DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Élő cikkek

Tűzijáték a hajrában az utolsó tesztnapon

Alighogy elkezdődött, már véget is ér a tesztidőszak. A gyakorlás harmadik napja az utolsó lehetőség felkészülni a két hét múlva esedékes szezonnyitóra. Kövessétek velünk az eseményeket!

- A délelőtt folyamán Sergio Perez megfutotta a teszt addigi legjobb körét, 1:30,187-et.

- A probléma- és balesetmentes első négy órában rengeteg kört megtettek a csapatok, az Alfa Romeo 91-ig jutott Raikkönennel.

- Az utolsó előtti óra kezdetén Max Verstappen 1:29,942-re javította a legjobb eredményt a prototípus C3-as gumikon.

- A hajrában valóságos tűzijátékot produkált Verstappen, Tsunoda és Raikkönen, egymást váltogatták az élen. Verstappen az 1:28-as tartományba is benézett a C4-es gumikon.

Ismét közép-európai idő szerint 8 órakor indul a banzáj Bahreinben, két négyórás szakasszal és egy óra szünettel. Az első nap műszaki gonddal küszködő Mercedes szombaton már leggyorsabb volt, de továbbra is a címvédő csapat rendelkezik a legkevesebb megtett körrel. Lewis Hamilton szerint nincs ok az aggodalomra, de vasárnap össze kell kapniuk magukat, ha sikeres tesztet akarnak zárni.

A csapatok többségénél ma is szerepet kap mindkét pilóta, ők vezetnek vasárnap délelőtt és délután:  

Csapat

Autó

Vasárnap (márc. 14.)

Mercedes

W12

Bottas (de)

Hamilton (du)

Red Bull

RB16B

Perez (de)

Verstappen (du)

McLaren

MCL35M

Norris (de)

Ricciardo (du)

Aston Martin

AMR21

Stroll (de)

Vettel (du)

Alpine

A521

Ocon (de)

Alonso (du)

Ferrari

SF21

Leclerc (de)

Sainz (du)

AlphaTauri

AT02

Gasly (de)

Tsunoda (du)

Alfa Romeo

C41

Raikkönen

Haas

VF-21

Schumacher (de)

Mazepin (du)

Williams

FW43B

Russell

 

A technikai szakírók most azzal foglalkoznak, hogy a Mercedes vagy a Red Bull helyet a McLaren mérnökeinek fejéből pattant ki egy nagy ötlet. A diffúzorra vonatkozó szabályváltozásra sikerült találniuk egy kiskaput, részletesebben itt írunk róla.

8-at ütött az óra – Bahreinben 10-et –, így elkezdődött az utolsó délelőtti szakasz. Mind a tíz autó rögtön a pályára viharzott.

Szép gesztus az F1 részéről: tisztelgés a tegnap 97 évesen elhunyt legendás brit kommentátor, Murray Walker előtt.

Meg is vannak az első köridők, Leclerc 1:32,959-et teljesített, Bottas 1:35,9-et.

Mick Schumacher veszi át a vezetést 1:32,803-mal, Stroll futott még mért kört a délelőtti tízesből.

Egyetlen pilóta van, aki ma ült először autóba: a Williamst vezető George Russell. A brit a harmadik helyen áll. Hat pilótának van már mért köre.

Közben az élen újra Leclerc, 1:30,486-tal a C3 gumin, ami két tizeden belül van a teszthétvége legjobbjához képest.

A monacói mögött jó két másodperces rés, előbb Bottas, majd Ocon jött fel a második helyre.

Kimi Raikkönent nem sokat láttuk még a teszten. Péntek délelőtt vezetett, a mai nap azonban végig övé a C41.

Perez a harmadik helyre ugrik 1,581 másodperc lemaradásban Leclerc-hez képest – a második már nem Ocon, hanem Schumacher –, a Red Bull-lal együtt már mind a tíz csapatnak van mért köre.

Egy versenyzőnek sikerült egy másodpercen belül férkőznie Leclerc-hez képest: Pierre Gasly az az AlphaTaurival, aki 0,747 másodperccel marad el. A további sorrend Perez, Schumacher és Ocon.

Lance Stroll hátul található, a kilencedik helyen, de ő nyüstöli legszorgosabban az Aston Martint, egy órán belül már 22 körnél jár.

Az állás egy óra elteltével:

Az emlegetett Gasly autója: az AT02-t alaposan bekenték rikító áramlásjelző festékkel.

