DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
Élő cikkek

Így zajlott a bahreini teszt második napja

Egy szombati kétszer négyórás időszakkal folytatódott az F1 előszezoni tesztje Bahreinben. Gyengélkedett majd az élre állt a Mercedes, meghibásodott az Aston Martin és véletlenül motort villantott a Red Bull.

- A pénteki homokvihar után a hasonló természeti-időjárási jelenség az előrejelzések szerint szombaton elkerüli a szahíri versenypályát.

- Az egymást követő második délelőtti etapot is Daniel Ricciardo és a McLaren zárta az élen, közel azonos köridővel.

- Lewis Hamilton két és fél óra elteltével piros zászlót okozott, amikor kicsúszott és elásta autóját a kavicságyban, de a Mercedes fél órával később már ismét a pályán volt.

- A szombat délelőtt nagy vesztese Sebastian Vettel, aki egy hosszadalmas váltóhiba előtt és után összesen 10 kört tudott megtenni.

- A Mercedes délután is elvesztegetett közel egy órát, Bottas csak 14 óra előtt pár perccel hajtott pályára.

- Az élen Norris, Giovinazzi és Gasly is váltotta egymást, de aztán jött Bottas, és visszaállt a világ rendje.

Napos és homokviharmentes napot kívánunk, pillanatokon belül már meg is kezdődik a második nap Bahreinben a valaha volt legkapkodósabb Formula-1-es előszezoni teszten. Az autók közép-európai idő szerint 8 és 17 óra között lesznek a pályán, 12 és 13 óra között egyórás ebédszünettel.

A csapatok többsége ma is megosztja a napot két versenyzője között, itt a mai felállás, elöl a délelőtt pályára hajtók nevével.

Mercedes: Hamilton/Bottas
Red Bull: Perez
McLaren: Ricciardo/Norris
Aston Martin: Vettel/Stroll
Alpine: Alonso
Ferrari: Sainz/Leclerc
AlphaTauri: Tsunoda/Gasly
Alfa Romeo: Giovinazzi
Haas: Mazepin/Schumacher
Williams: Latifi

Vettel még kihallgatja az utolsó dallamokat a zenelejátszójából, mielőtt autóba ül.

ÉÉéés elstartolt a nap! Ricciardo és Latifi hajtottak elsőként a pályára.

A tegnapi autóosztozkodós trend miatt ma csak hárman vannak, akik első alkalommal vezetik az autójukat releváns tesztkörülmények között. Sergio Perez a Red Bullnál, Fernando Alonso az Alpine-nál és Nicholas Latifi a Williamsnél. A nap végére a mezőny 20 versenyzőjéből 19-nek lesznek már tesztkilométerek a zsebében. Az egyetlen kivétel George Russell, aki a zárónapon ülhet először a Williamsbe.

Hamilton méretes "kerítéssel" szerelt Mercedesszel hajtott ki a pályára, aerodinamikai méréseket végez. Amikor lesodródik az ívről, a felverődő porból látszik még a tegnapi homokvihar nyoma, noha az időjárás-előrejelzés szerint ma már nem kell hasonlóan síkos körülményekre számítani. Az eső valószínűsége pedig - nem meglepő módon - 0%.

Jönnek az első köridők is, Hamilton a kerítéses Mercedesszel, csúszkálás közben 1:39-es idővel állt az élre - de ez még a legkevésbé sem mérvadó.

Alonso is hasonló eszközökkel felvértezett autóval hajtott ki és hozta vissza két év kihagyás után a 14-es rajtszámot az F1-be.

Nehéz leszokni a csapattársi berögződésekről: Norris és Sainz reggel együtt érkeztek a pályára, és nem tudtak csak úgy simán menni egymás mellett, mint az átlagemberek!

Már hét versenyzőnek van körideje fél óra elteltével. Mazepin az élen 1:34,5-ös idővel, ami még mindig négy másodperccel lassabb a tegnapi etalonnál.  De mind a 10 délelőttre beosztott versenyző járt már a pályán és megtett legalább három installációs kört.

Sainz 1:33,0-val vette át a vezetést.  

A többség már két számjegyű kört megtett, egyeseknél azonban már egy óra elteltével is kezd látványossá válni a semmittevés. Giovinazzi az Alfával és Vettel az Astonnal csak 3-3 kört tettek meg, és jelenleg is a bokszban állnak. 

