Ez a Magyar Nagydíj más, mint a többi
Üdvözlünk mindenkit a valaha volt legkorábbi időpontban rendezett Formula-1-es Magyar Nagydíj hétvégéjéről. Ki gondolta volna még a tavalyi futamon, vagy akár fél évvel ezelőtt, hogy ilyen apokaliptikus hangulatban, üres lelátók előtt zajlik majd a hungaroringi futam, és tulajdonképpen úgy fordul meg az F1 Magyarországon, hogy igyekszik minvégig észrevétlen maradni? Hát, ez az új valóság, és még Martin Brundle is könnyezős hangulatjellel mutatja be a kihalt pályát pár perccel az első szabadedzés megkezdése előtt.
F3 practice, day one of Budapest GP. No fans allowed pic.twitter.com/HdbfSr8kAa
— Martin Brundle (@MBrundleF1) July 17, 2020
Egyedüli magyar lapként azonban a Formula.hu nem maradt kizárva a hétvégéről: Mészáros Sándor ott van a pályán a maroknyi beengedett újságíró között, és lehetőségeihez mérten igyekszik ezúttal is exkluzív információkkal szolgálni a helyszínről.
Hamiltonnál a kék-narancssárga volt a tematika ezen a napon, amikor a pályára érkezett. Most azonban már a fekete, mert bár a maszk lekerült, az idénre besötétedett overall azonban fel, hiszen ebben a pillanatban megkezdődött az első szabadedzés.
#HungarianGP #Friday @LewisHamilton #F1 XPB pic.twitter.com/IboNfI5TRP
— F1 Debrief (@f1debrief) July 17, 2020
A nap tematikáját pedig Jules Bianchi jelenti: versenyzők és csapatok sorra emlékeznek meg az öt éve ezen a napon elhunyt francia pilótáról, aki ma talán már a Ferrari színeiben hajtana a pályára, ha nincs a 2014-es suzukai baleset.
Always in our hearts pic.twitter.com/zl2oPa1Uoo
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) July 17, 2020
ÚJABB HIBA A FERRARINÁL! Kérjük szépen, mi ez a zászló Vettel mögött?
Our weekend begins here in Hungary #FP1 #FP2 #essereFerrari #HungarianGP pic.twitter.com/mNQGq8PxNk
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) July 17, 2020
A pálya közben gyorsan benépesült, majd el is csendesült, hiszen az installációs körök után a versenyzők, mint akik jól végezték a dolgukat, vissza is hajtottak a bokszba.
1:19,536 - a tavalyi pole-pozíciós Max Verstappené az első mért idő idén a Hungaroringen!
A pályán van Robert Kubica is, aki a múlt hétvége után ismét lehetőséget kapott az első edzésre az Alfa Romeótól - Kimi Raikkönen adta át neki a helyét.
A hungaroringi hőségnek nyoma sincs, 17-18 fokot mérnek jelenleg, a helyszíni jelentések szerint "esőszag van a levegőben". És valóban nem szabad meglepődnünk, ha csapadék színesíti a hétvégét, legalábbis ezt mondják a meteorológusok.
Bottas átvette a vezetést 1:17,756-tel, a második helyre szorítva a már hét megtett körnél tartó Verstappent. Gasly Alpha Taurija az egyetlen, amely még nem tisztelte meg gumitörmelékével a magyar aszfaltot.
Verstappen viszont cserébe jó sok gumit ott hagyott az 1-es kanyarban ennél az elfékezésnél.
Big lock-up from Max Verstappen early on in FP1
— Formula 1 (@F1) July 17, 2020
He's currently top of the timesheets after 15 minutes at the Hunagroring #HungarianGP #F1 pic.twitter.com/fYLgW3Lj8B
Most már azért rendesen repkedten a köridők, Kubica és Gasly kivételével mindenki rendelkezik ilyen dologgal. Az élen továbbra is Bottas, mögötte Hamilton, Verstappen, Vettel és Ricciardo.
Érdekes összehasonlítás a Sky-tól: így változott a Red Bull hátsó szárnya a Stájer Nagydíj és a Magyar Nagydíj között. Ránézésre "egyszerűbb" lett, szóval ez inkább pályaspecifikus módosításnak tűnik.
A köridők már 1:16-nál járnak, a Mercedesek pedig másik ligában - egyelőre. De hogy mennyire nem mutatta még ki senki a foga fehérjét, azt talán igazolja Nicholas Latifi 3. helye így 30 perc elteltével a Magyar Nagydíj első szabadedzésén.
Jáj, Kubica megpördült az 1-es kanyarban, miután éppen megérkezett a bokszból és érintőre vette a kerékvetőt.
Robert Kubica spin attı.