Továbbra is legproduktívabb versenyzőként Stroll elérte a 30 kört. Bottas (28) és Raikkönen (25) is közelít a határhoz. Másik véglegként Norris 13, Leclerc 15 kört tett még csak meg.

Még közelebb sikerült férkőzni Leclerc-hez, Perez lemaradása 0,441 másodperc. Az 1:30,9-es idő nem rossz C2-es keménységű abroncson.

Nem fedi fel a lapjait a McLaren, amely innovatív diffúzorával került a figyelem középpontjába? A hatodik helyen álló Norris egy egészen acélos körön volt, de az utolsó szektorban visszavett, két másodpercet adott el.

Nincs forgalom a pályán, most csak Bottas Mercedese és Russell Williamse köröz. Utóbbi a vonatkozó listában Strollt megelőzve elsőként érte el a 40 kört.

Mick Schumacher rajtpróbája. A német továbbra is a mezőny első traktusában, az ötödik helyen.

Norris most már nem titkolózik, a második helyre jött fel, 0,251 másodperccel Leclerc mögé. Két óra elteltével korábbi idejével még mindig a monacói vezet:

Perez pedig ennél is közelebb került, 0,057 a lemaradása. A középső szektorban ő volt az abszolút leggyorsabb.

Az egyéni legjobbat futó versenyzők közül Norris C2, Perez C3 keveréket használt.

Gasly is csatlakozott a „buliba”, ő legjobb első szektort villantott, összesen 0,342 ezreddel maradt el Leclerc-től. A francia már a C4, azaz második leglágyabb keveréket használta.

Lance Stroll időközben visszavette a legtöbb megtett kör ranglista vezetését, 47-tel dübörög az 50-es határ felé.

Az elmúlt két naphoz képest jóval gyengébb a szél, mindössze 3,1 km/h, ami a célegyenesben szembeszélként nyilvánul meg. Ez megkönnyíti az aerodinamikai adatok kiértékelését.

Norris javult, de csak századokat csípett le a köridőből, most 0,175 másodperc a lemaradása, legjobb első szektorral.

Megtörtént az őrségváltás, két óra Leclerc-vezetés után Sergio Perez az első pozícióban. 0,177 másodpercet adott a monacóinak (a köridő 1:30,309) C3 abroncson. A kör elején Raikkönen szélárnyékát is felhasználta.

A legtöbb megtett kör alakulását a nap elejétől fogva figyeljük, kiegyenlített a helyzet: Bottas, Russell és Stroll is 53-nál tart, holtversenyben vezetik a listát, melyen 49-cel Raikkönen a következő.

Stroll elérte a 60 kört, de a legalacsonyabb mennyiségek – 35 Norrisnak, 38 Oconnak – jelzik, hogy a délelőtt eddig különösebb fennakadás nélkül zajlott. Sem vesztegelés a bokszban, sem egy megállás, sem egy kicsúszás nem volt eddig ma.

Az elmúlt órában Perez átvette a vezetést Leclerc-től. Ez az állás három óra elteltével:

A teszt legjobb körideje még mindig Bottas tegnapi eredménye 1:30,289-cel. Délután, különösen az utolsó órákban azonban eddig mindkét nap sokat gyorsultak a köridők.

Perez javított, lila az utolsó szektor – az 1:30,187 pedig már a teszt eddigi legjobbja!

Egészen nagy körmennyiségeket látunk ezen a délelőttön, fél óra még hátravan, Raikkönen viszont már átlépte a 80 megtett kört. Stroll és Bottas sincsenek ettől messze.

A Sky Sports bokszutcai riportertere, Ted Kravitz információi szerint a Mercedesnek sikerült valamit találnia. A csapattól hallottak alapján jelentős előrelépésről lehet szó, valószínűleg sikerült „lenyugtatni” az előző napokon problémás autót.

Könnyen lehet, hogy Perez 1:30,1-es köre még nem a vége, többen lágy gumival térnek vissza a pályára: köztük a mexikói és Norris is.

A kitartó Raikkönennek ezúttal nem a sebesség számít, hanem a megtett táv, a finn már 91 körnél jár…

A Red Bull orrkúpcserét gyakorol az utolsó percekben a leintés előtt.

