Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. május 27. hétfő
Élő cikkek

Minden, ami a keddi tesztnapon történt

Néhány szünnap után az F1-es mezőny újra Barcelonában van, ahol készül a második erőfelmérésre: ezúttal várhatóan már mérvadóbbak lesznek a köridők. Élő, szöveges közvetítésünk követi az eseményeket.

Jó reggelt olvasóinknak! Évek óta már csak 8 nap felkészülés áll a Formula-1-es csapatok rendelkezésére, amelyre Barcelonában kerül sor két teszt formájában. Az elsőn felén múlt héten túlestünk: kedd és péntek között, minden nap 9-től 18 óráig jön a második téli teszt.

Az első teszt legjobb köridejét Nico Hülkenberg futotta meg két Toro Rosso előtt, míg a legnagyobb távot a Mercedes és Ferrari teljesítette. Ebben a cikkünkben összegeztük a négy nap statisztikáit.

A keddi felállás – hír, hogy a Mercedest és Renault-t követve a második teszten a Ferrari is felezni fogja a napokat:

  Kedd (02.26.)
Mercedes Hamilton (de.)
Bottas (du.)
Ferrari Leclerc (de.)
Vettel (du.)
Red Bull Gasly
Renault Hülkenberg (de.)
Ricciardo (du.)
McLaren Norris
Toro Rosso Albon
Williams Russell
Racing Point Stroll
Alfa Romeo Giovinazzi
Haas Magnussen

 

„A vörös autók ereje az évnek ezen szakaszában semmit sem jelent. Ha lenne egy téli világbajnokság, a Ferrari minden évben megnyerné. De télen nem osztanak pontokat” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Ferrari meggyőző tempójáról. A szakérték 0,3-0,5 másodpercre saccolják az olaszok előnyét az első teszt alapján.

A reggeli hőmérséklet a barcelonai pályán 6 Celsius fok.

A bokszutcai lámpa zöldre vált, Norris és Hülkenberg kezdték meg elsőként a második tesztet.

Norris, Hülkenberg, Russell, Gasly és Giovinazzi csak egy installációs kört tettek meg a pályán, majd vissza is tértek a bokszba.

Az első öt percben élénk volt a forgalom, kilenc csapat elhagyta a bokszot, egyedül a Ferrari nem járt még a pályán.

Hamiltoné a nap első mért köre: 1:26,795.

Emlékeztetőként: Hülkenberg azon bizonyos köre az első teszten 1:17,393 volt.

Hamilton 1:23,5-re javított, miközben Leclerc is elhagyta a bokszot.

A második tesztről már nem mutat élő közvetítést az F1 TV – a felszerelést útnak kellett indítani Ausztráliába.

A Mercedesen több új elemet kiszúrtak a helyszínen levő tudósítók: a szárnyvéglapok, padlólemez és T-szárny mellett az orr formája is megváltozott. Egyesek kacsához hasonlítják, és nem tartják túl esztétikusnak.

Hirtelen elkezdtek záporozni a köridők: Gasly vezet 1:19,973-mal Leclerc és Hamilton előtt. Giovinazzi és Hülkenberg is rendelkezik már mért eredménnyel.

Még néhány kép a Mercedes újításairól: innen jobban látszik, miért mondtuk, hogy nem túl szép az orrkúp.

Magnussen is feliratkozott, a harmadik pozícióba. Stroll, Albon, Norris és Russell nem rendelkezik mért idővel.

Gasly a C3-as gumin 1:19,3-ra javított, Magnussen jött fel a második helyre egy másodperc hátrányban. Albonnak is van már mért eredménye.

A francia 1:19,0-nál tart: csupán három tizedre a Red Bull első héten elért legjobb ideje.

Az elmúlt háromnegyed órában, installációs köreik óta Norris, Stroll és Russell nem járt a pályán.

Így áll a második teszt egy óra elteltével:

Lance Stroll belehúzott: nem csupán első mért körét teljesítette, de a Pirelli jelöletlen abroncsán a második helyre ugrott, egyetlen tizeddel Gasly mögé. Már mind a tíz délelőtt tesztelő versenyzőnek van körideje.

Megfigyelhető a teszten, hogy egyes autók áthaladnak a bokszutcán, de nem állnak ki a garázsba. Helyette a bokszutca végén állnak meg egy próbarajt kedvéért.

