DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 13. szerda
Élő cikkek

Így lett Ferrari 1-2 helyett Mercedes 1-2

Leclerc dobogóját megmentette az egyszerre megálló két Renault, Toto Wolff eleresztett egy félmosolyt. Bolond verseny volt ez sok szempontból, amit kell majd még egy kicsit emésztgetnünk.

Üdv mindenkinek ezen a napos vasárnap délutánon, ami Bahreinben már nem napos, hiszen hatodik alkalommal villanyfényes futamot rendeznek a pályán.

A különleges rajtfelállás magában hordozza annak lehetőségét, hogy új futamgyőztest köszöntsünk a verseny végén, hiszen Charles Leclerc rajtol a pole-ból a Ferrarival, mellőle csapattársával, Sebastian Vettellel.

Toto Wolff előrejelzése a második sorból rajtoló Mercedesek esélyeiről: "A versenytempónk nem tűnt rossznak a pénteki gyakorláson, de mégis kicsit szkeptikus vagyok azt illetően, hogy ez itt elegendő lehet. Bahrein sosem volt az a pálya, ahol mindenki más fölé emelkedtünk." 

Hamiltont megtalálta a rajtrácson egy hozzá hasonló kaliberű híresség: honfitársa, David Beckham.

Bahreinben eddig sem volt gond az előzési lehetőségekkel, de idén először három DRS-zónát is kijelöltek, ezek után leginkább amiatt lehet csak aggódni, hogy átesünk vele a ló túlsó oldalára.

A versenyzők pár perccel ezelőtt meghallgatták a bahreini himnuszt, de lehet, hogy a futam végén egy másik apró államé is felcsendül...

Indul a felvezető kör, mindenki a lágy keveréken kezdi a futamot, kivéve az utolsó helyen álló Kubicát, aki a közepeseken.

Felerősödött a szél, 8,6 km/órás sebességet mérnek jelenleg - ennek még lehet hatása a versenyen.

Napi számmisztika: Leclerc a 99. különböző pole-pozíciós az F1 999. versenyén.

D2_wgF5W0AI1K4J

És a rajt: Vettel lerajtolta Leclerc-t, Bottas pedig Hamiltont!

Bottas is elkapta a monacóit még az első kanyarokban, és Hamilton is támadja - kis híján a Mercedes első szárnyába is került a botladozás, de egyelőre a Ferrari mögött maradt.

Az első kör végén 1,4 másodperc Vettel előnye Bottasszal szemben, de jaj, máris változás az 1-es kanyarban: Bottas elfékezi magát, ezzel Leclerc visszaelőzi őt, és Hamilton is kicselezi a finnt a következő kanyarokban!

Stroll és Grosjean kerültek bajba az első körben, mindketten korai bokszkiállásra kényszerültek.

A 2. és a 3. körben már Leclerc-é a leggyorsabb kör, a monacói egyértelműen magára talált a zűrös nyitókör után.

Verstappen az 5., de korábbi csapattársa, Sainz támadja őt a McLarennel. Magnussen, Raikkönen, Ricciardo és Perez jelenleg még a pontszerző helyeken. 

Woah, Verstappen és Sainz nagy csatába keveredtek, nem nagyon volt ilyen azóta, hogy csapattársak voltak a Toro Rossónál. De összeérhetett a két autó, mert Sainz defektet szedett össze és a mezőny végére esve próbál visszavánszorogni a bokszba. Ezért nagy kár, mert végre gyorsnak tűnt a McLaren!

Leclerc közben már utol is érte Vettelt az élen, és DRS-e van mindenhol. Na itt most mi lesz?! Az biztos, hogy Hamiltont már 3 másodpercre leszakították.

És a célegyenesben Leclerc a hátsó szárnynak köszönhetően nagy tempóelőnybe került, megelőzte csapattársát és átvette a vezetést! Vettel még próbálkozott, rég látott csata alakult ki két Ferrari között, de a német egy körrel később már 1,5 másodperces hátrányba került. 

Raikkönen ugyan néhány pozícióval hátrébb csatázik már idén, mint az előző években megszokhattuk, de klasszikus egysorosai velünk maradtak, mint arra ez a friss rádiózás rámutat:

Mérnöke kérdezi a Magnussennel való csata után: Hogy áll az első szárny?
Mire Raikkönen: Én nem tudom, te mondd meg!

Vizsgálják Verstappen és Sainz ütközését. A spanyol egyébként a bokszkiállás után visszatért a pályára, és rögtön egy leggyorsabb körrel mutatta meg, hogy még versenyben van - igaz, egyelőre az utolsó helyen.

Stroll és Grosjean elsőkörös ütközését is vizsgálták, és versenybalesetnek ítélték.

Jönnek a bokszkiállások. Verstappen után már Bottas és a szépen felkapaszkodó Hülkenberg is kihajtott.

