Ez történt az F1-es Osztrák Nagydíjon
Kellemes délutánt és izgalmas Osztrák Nagydíjat kívánunk. A Red Bull Ring 2014 óta stabil állomása a világbajnokságnak, és a mai hír értelmében egészen 2041-ig az marad: a helyszín eredetileg 2030-ig érvényes szerződését hosszabbította meg még egy évtizeddel.
A hétvégét eddig Lando Norris uralta, aki fél másodperc előnnyel szerezte meg a pole-pozíciót Ausztriában. A brit mögött Leclerc és Piastri, Verstappen csak hetedik, Lawson és Bortoleto kiváló időmérővel hatodik és nyolcadik. A teljes rajtrács itt érhető el.
Lesz egy nagy hiányzója a futamnak, méghozzá a bokszutcában: Fred Vasseur csapatfőnök nem lesz a pályán ma délután, mivel személyes okok miatt hazautazott a helyszínről. A francia csapatvezető feladatait a Ferrari helyettes csapatfőnöke, Jerome d’Ambrosio látja el.
A helyszínen van viszont Bernie Ecclestone, a Formula-1 egykori vezére. A képet Horváth Dániel kollégánk készítette, aki Mészáros Sándorral együtt szintén Spielbergben van.
Egy kis megjegyzésre méltó momentum a kivezető körökről: Oscar Piastrit a deltaidő potenciális megsértése miatt jegyezte a versenyirányítás, de végül nem indult vizsgálat.
A stájer hegyekben is forró idő van: 30 Celsius-fok, így az aszfalt már 50 fokra forrósodott fel.
Elindul a felvezető kör, de Carlos Sainz nélkül – a Williams 1-es fokozatban ragadt a 19. rajtkockában!
Megszakított rajt jelzés, azaz a szerelők ismét feljöhetnek a rajtrácsra – viszont amint ez a jel megérkezett, Sainz is megindult, így ő is felállhat rajthelyére.
De Sainz a bokszutcába jön vissza – ahol megáll a lámpánál, az autóból pedig lángok csapnak elő! Ez egy elátkozott verseny volt…
„Game over” Sainz versenyének a csapatrádió alapján. A rajtrácson dekkoló mezőnyt a forróság kínozza, még Alonsót is, aki pedig ezt bírni szokta. A spanyol nagyjából 200 foknak érzi az átmelegedett ülést.
Jön a második felvezető kör. Hülkenberg kicsit ránk ijesztett, hogy ő sem fog elindulni, de végül elmozdult a helyéről.
RAJT! Leclerc jól indult Norrishoz képest, végül mégis ő vesztett pozíciót, McLaren 1-2!
Káosz a 3-as kanyarban, Antonelli több autót letarolt, a Mercedes és Verstappen azonnal kiesett. Biztonsági autó.
A visszajátszás alapján Antonelli későn fékezett, kivágódott Lawson mögül, de így is elsodorta a Racing Bullst és Verstappent. Egyértelműen az ő hibája – jött is az idiótázás a rádióban Verstappentől.
Rövid biztonsági autós fázis után folytatás a 4. körben. Russell Hamiltont támadta, a rádión panaszkodik, hogy a honfitárs fékezés közben zárt előtte.
Piastri tapad a csapattársra, a 4-es kanyarban be is nézett a belső ívre. Öt-hat tized a különbség a két McLaren között, Leclerc már 2,5 másodpercre leszakadt.
Albon egy távolról indított, de elegáns előzéssel lelépte Gaslyt, így már a hatodik helyen – hat pozíciót javított már!
Piastri megint nagyon közel, a 3-as kanyarba menet megelőzte Norrist, aztán a brit a kanyarból ki vissza – az ausztrál kör folytatásában is támadja a csapattársat!
Gasly, aki lágyon indult, már be is jött a bokszba a pontszerző helyről. Bearman és Hülkenberg szintén cserélt, 14 kör után már csak Colapinto van a pályán, 10. helyen a lágyon kezdők közül.
Piastri megint nagyon közel Norrishoz, de most még nem támadási pozícióban. Már 16 kör óta egy másodpercnél kisebb különbség a két McLaren között…
A Williams már le is húzhatja a garázsajtót: az imént még hatodik helyen haladó Albon kiáll és betolják.
Jön az első autó az élmezőnyből is, Russell a 18. kör végén cserél: közepes után közepest kapott, neki ki kell még állnia egyszer.
Tsunoda rosszalkodását jegyezték a stewardok, a japán Stroll-lal kontaktált.
Ebből majdnem baleset lett: Piastri a 4-es kanyarban próbált bevetődni, elfékezte a gumikat, centiken múlt a kontakt.
A két McLaren közül Norris jött előbb cserélni a 21. körben, keményt kapott, kiállása kicsit lassú volt. Piastri kint maradt, pedig a gumiján egy nagy elfékezett fok éktelenkedik, így nem tudja annyira nyomni, mint normál esetben.
Az imént mclarenes momentum ennyire szoros volt – ebből nagyon könnyen baleset lett volna, kevésbé magyarázható, mint a kanadai incidens.