Pierre Gasly nagyot javított, 1:18,647 az új legjobb kör: az RB15 ilyen gyors nem volt az első teszt során egyszer sem.

Másfél óra telt el, de már Hamilton, Hülkenberg és Magnussen is átlépte a 25 kört.

Hamilton folytatja C3 gumis etapját, az ötödik helyre lépett előre.

Csak két pilóta neve mellett áll 10-nél kevesebb kör: Albon mellett Leclerc is alig járt eddig a pályán.

Nem sok köridőjavulásról számolhattunk be az utóbbi időben, a csapatok inkább a nehezebb autót próbálgatják.

A Mercedes aerodinamikai méréseket is végzett a W10-en: számos elem megújult a versenygépen, így a légáramlatok is jelentős mértékben változtak körülötte.

Az F1 Technical fotóján jól láthatók a Mercedes első szárnyán történt változások.

Giovinazzi gyorsult, 1:19 alá ment és Stroll letaszítva a második helyre ugrott.

Az állás 11 órakor:

Miután talán aránytalanul sok képet mutattunk a Mercedesről a közvetítésben eddig, íme Nico Hülkenberg, az első teszt leggyorsabbja. A német most szerényebben teljesít, a hatodik helyen áll 1:20,7-es körrel.

Közben megjelent az első feltételezés a szaksajtóban (pontosan a német AMuS-nál), hogy a Ferrarinál valamilyen műszaki gond jelentkezhetett, azonban nem tudják, milyen jellegű. Leclerc továbbra is csak 6 körnél jár, az első óra óta nem hagyta el a bokszot.

Az első piros zászló a délelőtt folyamán: Lando Norris McLarenje a kavicságyban.

A brit 38 kört megtett már, de csupán utolsó helyen állt az MCL34-gyel. A baj a 3-as kanyarban történt meg, a jelek szerint a versenyző félrehúzódott.

„Néhány dolgot ellenőrzünk. Értesíteni fogunk titeket” – írta a Ferrari a Twitteren a garázsban állás kapcsán. Hát, ebből nem derült ki sok minden…

Negyed óra szünet után eltakarították a McLarent, újra nyitva a pálya.

A zöld zászló után Albon is kihajtott a pályára a Toro Rossóval: a Ferrarihoz hasonlóan ő is sokat vesztegelt a garázsban, azóta viszont 10 kör felett jár. Leclerc-nek egyelőre nincsen nyoma.

Hamilton és Hülkenberg egyszerre érték el az 50 kört, kevesebb mint 3 óra során.

A nyolcadik Russell 1:20,724-re javított, ez pedig a Williams eddigi legjobb téli köre. A csapat az első teszten csak másfél napot töltött pályán késés miatt.

Giovinazzi javított, most már csak 0,122-re az élen álló Gaslytól.

A hírek szerint a hűtéssel volt problémája a Ferrarinak. A gondot kiküszöbölték, Leclerc hamarosan visszatér a pályára.

Az elmúlt egy órában sor került az első piros zászlóra, Hamilton és Hülkenberg átlépte az 50 kört, sokat beszéltünk a hűtésprobléma miatt bokszban ácsorgó Ferrariról is. Gasly körét azonban nem sikerült túlszárnyalni, habár Giovinazzi egy lépéssel közelebb került.

Az állás 12 órakor:

Az elmúlt percekben Leclerc visszatért a pályára, 1:19-es körével pedig rögtön a harmadik helyre ugrott fel.

Leclerc és Giovinazzi összecsapott a második helyért: a monacói 1:18,651-gyel feljött a második helyre C3 abronccsal, annak ellenére, hogy C4-gyel az olasz is javított.

Gasly és Leclerc között az első két helyen mindössze 0,004 másodperc a különbség.

Eric Boullier-t, a McLaren tavaly nyáron lemondott versenyigazgatóját fotózták le Barcelonában. Egy új hír vele kapcsolatban, hogy a Francia Nagydíj rendezői csapatában tér vissza az F1-es körforgásba.

Mióta a technikai gond után visszatért a pályára, Leclerc folyamatosan rója a köröket, hogy behozza a lemaradást: most 20-nál tart.

A Mercedes elmondása szerint – írja Tobi Grüner újságíró – egyetlen aerodinamikai alkatrész sincs az autón, melyen ne történt volna változás. A W10 ilyen formájában vesz részt az Ausztrál Nagydíjon.