Jön Hamilton és Leclerc is. Kvjat közben kipördült, mint a visszajátszásból kiderült, Giovinazzi hathatós közreműködésével.

Verstappen Bottas elé jött vissza a bokszból, de a finnek sikerült visszaelőznie őt a pályán.

Hamilton lágy gumikat kapott ismét, azaz biztos lesz még egy kiállása. Vettel csak egy körrel utána hajtott a bokszba, ő közepeseket kapott, de ez az egy kör elég volt ahhoz Hamiltonnak, hogy elkapja Vettelt a második helyért!

A kerékcserék gyors hullámát az élen Verstappen indította el, s mint Christian Horner most elárulta, ennek egy lassú defekt volt az oka a holland Red Bullján.

A sorrend jelenleg: Leclerc, Hamilton, Ricciardo (még kerékcsere nélkül), Vettel, Bottas, Verstappen, Raikkönen.

A hónap képe: a Leclerc-t menedzselő Nicolas Todt arca, amikor a monacói megelőzte Vettelt a vezetésért.

Leclerc valamivel gyorsabbnak tűnik Hamiltonnál ebben az etapban is, pedig a Ferrarin keményebb gumi van. Négy másodperc feletti köztük a különbség.

Grosjean a bokszba hajtott és feladta a futamot, valószínűleg az elsőkörös incidens következményeként. Közben Kvjat 5 másodperces büntetést kapott bokszutcai gyorshajtásért.

Ricciardo már a 6. helyig csúszott vissza, 3 másodperccel lassabb az élmezőnynél így kerékcsere nélkül. Alighanem megpróbálják vele az egykiállásos taktikát a Renault-nál. A rádióüzenet alapján pedig Magnussennel is erre készül a Haas.

A Renault azért összességében most jobban elemében van, mint az időmérőn. A kerékcseréjén már túl lévő Hülkenberg most előzte meg Raikkönent a 7. helyért.

Hamilton gumikezelési problémákra panaszkodik, Vettel pedig meg is érkezett mögé. Nem nagyon működnek ezek a lágyak.

És három DRS-zóna meg egy rámenős Vettel ellen nem is lehetett mit tenni, a brit kénytelen volt odaadni a második helyet a németnek. Ismét a Ferrarié az első két hely.

Na, Ricciardo is kihajtott a bokszba, 32 körig kell most életben tartania a közepes keverékeket, hogy működjön a taktika.

Hamilton azért nem szakad le rohamtempóban Vetteltől, sőt a következő körben még kis esélyecskéje is volt a visszatámadásra, amikor a német elfékezte magát a célegyenes végén. De most már aligha lesz köztük változás ebben az etapban.

Norris elkapta Raikkönent a 7. helyért. Mögöttük Gasly a 9. pár másodperc lemaradással, első Red Bull-os pontjaiért küzdve.

Bottas 10 másodperccel Hamilton mögött a negyedik, mögötte öt másodperccel Verstappen.

Leclerc előnye tekintélyes, 8 másodperces Vettel előtt. Jelenleg a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződik, de ez az idő biztosan javulni fog még a verseny végéig. Ne feledjük, egy pont jár idéntől ezért is.

A verseny féltávjánál járunk, 29 kör telt el az 57-ből.

A tavalyi Brazil Nagydíj tapasztalatai után elég rizikós vállalkozás, ha egy rózsaszínű autó megpróbál visszajönni körhátrányból Max Verstappennel szemben, de Lance Stroll most ezt megtette - és Esteban Ocon tavalyi esetével ellentétben sikerrel is járt. A Racing Point frissebb gumijainak köszönhetően tudta levadászni a Red Bullt.

És Verstappen kezdte meg a kiállások második körét az élen, nem Hamilton. A hollandnak is lágy gumijai voltak, most kapta meg a közepeseket.

Na most már egyre többen jönnek ismét a bokszba, és így járt el Hamilton is.

Raikkönen a maga kiállása után gyors egymásutánban megelőzte mindkét Toro Rossót.

Vettel is megjárta a bokszot, és elég neccesen jött vissza Hamilton elé, aki egy másodpercen belül van hozzá. Ismét eltérő gumikon vannak ők ketten, most az lesz a kérdés, hogy a Ferrarin jobban működnek-e a lágyak, mint az imént a Mercedesen.

Leclerc, és most már Bottas is megjárta a bokszot, miközben Hamilton hatalmas hadjáratot indított Vettel ellen a második helyért. Fordult a kocka kettőjük között!

Oh, Hamilton kívülről megelőzte Vettelt a 4-es kanyarban, amit követően Vettel megpördült!

