. Most újra próbálkoztak nála, miután megdicsérték, hogy "igaza lett", de sokkal többet nem lehetett kihúzni belőle: "Dolgozunk, és ha megvan az alap, akkor ott vagyunk, ha nem, akkor nem". Reméljük, szezon közben sem fog megváltozni Vasseur!
Magnussené most már a délután legjobbja titulus, de ő is még csak kilencedik. Alonso pedig még mindig nem tette tiszteletét a pályán, de egyelőre nincs információ arról, hogy probléma lenne az Aston Martinnál.
Sainzé egyelőre a délután legjobb ideje 1:35,349-cel, de ez még több mint négy másodperccel elmaradt a délelőtti etalontól.
Szépen nyakon öntötték áramlásjelző folyadékkal Tsunoda AlphaTauriját - egyszer egy csapat igazán bevállalhatna élesben is valami ilyesmi festést!
Hamilton is teljesített már mért kört, de egyelőre közel nyolc másodperces hátránnyal a 14. helyen áll. Már csak Alonso nem hajtott pályára.
Norris és Magnussen is már kidugta az orrát a garázsból, de egyelőre egyikük sem mért mérvadó időt - igaz, a dán így is bejött kilencediknek, de Bottasnak és De Vriesnek eleve nem volt erős körideje délelőttről.
Sainz is a pályán már, Bottast viszont még egy darabig aligha láthatjuk: az Alfa Romeo tájékoztatása szerint jelenleg is keményen dolgoznak azon, hogy megállapítsák a délelőtti leállásuk okát és megoldják azt.
UPDATE: The team are working hard to diagnose and resolve a mechanical issue which brought the C43 to a stop in the morning session.
— Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeof1) February 25, 2023
Big push to get @ValtteriBottas back out this afternoon for the final session of #F1Testing. #F1
Zöldre is váltott a bokszvégi lámpa, Ocon az első és eddig egyetlen pályára gurulónk.
Már vissza is tértünk az ebédszünet után, perceken belül jön az utolsó bő négyórás etap a tesztből! Perez, Bottas és Albon marad az autóban, a többi csapatnál viszont váltás van: érkezik Hamilton, Sainz, Alonso, Norris, Ocon, Magnussen és Tsunoda.
A tesztnap eseményei pedig a szokásos időpontban, 13:15-kor folytatódnak. Kereken 255 perc pályaidő maradt még a tesztidőszakból!
Miközben elsősorban az F1-es tesztre figyelünk, zajlik egy versenyhétvége is, a Formula-E versenye Dél-Afrikában. Hatalmas baleset és újonc-pole Fokvárosban, két csapat visszalépett – az időmérő beszámolója itt olvasható el.
Russell azért egymagában végzett egy rajtpróbát, mielőtt az idő lejárt. A legjobb körök az első két órában születtek, de Leclerc és Russell mögött változott a sorrend. Így néz ki az utolsó tesztnap féltávjánál:
A közös rajtgyakorlás ezúttal elmarad (talán a tegnapi kudarc után nem erőltetik), egyedül Russell és Piastri köröz a pályán. Problémás délelőttje végén az ausztrál nemrég lépte át a 40 kört.
A VSC előtti pillanatokban láttunk egy újabb oda-vissza előzést: ennek Nyck de Vries és Sergio Perez volt a szereplője, az újonc a 4-es kanyar bejáratán támadt, de a kijáraton a Red Bull visszavette a kedvezőbb helyet.
Az érdemi tesztelés a csapatoknak véget ért, ahogy megszokhattuk, az utolsó negyedórában a versenyirányítás tesztel: virtuális biztonsági autós próbát rendeltek el, majd a piros zászlós procedúrát gyakorolják.
Alonso egyelőre telefonjával van elfoglalva, de délután újra szerepet kap – a teljes mezőnyből neki jut a legtöbb pályaidő, összesítve két nap.
Nyck de Vries már 83 körnél tart, ezzel ő tartja a csúcsot a tíz versenyző közt – köridőben azonban csak az utolsó.
Míg Russell már egy 15 körös etapnál tart (De Vriesnek és Bottasnak 22 körös kifutása is volt), Leclerc Ferrarijára újra felkerült a lágy keverék.
Újabb helycsere a pályán, ráadásul egy oda-vissza előzés: Russell az utolsó kanyar előtti egyenesben átlépte Leclerc-t, a monacói azonban visszavette a pozíciót a célegyenesben.
Kevés változás történt a köridők tekintetében az elmúlt egy-másfél órában, most Alex Albon is teljesíti saját „időmérős” próbálkozását lágy (C4) abroncson: ez a hatodik helyre elegendő.