Körszámban Hamilton és Hülkenberg továbbra is fej fej mellett haladnak: a két listavezető egyaránt 67-tel rendelkezik. Sőt, a köridő is nagyon hasonló: 1:20,332 és 1:20,348. Ezzel hetedik-nyolcadik pozícióban állnak.

A két versenyzőnek nincs oka aggódni, hogy a délelőtti hajsza miatt délután kimerültebbek lesznek: a Renault és Mercedes minden nap cseréli versenyzőit az ebédszünetben. Ez az egyik előny a stratégia mellett, amelyet a második teszten a Ferrari is alkalmaz.

Leclerc tűzijátéka óta Russell produkált érdemi javulást, kilencedikről hatodik helyre lépett előre. Hamilton így már csak a nyolcadik pozícióban: a Mercedes ismét nem a köridőkre játszik.

Giovinazzi nem hagyja, hogy Gaslyé legyen a leggyorsabb idő az ebédszünetig. 1:8,589-cel átvette a vezetést C4 gumin!

Giovinazzival az első helyen leintik a tesztelés délelőtti szakaszát. Egyórás ebédszünet következik.

Az első 4 óra történéseinek összefoglalója:

Pierre Gasly a Red Bull-lal a délelőtt szinte egészében az eredménylista élén állt: 1:18,647-es körével már a második órában megjavította a csapat első teszten elért legjobbját. Ezt a köridőt nem fokozta a későbbiekben, a riválisok azonban egyre közelebb kerültek: előbb Antonio Giovinazzi férkőzött egy tizedmásodpercen belülre, majd Charles Leclerc futott mindössze 0,004 másodperccel lassabb köridőt. Aztán jött újra Giovinazzi, aki negyedórával a délelőtti szakasz leintése előtt 1:18,589-cel átvette a vezetést.

Leclerc az utolsó óráig csupán hat megtett körrel rendelkezett, miután hosszú ideig vesztegelt a bokszban, a csapat tájékoztatása szerint a hűtés problémája miatt. Ez volt a Ferrari első nagy kiesése a tesztelés során. Rajtuk kívül a McLarennek volt egy fennakadása: Lando Norris megállása váltotta ki a délelőtti egyetlen piros zászlót.

Nagy figyelmet kapott még a Mercedes, amelynek aerodinamikai csomagja teljesen megújult a két teszt között. Lewis Hamilton 83 kört teljesített, de hasonlóan eredményes volt a Haas (84) és Renault (80) is. Leclerc jutott a legkevesebbig, 29-ig.

Az állás 13 órakor:

A mezőny visszatért az ebédszünetről, visszatérünk mi is egy hírrel: Fernando Alonso megérkezett Barcelonába...

Néhány perc csend után megérkezett az első délutáni autó a pályára, George Russell hajtott ki a Williamsszel.

Egyelőre még emésztik a csapatok az ebédet, mert teljesen üres a pálya - Russell is csak kinézett, azóta nem történik semmi.

A Mercedes pilótát cserél, Hamilton helyét Bottas veszi át.

A Ferrarinál Sebastian Vettel, a Renault-nál pedig Nico Hülkenberg érkezik elvileg, de egyelőre egyik csapat sem kezdte meg a munkát - kijött viszont Giovinazzi és Albon.

Piros zászló! Bottas félreállt a Mercedesszel a hármas kanyarban!

A finn az első körén volt, mikor megállt alatta az autó. A csapat éppen "begyűjti" a W10-et.

A Mercedes azt posztolta, hogy "ez a mi hibánk".

Éppen kezdett volna "beindulni a buli" a pályán, Vettel bekezdett egy 1:19-es körrel, mielőtt Bottas megállt, most pedig már jó negyedórája nem történik semmi megint...

Az mindenesetre érdekes, hogy a hibátlan első hét után a Ferrari és a Mercedes is elromlott a második hét első napján.

Végre zöld a zászló, érkeznek az autók.

A délelőtt technikai hibával sújtott Lando Norris is megérkezett:

 

Alonso tényleg itt van, ahogy a kép is mutatja. Ezzel nagyjából összegezhetjük is a délutáni program első óráját: Fernando Alonso megérkezett a teszt helyszínére, Valtteri Bottas alatt pedig lerobbant a Mercedes, a technikai hiba okáról egyelőre semmit sem tudni, csak azt, hogy a Hamiltont váltó finn első körén történt. Mért kört nem igazán láttunk még.