Piros zászló, méghozzá tervezett piros az utolsó öt percre: azért szakítják meg ezzel a módszerrel az edzést, hogy a csapatok biztonságosan rajtpróbákat végezhessenek.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a sorrend már nem fog változni. A Red Bull az élen vasárnap délben:

Perezé a teszt legjobb köre az utolsó délelőtt folyamán

Produktív és problémamentes volt a bahreini teszt harmadik napjának első négy órája: egyetlen műszaki probléma vagy baleset sem hátráltatta a versenyzőket, viszont rengeteg kört megtettek, a csúcstartó Kimi Raikkönen még a 90-et is átlépte.

A legkisebb távot 49 körrel éppen az a Sergio Perez teljesítette, aki az utolsó órában megfutotta a teszt eddigi legjobb időeredményét: 1:30,187-et C4 keveréken. A Red Bullt a Ferrari követte Charles Leclerc-rel, aki a délelőtt folyamán a legtöbbet tartózkodott az első pozícióban, végéül 0,299 másodperccel volt lassabb a mexikóinál. Egy másodpercen belül végzett Perezhez képest Lando Norris és Pierre Gasly is.

Ez a négyes, akárcsak Ocon, Schumacher, Bottas és Stroll, legközelebb már csak a Bahreini Nagydíj első szabadedzésén ülhet autóba. Raikkönen és Russell az egyedüliek, akik csapatuk autóját vezetik délután is.

Bottas 86 körét se felejtsük el – a pénteki 6-hoz viszonyítva…

A gyors ebéd után rövidesen folytatódik is a bahreini teszt utolsó napja, azaz már csak négy órája lesz a csapatnak a felkészülésre. Sok csapatnál, vagyis igazából az Alfán és a Williamsen kíüvl mindenkinél változik az autóba ülő versenyző személye - lássuk a felállást:

Mercedes: Hamilton

Red Bull: Verstappen

McLaren: Ricciardo

Aston Martin: Vettel

Alpine: Alonso

Ferrari: Sainz

AlphaTauri: Tsunoda

Alfa Romeo: Raikkönen

Haas: Mazepin

Williams: Russell

Daniel Ricciardo az első, aki pályára hajt, de követi őt Sebastian Vettel is, ami nem is csoda, hiszen tegnap rengeteg időt veszített az Aston Martin váltógondjai miatt.

Fernando Alonso sem vesztegeti az idejét:

A nap és a teljes teszt eddigi legjobb ideje Perez nevéhez fűződik 1:30,187-tel - vajon látunk-e 1:30 alatti köridő(ke)t a nap vége felé?

Egyelőre még mindenki csak ismerkedős köröket teljesít, a most beszállók közül Nyikita Mazepin ideje a legerősebb, de ő is csak a kilencedik helyen áll.

Max Verstappen Red Bullját szépen kidekorálták kamerákkal és szenzorokkal, Raikkönen Alfájának hátulját pedig nyakon öntötték egy jó adag neonzöld áramlásjelző folyadékkal - alighanem a fotósok legnagyobb örömére.

Mazepin az első, aki igazán értékelhető köridőt fut az újonnan beülők közül: 1:32,234-es eredményével közvetlenül csapattársa, Schumacher mögött van az orosz haasos a hetedik helyen. Verstappen, Sainz és Hamilton egyelőre egyáltalán nem futott még mért kört.

Az egyetlen pilóta, aki még nem hajtott ma pályára a kijelölt versenyzők közül, az Lewis Hamilton: annak ellenére, hogy az első két nap során sok időt veszített a Mercedes, szemlátomást nem kapkodnak. Mindenesetre a hétszeres világbajnok még a két etap között nyilatkozott arról, mely csapatok nyűgözték le eddig a teszten: hármat is megnevezett!

Többen is javítottak az elmúlt percekben: Ricciardo feljött az ötödik helyre a McLarennel, Alonso a hetedikre az Alpine-nal, a délelőtt is már vezető, így már 108 körnél járó Raikkönen pedig a nyolcadikra az Alfával.

Alonso, Raikkönen és M. Schumacher egymás mögött az eredménylistán - mintha csak 15 évet fiatalodtunk volna!

Verstappen és Sainz is feliratkozott az eredményjelzőre, előbbi kapásból a kilencedik helyre, méghozzá C2-es kemény keverékű gumikon volt másfél másodperccel lassabb éllovas csapattársánál, aki viszont a C4-es abroncson repesztette az 1:30,1-es idejét.

Az első délutáni óra végéhez közeledve mutatjuk a teljes listát - Hamilton még mindig nem bukkant fel a pályán, de már az előző két napon sem siette el a Mercedes a délutáni kezdést.

