Így lett Ferrari 1-2 helyett Mercedes 1-2
Üdv mindenkinek ezen a napos vasárnap délutánon, ami Bahreinben már nem napos, hiszen hatodik alkalommal villanyfényes futamot rendeznek a pályán.
A különleges rajtfelállás magában hordozza annak lehetőségét, hogy új futamgyőztest köszöntsünk a verseny végén, hiszen Charles Leclerc rajtol a pole-ból a Ferrarival, mellőle csapattársával, Sebastian Vettellel.
Toto Wolff előrejelzése a második sorból rajtoló Mercedesek esélyeiről: "A versenytempónk nem tűnt rossznak a pénteki gyakorláson, de mégis kicsit szkeptikus vagyok azt illetően, hogy ez itt elegendő lehet. Bahrein sosem volt az a pálya, ahol mindenki más fölé emelkedtünk."
Hamiltont megtalálta a rajtrácson egy hozzá hasonló kaliberű híresség: honfitársa, David Beckham.
Bahreinben eddig sem volt gond az előzési lehetőségekkel, de idén először három DRS-zónát is kijelöltek, ezek után leginkább amiatt lehet csak aggódni, hogy átesünk vele a ló túlsó oldalára.
A versenyzők pár perccel ezelőtt meghallgatták a bahreini himnuszt, de lehet, hogy a futam végén egy másik apró államé is felcsendül...
Indul a felvezető kör, mindenki a lágy keveréken kezdi a futamot, kivéve az utolsó helyen álló Kubicát, aki a közepeseken.
Felerősödött a szél, 8,6 km/órás sebességet mérnek jelenleg - ennek még lehet hatása a versenyen.
Wind speed 8.6 km/h
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 31, 2019
Track temp29C
Air temp 25C
Formation lap starting now! #BahrainGP
Napi számmisztika: Leclerc a 99. különböző pole-pozíciós az F1 999. versenyén.
És a rajt: Vettel lerajtolta Leclerc-t, Bottas pedig Hamiltont!
Bottas is elkapta a monacóit még az első kanyarokban, és Hamilton is támadja - kis híján a Mercedes első szárnyába is került a botladozás, de egyelőre a Ferrari mögött maradt.
Az első kör végén 1,4 másodperc Vettel előnye Bottasszal szemben, de jaj, máris változás az 1-es kanyarban: Bottas elfékezi magát, ezzel Leclerc visszaelőzi őt, és Hamilton is kicselezi a finnt a következő kanyarokban!
Stroll és Grosjean kerültek bajba az első körben, mindketten korai bokszkiállásra kényszerültek.
A 2. és a 3. körben már Leclerc-é a leggyorsabb kör, a monacói egyértelműen magára talált a zűrös nyitókör után.
Verstappen az 5., de korábbi csapattársa, Sainz támadja őt a McLarennel. Magnussen, Raikkönen, Ricciardo és Perez jelenleg még a pontszerző helyeken.
Woah, Verstappen és Sainz nagy csatába keveredtek, nem nagyon volt ilyen azóta, hogy csapattársak voltak a Toro Rossónál. De összeérhetett a két autó, mert Sainz defektet szedett össze és a mezőny végére esve próbál visszavánszorogni a bokszba. Ezért nagy kár, mert végre gyorsnak tűnt a McLaren!
Leclerc közben már utol is érte Vettelt az élen, és DRS-e van mindenhol. Na itt most mi lesz?! Az biztos, hogy Hamiltont már 3 másodpercre leszakították.
És a célegyenesben Leclerc a hátsó szárnynak köszönhetően nagy tempóelőnybe került, megelőzte csapattársát és átvette a vezetést! Vettel még próbálkozott, rég látott csata alakult ki két Ferrari között, de a német egy körrel később már 1,5 másodperces hátrányba került.
Raikkönen ugyan néhány pozícióval hátrébb csatázik már idén, mint az előző években megszokhattuk, de klasszikus egysorosai velünk maradtak, mint arra ez a friss rádiózás rámutat:
Mérnöke kérdezi a Magnussennel való csata után: Hogy áll az első szárny?
Mire Raikkönen: Én nem tudom, te mondd meg!
Vizsgálják Verstappen és Sainz ütközését. A spanyol egyébként a bokszkiállás után visszatért a pályára, és rögtön egy leggyorsabb körrel mutatta meg, hogy még versenyben van - igaz, egyelőre az utolsó helyen.
Stroll és Grosjean elsőkörös ütközését is vizsgálták, és versenybalesetnek ítélték.
Jönnek a bokszkiállások. Verstappen után már Bottas és a szépen felkapaszkodó Hülkenberg is kihajtott.