Bottas autója visszaért a bokszhoz:

Vettel beletekert gyorsan tizenegy kört a Ferrariba, majd bement a bokszba, jelenleg a nyolcadik helyen áll. A másik új érkező, Daniel Ricciardo egyelőre sereghajtó, ő nyolc kört tett meg a Renault-val.

Magnussen 1:19,1-es körével saját legjobbját futja, úgy látszik, hogy van, aki tartogathat még valamit délutánra.

Ma eddig egyedül a Ferrari nem érte el az ötven megtett kört, nyilván a délelőtt technikai hiba miatt - közben a McLaren elérte ezt a határt. A maranellóiak kereken negyvennél járnak.

Vettel robbant! A Ferrari németje 1:18,206-os körrel átveszi a vezetést a C3-as gumin. Három tizedmásodpercet adott Giovinazzinak.

Vettel következő köre is 1:18,2, úgy fest, hogy ez a tempó kisujjból jön...

Úgy fest, hogy most mindenki a hosszú etapokat gyűri, az autók mozgásából ítélve elég sok üzemanyaggal, úgyhogy csak a körszámláló ugrál, új gyors körök nem igazán érkeznek.

Gasly rögtön megcáfolja mindezt! A francia az első, aki bemegy ma 1:18 alá, 1:17,715-tel átveszi a vezetést a C3-as gumikon!

Hogy mennyire jó ez a Gasly-kör? A téli teszt eddigi legjobb Red Bull-köre és legjobb C3-as gumin futott köre!

Nico Hülkenberg közben azt mondja, hogy érzi az erőt a Renault-motorban, jobbnak tűnik az erőforrás, mint eddig, úgyhogy bizakodó.

Stroll is belendült, 1:18,5-ös körével felugrott a táblázat harmadik helyére.

Vettel sem vacakol, 1:17,9-es körével tovább javít - ez a német eddigi legjobb ideje a téli teszt során, Gaslyt viszont neme érte utol, továbbra is második.

A mai napjával eddig elégedett lehet a Williams, George Russell ugyanis már most több kört tett meg, mint az egész csapat a teljes múlt hét folyamán...

Így állunk két órával a nap vége előtt - Magnussen közben elérte a száz megtett kört.

Még mindig nem láttuk a Mercedest Bottas elsőkörös megállása óta, most viszont legalább már hallhatunk róluk. A gyors helyzetjelentésükből viszont az jön le, hogy még egy darabig nem is fogjuk látni őket:

"Az olajnyomás problémája állította meg az autónkat a pályán. A kezdeti átvizsgálás után úgy döntöttünk, hogy kicseréljük a hajtásláncot, így folytatni tudjuk majd a mai programot, és jobban utánajárhatunk a probléma okának is."

A legjobb idővel álló Gasly most egy hosszú etapot tol már több mint 20 kör óta, összességében pedig rögtön eléri a 100-at.

És meg is tette, a Haas és a Renault után a Red Bull a harmadik csapat, amely eljutott három számjegyű körig ezen a héten. És még mindig a Ferrari áll a legrosszabbul a maga 61-ével.

Magnussen javított nagyjából egytizedet az idején, 1:18,7-tel maradt a hatodik helyen. A dán azon kevesek egyike, akik mostanában rövid menetekkel kísérleteztek.

A pályán mostanság leginkább a három Ferrari-motoros autó folytat látványtalan körözést, miközben Alonso a paddockban az F1 kommunikációs főnökét, Luca Colajannit köszönti. Érdekes lesz megtudni, hogy mi okból látogatott ki a pályára a spanyol, mint ahogy az is érdekes, hogy korábbi mclarenes főnöke, Eric Boullier is itt van, bár kettőjük utazásának talán nincs köze egymáshoz.

Jézus, hát itt tényleg összegyűlt a 2018-as McLaren összes ismert arca, Stoffel Vandoorne épp most posztolta ezt a képet azzal a szöveggel, hogy "találjátok ki, hol vagyok". Nem jár érte nyeremény, mert a háttérben a Ferrari és a Renault motorhome-ja elég beszédes segítség...