Ricciardo is még csak a körökkel, nem pedig köridővel iratkozott fel az eredményjelzőre. Nyolc próbamenetéből egyet úgy teljesített, hogy egy szatyor fityegett a McLaren első szárnyán...

Vettel visszamerészkedett a pályára, és már be is mutatott egy nagy elfékezést és kisodródást.

Közben pedig Alonso ugrott az élre 1:32,769-cel a kemény keverékű gumikon. Mögötte Sainz, Mazepin és Hamilton a sorrend.

A nap legrikítóbb színű képe talán már így délelőtt megszületett: avagy ezt kapjuk, ha a narancs-kék McLarent meglocsoljuk sárgás-zöldes foszforeszkáló folyadékkal a légáramlatok vizsgálása céljából.

A Latifi által most a 4. helyre lőtt Williamsre ma került csak fel a 2021-es fejlesztések zöme: tegnap Roy Nissany még főleg 2020-as specifikációjú aeróval vezetett.

Ezek voltak Alonso legutóbbi etapjának köridői - első gyorskörével futotta meg azt az időt, amivel jelenleg az élen áll. Az alábbi Twitter-fiókon sok-sok ilyen köridőlistát találtok.

A Sky-szakértő Karun Chandhok megfigyelése a pálya mellől: a Mercedes ma már jobban Mercedesnek néz ki, mint tegnap.

Így másfél óra elteltével már mindenkinek van mért köre, de Vettel még mindig csak hat megtett körrel szégyellősködik az utolsó helyen.

A legtöbb körrel, 28-cal Latifi rendelkezik ebben a pillanatban, csak néhánnyal lemaradva mögötte jön a tegnapi időveszteséget bepótolni igyekvő Hamilton.

Na, itt a magyarázat az Aston Martintól a tétlenségre: Vettel váltóhiba miatt vesztegel a bokszban.

Alonso tovább javított az élen: 1:32,339. Ricciardo pedig megérkezett mögé két tizeddel.

Hoppácika, egy Sainz-piruett. Tegnap is produkált egy hasonlót a Ferrari új szerzeménye.

Két óra elteltével a 30 megtett kört nyaldossák alulról többen is: Hamilton és Latifi egyaránt 29-nél jár. Az élen továbbra is Alonso, Ricciardo, Sainz a sorrend.

Latifi egy kicsúszás után rongyosra fékezett jobb első gumival poroszkál vissza a bokszba.

És Ricciardónak ma is van jelenése az élen a McLaren-Mercedesszel: 1:32,215-tel átugrotta Alonsót.

Hoppá, Hamilton elment a kavicságyba ásni. A brit a 13-as kanyarban pördült ki, a sóder pedig fogságba ejtette a Mercedest. Piros zászló, ma először, a teszthétvége során másodszor.

Videó a kicsúszásról.

Ahogy az teszten lenni szokott, nem volt annyira sietős az újraindítás, mint mondjuk egy szabadedzésen, de most már ismét zöld a zászló.

Hamilton 35 megtett körrel rendelkezett és 1:33,399-es idővel a 6. helyen állt. Másfél óra van hátra a délelőtti szakaszból és a brit mai penzumából - vajon látjuk még a nap során az autóban?

Érdekességként az eddigi csúcssebességek a mai napról: élen a Williams-Mercedes, mögötte a McLaren-Mercedes, majd a Haas-Ferrari, végül pedig az Alpine-Renault... vagy csak Alpine? Ilyen sem volt még, hogy egy gyári csapat más névvel nevezzen, mint amilyen motor hajtja.

Vettel meg már elment ebédelni. Ezen a délelőttön csak egy világbajnoknak alakulnak a szájíze szerint a dolgok (mármint a pályán, mert lehet, hogy Vettel épp finomat eszik), ő pedig Alonso, aki a második helyen áll és már 43 kört megtett - ezzel a spanyol a második legaktívabb a csendben már 46 körig lopódzó Tsunoda mögött. 

A paddock azt mérlegeli, a kicsúszó Mercedest talán nem is az elszórt tesztidő képében érte a legnagyobb veszteség, hanem azzal, hogy a daru által felemelt autó kénytelen volt megmutatni féltve őrzött padlózatát, amit a csapat a bemutató óta annyira rejtegetett a riválisok és azok szemfüles fotósai elől.

