DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
12:04

Egy óra pihenő jön mindenesetre most Bahreinben, 13 órakor pedig, ahogy ők, úgy mi is folytatjuk.

A délelőtti 4 óra során, akárcsak tegnap, Daniel Ricciardo futotta a legjobb köridőt a McLarennel. Az eddigi legfontosabb történések között Lewis Hamilton piros zászlót okozó kicsúszását és az Aston Martin és Sebastian Vettel délelőttjét szinte teljesen tönkretevő váltóhibát említhethük.

table

Az utolsó néhány perc során a többség még megpróbált javítani saját körén, de a sorrend már nem változott számottevően. Öt perccel a vége előtt jött a menetrendszerű piros zászlós tesztfázis, így ezzel véget is ért a szombati tesztnap. Perceken belül érkezünk a napi összefoglalóval. Köszönjük a figyelmet, holnap reggel 8-kor folytatjuk!

Ez már az a Mercedes, amit az utóbbi évek során megismertünk! Bottas 1:30,289-cel megfutotta a teszt eddigi leggyorsabb körét. Sokan vannak most lágyakon, a finn is ezen teljesítette a fenti időt. Martin Brundle szerint ezen a keveréken jól érzi magát az Ezüst Nyíl, miközben a keményen szenved.

EwXiqgUWQAQvaiP

Az AlphaTaurira is borítottak egy vödör áramlásjelző festéket.

EwXp3yPWEAIBkZE

Bottas is rákapcsolt a végére. Amilyen lassan indult a napja, annyira mozgalmas lett a vége. Jelenleg 51 körnél tart, és mindössze 47 ezredre van a nap legjöbb körétől.

Perez autójára felkerült egy ép motorborítás, így a mexikói ismét a pályán.

Közeledünk az 1:30,0-s mérföldkőhöz. Gasly ugrott ismét az élre 1:30,413-mal. Az utolsó órára belehúztak a fiúk.

Szűk egy óra maradt hátra a leintésig. A pálya állapota határozottan javult, ami a köridőkön is meglátszik. Norris épp ebben a pillanatban ugrott az élre, miközben Perez kiszállt az autójából. Íme az állás:

f1-tes-tbah-day24

Felgyorsultak az események, Latifinek volt egy ijesztő pillanata. A Williams a célegyenes végén megpördült, de megúszta törés nélkül.

Ezt alig írtuk le, Gasly tovább emelte a tétet. A francia 1:30,825-tel az élre állt az AlphaTaurival.

Alig tisztították le a pályát, Giovinazzi az Alfa Romeóban begyújtotta a rakétákat, és egy 1:30,881-es körrel átvette a vezetést.

Íme mozgóképen az eset. A mexikói egyszerűen kihúzódott az előtte haladó szélárnyékából, amikor a karosszériaelem rögzítése megadta magát, és darabokra szakadt a menetszélben. A pályát azóta letakarították, folytatódhat a gyakorlás.

A délután sem telik el piros nélkül, Perez autójáról leszakadt a motorborítás!

rbperez

Ricciardo ideje már csak az ötödik helyre elég, miután Norris mögött Giovinazzi, Gasly és Perez is javított a saját legjobbján. Így mutat jelenleg az első tíz:

f1-tes-tbah-day23jpg

Hirtelen két pilóta is nagyot ment. Először Giovinazzi pakolt oda, aki 1:31,533-mal átvette a vezetést, de aztán jött Norris, és további 3 tizedmásodpercet faragott a legjobb időn. Az új mérce 1:31,239, de a vezetés így is a McLarennél maradt! Ricciardo idején közel egy másodpercet javított a csapattársa.

Ne menjünk el a tény mellett, hogy a Mercedes és a Ferrari négy pilótája közül jelenleg csak Sainz tartózkodik az első tízben, ő is csak a kilencedik. A Mercedes helyzetéről többször is szót ejtettünk, de a Sky Sports szakértői szerint egyelőre a Ferrari sem túl meggyőző. Szokatlan tesztnap ez.

