DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Élő cikkek

Így zajlott az Orosz Nagydíj első edzése

Szocsiban rendezik a pálya, valamint az idei F1-es szezon negyedik nagydíját, az egykori olimpiai parkban pedig péntek délelőtt meg is kezdődtek az események. Élő szöveges közvetítésünkben visszanézhetitek az első gyakorlás történéseit.

Napos napot, máris indul az első edzés Szocsiban. Kezdésnek itt egy videó, amit a Toro Rossónál készítettek, és remek betekintést ad a színfalak mögé: így fest a paddock a bejárattól a csapat garázsáig.

A mezőny ezen a hétvégén kivételes összefogásról tesz tanúbizonyságot: többen is felragasztották sisakjukra és autójukra a súlyos sérüléseket és amputációt átélt F4-es pilóta, Billy Monger nevét. Itt Carlos Sainz mutatja sisakján a #BillyWhizz logót, ami a 17 pilóta Twitter-profiljának neve.

Máris zöld zászló, elindult az első gyakorlás, és több autó máris a pályán. Végig száraz körülmények várhatók a másfél óra során.

Idén első alkalommal egy tesztpilóta is van a pályán, aki a hétvége további részében már nem vesz részt. A Renault-nál Szergej Szirotkin ülhetett be Nico Hülkenberg autójába hazai hétvégéjén.

Egyelőre van egy kis gond a hivatalos online időmérő-rendszerben: nincs 9. helyezett! Jelen pillanatban egyébként Jolyon Palmer áll ott, de így kezdetben ez még nagyon sűrűn változik.

Ismerkedjünk meg képen is a Renault-ban ülő Szirotkinnal. Általa és Danyiil Kvjat által két orosz is lesz a pályán ebben a 90 percben, ami szokatlan jelenség az F1-ben. Korábban is csak edzéseken és teszteken fordult elő, a futam rajtrácsán még sohasem volt két orosz egyszerre.

Az első mért kör az előző versenyhétvége szombati hőséé és vasárnapi csalódásáé, Valtteri Bottasé: 1:39,8.

Oh, és Szirotkin máris a pálya mellett parkol, ez nem tartott sokáig. Lehet, hogy mégis nagyon rövid volt az az időszak, amíg két oroszt láthattunk a pályán!

Az orosz azt mondja, valami motorgondokkal szembesült. Most a csapat a rádión próbál neki instrukciókat adni, hogy hogyan leheljen életet az autóba, aminek továbbra is jár a motorja.

Nem történt előrelépés, így a pályabírók hátrafelé kezdték tolni a 2-es kanyar kijáratánál álló autót, és elrejtették a fal mögött. Innen a bokszutca sincs messze, de egyelőre rejtély, hogyan fog folytatódni az orosz délelőttje.

Bottas mellett Hamiltonnak és Pereznek is van már mért ideje. A hivatalos időmérés, a live timing baja nem merül ki annyiban, hogy elrejti a 9. helyezettet, hanem egyelőre még sorba sem rendezi a versenyzőket az időeredmények alapján. Ezt így érdekes lesz bogarászni! De legalább a tévéközvetítésben most jónak tűnnek a grafikák.

És persze ezen a hétvégén is érdemes lesz szemmel tartani a köridők javulását. Az idei előző három helyszínen egyaránt megdőlt a korábbi pályarekord, és erre Szocsiban is nagyon jó esély van, már csak a pálya rövid F1-es történelme miatt is. Az eddigi legjobb idő Oroszországban Rosberg tavalyi pole-köre, 1:35,417. Hamilton már első tapogatózó körével is 1:39,5-öt ment. 

Massának volt egy közepes méretű megcsúszása a célegyenes bejáratánál. Most ezt mutogatják párszor, lévén nincs érdekesebb esemény egyelőre.

De már jönnek is a Ferrarik...

Vettel az 1., Raikkönen a 3. helyre állt, de ez is csak ideiglenes. A Mercedes máris egy fokkal lágyabbra kapcsolt, hiszen a szuperlágy gumikkal hajtottak ki, és már Bottas vezet 1:36,998-cal.

Na, végre a 9. helyezett is előkerült, helyreállt a live timing, amit egyébként itt érhettek el regisztráció után.

Ricciardónak volt egy pályaelhagyása, meg nem sokkal korábban Massának is. Számíthatunk rá, hogy a pilóták majd az aszfalt porosságára fognak panaszkodni az esti közleményeikben, elvégre ez itt Szocsiban nem egy agyonhasznált versenyhelyszín.

Közben Hamilton is túl van a maga szuperlágyas körén, de több mint öt tizeddel elmaradt Bottastól. Így is második helyen áll, hiszen a Mercedeseken kívül még csak Sainz rakatta fel a piros oldalfalú abroncsokat.

De Hamilton mindezt úgy érte el, hogy Bottas azóta tovább javított, és már 1:36,119-nél tart az etalon. A finn egyébként most szintén elkönyvelt egy kicsúszást lassabb tempóval, és nála nem is sokon múlt, hogy a falat is eltalálja, de végül sikerült elkerülnie a bajt.

Hamilton meg a 2-es kanyart mérte el csúnyán, át is szánkázott a bukótéren, meg vele együtt az idénre odahelyezett lassítón/ugratón/fekvőrendőrön. 

A Renault-hoz visszaérkezett Szirotkin parlagon hagyott autója, így ha sikerült megoldaniuk a rejtélyes motorgondot, az orosz akár még részese is lehet az események folyásának.