De a csapat ment mindent, ami menthető: fél óra alatt megtörtént az autó bokszba való visszaszállítása és letakarítása, így Hamilton a délelőtti etap utolsó 55 percére ismét a pályán!

Latifi a 3. helyre ugrott 1:32,5-tel, és csak három tizedre van a Ricciardo-féle etalontól. Ez így jól hangzik, de a köridők még a közelében sincsenek annak, amire az autók képesek lennének. Nem is olyan régen, tavaly novemberben a pole-idő 1:27,2 volt ezen a pályán, és a Williams is tudott 1:29-et. Való igaz, hogy a leszorítóerő megnyirbálásával valamennyit lassulhatnak az autók, de ez biztosan nem ekkora mértékű. Sőt, egyes csapatok úgy sejtik, már vissza is dolgozták ezt a tempóromlást a fejlesztésekkel. 

Perez érkezett most meg a harmadik helyre, de Tsunoda is javított. Az első hét helyezett kilenc tizedmásodpercen belül tanyázik, csak a hibázó Hamilton, a váltóhibázó Astonnal Vettel, valamint a 49 megtett köre ellenére is 5,6 másodperc hátrányban lévő, jól láthatóan nem a tempóra koncentráló Giovinazzi esik kívül ezen. 

Itt valószínűleg akkora munka folyik az Aston Martinnál, amely során az autót +18-as kategóriájúra vetkőztetik, emiatt kell cenzúrázni.

Vettel visszatért a garázsba, és úgy fest, a csapat arra készül, hogy a pihenő előtti utolsó fél órában még visszaküldi őt a pályára. A Mercedes közlése szerint a gyártónál egyelőre úgy hiszik, hogy nem ugyanaz a probléma merült fel az Astonban működő váltójukban, mint ami tegnap Bottast visszavetette.

Látványos lassításon működésben a McLaren felfüggesztése.

Többen is bokszutca végi rajtgyakorlással zárják a nap első négy óráját. 

Az év egyik potenciális élmenőjéről, Perezről nem nagyon esett eddig szó, de ha nem kell emlegetni valakit, az a teszteken gyakran jót, problémamentes futást jelent. Túlzásba mondjuk nem vitte a körözést a Red Bull eddig, 39 kört futott a mexikóival a volánnál.

Míg mások már vetkőznek, Vettel még most húzza erősebbre a szíjat a sisakján, hátha beülhet még egy-két körre az Astonba, ami körül a szerelők továbbra is hangyaként nyüzsögnek.

A pályán közben Mazepin szerette volna megelőzni Giovinazzit, de miközben a két autó a teszteken szükségesnél talán kicsit közelebb került egymáshoz, a Haas megbicsaklott, ám ügyesen korrigálta azt az orosz. 

És az utolsó percekre tényleg kidugta zöld orrát a bokszból az Aston Martin, Vettel megtesz még néhány kört, hátha az is számít valamit az adatgyűjtésben.

Gyorskörre viszont már nem nagyon adnak esélyt, az utolsó percekre belengették a piros zászlót. Semmi nem történt, ezt csak próba és rendszerellenőrzés gyanánt rendelte el az FIA - vitatható, hogy ezt is bele kell-e számolni a teszt piros zászlós leállásai közé!

Ezzel tulajdonképpen véget ért a délelőtti négy óra - és a teljes előszezoni tesztelés fele -, de a versenyzők most még lehetőséget kapnak egy utolsó kihajtásra, amely során felsorakozhatnak a rajtrácsra egy próbarajt elvégzéséhez. Nem mindenki él azonban ezzel a lehetőséggel.

Egy óra pihenő jön mindenesetre most Bahreinben, 13 órakor pedig, ahogy ők, úgy mi is folytatjuk.

A délelőtti 4 óra során, akárcsak tegnap, Daniel Ricciardo futotta a legjobb köridőt a McLarennel. Az eddigi legfontosabb történések között Lewis Hamilton piros zászlót okozó kicsúszását és az Aston Martin és Sebastian Vettel délelőttjét szinte teljesen tönkretevő váltóhibát említhethük.

table

Lassan minden csapattag végez az ebéddel, szóval itt az ideje átnézni, a nap hátralévő részében kik ülnek autóba. Félkövérrel kiemeltük azokat, akik ma még nem vezettek.