Ez is ritka: csapatrádiós üzenetet játszottak be egy teszten! Ricciardo üzent az ausztrál rajongók, hogy ma rendezték volna az ottani nagydíjat, de bízik a novemberi versenyben. Kis kiegészítés: a melbourne-i futam nem ezen, hanem a következő hétvégén került volna a sorra - de ettől még kedves üzenet volt a McLaren pilótájától.

Nagyjából 70 percnek kellett eltelnie, de immár Hamilton is pályára hajtott a Mercedesszel.

A címvédő a 14. helyre jött fel az első köreivel, miközben Kimi Raikkönen már 116 (!) megtett körnél jár a mai nap folyamán.

Tényleg időutazásban lehet manapság részünk: Alonso előzte meg Hamiltont a bahreini célegyenes végén.

Yuki Tsunodáról eddig kevés szó esett, de most bemutatott egy fél megforgást, amely közben majdnem Raikkönent is eltalálta.

Sainz egy elfékezést, Verstappen egy ívről való lecsúszást produkált az elmúlt percekben, de összességében eléggé zavartalanul tudják végezni ma a munkájukat a csapatok.

Hamilton néhány C3-as gumin megtett kör után rövid időre visszatért a bokszba, továbbra is a 14. helyen áll a mercedeses.

Az Autosport kérdésére a Mercedes megerősítette, hogy nem volt semmi különösebb oka annak, hogy megint egy bő órát vártak Hamilton pályára küldésével, szimplán haladnak a délutáni tervükkel.

Közeledünk az utolsó két órához, rövidesen a Nap is elkezd nyugovóra térni Bahreinben - így állunk most:

Ricciardo 1:30,587-es idővel feljött a harmadik helyre, éppen csapattársa, Norris elé. Eddig nagyon meggyőzően teljesít a McLaren-Mercedes.

Épp akartuk írni, hogy kissé laposan alakulnak a mostani percek... erre jött Verstappen, és bezsákolta az első 1:30 alatti időt! Konkrétan 1:29,942-nél állította meg a stoppert a holland, a kísérleti közepes keverékű gumin. Ricciardo is javít, feljön harmadiknak a két Red Bull mögé.

Verstappen tovább nyüstölni a prototípus C3-as abroncsokat (amelyek csak annyiban térnek el a "rendes" közepes gumiktól, hogy egy törökországi gyárban készülnek), de egyelőre néhány lila szektor ellenére sem tud gyorsulni. Hamilton viszont javít egy helyezést ugyanezeken a típusú gumikon, így már a 13. helyen áll.

Idő közben Raikkönen is javított, a C4-es lágy gumikon 1:30,637-es idővel rendelkezik, amivel az ötödik - de ennél is impresszívebb, hogy már 128 körnél jár, amivel viszont nem napi csúcstartó, mert Russell 133-at jegyez.

Ricciardo is emelte a tétet: ugyancsak a C4-es gumikkal, egy lila első szektor után bejön másodiknak, elválasztva egymástól a Red Bullokat.

Lassan elkezd sötétedni Bahreinben, az utóbbi időben sokat változott az állás is (példának okáért Alonso és Raikkönen is javított, utóbbi beugrott a délelőtt köröző Leclerc elé), úgyhogy mutatunk egy állást másfél órával a vége előtt:

Megint gond van az Aston Martinnál? Eléggé szétkapták Vettel autójának hátulját, és elég sok szerelő tolong körülötte...

Verstappen tovább javít: 1:29,792 - most már három és fél tizeddel vezet Ricciardo előtt a Red Bull-os.

Valami tényleg nem stimmelhet Vetteléknél: már az orrkúpot is lekapták az autóról, majd megérkeztek a garázst eltakaró paravánok. Szombaton váltógondjai voltak az Astonnak, vajon most mi a probléma?

Alonso feljön a negyedik, Tsunoda a kilencedik helyre - úgy tűnik, a naplementében szinte mindenki megpróbálkozik egy időmérő-szimulációval.

Rég esett szó a Ferrariról, de Sainz most feltűnt az első tízben, konkrétan a kilencedik helyen. Hátránya 1,2 másodperc, de fontos megjegyezni, hogy a spanyol a C2-es gumikon volt kint.

Hamilton feljön a tizedik helyre a C4-es abroncsokon, de ennél sokkal érdekesebb, hogy Tsunoda felugrott a második pozícióba az AlphaTaurival!