Egy pletyka a paddockból: a The Race lap egyik tudósítója posztolta, hogy a Red Bullnál nagy az optimizmus, az RB19 megbízhatóság és teljesítmény tekintetében, rövidebb és hosszabb etapokon is jól áll. A csapatnál úgy gondolják, a Ferrari közel van egy körön, de jobban fogyasztja a gumikat – ez tavalyról ismerős leosztás.
Bottas autója most ért vissza az Alfa Romeóhoz. A megállás ellenére továbbra is a neve mellett szerepel a legtöbb megtett kör, 72. De Vries érheti utol hamarosan, aki 70-et tett meg eddig – ehhez képest az éllovas Leclerc 50-nél, Piastri csak 31-nél jár.
Egy előzés a pályán, ami ritka látvány tesztelés során: Russell előzte meg Hülkenberget DRS segítségével.
Újra szabad a pálya, kint az autók – Piastri kivétel, a McLaren megint az első szárnyon ügyködik.
Il problema di #AlfaRomeo probabile al cambio #F1 #F1testing https://t.co/XP4uKF8rJW pic.twitter.com/jiJuLqZiwq
— Sala Stampa Racing (@SalaStampRacing) February 25, 2023
A probléma váltóhibának tűnik első ránézésre, a hajtás hirtelen tűnt el az előző kanyarból kijövet. Az Alfa Romeo szerelői letakarták az autót, melyet most emelnek fel a trélerre.
Autó a pálya szélén, Valtteri Bottas állt meg az Alfa Romeóval a 8-as kanyarban. Piros zászlós megszakítás.
Közben egy aktuális téma az F1-es sajtóból: Alonso az Aston Martinnal összerakott pár látványos kört az elmúlt két napban, és a riválisok is felfigyeltek az AMR23-ra. Egy rivális csapat mérnöke szerint nem csupán a középmezőny elejére ugorhatnak, de akár a Ferrarira és Mercedesre is veszélyt jelenthetnek. Bővebben a témáról itt írtunk.
A csapat visszaküldte Piastrit a pályára – az ausztrál lassú köröket teljesít, az imént kilenc másodperccel volt lassabb Leclerc első idejénél. A köridőkben jelenleg nincs nagy változás, a csapatok megtankolt autóval körözgetnek.
Probléma a McLarennél: a csapat buzgón dolgozik a garázsban, tájékoztatásuk szerint ideglenesen megerősítenek bizonyos első szárnyelemeket, hogy azok kibírják a mai tesztnapot. A probléma nem jelentős és a Bahreini Nagydíjon nem jelent gondot – közölte a csapat. Piastri csak 25 kört tett meg eddig, ezzel már övé a legkisebb megtett táv.
A 4 óra 15 perces délelőtti szakasz több mint fele eltelt, két óra maradt a szünetig. Így állunk most – a brazil tartalékpilóta tovább javított és harmadik az Aston Martinnal.
Az eddig legkevesebb kört teljesítő, hátsó szárny cseréjén átesett Drugovich fokozatosan javít, a negyedik helyre kapaszkodott fel.
A két óra elteltével vezető Leclerc-nek volt előbb egy megingása a 2-es kanyarban, majd elfékezése a 11-esben – ebből az sejthető, hogy ma tényleg elkezdték nyomni a versenyzők.
A pálya forgalmas, jelenleg csak két autó van a bokszban: a legproduktívabb versenyzők, Bottas, De Vries és Perez már 30 kör felett járnak.
A Ferrarin a mai tesztnapon néhány kör erejéig egy különleges hátsó szárny tűnt fel: ezt a légterelőt középen egyetlen pilon tartja. Azóta visszakerült a bemutatóról is ismert és eddig használt, két tartóelemet használó megoldás.
Az új legjobb Leclerc-től 1:31,024, Perez pedig a harmadik helyre lépett fel – a Red Bull alja látványosan szikrázik, mikor leér.
Az Aston Martin garázsában hátsó szárnyat cserélnek: ez további pályaidőt vesz el Drugovichtól, aki alapból a legkevesebb megtett körrel, 16-tal rendelkezik. Érdekesség a brazil kapcsán, hogy egy ötkörös etapra színjelölés nélküli gumi került az autójára: ez a Pirelli egyik fejlesztés alatt álló keveréke.
A Ferrari nem nézi jó szemmel a Mercedes vezetését: C4 abroncson Charles Leclerc vette át az első helyet, 1:31,164 a köridő. Van egy olyan megérzésünk, hogy ma még sokszor előkerül a két leglágyabb abroncs és bőven látunk javítást.
Az egyszeres futamgyőztes magának követeli a figyelmet, tovább javított, 1:31,442 az új mérce. A második helyen álló Leclerc közel nyolc tizeddel lassabb – két fokozattal keményebb gumin.