Eltelt egy újabb óra. Bár nem sok változás történt a tabellán, a rend kedvéért azért megmutatjuk. A 14 órai álláshoz képest az első ötben annyi változott, hogy Giovinazzi előrelépett az előkelő negyedik helyre. Jelenleg mindössze Latifi, Gasly és Leclerc a pályán, előbbi két pilóta egy bő körön keresztül egy kisebb küzdelembe bonyolódott egymással, de végül lerendezték azzal, hogy Gasly megelőzte a Williamst, majd elhúzott.

f1-tes-tbah-day212jpg

Érdekes volt látni Norris fedélzeti kamerás felvételét, amire a Sky Sports szakértőinek is felszaladt a szemöldökük. A brit kettes sebességi fokozatban, 130 km/órás korlátozás mellett teljesített legalább egy komplett kört, miközben a kanyarokban nagyon agresszíven kezelte a gumikat. Nem lehet tudni, hogy vajon a gumimelegítéssel kísérleteztek valamit, esetleg a kormányművet próbálgatták, mindenesetre a pilóta azóta elment két gyorskörre. Jelenleg 1:34,670 a legjobbja, ami 2,5 másodpercre van a mai mércétől.

Bottas 12 kör után ismét kiment a bokszba, Norris pedig érdekes módon 12 kört teljesített úgy, hogy ezek közül egyiket sem mérték. Ám megtett kilométereket tekintve mégsem a Mercedes vagy a McLaren, hanem az Aston Martin áll jelenleg a legrosszabbul, ami mindössze 33-nál tart Vettel délelőtti váltóhibája miatt.

A többség egyébként most kint van a pályán, összesen kilencen vannak mozgásban. Azóta Bottas is visszatért.

Martin Brundle helyszínen tartózkodó szakértő szerint három csapat van, amely jelenleg a legmagabiztosabbnak tűnik: a Red Bull, a McLaren és az AlphaTauri. Ez az a három istálló, amelynek pilótái a leginkább uralják az autóikat a poros, szeles körülmények között.

Ilyen furcsa orrkúppal hajtott pályára az AlphaTauri. A rajta lévő kitüremkedések nem valamilyen bizarr aerodinamikai elemek, hanem a bennük lévő kamerákat védik, amelyek az első kerekek viselkedését figyelik. Versenyhétvégén ilyet nem fogunk látni.

alphat-fw

Nézzük, 60 perc elteltével hogy áll a mezőny. Ricciardo délelőtti körét egyelőre senki sem tudta megdönteni, a legközelebb Alonso került hozzá, aki körülbelül fél órával ezelőtt egy tizedre megközelítette azt. Többen hosszú etapokat teljesítenek, miközben Bottas épp azon van, hogy betörje a Mercedest. Legutóbbi körét kénytelen volt megszakítani, miután kiszaladt a poros bukótérbe.

f1-tes-tbah-day21

Csak emlegetni kellett a finnt, aki épp most hagyta el a bokszutca kijáratát. Ennyire ráérnének, vagy ekkora gondjaik vannak? Egyelőre nem tudjuk.

Lassan egy órája zajlik a szombat délutáni program, és melyik az egyetlen csapat, amelyik az ebéd óta nem hajtott pályára? A Mercedes. Valtteri Bottas következne, aki tegnap is mindössze hat tudott teljesíteni a váltóhibás Ezüst Nyíllal, szóval nagyon fontos lenne számára, ha ma minél többet körözhetne.

Ez hogy mutat? Íme egy gyorskör Alonsótól.

Közben Alonso csendben futott egy 1:32,339-es kört, amivel egy tizedmásodpercre megközelítette a mai mércét, Ricciardo délelőtti 1:32,215-ös idejét. A spanyol már 63 körnél jár az Alpine-nal, így egy teljes versenytávot maga mögött tudhat.

A Sky Sports egyik tudósítója beszélgetett Hamiltonnal, aki a Mercedes eddigi teljesítménye és problémái kapcsán elismerte, sok munka áll még előttük. A pénteki váltómeghibásodás csak egy tényező, de az autó sem úgy viselkedik, ahogy azt szeretnék. Főleg a közepesen gyors és gyors kanyarokat viseli rosszul.

Közelebbről is megnézhetjük Leclerc idei munkaeszközét. A monacói pilóta egyelőre sokat birkózik az autóval, az egyensúlya még nem az igazi. Eddig négy kört teljesített, legjobb ideje (1:36,875) a 12. helyre elég, hátránya 4,6 másodperc a mai nap legjobbjához képest.

Tíz perc elteltével Leclerc nyitotta a kihajtók sorát, őt nem sokkal később Stroll és Gasly követte.

Egyelőre még senki nem hajtott pályára, de Mick Schumacher már készülődik.

Egészet ütött az óra, kezdődjék hát a szombati felkészülés második fele! A Pirelli jelentése szerint a Nap továbbra zavartalanul melegíti a pálya környékét, aminek köszönhetően az aszfalt 40, a levegő hőmérséklete pedig 27 ℃-os. A mai legjobb szektoridők jelen pillanatban így mutatnak:

EwW01-WWYAIS618

Lassan minden csapattag végez az ebéddel, szóval itt az ideje átnézni, a nap hátralévő részében kik ülnek autóba. Félkövérrel kiemeltük azokat, akik ma még nem vezettek.

Mercedes: Bottas

Red Bull: Perez

McLaren: Norris

Aston Martin: Stroll

Alpine: Alonso

Ferrari: Leclerc

AlphaTauri: Gasly

Alfa Romeo: Giovinazzi

Haas: Schumacher

Williams: Latifi

Gyorskörre viszont már nem nagyon adnak esélyt, az utolsó percekre belengették a piros zászlót. Semmi nem történt, ezt csak próba és rendszerellenőrzés gyanánt rendelte el az FIA - vitatható, hogy ezt is bele kell-e számolni a teszt piros zászlós leállásai közé!

Ezzel tulajdonképpen véget ért a délelőtti négy óra - és a teljes előszezoni tesztelés fele -, de a versenyzők most még lehetőséget kapnak egy utolsó kihajtásra, amely során felsorakozhatnak a rajtrácsra egy próbarajt elvégzéséhez. Nem mindenki él azonban ezzel a lehetőséggel.

És az utolsó percekre tényleg kidugta zöld orrát a bokszból az Aston Martin, Vettel megtesz még néhány kört, hátha az is számít valamit az adatgyűjtésben.

A pályán közben Mazepin szerette volna megelőzni Giovinazzit, de miközben a két autó a teszteken szükségesnél talán kicsit közelebb került egymáshoz, a Haas megbicsaklott, ám ügyesen korrigálta azt az orosz. 

Míg mások már vetkőznek, Vettel még most húzza erősebbre a szíjat a sisakján, hátha beülhet még egy-két körre az Astonba, ami körül a szerelők továbbra is hangyaként nyüzsögnek.

Az év egyik potenciális élmenőjéről, Perezről nem nagyon esett eddig szó, de ha nem kell emlegetni valakit, az a teszteken gyakran jót, problémamentes futást jelent. Túlzásba mondjuk nem vitte a körözést a Red Bull eddig, 39 kört futott a mexikóival a volánnál.

Többen is bokszutca végi rajtgyakorlással zárják a nap első négy óráját. 

Látványos lassításon működésben a McLaren felfüggesztése.

Vettel visszatért a garázsba, és úgy fest, a csapat arra készül, hogy a pihenő előtti utolsó fél órában még visszaküldi őt a pályára. A Mercedes közlése szerint a gyártónál egyelőre úgy hiszik, hogy nem ugyanaz a probléma merült fel az Astonban működő váltójukban, mint ami tegnap Bottast visszavetette.

Itt valószínűleg akkora munka folyik az Aston Martinnál, amely során az autót +18-as kategóriájúra vetkőztetik, emiatt kell cenzúrázni.

Perez érkezett most meg a harmadik helyre, de Tsunoda is javított. Az első hét helyezett kilenc tizedmásodpercen belül tanyázik, csak a hibázó Hamilton, a váltóhibázó Astonnal Vettel, valamint a 49 megtett köre ellenére is 5,6 másodperc hátrányban lévő, jól láthatóan nem a tempóra koncentráló Giovinazzi esik kívül ezen. 

Latifi a 3. helyre ugrott 1:32,5-tel, és csak három tizedre van a Ricciardo-féle etalontól. Ez így jól hangzik, de a köridők még a közelében sincsenek annak, amire az autók képesek lennének. Nem is olyan régen, tavaly novemberben a pole-idő 1:27,2 volt ezen a pályán, és a Williams is tudott 1:29-et. Való igaz, hogy a leszorítóerő megnyirbálásával valamennyit lassulhatnak az autók, de ez biztosan nem ekkora mértékű. Sőt, egyes csapatok úgy sejtik, már vissza is dolgozták ezt a tempóromlást a fejlesztésekkel. 

De a csapat ment mindent, ami menthető: fél óra alatt megtörtént az autó bokszba való visszaszállítása és letakarítása, így Hamilton a délelőtti etap utolsó 55 percére ismét a pályán!

A paddock azt mérlegeli, a kicsúszó Mercedest talán nem is az elszórt tesztidő képében érte a legnagyobb veszteség, hanem azzal, hogy a daru által felemelt autó kénytelen volt megmutatni féltve őrzött padlózatát, amit a csapat a bemutató óta annyira rejtegetett a riválisok és azok szemfüles fotósai elől.

Vettel meg már elment ebédelni. Ezen a délelőttön csak egy világbajnoknak alakulnak a szájíze szerint a dolgok (mármint a pályán, mert lehet, hogy Vettel épp finomat eszik), ő pedig Alonso, aki a második helyen áll és már 43 kört megtett - ezzel a spanyol a második legaktívabb a csendben már 46 körig lopódzó Tsunoda mögött. 

Érdekességként az eddigi csúcssebességek a mai napról: élen a Williams-Mercedes, mögötte a McLaren-Mercedes, majd a Haas-Ferrari, végül pedig az Alpine-Renault... vagy csak Alpine? Ilyen sem volt még, hogy egy gyári csapat más névvel nevezzen, mint amilyen motor hajtja.

Hamilton 35 megtett körrel rendelkezett és 1:33,399-es idővel a 6. helyen állt. Másfél óra van hátra a délelőtti szakaszból és a brit mai penzumából - vajon látjuk még a nap során az autóban?

Ahogy az teszten lenni szokott, nem volt annyira sietős az újraindítás, mint mondjuk egy szabadedzésen, de most már ismét zöld a zászló.

Videó a kicsúszásról.

Hoppá, Hamilton elment a kavicságyba ásni. A brit a 13-as kanyarban pördült ki, a sóder pedig fogságba ejtette a Mercedest. Piros zászló, ma először, a teszthétvége során másodszor.

És Ricciardónak ma is van jelenése az élen a McLaren-Mercedesszel: 1:32,215-tel átugrotta Alonsót.

Latifi egy kicsúszás után rongyosra fékezett jobb első gumival poroszkál vissza a bokszba.

Két óra elteltével a 30 megtett kört nyaldossák alulról többen is: Hamilton és Latifi egyaránt 29-nél jár. Az élen továbbra is Alonso, Ricciardo, Sainz a sorrend.

Hoppácika, egy Sainz-piruett. Tegnap is produkált egy hasonlót a Ferrari új szerzeménye.

Alonso tovább javított az élen: 1:32,339. Ricciardo pedig megérkezett mögé két tizeddel.

Na, itt a magyarázat az Aston Martintól a tétlenségre: Vettel váltóhiba miatt vesztegel a bokszban.

A legtöbb körrel, 28-cal Latifi rendelkezik ebben a pillanatban, csak néhánnyal lemaradva mögötte jön a tegnapi időveszteséget bepótolni igyekvő Hamilton.

Így másfél óra elteltével már mindenkinek van mért köre, de Vettel még mindig csak hat megtett körrel szégyellősködik az utolsó helyen.

A Sky-szakértő Karun Chandhok megfigyelése a pálya mellől: a Mercedes ma már jobban Mercedesnek néz ki, mint tegnap.

Ezek voltak Alonso legutóbbi etapjának köridői - első gyorskörével futotta meg azt az időt, amivel jelenleg az élen áll. Az alábbi Twitter-fiókon sok-sok ilyen köridőlistát találtok.

A Latifi által most a 4. helyre lőtt Williamsre ma került csak fel a 2021-es fejlesztések zöme: tegnap Roy Nissany még főleg 2020-as specifikációjú aeróval vezetett.

A nap legrikítóbb színű képe talán már így délelőtt megszületett: avagy ezt kapjuk, ha a narancs-kék McLarent meglocsoljuk sárgás-zöldes foszforeszkáló folyadékkal a légáramlatok vizsgálása céljából.

Közben pedig Alonso ugrott az élre 1:32,769-cel a kemény keverékű gumikon. Mögötte Sainz, Mazepin és Hamilton a sorrend.

Vettel visszamerészkedett a pályára, és már be is mutatott egy nagy elfékezést és kisodródást.

Ricciardo is még csak a körökkel, nem pedig köridővel iratkozott fel az eredményjelzőre. Nyolc próbamenetéből egyet úgy teljesített, hogy egy szatyor fityegett a McLaren első szárnyán...

A többség már két számjegyű kört megtett, egyeseknél azonban már egy óra elteltével is kezd látványossá válni a semmittevés. Giovinazzi az Alfával és Vettel az Astonnal csak 3-3 kört tettek meg, és jelenleg is a bokszban állnak. 

Sainz 1:33,0-val vette át a vezetést.  

Már hét versenyzőnek van körideje fél óra elteltével. Mazepin az élen 1:34,5-ös idővel, ami még mindig négy másodperccel lassabb a tegnapi etalonnál.  De mind a 10 délelőttre beosztott versenyző járt már a pályán és megtett legalább három installációs kört.

Nehéz leszokni a csapattársi berögződésekről: Norris és Sainz reggel együtt érkeztek a pályára, és nem tudtak csak úgy simán menni egymás mellett, mint az átlagemberek!

Alonso is hasonló eszközökkel felvértezett autóval hajtott ki és hozta vissza két év kihagyás után a 14-es rajtszámot az F1-be.

Jönnek az első köridők is, Hamilton a kerítéses Mercedesszel, csúszkálás közben 1:39-es idővel állt az élre - de ez még a legkevésbé sem mérvadó.

Hamilton méretes "kerítéssel" szerelt Mercedesszel hajtott ki a pályára, aerodinamikai méréseket végez. Amikor lesodródik az ívről, a felverődő porból látszik még a tegnapi homokvihar nyoma, noha az időjárás-előrejelzés szerint ma már nem kell hasonlóan síkos körülményekre számítani. Az eső valószínűsége pedig - nem meglepő módon - 0%.

A tegnapi autóosztozkodós trend miatt ma csak hárman vannak, akik első alkalommal vezetik az autójukat releváns tesztkörülmények között. Sergio Perez a Red Bullnál, Fernando Alonso az Alpine-nál és Nicholas Latifi a Williamsnél. A nap végére a mezőny 20 versenyzőjéből 19-nek lesznek már tesztkilométerek a zsebében. Az egyetlen kivétel George Russell, aki a zárónapon ülhet először a Williamsbe.

ÉÉéés elstartolt a nap! Ricciardo és Latifi hajtottak elsőként a pályára.

Vettel még kihallgatja az utolsó dallamokat a zenelejátszójából, mielőtt autóba ül.

A csapatok többsége ma is megosztja a napot két versenyzője között, itt a mai felállás, elöl a délelőtt pályára hajtók nevével.

Mercedes: Hamilton/Bottas
Red Bull: Perez
McLaren: Ricciardo/Norris
Aston Martin: Vettel/Stroll
Alpine: Alonso
Ferrari: Sainz/Leclerc
AlphaTauri: Tsunoda/Gasly
Alfa Romeo: Giovinazzi
Haas: Mazepin/Schumacher
Williams: Latifi

Napos és homokviharmentes napot kívánunk, pillanatokon belül már meg is kezdődik a második nap Bahreinben a valaha volt legkapkodósabb Formula-1-es előszezoni teszten. Az autók közép-európai idő szerint 8 és 17 óra között lesznek a pályán, 12 és 13 óra között egyórás ebédszünettel.