Kár volt emlegetni a Ferrarit, Sainz autójának igen beteg hangja volt az imént, valószínűleg a váltóval volt valami zűr.

Elkezdődött az utolsó óra, Hamilton pedig apránként lépdel előre: már a nyolcadik a hétszeres világbajnok. Verstappen, Tsunoda, Ricciardo, Perez, Alonso, Raikkönen, Leclerc a sorrend előtte.

Na jó, lehet, hogy bekészíthetünk némi popcornt erre az utolsó 60 percre: Raikkönen Alfájára felkerültek a C5-ös, leglágyabb gumik, s ezzel 1:29,766-os időt repesztve az élre állt! Tsunoda, AlphaTauriján a C4-esekkel, csak 11 ezreddel maradt el tőle - azaz a mezőny legidősebb és legfiatalabb tagja az első két pozícióban! Verstappen 26 ezredes hátránnyal a harmadik.

Hátrébb is némi mozgolódás: Hamilton már a hetedik, Russell pedig a kilencedik - utóbbi az igazán látványos eredmény a Williamsszel.

Döbbenetes belegondolni, hogy a pillanatnyi második helyezett egyéves sem volt, amikor a jelenlegi éllovas bemutatkozott az F1-ben...

Gyorsan kellett ezt elsütnünk, mert Verstappen reagált az öregre és az újoncra, és egy elég látványos pályaelhagyással együtt is 1:29,733-ra javítja a legjobb időt, ráadásul C3-as közepes gumin. Említettük már, hogy meggyőző a Red Bull?

Tsunoda sem hagyja válasz nélkül a dolgot: 1:29,671-et repeszt a japán az AlphaTaurival. Jó kis tűzijáték ez most az utolsó órában.

És felkerült a legpuhább C5-ös keverék is az AlphaTaurira... Az eredmény? 1:29,282! Tsunoda szárnyal, jegyezzük meg ezt a nevet!

Hamilton Mercedesére is felpattintották a C5-öst, dobott is egy negyedik időt a világbajnok, a hátránya viszont hét tizedmásodperc Tsunodához képest.

Bármi is volt a gond Sainz Ferrarijával - a közvetítésben hidraulikus problémát említettek -, a spanyol már újra a pályán. Vettel viszont azóta is a bokszban rostokol - az Aston Martinok az utolsó két helyen...

Verstappen csak azért is be akarja húzni ezt a tesztet, úgy látszik! 1:28,960-nal most a holland vezet, immár ő is feltette a C4-es Pirelliket. De javít Tsunoda is a C5-ösökön, így mindössze 93 ezred van a két fiatal között.

Villan egy kisebbet a Ferrari: Sainz feljön a harmadik helyre, hat és fél tizeddel Verstappen mögé.

Hopp, Hamilton mutatott be egy megforgást a célegyenes elején, amikor ki akart gyorsítani, hogy megkezdjen egy gyorskört a C5-ös gumikon. A mögötte érkező Mazepinnek tetszett a látvány...

Vizuális bizonyíték:

A Sky Sports értesülései szerint Vettel Aston Martinjának erőforrással kapcsolatos problémái vannak, s a négyszeres világbajnok már nem is fog pályára gurulni a hátralévő húsz percben.

Russell közben suttyomban feljött hatodiknak a Williamsszel. 153 kört tett meg eddig a brit, de idő közben Raikkönen átvette tőle a vezetést e tekintetben 158-cal.

Jön az utolsó tíz perc.

Hamilton a végére megint felrakta a C5-ös gumit, de nem tudott elmozdulni az ötödik helyről. Volt is hiba a körében.

És ezennel véget ért a háromnapos bahreini teszt: Max Verstappen egyedüliként 1:28-as idővel zárta az élen a kollektív gyakorlást.

Uh, és volt egy kis koccanás Sainz és Raikkönen között a legvégén! A spanyol a szűk visszafordítóban vetődött be a finn mellé. Szokatlan jelenetek egy teszten...

Mutatjuk akkor a teljes vasárnapi végeredményt:

Ezzel zárjuk is élő közvetítésünket. Legközelebb szűk két hét múlva már a Bahreini Nagydíj első szabadedzésén gurulnak pályára az F1-es autók - egész pontosan 11 nap, 19 óra és 26 perc van még hátra addig, persze nem mintha vágnánk a centit addig vagy ilyesmi... Tartsatok akkor és addig is velünk!