Jön Hamilton és Leclerc is. Kvjat közben kipördült, mint a visszajátszásból kiderült, Giovinazzi hathatós közreműködésével.
Verstappen Bottas elé jött vissza a bokszból, de a finnek sikerült visszaelőznie őt a pályán.
Hamilton lágy gumikat kapott ismét, azaz biztos lesz még egy kiállása. Vettel csak egy körrel utána hajtott a bokszba, ő közepeseket kapott, de ez az egy kör elég volt ahhoz Hamiltonnak, hogy elkapja Vettelt a második helyért!
A kerékcserék gyors hullámát az élen Verstappen indította el, s mint Christian Horner most elárulta, ennek egy lassú defekt volt az oka a holland Red Bullján.
A sorrend jelenleg: Leclerc, Hamilton, Ricciardo (még kerékcsere nélkül), Vettel, Bottas, Verstappen, Raikkönen.
A hónap képe: a Leclerc-t menedzselő Nicolas Todt arca, amikor a monacói megelőzte Vettelt a vezetésért.
Leclerc valamivel gyorsabbnak tűnik Hamiltonnál ebben az etapban is, pedig a Ferrarin keményebb gumi van. Négy másodperc feletti köztük a különbség.
Grosjean a bokszba hajtott és feladta a futamot, valószínűleg az elsőkörös incidens következményeként. Közben Kvjat 5 másodperces büntetést kapott bokszutcai gyorshajtásért.
Ricciardo már a 6. helyig csúszott vissza, 3 másodperccel lassabb az élmezőnynél így kerékcsere nélkül. Alighanem megpróbálják vele az egykiállásos taktikát a Renault-nál. A rádióüzenet alapján pedig Magnussennel is erre készül a Haas.
A Renault azért összességében most jobban elemében van, mint az időmérőn. A kerékcseréjén már túl lévő Hülkenberg most előzte meg Raikkönent a 7. helyért.
Hamilton gumikezelési problémákra panaszkodik, Vettel pedig meg is érkezett mögé. Nem nagyon működnek ezek a lágyak.
És három DRS-zóna meg egy rámenős Vettel ellen nem is lehetett mit tenni, a brit kénytelen volt odaadni a második helyet a németnek. Ismét a Ferrarié az első két hely.
Na, Ricciardo is kihajtott a bokszba, 32 körig kell most életben tartania a közepes keverékeket, hogy működjön a taktika.
Hamilton azért nem szakad le rohamtempóban Vetteltől, sőt a következő körben még kis esélyecskéje is volt a visszatámadásra, amikor a német elfékezte magát a célegyenes végén. De most már aligha lesz köztük változás ebben az etapban.
Norris elkapta Raikkönent a 7. helyért. Mögöttük Gasly a 9. pár másodperc lemaradással, első Red Bull-os pontjaiért küzdve.
Bottas 10 másodperccel Hamilton mögött a negyedik, mögötte öt másodperccel Verstappen.
Leclerc előnye tekintélyes, 8 másodperces Vettel előtt. Jelenleg a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződik, de ez az idő biztosan javulni fog még a verseny végéig. Ne feledjük, egy pont jár idéntől ezért is.
A verseny féltávjánál járunk, 29 kör telt el az 57-ből.
A tavalyi Brazil Nagydíj tapasztalatai után elég rizikós vállalkozás, ha egy rózsaszínű autó megpróbál visszajönni körhátrányból Max Verstappennel szemben, de Lance Stroll most ezt megtette - és Esteban Ocon tavalyi esetével ellentétben sikerrel is járt. A Racing Point frissebb gumijainak köszönhetően tudta levadászni a Red Bullt.
És Verstappen kezdte meg a kiállások második körét az élen, nem Hamilton. A hollandnak is lágy gumijai voltak, most kapta meg a közepeseket.
Na most már egyre többen jönnek ismét a bokszba, és így járt el Hamilton is.
Raikkönen a maga kiállása után gyors egymásutánban megelőzte mindkét Toro Rossót.
Vettel is megjárta a bokszot, és elég neccesen jött vissza Hamilton elé, aki egy másodpercen belül van hozzá. Ismét eltérő gumikon vannak ők ketten, most az lesz a kérdés, hogy a Ferrarin jobban működnek-e a lágyak, mint az imént a Mercedesen.
Leclerc, és most már Bottas is megjárta a bokszot, miközben Hamilton hatalmas hadjáratot indított Vettel ellen a második helyért. Fordult a kocka kettőjük között!
Oh, Hamilton kívülről megelőzte Vettelt a 4-es kanyarban, amit követően Vettel megpördült!
Nem értek össze, Hamiltoné volt már a pozíció, amikor Vettel elveszítette az autót. A gumijait is tönkretette, majd az első szárnya is magától letört - jézus, ez veszélyes volt menet közben! A német a bokszban, 9. helyre jött vissza.