Na, Russell negyedik csapatként a Williamst is eljuttatta 100 körig, ez azért már tesztnapra hasonlít a grove-i csapattól, nem úgy, mint a múlt hetiek. 1:19,6-os legjobbal a hetedik helyen áll, és már jó ideje jelöletlen gumikon köröz az adatok alapján.

Akit már több mint egy órája nem láttunk a pályán, az Lando Norris és a McLaren. A brit ugyan visszatért délelőtti leállása után és el is kúszott 71 körig, de azóta teljes a csend körülöttük.

Úgy néz ki, a Renault lesz a mai nap környertese, Hülkenberg és Ricciardo összesítésével már 134-nél járnak, míg a második Haas 119-nél. A Renault a Mercedeshez hasonlóan most is azt a tervet követi, mint a múlt héten: megosztják a napot a két versenyző között, és minél több körre törekednek látványos időeredmények nélkül. Illetve a Mercedes csak akkor tenne így, ha Bottas autója elkészülne és végre kihajthatna a pályára - erre már csak egy órájuk van.

Ez az állás 17 órakor, egy órával a kockás zászló beköszönte előtt.

EasyCapture1

Na, és most megjött Norris, hogy elmozduljon a tabella aljáról. Illetve nem biztos, hogy azért, mindenesetre feltételezhetően jó sok kört szeretne még belepréselni a fennmaradó 50 percbe.

1:17,715 ugyebár a nap eddigi legjobb köre Gaslytől, viszont ha összeadjuk a nap legjobb szektoridőit, akkor ennél egy másodperccel jobb, 1:16,704 jönne ki, köszönhetően Gasly első, Vettel második és Hamilton harmadik szektorának.

Hopp, végre egy javítás: Stroll a Racing Pointtal futott egy 1:17,824-et, ezzel Vettelt átugorva feljött a második helyre.

És a kanadai két lila szektort is futott, szóval az imént összeadott elméleti leggyorsabb kör is tovább javult ezzel.

Rá akartunk nézni, hogy hány körnél tart Norris a McLarenben, de sehogy nem találtuk a nevét a tabella alján: ennek az a prózai oka van, hogy a brit épp most futott egy 1:18,2-t, ezzel feljött negyediknek. 77 körrel a tarsolyában pedig mint aki jól végezte dolgát, be is hajtott a bokszba.

Legyen itt egy kis motorzaj az újra kihajtó Norristól.

Ó, és a 2019-es mezőny egyetlen tinédzsere nem is vacakolt, Norris a leggyorsabb volt az első és a második szektorban is, a kör végén pedig a tabella élére ugrasztotta a McLarent: 1:17,709-es köre hat ezreddel jobb Gasly korábbi etalonjánál.

Norris a leglágyabb gumikat használta, de hét tizeddel megjavította saját és csapata múlt heti legjobbját is.

Továbbra sincs nyoma Mercedesnek, ez a fél nap már ment a kukába a csapat és Bottas számára. Bár ha ígyis-úgyis ki kellett cserélni a motort, akkor legalább most, "munkaidőben" elvégezték, és talán nem kell sokat túlórázniuk a szerelőknek a leintés után.

Na, és már megint Norris a főszereplő, most épp azért, mert leparkolt a 2-es kanyarban, előcsalogatva a piros zászlót.

Eközben a mclarenes megfigyelőosztag megfigyeli az eseményeket: egymás mellett Alonso, Sainz és Brown.

Alighanem ez a piros zászló kellett ahhoz, hogy ne essen meg a Mercedesszel az a csúfság, hogy ők zárják a legkevesebb megtett körrel a mai napot. A csillagosok 84-ig jutottak, Norris 80-nál volt, amikor megállt.

Visszatért a zöld az utolsó 13 percre. 

A Haas, a Toro Rosso, a Williams az első kihajtók - vajon lesz még érdemi (vagy bármi) változás a sorrendben?

Na, Bottas a pályán!

1:20,7-tel iratkozott fel a finn az eredménytábla utolsó helyére. Vicces lenne, ha mindezek után az utolsó percben még felugrana az élmezőnybe.

Egyelőre Hülkenberget és Hamiltont ugrotta át. Elég sokan a pályán az utolsó pillanatokban is.

Itt a kockás zászló, más változás már nem történt, hamarosan jövünk a nap összefoglalójával, holnap reggeltől pedig tartsatok velünk ugyanitt!

Olvastad már?