Nem értek össze, Hamiltoné volt már a pozíció, amikor Vettel elveszítette az autót. A gumijait is tönkretette, majd az első szárnya is magától letört - jézus, ez veszélyes volt menet közben! A német a bokszban, 9. helyre jött vissza.

Közben a két Renault csatázik, Ricciardo támadja Hülkenberget. Az 5-6. helyen állnak.

Ez a durva látvány, de az ott középen tényleg Vettel, amint autója felugrat saját törött első szárnyán. Viszont úgy tűnik, a Ferrari nem sérült komolyan, mert már a Renault-kat vadássza, és rögtön 5. lesz. Onnan viszont további 26-ra lenne Verstappen.

Közben Nicolas Todt arcán egyre szélesebb lehet a mosoly, mert pilótája már 10 másodperccel vezet Hamilton előtt. Bottas ide nem melbourne-i önmagát hozta, hiszen további 20 másodperccel van csapattársa mögött, de így is kettős dobogó felé halad a Mercedes, így nagyjából ugyanannyi ponttal távozhatnak a hétvégéről, mint a fő-főesélyesnek kikiáltott Ferrari.

Ricciardo közben elkezdett visszafelé csúszni, most Raikkönen előzte meg. Ez az egykiállásos taktika átka.

Leclerc ijesztő üzenetet küldött a csapatnak: "Valami furcsát érzek a motorral."

És hirtelen fogy az előnye, az iménti 10 másodperc már csak 7,5. Jaj, jaj, jaj. 

Az élen haladó Ferrari nagyon lelassult, dráma a hétvégét eddig domináló Leclerc-nél! "Mi történik?!" - kérdezi kétségbeesetten a rádión. Már csak pár másodperc az előnye Hamilton előtt.

Hamilton megelőzte Leclerc-t, a Ferrarinál a tenyerükbe temetik az arcukat a szerelők.

A monacói körönként 3-4 másodperccel lassabb az élmezőny tempójánál. Valamelyik kulcsfontosságú motorösszetevő mehetett tönkre, a turbóra vagy az energia-visszanyerőre lehet  gyanakodni.

Bottas ugyebár 20 másodperccel volt Hamilton mögött, szóval azért beletelik még pár körbe, hogy a finn és Verstappen is utolérje. 8 kör van hátra, így is necces a dobogó.

Egy órája még azt hihettük, hogy Todt széles mosolya lesz a nap képe. De lehet, hogy inkább ez.

Hat másodpercre van Bottas Leclerc-ről. Ha ilyen marad a tempója, az utolsó körökre Verstappen is utolérheti. De a negyedik hely megmaradna, Vettel ugyanis nagyon messze van. Csak hát ez nemrég még 1-2-nek nézett ki a Ferrari számára, nem 4-5-nek.

Leclerc neve mellett még mindig ott van a leggyorsabb kör, érdekes hogy senki nem volt gyorsabb azóta a lágy gumikon sem. És senki nem fut egyéni legjobb szektoridőket sem mostanában.

Verstappen érdeklődik Leclerc hogyléte felől, önös érdekekből: "Ilyen tempóban elkapjuk őt?" Igenlő választ kap, ugyani 40 km/órával lassabb az egyenesek végén a Ferrari. 

Bottas most előzte meg a monacóit. Hát, a pénteki első edzés óta a verseny utolsó harmadáig kinéző Ferrari 1-2 hirtelen Mercedes 1-2-vé változott.

Hülkenberg és Ricciardo egyszerre parkoltak le a pálya mellett, hát mi történt a Renault-nál?!

"Egyszerűen minden leállt" - mondja Ricciardo. Na de mindkét autóban egyszerre???

Valami nagyon megállt a két Renault-ban. Viszont ennek következtében beküldték a biztonsági autót két körrel a vége előtt. 

Ez megmentheti Leclerc harmadik helyét. Kivéve, ha extragyors eltakarítás után az utolsó körre újraindítanák a versenyzést, mert akkor viszont védtelen lenne a monacói.

Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Vettel, Norris (6. hely a második versenyén a McLarennel!), Raikkönen, Gasly, Albon és Perez az első tíz helyezett jelenleg.

Megkezdődött az utolsó kör is a safety car mellett, szóval ez most már így marad.

Lewis Hamilton drámai körülmények között megnyerte a Bahreini Nagydíjat, és a Ferrari helyett a Mercedes szerzett kettős győzelmet, miután Vettel saját hibája, Leclerc pedig a technika áldozatául esett.

A leggyorsabb körért járó egy pont és a dobogó harmadik foka azért Leclerc-é lett végül. Toto Wolff eleresztett egy félmosolyt. Bolond verseny volt ez sok szempontból, amit kell majd még egy kicsit emésztgetnünk.

Ennyit élő közvetítésünkről, de maradjatok velünk a futam utáni reakciókért: a Ferrari és a Renault is komoly magyarázkodásra szorul.