Közben a két Renault csatázik, Ricciardo támadja Hülkenberget. Az 5-6. helyen állnak.
Ez a durva látvány, de az ott középen tényleg Vettel, amint autója felugrat saját törött első szárnyán. Viszont úgy tűnik, a Ferrari nem sérült komolyan, mert már a Renault-kat vadássza, és rögtön 5. lesz. Onnan viszont további 26-ra lenne Verstappen.
Közben Nicolas Todt arcán egyre szélesebb lehet a mosoly, mert pilótája már 10 másodperccel vezet Hamilton előtt. Bottas ide nem melbourne-i önmagát hozta, hiszen további 20 másodperccel van csapattársa mögött, de így is kettős dobogó felé halad a Mercedes, így nagyjából ugyanannyi ponttal távozhatnak a hétvégéről, mint a fő-főesélyesnek kikiáltott Ferrari.
Ricciardo közben elkezdett visszafelé csúszni, most Raikkönen előzte meg. Ez az egykiállásos taktika átka.
Leclerc ijesztő üzenetet küldött a csapatnak: "Valami furcsát érzek a motorral."
És hirtelen fogy az előnye, az iménti 10 másodperc már csak 7,5. Jaj, jaj, jaj.
Az élen haladó Ferrari nagyon lelassult, dráma a hétvégét eddig domináló Leclerc-nél! "Mi történik?!" - kérdezi kétségbeesetten a rádión. Már csak pár másodperc az előnye Hamilton előtt.
Hamilton megelőzte Leclerc-t, a Ferrarinál a tenyerükbe temetik az arcukat a szerelők.
A monacói körönként 3-4 másodperccel lassabb az élmezőny tempójánál. Valamelyik kulcsfontosságú motorösszetevő mehetett tönkre, a turbóra vagy az energia-visszanyerőre lehet gyanakodni.
Bottas ugyebár 20 másodperccel volt Hamilton mögött, szóval azért beletelik még pár körbe, hogy a finn és Verstappen is utolérje. 8 kör van hátra, így is necces a dobogó.
Egy órája még azt hihettük, hogy Todt széles mosolya lesz a nap képe. De lehet, hogy inkább ez.
Hat másodpercre van Bottas Leclerc-ről. Ha ilyen marad a tempója, az utolsó körökre Verstappen is utolérheti. De a negyedik hely megmaradna, Vettel ugyanis nagyon messze van. Csak hát ez nemrég még 1-2-nek nézett ki a Ferrari számára, nem 4-5-nek.
Leclerc neve mellett még mindig ott van a leggyorsabb kör, érdekes hogy senki nem volt gyorsabb azóta a lágy gumikon sem. És senki nem fut egyéni legjobb szektoridőket sem mostanában.
Verstappen érdeklődik Leclerc hogyléte felől, önös érdekekből: "Ilyen tempóban elkapjuk őt?" Igenlő választ kap, ugyani 40 km/órával lassabb az egyenesek végén a Ferrari.
Bottas most előzte meg a monacóit. Hát, a pénteki első edzés óta a verseny utolsó harmadáig kinéző Ferrari 1-2 hirtelen Mercedes 1-2-vé változott.
Hülkenberg és Ricciardo egyszerre parkoltak le a pálya mellett, hát mi történt a Renault-nál?!
"Egyszerűen minden leállt" - mondja Ricciardo. Na de mindkét autóban egyszerre???
Valami nagyon megállt a két Renault-ban. Viszont ennek következtében beküldték a biztonsági autót két körrel a vége előtt.
Ez megmentheti Leclerc harmadik helyét. Kivéve, ha extragyors eltakarítás után az utolsó körre újraindítanák a versenyzést, mert akkor viszont védtelen lenne a monacói.
Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Vettel, Norris (6. hely a második versenyén a McLarennel!), Raikkönen, Gasly, Albon és Perez az első tíz helyezett jelenleg.
Megkezdődött az utolsó kör is a safety car mellett, szóval ez most már így marad.
Lewis Hamilton drámai körülmények között megnyerte a Bahreini Nagydíjat, és a Ferrari helyett a Mercedes szerzett kettős győzelmet, miután Vettel saját hibája, Leclerc pedig a technika áldozatául esett.
A leggyorsabb körért járó egy pont és a dobogó harmadik foka azért Leclerc-é lett végül. Toto Wolff eleresztett egy félmosolyt. Bolond verseny volt ez sok szempontból, amit kell majd még egy kicsit emésztgetnünk.
Ennyit élő közvetítésünkről, de maradjatok velünk a futam utáni reakciókért: a Ferrari és a Renault is komoly magyarázkodásra szorul.