Eközben Piastri úgy döntött, kevésbé zavarja az elfékezés, inkább elnyújtja a kiállást: a számítás szerint négy másodperccel Norris mögé jöhet vissza, de négy körrel frissebb abronccsal.
Piastri is kiállt, ez a csere sem tökéletes – 6 másodperc a különbség a két McLaren között. Egyelőre nem az első két helyen állnak: Leclerc vezet, de most ő is kiállt, így Hamilton az első.
A két Ferrari kiállása után már Norris vezet Piastri előtt. A különbség az ausztrál frissebb gumijai ellenére nem csökken, most 6,5 másodperc.
A bokszutcából pedig rászóltak Piastrira: legközelebb egy olyan manővert, mint a 4-es kanyarban, ne próbáljon meg.
70-ből 30 körnél a mezőny többsége már teljesítette a kiállást, ketten mennek még a kezdeti közepes gumival: Lawson az ötödik (nemrég még harmadik volt), Alonso hatodik helyen.
A páros előtt Norris, Piastri, Leclerc és Hamilton, mögöttük Russell, Bortoleto, Hülkenberg és Gasly a további sorrend.
A 14. helyen haladó Tsunoda eközben a 4-es kanyarban bevetődik Colapinto mellé, majd szélesen fordul, mintha az Alpine ott sem lenne: megforgatja az argentint.
Az iménti Stroll-esetért felmentették, de ezt valószínűleg nem ússza meg ilyen olcsón – azon túlmenően, hogy kénytelen kereket cserélni, így már most utolsó.
A McLarenek és Ferrarik négyese mögött Russell ötödik, utána jön a remek versenyt futó két Sauber, valamint Ocon, Bearman és Gasly is pontszerző – Lawson a 11., Alonso 12. helyen, de az előttük levőknél 20 körrel frissebb keményeken.
Tsunoda megkapta kiérdemelt büntetését, 10 másodpercet Colapinto megforgatásáért. A japán már a letöltés előtt körhátrányban – ez egy nullás hétvége lesz a Red Bullnak a Red Bull Ringen.
Gasly szerint valami nem stimmel az autóval: a francia előbb tapadásra panaszkodott (pedig akkor kemény abroncsai alig 20 körösek voltak), most már azt gyanítja, az autón elromlott valami, annyira vezethetetlen. Az utolsó pontszerző helyet még mindig tartja, bár már nem sokáig, Lawson teljesen utolérte.
Az Alpine kerékcserével próbálkozik, mielőtt Lawson megelőzhette volt, Gasly a bokszutcába vág és megkapja a közepeseket – Tsunoda kényszerkiállását leszámítva ő az első, aki másodszor jött.
Piastri három másodpercre faragta a hátrányt, de ebben szerepe volt annak is, hogy Norris lekörözéseket hajtott végre – ezek most az ausztrálra várnak.
Az utolsó 20 körhöz érkezve néhány hibát látunk: Hamilton a 3-as, Piastri az 1-es kanyarban szaladt ki az aszfaltos bukótérbe.
A két Ferrari lezavarta a második kerékcserét, akkora az előnyük Lawsonhoz képest, hogy ezt simán megtehették – Hamilton tiltakozott ellene, de nem engedték, hogy maradjon.
Kiáll a két McLaren is, Piastri pedig egy kockázatos helyzetbe kerül: Tsunoda és Colapinto csatázik előtte a 3-asban, a japán előz, majd az argentin nem figyeli a tükröt, és kitereli a fűre a McLarent.
Piastri értékes másodperceket veszített ezzel a közjátékkal, amely másodpercek most nagyon jól jönnének: az incidens után az ausztrál dobálja a lila szektorokat és leggyorsabb köröket, 3 másodpercre csökkenti a különbséget.
Colapintót máris büntetik az incidensért, 5 másodperc jár másik autó kiszorításáért.
1:07,924 az újabb leggyorsabb kör Piastritól, már csak 2,1 másodperc a különbség. Tíz kör még maradt az Osztrák Nagydíjból!
Norrisnak nincs válasza, ezt jelzi, hogy a csapatnak mondja, tempóra van szüksége. A válasz alapján a nagy sebességű szakaszokon van különbség, talán a forgalom miatt.
Az újabb rádióüzenet szerint Norris első szárnyán van egy apró sérülés, ez is okozza a különbséget. Piastri közeledése megakadt az elmúlt pár körben, 1,8 másodperc környékén mozog.
A csatába az utolsó öt körben a lekörözések vihetnek további fűszert, Lawson, Alonso és Bortoleto hatodik helyért küzdő hármasát érik utol…
Két körrel a vége előtt Alonso és Bortoleto szórakoztat minket egy tankönyvi csatával: az újonc a 3-asban kifékezi Alonsót, aki visszavág, és még a DRS-t is ő nyithatja, így őrzi a pozíciót.
Norris az ütésváltás után érkezik meg lekörözni a párost – ez már az utolsó kör, Lando Norris megnyeri az Osztrák Nagydíjat!
Piastri és Leclerc a dobogón, Hamilton a negyedik hellyel beállítja idei legjobbját, végül Lawson hatodik, Alonso hetedik, Bortoleto nyolcadik lett.