Az FIA dokumentumaiból kiderül, hogy mindkét Ferrari-pilóta már a harmadik turbót kapta meg autójába erre az edzésre. Ez nem mutat túl jól annak fényében, hogy összesen négy használható büntetlenül egy évben, de persze a korábbiakat is visszarakhatják még, ha működnek. Ez a "veszély" azonban nem áll fenn Stoffel Vandoorne-nál, aki már a negyedik turbóját kapta meg, neki ugyanis tényleg temérdek gondja volt már a hajtáslánc különféle elemeivel az eddigi versenyhétvégéken.

Most köszöntött be egyébként az a rövid szünet a pályán, ami az első edzés 40. perce körül szokott következni. A versenyzőknek vissza kell adniuk egy gumiszettet a Pirellinek, amit a továbbiakban már nem használhatnak, ezért van ilyenkor általában mindenki a bokszban.

Ez megfelelő pillanat arra, hogy vessünk egy pillantást a félidei állásra. A nagy többség 9-12 körnél jár, és egyelőre csak Bottas, Hamilton és Sainz próbálta ki a szuperlágyakat, a többiek lágy gumin köröztek.

EasyCapture2_5

Magnussen és Stroll törte meg végre a megszokottnál hosszabbra nyúlt csendet.

A Haasnál egyébként fékbeszállítót cseréltek erre a hétvégére, a tavalyi debütálás óta számukra sok bosszúságot okozó Brembókat a Carbon Industrie termékeire cserélték. Egyelőre nem is láttunk csúnya, füstölős fékezéseket a pilótáktól, akik remélhetőleg ezzel már elégedettebbek lesznek.

Az élcsapatok közül Raikkönen az első, aki mért körre készül a második félidőben. A Pirelli szerint máris sokat javult a pálya állapota, így a leintésig még látványos ugrás jöhet a köridőkben.

A finn nem javított, de a Ferrari még mindig lágy gumikon körözött.

Ezen a hétvégén egyébként a lágy számít a legkeményebb keveréknek. A szuperlágyakat már többen elővették, de az ultralágyakról vélhetően majd csak a második edzésen kerül le a paplan.

Ricciardo tüzetesen átnyálazta az adatokat, mielőtt ismét a pályára hajtott.

Raikkönennek most megvan az első hely, 45 ezredes előnnyel: 1:36,074. Már szuperlágy gumikat jeleznek nála, szóval akkor az előző körében is az lehetett, csak későn kapcsolt a grafika.

Hopp, egy karosszériaelem pihen a pálya területén belül, jobb oldalon a fal mellett a 2-es kanyar előtt. Rózsaszín...

Bár könnyen hozzáférhető lett volna, a versenyirányítás nem bízza a véletlenre. Piros zászló!

Az a rózsaszín elem nem meglepő módon egy Force Indiáról való, az viszont már szokatlan, hogy konkrétan a teljes motorborítás repült le Esteban Ocon autójáról. A francia meztelen autójával visszatért a bokszba.

Már zöld is az út, ez a takarítás nem tartott sokáig. Szerencsére a motorborítás egyben maradt, szóval csak fel kellett kapni a helyéről. Vettel, Hamilton és Ricciardo vették elsőként birtokba a pályát.

Itt egy kép a lemeztelenedett Force Indiáról. Csak 18 éven felülieknek!

Kisebb javítások történnek most: Vettel feljött negyediknek, de még mindig 1,1 másodperce a lemaradása csapattársa mögött.

Uh, és most épp a német mutatott be egy látványos megpörgést a pálya hátsó, lassú részén. Túl vastagon vette az egyik belső kerékvetőt, ez dobta meg a Ferrarit, ami szerencsésen elkerülte, hogy bármilyen tereptárggyal találkozzon a piruett közben.

Hamilton is kinézett kicsit a pálya határain kívülre, de épp volt annyi kifutóterület, hogy meg tudja fordítani az autóját és tovahaladhasson.

Itt egy kép Vettel megpörgéséről. Bizonyára ez lesz az egyik legemlékezetesebb pillanat az edzésről, természetesen a lemeztelenedett Force India mellett.

Megvan, mi hiányzott még: minden F1-es esemény közelező mondata.

"No power" - hangzott el ezúttal is egy McLaren-pilóta, Stoffel Vandoorne rádiójában. A belga vissza is poroszkál a bokszba.

Vandoorne egyébként a 16. helyen áll 3,4, Alonso pedig a 12. helyen 2,7 másodperc lemaradással a legjobb időhöz képest.

Ricciardo autóján a felfüggesztésen ügyködnek valamit a Red Bull szerelői. Ugyanezt meg kellett tenniük az edzés korábbi szakaszában Verstappen RB13-asával is.

Verstappen feljött a 4. helyre, de még mindig 1,1 másodperces lemaradást jegyez. Az élen két finn áll Raikkönen vezetésével és közel azonos idővel, míg Hamilton hat tizeddel áll mögöttük.

Ez a másfél óra ezzel el is repült, már a kockás zászlót lengetik a célegyenesben.

Zárásként Hamilton még egyszer elrontotta a 2-es kanyart, így a menekülőútra kényszerült. 

És ezzel ki is hirdethetjük a végeredményt, mivel a végén már nem történtek jelentősebb javítások. Raikkönen zárt az élen az eddigi szezon másik háttérbe szoruló finnje, Bottas előtt. Hamilton, Verstappen, Vettel, Ricciardo a további sorrend, tehát a nagy hatos már most elfoglalta az őket megillető helyeket.

A két Force India és a két Williams végzett még a legjobb tízben, ez is papírformának mondható. A Renault-val Szirotkin már nem tudott pályára lépni korai meghibásodása után, így az orosz számára egy installációs körig és két kanyarig tartott a mai nagy, ritka lehetőség.

 

Ne menjetek messzire, jön az edzés összefoglalója, aztán 14 órakor pedig a második gyakorlás eseményeiről is hasonló módon tudósítunk.