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) July 17, 2020
#F1 | #HungarianGPpic.twitter.com/dWN1sFrDWL
És megérkezett az eső! Egyelőre még csak csepeg, de mindenki visszatért a bokszba - most egyébként is pihenő jönne, mert 40 perc elteltével kell visszaadni az első szett gumit a Pirellinek.
A Honda jelentkezett elsőként Pierre Gasly inaktivitása kapcsán. A francia még mindig nem hajtott a pályára, és esélyes, hogy az első edzés során nem is fog, hiszen a japánok azt mondják, találtak némi "anomáliát" a hajtásláncban, ami "fizikai ellenőrzést igényel" (értsd: szét kell szedni), ez pedig el fog tartani egy ideig.
We've seen an anomaly on the data of Pierre's PU and we need to carry out physical checks which will take some time #HungarianGP #PoweredByHonda pic.twitter.com/SjOmxVJyd1
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) July 17, 2020
Eközben a Mercedes fitogtatja kicsit a (motor)erejét, a pillanatnyi állásra tekintve ugyanis Twitteren átszólt motorügyfeleinek, a Racing Pointnak és a Williamsnek: mit szóltok, befejezzük itt a hétvégét?
What are we saying, @RacingPointF1, @WilliamsRacing, shall we just end the weekend now! pic.twitter.com/GQcUsSO2gQ
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 17, 2020
Az eső már tovább is állt a pályáról, amit az F1 időjárásjelző grafikonja is megerősít.
Már szivárognak is vissza a versenyzők a pályára slick gumikon.
A tavalyi első edzésen 1:17,233 volt a legjobb idő, a Mercedesek ezt máris túlszárnyalták több mint egy másodperccel. Most Bottas vezet 1:16,089-cel, mögötte Hamilton, és most kezdenek el néhányan bejönni mögéjük két másodpercen belülre. Azért aligha ekkora az előny, a Mercedesek eléggé megnyomták az első köröket a lágy gumikon, ami nem szokás - talán az esőtől tartva.
A Racing Pointok most már csak 4 és 8 tizedre elmaradva a lágy gumikon. Úgy fest, ezen a spielbergitől nagyon eltérő pályán is erősek lehetnek - Pereznek pedig igyekeznie kell kiélvezni ezt a formarobbanást, nehogy ne tartson számára sokáig...
Egy kósza pillantás a Gasly autóján zajló munkálatokra.
No time set so far for Pierre Gasly
— Formula 1 (@F1) July 17, 2020
And his team are working hard to fix his AlphaTauri#HungarianGP #F1 pic.twitter.com/prqry6p2tC
Itt az egyórás állás, ami a tizenkétórás - szóval... értitek!
Még mindig nem biztos, hogy túl sok mindenre érdemes belőle következtetni, hiszen még az utolsó fél órában is sokat változhatnak az idők, és még akkor is mondhatjuk rá, hogy "ez még csak az első edzés".
Verstappen mondott kisípolandó dolgokat a rádióban, amikor Latifi röviden akadályozta őt az előrehaladásban.
Perez pedig egy akkorát fékezett az 1-es kanyarban, hogy szinte cafatokban vitte vissza a jobb első lágy gumiját a Racing Point garázsába.
Hamilton tovább gyorsult, már nagyon nyalogatják a Mercedesek az 1:15-ös időket, de még ez is csak 1:16,003.
A Ferrarikról még kevés szó esett: most a 6-7. helyen áll Vettel és Leclerc, 1,2-1,4 másodperc lemaradással a Mercedesek mögött.
Magnussen a Haas kormányozhatósága miatt elégedetlenkedik a rádióban, valamit furcsának érez.
Perez pedig közben kiszállt az autóból és már a fejhallgatóján keresztül füleli a történéseket. Úgy fest, azzal az elfékezéssel véget is ért számára az edzés, amikor öt kör után kukázta a lágy szettet, és nem akarják pazarolni azokat, amelyeket a második edzésre tartogatnak.
Vettel egy kis esőt jelent a 4-es kanyarból. Az F1 esőjelző mutatója azonban még nem mozdul.
Rohamléptekben közeledik felénk a kockás zászló, és a Mercedes előnyét aligha fogja veszélyeztetni bárki ezen az edzésen, mint ahogy a Racing Point is elég látványosan befészkelte magát egyelőre második erőként.
És így is történt, nem láthattunk már szektorjavítást sem az utolsó percekben, talán a kicsit csökkent hőmérséklet, talán az elhasználtabb gumik, talán az eltérő tesztprogramok miatt. De valószínűleg inkább mindezek együttes hatása miatt.
Lewis Hamilton zárta tehát az élen a Magyar Nagydíj első szabadedzését, csupán 86 ezreddel Valtteri Bottas előtt, de jóval többel mindenki más előtt: csak Sergio Perez és Lance Stroll, vagyis a két Racing Point végzett egy másodpercen belül a brithez képest.
Maradjatok velünk a 15:00-kor kezdődő második szabadedzésre is!