Mercedes: Bottas

Red Bull: Perez

McLaren: Norris

Aston Martin: Stroll

Alpine: Alonso

Ferrari: Leclerc

AlphaTauri: Gasly

Alfa Romeo: Giovinazzi

Haas: Schumacher

Williams: Latifi

Egészet ütött az óra, kezdődjék hát a szombati felkészülés második fele! A Pirelli jelentése szerint a Nap továbbra zavartalanul melegíti a pálya környékét, aminek köszönhetően az aszfalt 40, a levegő hőmérséklete pedig 27 ℃-os. A mai legjobb szektoridők jelen pillanatban így mutatnak:

EwW01-WWYAIS618

Egyelőre még senki nem hajtott pályára, de Mick Schumacher már készülődik.

Tíz perc elteltével Leclerc nyitotta a kihajtók sorát, őt nem sokkal később Stroll és Gasly követte.

Közelebbről is megnézhetjük Leclerc idei munkaeszközét. A monacói pilóta egyelőre sokat birkózik az autóval, az egyensúlya még nem az igazi. Eddig négy kört teljesített, legjobb ideje (1:36,875) a 12. helyre elég, hátránya 4,6 másodperc a mai nap legjobbjához képest.

A Sky Sports egyik tudósítója beszélgetett Hamiltonnal, aki a Mercedes eddigi teljesítménye és problémái kapcsán elismerte, sok munka áll még előttük. A pénteki váltómeghibásodás csak egy tényező, de az autó sem úgy viselkedik, ahogy azt szeretnék. Főleg a közepesen gyors és gyors kanyarokat viseli rosszul.

Közben Alonso csendben futott egy 1:32,339-es kört, amivel egy tizedmásodpercre megközelítette a mai mércét, Ricciardo délelőtti 1:32,215-ös idejét. A spanyol már 63 körnél jár az Alpine-nal, így egy teljes versenytávot maga mögött tudhat.

Ez hogy mutat? Íme egy gyorskör Alonsótól.

Lassan egy órája zajlik a szombat délutáni program, és melyik az egyetlen csapat, amelyik az ebéd óta nem hajtott pályára? A Mercedes. Valtteri Bottas következne, aki tegnap is mindössze hat tudott teljesíteni a váltóhibás Ezüst Nyíllal, szóval nagyon fontos lenne számára, ha ma minél többet körözhetne.

Csak emlegetni kellett a finnt, aki épp most hagyta el a bokszutca kijáratát. Ennyire ráérnének, vagy ekkora gondjaik vannak? Egyelőre nem tudjuk.

Nézzük, 60 perc elteltével hogy áll a mezőny. Ricciardo délelőtti körét egyelőre senki sem tudta megdönteni, a legközelebb Alonso került hozzá, aki körülbelül fél órával ezelőtt egy tizedre megközelítette azt. Többen hosszú etapokat teljesítenek, miközben Bottas épp azon van, hogy betörje a Mercedest. Legutóbbi körét kénytelen volt megszakítani, miután kiszaladt a poros bukótérbe.

f1-tes-tbah-day21

Ilyen furcsa orrkúppal hajtott pályára az AlphaTauri. A rajta lévő kitüremkedések nem valamilyen bizarr aerodinamikai elemek, hanem a bennük lévő kamerákat védik, amelyek az első kerekek viselkedését figyelik. Versenyhétvégén ilyet nem fogunk látni.

alphat-fw

Martin Brundle helyszínen tartózkodó szakértő szerint három csapat van, amely jelenleg a legmagabiztosabbnak tűnik: a Red Bull, a McLaren és az AlphaTauri. Ez az a három istálló, amelynek pilótái a leginkább uralják az autóikat a poros, szeles körülmények között.

Bottas 12 kör után ismét kiment a bokszba, Norris pedig érdekes módon 12 kört teljesített úgy, hogy ezek közül egyiket sem mérték. Ám megtett kilométereket tekintve mégsem a Mercedes vagy a McLaren, hanem az Aston Martin áll jelenleg a legrosszabbul, ami mindössze 33-nál tart Vettel délelőtti váltóhibája miatt.

A többség egyébként most kint van a pályán, összesen kilencen vannak mozgásban. Azóta Bottas is visszatért.

