DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 28. szombat
Élő cikkek

A Szingapúri Nagydíj esős harmadik edzése

Szombaton megérkezett az eső Szingapúrba: nagy kérdés, milyen körülmények jellemzik majd az utolsó edzést és időmérőt. Szövegesen, képekkel közvetítünk az eseményekről.

A Szingapúri Nagydíj szombati napját megelőzően a fő kérdés az volt, milyen időjárás várható az F1-es akció során. Két különböző óránkénti időjárás-előrejelzést néztünk meg délelőtt, az egyik arról írt, hogy a szabadedzés és időmérő alatt végig vihar fog dúlni, a másik épp ebben az idősávban ígérte a csapadék hiányát.

Ami biztos, az F1-es programot megelőző W Series időmérő edzését eláztatta az első, többször is piros zászlóval intették le a kvalifikációt, végül az időjárás miatt végleg befejezték. Az ég jelen pillanatban sötét, az aszfalt pedig nedves – de ha eláll az eső, a szingapúri melegben 20 autó hamar fel tudja szárítani az ívet.

A Ferrari első és második idővel zárta a pénteki napot, a Red Bull két autója viszont a második edzés többségét a bokszban töltötte, így az ő teljesítményük nem nevezhető mérvadónak. A leggyorsabb Carlos Sainz is arra számít, hogy a Mercedesszel együtt hat autó lesz harcban Szingapúrban.

Jelenleg a biztonsági autó térképezi fel a pályát. A körülmények nem rémesek, de egy szabadedzésen ennyi víz általában el szokta rettenteni a csapatokat attól, hogy kimenjenek a pályára.

A safety car körei alapján a 60 perces számláló elindul, de a bokszutcai lámpa piros marad, ilyen körülmények közt a csapatok ki sem mehetnek a pályára.

Pályán levő F1-es autók helyett marad a vigyorgó Ricciardo. Közben a biztonsági kocsi kiment egy újabb fordulóra az esőbe.

Bár ma még nem jártak F1-es autók a pályán, egy tegnapi kihágásért pénzbírságot szabtak ki.  Az Alfa Romeo csapatát azért büntették meg 10000 euróra, mert az istálló elmulasztotta elektronikusan rögzíteni, hogy mely gumikat adja vissza a Pirelli részére az első szabadedzést követően. Az FIA sportszabályzata kimondja, hogy a csapatoknak versenyzőnként két-két szett szárazpályás gumit kell átnyújtaniuk a Pirelli részére. Legkésőbb két órával az első gyakorlást követően elektronikus úton előbb regisztrálniuk kell, mely abroncsokat adják vissza a gumigyártónak, majd a második szabadedzés kezdete előtt fizikálisan át kell adniuk azokat a Pirelli részére. Ugyan a gumikat leadták, de az Alfa Romeo elmulasztotta elektronikus úton regisztrálni, mely abroncsokat adták vissza.

Az eső elállt a pályán, az ég kivilágosodott, a rajongók lehúzták az esernyőket, a tájékoztatás szerint az edzés végéig már nem is várható további csapadék. Egyes kanyarokban munkagéppel szárítják az aszfaltcsíkot.

A bokszutca várhatóan 12:30-kor nyit ki, így fél óra edzésidő jut majd a csapatok számára.

A motorok duruzsolni kezdtek, a versenyzők elfoglalták a helyüket, egy percen belül nyit a bokszutca.

A bokszutcai lámpa zöldre váltott – de senki sem sorakozott fel a kijáratnál, egyelőre a garázsban az összes autó.

A pályán egy – összesen egy – autó, Pierre Gasly hajtott ki az AlphaTaurival.

Az autók sorban jönnek ki a bokszból teljes esőgumin, már kilenc autó a pályán.

A francia befejezte első mért körét, 2:09,894-gyel. Ez csaknem fél perccel lassabb a tegnapi száraz köridőknél.

Bottas elégedett a pályaállapotokkal, elmondása szerint nincs állóvíz sehol, ő már a köztes abroncsokkal is megpróbálkozna.

Tsunoda 2:13-as, Bottas 2:15-ös, Ricciardo 2:10-es kört tett meg. Csak négy autó nem hagyta még el a garázst.

Verstappen rögtön köztes abroncson hagyta el a garázst, érdemes lesz az ő körét figyelni. Gasly is váltott erre a verzióra.

Norris átvette a vezetést, 2:09,642-vel. Tíz versenyző már mért körrel is rendelkezik.

Rövid időre Schumacher vezetett, majd Sainz veszi át a vezetést az első 2:08-as idővel. Latifi a bukótérben tett rövid látogatást.

A köztes abroncs pedig működik: 2:06,872 az új legjobb Verstappentől.

Második nekifutásra Verstappen 2:03,272-t futott, csaknem három másodpercet javítva. Gasly, szintén köztes keveréken közel, mindössze két tizedre.

Szinte a teljes mezőny köztes keveréken. Meglepő módon azonban Hamilton teljes esőgumin hagyta el az imént a bokszot – először gurult ki a pályára.

Már 2:02-es körök születnek, újból Verstappen (2:02,098) és Gasly jóvoltából.

A Haasnál volt egy kis fennakadás, Schumachert rosszul rögzített kerékkel engedték ki, de sikerült megállítani a németet.

Az első két percen belüli idő, 1:59,456, persze Verstappentől. Mögötte Leclerc, Perez és Gasy, mind másfél másodpercen kívül az éllovashoz képest.

Őrségváltás az élen, 1:58,899 Leclerc-től, a holland két századra van tőle. Csupán öt perc maradt, de pár másodperc lefaragása még a pakliban van az egyre gyorsuló pályán.

1:57,782 az új csúcs, Leclerc jóvoltából, rajta és Verstappenen kívül Perez rendelkezik két perc alatti köridővel. A két Mercedes sokáig a mezőny végén volt, de Hamilton felugrott hatodiknak, míg Russell még a 15. helyen áll.

Letelt az idő, Verstappennek nem volt válasza Leclerc-re, Sainz azonban a leintés után elcsípte még a harmadik, Alonso a negyedik helyet.

Vettel a végén elcsípett egy hetedik helyet, Russell pedig nyolcadikra javított, így végül Hamilton előtt végzett – de Stroll mindkettőjüknél gyorsabb lett, hatodik helyezéssel.

A gyakorlatilag félórás szabadedzés ezzel a sorrenddel ért véget: