DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
Élő cikkek

A Portugál Nagydíj nem is olyan rövid története

24 év után tért vissza az F1-es naptárba a Portugál Nagydíj, amelyen Lewis Hamilton történelmi 92. futamgyőzelméért száll harcba. Kövessétek velünk!

Kezdődik az ünneplés, a díjátadó és jönnek a nyilatkozatok. Utóbbiakat megtaláljátok weboldalunkon a következő órák során. Köszönjük a figyelmet, mára ennyi volt az élő futamközvetítés!

Bottas és Verstappen még a dobogón, 4. Leclerc, 5. Gasly, 6. Sainz, 7. Perez, 8. Ocon, 9. Ricciardo és a 10. helyen egy pont járt még Vettelnek is. A remekül rajtoló Raikkönen végül 11. lett, Albon pedig a 12. pozícióban beérve aligha segítette 2021-es Red Bull-os szerződését.

Lewis Hamilton nyerte a Portugál Nagydíjat, ezzel megszerezte 92. Formula-1-es futamgyőzelmét, megelőzve Michael Schumachert, immár egyedüliként vezetve az örökranglistát!

És az utolsó körben járunk, Hamilton 25 másodperccel vezet és halad a történelem felé...

A következő körben azonban Gasly a külső íven sikerre vitte a manővert, megvan az 5. hely - a legjobb eredménye a monzai győzelem óta.

És már Sainz is elment a mexikói mellett.

A vonatban elsőként Gasly támadja Perezt az 5. helyért. A mexikói olyat tett, amit ma még nem sokan: sikeresen védekezett egy DRS-sel támadó ellen a célegyenes végén.

Bottas, Verstappen és Leclerc kivételével már mindenki kört kapott Hamiltontól. Perez az ötödik, mögötte pár másodpercekre egymástól Gasly, Sainz, Ocon, Ricciardo és Vettel.

Így néz ki egy begörcsölt versenyző fedélzeti kamerából. (Ugyanúgy, mint egy begörcsöletlen.)

Hamilton furcsa üzenete a rádióban: "Begörcsöltem."

A tempóján viszont ez egyelőre nem érződik, épp megfutotta a leggyorsabb kört, és 18 másodperccel vezet Bottas előtt, akinek pedig valami fityeg az autója jobb oldalán.

Ocon is megjárta végre a bokszot, a 8. helyre jött vissza lágy gumikon, és van még 10 köre, hogy elkapja Sainzt, Gaslyt és esetleg Perezt maga előtt.

Megvan az első kieső: az utolsó helyen köröző Strollt szólították fel a bokszba parkolásra a Racing Pointnál - indoklásuk szerint túl nagy sérülések voltak már az autón.

Verstappen lekörözte Albont. Ez egyetlen csapattárs önéletrajzában sem mutat jól, Albonéban pedig a jelenlegi helyzetben különösen nem. Ráadásul rászóltak a thaira, hogy többször nem szélesítheti ki a pályát, mert büntetést helyezett számára kilátásba az FIA.

A Red Bull egy újabb szupergyors, 1,8 másodperces bokszkiállást hajtott végre, ezúttal Albon autóján. A másodszor kiálló thaion viszont nem ez a pár itt nyert tizedmásodperc fog segíteni: a 12. helyen áll jelenleg.

A különbségek pedig elég nagyra nyíltak ebben az élcsoportban, a legközelebb Verstappen van Bottashoz, 9 másodpercre.

A két Mercedes mögötti sorrend: Verstappen, Leclerc, a bokszban még mindig nem járó Ocon, majd a bokszban már másodszor járó, lágy gumikat vételező és a 6. helyet így is megtartó Perez.

20 kör van hátra és még nincs kieső a futamon. Néhány versenyzőt ismét esőcseppek érkezésére figyelmeztetnek.

Uh, és Bottas csak most lett igazán lassú, egy másodperceket kapott Hamiltontól az elmúlt pár körben. Már 13 a hátránya.

Bottas ismét eltérő taktikát kért Hamiltonhoz képest: neki is a kemény gumikat ajánlották fel a rádióban, de a finn ártalmatlanul felvetette, hogy mi lenne, ha inkább a lágyakat kapná meg. Végeredmény: mindkét Mercedes a kemény keverékeken hajtott ki a bokszból.

Na, a Mercedesek is beadták a derekukat a bokszkiállásnak. Hamilton most már azt mondja, hogy igazából még mindig jók a gumijai, de ő hajt ki előbb, majd egy körrel utána Bottas is. 

A 6. helyen álló Ocon az egyetlen, aki még nem járt a bokszban ezen a versenyen.

Alex Albon 11. helye sem az a bizalomgerjesztő - főleg annak fényében, hogy főnökei az utolsó esélyeket adják neki a bizonyításra.

Vettelről még nem esett szó, és ez nem is véletlen: a német jelenleg a 12. helyen halad - ahogy szombaton ő maga mondta, tényleg nincs azonos ligában a csapattársával.

A rajtnál hátraeső Perez viszont már az 5., most előzte meg Ocont. A mexikói az első kör végén járt a bokszban, úgyhogy nem fog megúszni egy második kiállást.

Leclerc is megjárta a bokszot, és kemény gumikon a 4. helyre jött vissza, 10 másodperccel Verstappen mögé. Tényleg egész jó ez a Ferrari, a monacói nem beszélt zöldségeket tegnap.

Hamilton ma másodszor előzte meg Sainzt, ezúttal viszont már nem pozícióért, hanem lekörözés során. A spanyol már járt a bokszban a brittel ellentétben, de akkor is elég nagy a kontraszt a 45 perccel ezelőtt látottakhoz képest.

Bottas hátránya már 8 másodperc a második helyen - a Mercedes elmondása szerint a finn a tapadás hiányával indokolja a tempóvesztést.

Stroll gyors egymásutánban kapott egy második 5 másodperces időbüntetést is, ezúttal azért, mert már háromszor kiszélesítette a pályát a kényes pontokon.

Most jön csak először kerékcserére Sainz, a futam elejének királya.

Stroll 5 másodperces büntetést kapott a Norrisszal való ütközésért - a Racing Point csapatfőnöke versenybalesetnek gondolja a történteket.

Merthogy Verstappen is jött már a bokszba.

A Mercedesek dilemmája az lehet, hogy egy kiállással teljesítsék a futamot, ehhez viszont még a pályán kell maradniuk egy darabig, hogy a végére feltett kemény keverékek kibírják. A 25. körben járunk a 66-ból.

Hamilton előnye máris 3 másodperc felett Bottas előtt. A lágygumis rajtolók közül már csak Gasly és Sainz nem volt a bokszban - mindkettőjüknek már 30 másodperc feletti a hátránya.

Raikkönen mai első köre versenyzőiskolákban is kötelező tantárgy lehet. 16. helyről a 6.-ra, nézzétek csak:

Gasly végül megelőzte Sainzt, Norrisnak pedig a sérült első szárnya miatt szintén a bokszba kellett hajtania. Hirtelen már nem is állnak olyan ígéretesen a McLarenek... 

Ismét változás az első helyen: Hamilton szintén ki tudta használni a DRS jelentette nagy sebességkülönbséget, és megelőzte Bottast a célegyenes végén.

Stroll próbálkozott egy merész előzéssel Norris ellen a külső íven az 1-es kanyar előtt, de a két autó koccant, Stroll kicsúszott, így a másik Racing Point is a mezőny végére esett.

Gasly van most nagy lendületben, megelőzte Norrist és már a nemrég még az élen álló Sainz 5. helyére fáj a foga.

Hamilton előbb kicsit panaszkodott a gumijai állapotára, majd elkezdett leggyorsabb szektoridőket futni. 1,3 másodpercre csökkentette hátrányát Bottas mögött.

Egy pillanatkép arról a bizonyos ütközésről, ami el is emelte a Racing Pointot a földről.

Leclerc pedig elkapta Sainzt is a 4. helyért, a közepes gumikon lévők most már egyértelmű előnyben. A lágyakon kezdő Raikkönen az első tervezett bokszkiálló, a sor végére jött vissza.

Verstappen és Perez koccanásáért nem büntettek senkit a felügyelők. A mexikói viszont bűnhődik így is eleget, hiszen az utolsó helyre esett az 5. rajtpozícióból.

Verstappen és Perez koccanásáért nem büntettek senkit a felügyelők. A mexikói viszont bűnhődik így is eleget, hiszen az utolsó helyre esett az 5. rajtpozícióból.

Az már ebből a néhány körből is látszik, hogy a DRS meglehetősen erős a célegyenesben, a gomb megnyomásával nincsenek izgalmas előzések.

Leclerc is tartja még magát, Raikkönent és Norrist megelőzve most az 5.

Oh, és Verstappen is elkapta a gumijaival egyre inkább küszködő Sainzt. Elég gyorsan visszaállt a Mercedes-Mercedes-Verstappen sorrend az élen.

A Mercedes visszatámad! A 6. kör kezdetén Bottas visszavette a vezetést Sainztól, nyomában pedig Hamilton is feljött a 2. helyre. A közepes keverékű gumik talán immár jobban működnek, mint az időmérőről áthozott lágyak.

Na, Verstappen viszont most megelőzte Norrist a 4. helyért. Közben vizsgálják a Verstappen-Perez esetet.

Lando Norris is nagyot kapaszkodott, ő a 4. most Verstappen előtt, de a legeslegnagyobb javítás nem is a McLareneké, hanem Raikkönené, aki 10 helyet javítva a 6. helyre jött fel!

Az aszfalt nedvessége is közrejátszhatott a kavarodásban - a pálya egyes részein az információk szerint kicsit jobban szemel az eső.

A negyedik sorból rajtoló Sainz lágy keveréken vezet - a Mercedeseket már több mint egy másodpercre leszakította. Szürreális látvány.

De Bottas megelőzte Hamiltont az első körben, a hatalmasat menetelő Sainz pedig előbb Hamiltont, majd Bottast is! A spanyol vezeti a versenyt a McLarennel, mi történt itt?!

És rajt!

Hamilton megőrizte a vezetést Bottas előtt, Verstappen Perezzel koccant, a mexikói hátraesett.

Zajlik a felvezető kör - a versenyzők máris beszámolnak néhány esőcsepp jelenlétéről a sisakrostélyukon.

Lewis Hamilton két hete rekordot állított be, ma pedig rekordot dönthet - ha megszerzi 92. futamgyőzelmét, megelőzi Michael Schumachert és egyedüliként fogja vezetni az örökranglistát. A brit szoros csatában győzte le Valtteri Bottast a pole-pozícióért szombaton. És Leclerc-hez hasonlóan a két Mercedes is a közepes keménységű gumikon várja a rajtot.

A Haasnál nem nyugodtak az időjárás miatt az alábbi kép alapján. Portugáliában eléggé csapadékos ez az őszi időszak, mostanság szinten minden nap eléri valamennyi csapadék a tengerparthoz közeli részeket.

Na de hogy ne egyesével soroljuk a rajthelyeket, pillantsatok rá a teljes rajtfelállásra ITT.

Ha pedig még a rajt előtt gyorsan felzárkóznátok a frissen véget ért MotoGP-futam történéseivel, azt ITT tehetitek meg. Az aragóniai versenyen kiütéses vereséget szenvedett a Honda - Max Verstappen azon lesz, hogy az F1-ben ne történjen ilyesmi.

És elutazott a helyszínre II. Albert, Monaco hercege is, hogy a miniállam sztárpilótáját, Charles Leclerc-t biztosítsa személyes támogatásáról. Leclerc a 4. helyről indul, ráadásul közepes keverékű gumikon - szombaton optimistán beszélt a mai esélyeiről.

Komoly vezetői jelenlét volt tapasztalható a rajtrácson a himnusz előtt. Itt van a helyszínen Stefano Domenicali, aki 2021-től átveszi Chase Carey helyét az F1 élén.

Hamilton ismét egy bizonyos témának szentelte a verseny előtti közös kiállást - ezúttal a Nigériában tapasztalható rendőri brutalisál ellen emel szót. Csak vigyázzon, hogy a dobogóra ne ebben a pólóban menjen fel (ha eljut odáig), hiszen az FIA a mugellói esetét követően megtiltotta az ehhez hasonló üzenetet hirdetését a díjátadókon.

Napos napot mindenkinek! Dél-Portugáliában a napos talán egy kicsit túlzás, ám az időjárás-előrejelzések késő délutánra valószínűsítik csak az esőt, miután a futam már véget ér. Lássuk, hogy tényleg így lesz-e!