Érdekes volt látni Norris fedélzeti kamerás felvételét, amire a Sky Sports szakértőinek is felszaladt a szemöldökük. A brit kettes sebességi fokozatban, 130 km/órás korlátozás mellett teljesített legalább egy komplett kört, miközben a kanyarokban nagyon agresszíven kezelte a gumikat. Nem lehet tudni, hogy vajon a gumimelegítéssel kísérleteztek valamit, esetleg a kormányművet próbálgatták, mindenesetre a pilóta azóta elment két gyorskörre. Jelenleg 1:34,670 a legjobbja, ami 2,5 másodpercre van a mai mércétől.

Eltelt egy újabb óra. Bár nem sok változás történt a tabellán, a rend kedvéért azért megmutatjuk. A 14 órai álláshoz képest az első ötben annyi változott, hogy Giovinazzi előrelépett az előkelő negyedik helyre. Jelenleg mindössze Latifi, Gasly és Leclerc a pályán, előbbi két pilóta egy bő körön keresztül egy kisebb küzdelembe bonyolódott egymással, de végül lerendezték azzal, hogy Gasly megelőzte a Williamst, majd elhúzott.

f1-tes-tbah-day212jpg

Ne menjünk el a tény mellett, hogy a Mercedes és a Ferrari négy pilótája közül jelenleg csak Sainz tartózkodik az első tízben, ő is csak a kilencedik. A Mercedes helyzetéről többször is szót ejtettünk, de a Sky Sports szakértői szerint egyelőre a Ferrari sem túl meggyőző. Szokatlan tesztnap ez.

Hirtelen két pilóta is nagyot ment. Először Giovinazzi pakolt oda, aki 1:31,533-mal átvette a vezetést, de aztán jött Norris, és további 3 tizedmásodpercet faragott a legjobb időn. Az új mérce 1:31,239, de a vezetés így is a McLarennél maradt! Ricciardo idején közel egy másodpercet javított a csapattársa.

Ricciardo ideje már csak az ötödik helyre elég, miután Norris mögött Giovinazzi, Gasly és Perez is javított a saját legjobbján. Így mutat jelenleg az első tíz:

f1-tes-tbah-day23jpg

A délután sem telik el piros nélkül, Perez autójáról leszakadt a motorborítás!

rbperez

Íme mozgóképen az eset. A mexikói egyszerűen kihúzódott az előtte haladó szélárnyékából, amikor a karosszériaelem rögzítése megadta magát, és darabokra szakadt a menetszélben. A pályát azóta letakarították, folytatódhat a gyakorlás.

Alig tisztították le a pályát, Giovinazzi az Alfa Romeóban begyújtotta a rakétákat, és egy 1:30,881-es körrel átvette a vezetést.

Ezt alig írtuk le, Gasly tovább emelte a tétet. A francia 1:30,825-tel az élre állt az AlphaTaurival.

Felgyorsultak az események, Latifinek volt egy ijesztő pillanata. A Williams a célegyenes végén megpördült, de megúszta törés nélkül.

Szűk egy óra maradt hátra a leintésig. A pálya állapota határozottan javult, ami a köridőkön is meglátszik. Norris épp ebben a pillanatban ugrott az élre, miközben Perez kiszállt az autójából. Íme az állás:

f1-tes-tbah-day24

Közeledünk az 1:30,0-s mérföldkőhöz. Gasly ugrott ismét az élre 1:30,413-mal. Az utolsó órára belehúztak a fiúk.

Perez autójára felkerült egy ép motorborítás, így a mexikói ismét a pályán.

Bottas is rákapcsolt a végére. Amilyen lassan indult a napja, annyira mozgalmas lett a vége. Jelenleg 51 körnél tart, és mindössze 47 ezredre van a nap legjöbb körétől.

Az AlphaTaurira is borítottak egy vödör áramlásjelző festéket.

EwXp3yPWEAIBkZE

Ez már az a Mercedes, amit az utóbbi évek során megismertünk! Bottas 1:30,289-cel megfutotta a teszt eddigi leggyorsabb körét. Sokan vannak most lágyakon, a finn is ezen teljesítette a fenti időt. Martin Brundle szerint ezen a keveréken jól érzi magát az Ezüst Nyíl, miközben a keményen szenved.

EwXiqgUWQAQvaiP

Az utolsó néhány perc során a többség még megpróbált javítani saját körén, de a sorrend már nem változott számottevően. Öt perccel a vége előtt jött a menetrendszerű piros zászlós tesztfázis, így ezzel véget is ért a szombati tesztnap. Perceken belül érkezünk a napi összefoglalóval. Köszönjük a figyelmet, holnap reggel 8-kor folytatjuk!