Russell javít a legpuhább, C5 abronccsal, 1:31,564-re – ez pedig már a teszt leggyorsabb köre a Mercedestől!
Egy óra telt el az utolsó tesztnapból, Russell vezet Gasly előtt, pár perce Albonnal bezárólag már mind a tíz aktív versenyzőnek van köre. Így állunk most:
A Mercedes röviden arról tájékoztatott, hogy Russell balesete után kicseréltek a meghibásodott hidraulikus szivattyút. A tempóvesztés elemzése viszont nem hozott eredményt, így ma kísérletezget a csapat.
Ez közel van a teszt eddigi legjobbjához: Zhou tegnap 1:31,610-et teljesített.
Russell 1:31,707-tel jócskán megelőzte Perezt – a Mercedesre már C4 abroncs (a második leglágyabb) kerül.
Piastri a megforgás után mindjárt ment egy második időt, de aztán gyorsan lecsúszott harmadiknak: Sergio Perezé a délelőtt eddigi legjobbja, 1:33,167-tel.
Oscar Piastri has a BIG spinning moment out on track!
— Formula 1 (@F1) February 25, 2023
The Australian driver recovers quickly to continue on #F1 #F1Testing pic.twitter.com/KPU7PB4Fvo
Oscar Piastri megpördült, egy tökéletes 360 fokos fordulatot bemutatva folytatta a körözést. Ez volt a teszt első megforgása – ez is jelzi, mennyire nyugodt mederben zajlanak az események Bahreinben.
A csapat mérnökigazgatója, Andrew Shovlin azt mondta: hosszú, éjszakába nyúló vizsgálatot igényelnek a pénteki történések. Russell alatt leállt az autó, egyensúlyproblémáktól szenvedett a csapat – a Red Bullnál látottak ellentéte zajlik eddig a Mercedesnél.
Russell veszi át a vezetést, csupán öt ezredmásodperccel Hülkenbergtől. A brit már 10 kör felett jár, és a Mercedesnek van is mit behoznia problémás tegnapi napja után.
Leclerc Ferrarijának DRS-én ki lehetett szúrni egy problémát: a szárnyelem egyik része teljesen kinyílt, a másik csak félig. A csapat ezt szereli a bokszban.
Az újraindítás után jönnek az első köridők: 1:33,690-nel Hülkenberg vezet, mögötte Piastri, Russell és Drugovich.
A leszakadt szenzor miatt rövid időre piros zászló volt a pályán – csak percekről beszélünk, az elemet felkapta és kihozta egy beszaladó sportbíró.
Perez elvesztett egy szenzort – a Red Bull autójának hátsó részéről esett le egy ideiglenesen telepített mérőműszer.
Nyolc órakor kinyitott a pálya, elsőnek Felipe Drugovich hajtott ki – egyre gyanúsabb, hogy neki a jövő heti nagydíjon is szerepe lesz. Az első percekben tízből kilenc autó megjárta a pályát.
Listán a csapatok eddigi legjobb körei: egyedül a Mercedes nem pénteken futotta sajátját.
Alfa Romeo – 1:31.610
Red Bull – 1:31.650
Aston Martin – 1:32.205
AlphaTauri – 1:32.222
Haas – 1:32.466
Ferrari – 1:32.486
Williams – 1:32.549
McLaren – 1:33.175
Alpine – 1:33.186
Mercedes – 1:33.508
Ahogy a listából látjuk, Verstappen, Zhou és Sargeant számára ez a tesztidőszak vége ért. A címvédő világbajnok pozitívan értékelte a neki jutó másfél napot:
„Nagyon elégedett vagyok. Ahányszor bepattantam az autóba, komfortosan éreztem magam és azonnal nyomni tudtam.”
Ők vezetnek a csapatoknál a délelőtt és délután folyamán:
Red Bull: Perez
Ferrari: Leclerc/Sainz
Mercedes: Russell/Hamilton
Alpine: Gasly/Ocon
McLaren: Piastri/Norris
Alfa Romeo: Bottas
Aston Martin: Drugovich/Alonso
Haas: Hulkenberg/Magnussen
AlphaTauri: De Vries/Tsunoda
Williams: Albon
Szokatlan eredményt hozott a második tesztnap (igaz, egy teszten sokszor ez a szokásos): Guanyu Zhou az Alfa Romeóval futotta a legjobb köridőt. Max Verstappen lett a második, problémás napja volt a Mercedesnek – összefoglaló itt található.
A 2023-as felkészülési időszak az emberemlékezet legrövidebbje: mindössze három hivatalos nap jutott a felkészülésre, így máris az utolsó felvonáshoz érkeztünk. A program ismét 8 órától 17:30-ig tart, ebédszünettel féltávnál.